wonen en werken op sint maarten

goeden dag

wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen: hoe is het wonen op sint maarten, wat voor papieren heb je nodig om een eigen bedrijf daar te starten, hoe is het geregeld met de ziekte verzekering en andere verzekeringen, hoe veel eigen geld heb je nodig om te mogen emigreren naar sint maarten.

ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

met vriendelijke groet M> Schoemaker

Stuur maar een PB en dan kan ik je antwoord geven en enkele bestanden toesturen van de government met betrekking tot immigreren en eigen bedrijf opstarten+ hoeveelheid eigen vermogen. Het is een groot PDF bestand en geen flauw idee hoe ik het hier kan uploaden.

Op je vraag over hoe het hier wonen is is voor iedereen verschillend. Sommigen vinden het te warm en anderen vinden het te klein en anderen vinden het te druk maar anderen vinden het weer fantastisch, stranden, rum, kokos, snorkelen, mooi weer.

Ziekte verzekering is eenvoudig geregeld maar je hebt daarvoor wel eerst een ID-card nodig van St. Maarten.

dank u voor u antwoord maar hoe doe ik en pb geen flauw idee

Ik heb jou nu een berichtje gestuurd. Zie bij berichten bovenin.

Beste Jelle,
Kun je mij ook genoemd PDF bestand mailen ?
DAnk !

Beste jelle kunt u min ook de bestanden sturen

Dankje groetjes

Hallo allemal,

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie wonen op Sint Maarten ervaren. Het is een klein eilandje en zou denken dat je na 1 maand bent uitgekeken of niet? Het lijkt mij overigens heerlijk op je vrije dag lekker lui over de strand te lopen of bij een tentje naar binnen stappen. Maar ben bang dat ik wat actie zou missen.
Weet ook biet hoe duur bijvoorbeeld weekendje Amerika of andere eilanden is.
Ben er nooit geweest dus kan mij niks bij voorstellen. Dus vertel maar hoe het is :slight_smile:

Dankje

Je kunt hier heel relaxt en prima leven. Vrijwel altijd mooi weer, heel veel stranden, overal bars. Redelijk wat natuur en dus kun je prima wandelen (zondag ochtend 6 uur is een geweldige starttijd).
Vanaf mei - november is het hier warm, soms iets vochtig, maar niet erg vochtig. November tot april een stuk koeler, droger en 's avond heerlijk koel. Soms zelfs een vestje, maar meestal niet.
Alles is wel vrij Amerikaans, burgers, spare ribs, fries. Na orkaan Irma is veel van de charme van de stranden verdwenen. Geen (palm)bomen meer, dus weinig schaduw. De beach bars komen langzaam weer, maar geruzie over wie nou wel of geen bar mag bouwen staat het herstel in de weg. De overheid doet hier vrijwel niks, waar ze zelf niet beter van worden, dus daar hoef je niet op te wachten. Nederland heeft niet voor niks een integriteitskamer geëist, want het is hier door en door corrupt. Iets geregeld krijgen duurt hier maanden en heel veel frustratie, tenzij je weer iemand kent en $150 betaalt, dan voeren ze hun werk, dat ze eigenlijk toch al hadden moeten doen, ineens wel uit.
De spits is hier veel erger dan in Nederland. Regels kennen ze niet, auto rijden evenmin. Knipperlichten gebruikt niemand. Motorrijders (ook quadrijders) denken dat ze alles mogen. Ze hebben het tot een kunst verheven om motoren zo veel mogelijk lawaai te laten maken en dan zo hard mogelijk (snelheid én geluid) overal tussendoor te scheuren, het liefst op één wiel. Wheelies maken is volkssport nummer 1. Een heel groot voordeel: politie doet hier niks, dus drinken en auto rijden is hier geen probleem. Dat heeft ook zijn nadeel: veel aanrijdingen door dronken (heel dronken) bestuurders. Begin 2017 is een docent van MPC (hij was er net vanuit NL) dood gereden.
Ik dacht inderdaad vanuit hier het hele gebied te gaan verkennen, maar je vliegt goedkoper vanuit Amsterdam naar Buenos Aires dan vanuit Sint Maarten. Insel Air is (was) de maatschappij hier, maar er gaan meer vluchten niet door dan wel.
Als je hier wilt werken, zorg dan dat je een flink relativeringsvermogen hebt en een goed salaris verdient. Alles is hier belachelijk duur. Een netto salaris van $2500 geeft je een beetje ruimte (1 persoonshuishouden), maar daaronder wordt het moeilijk als je een fatsoenlijk huis (appartement) wilt hebben.
Actie mis je hier wel, het is veelal strand en bar. In het Franse gedeelte moet je zijn voor de betere restaurants. Shoppen in het Nederlandse deel is dramatisch, zeker na de orkaan. De betere winkels zijn ook weer in het Franse gedeelte.
Scholen? Tja, als je met kinderen hier naartoe komt, moet je je echt afvragen of je ze dit wilt aandoen. MPC is de enige Nederlandstalige middelbare school (VMBO tot VWO), maar de kwaliteit is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Elk jaar proberen ze een vracht Nederlandse docenten hier naar toe te lokken met mooie verhalen en mooie plaatjes