Ik zal mij als eerste even voorstellen:
Richard, 27 jaar, wonend in R’dam.
Eind september emigreer ik naar Sint Maarten. :zon02:
De baan, accountmanager, kwam voorbij en leek mij zeer uitdagend. Dat deze toevallig in Sint Maarten is, is mooi meegenomen. Na flink wat gelezen te hebben over het eiland heb ik er steeds meer zin in.
Omdat ik natuurlijk niemand daar ken lijkt het mij leuk om hier wat mensen te ontmoeten die er ook naartoe gaan of daar wonen. Ik kom waarschijnlijk te wonen bij simpson bay. Ik heb dan ook een paar vragen over de omgeving daar:
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met sportscholen daar. Hoe duur zijn deze? tot hoe laat zijn ze open? hoe is de sfeer daar?
Zitten de grote supermarkten in Philipsburg of ook in simpson bay? Tot hoe laat zijn de supermarkten open? heb je ook nachtshops?
Het is om 7 uur donker las ik, kan je dan nog wel zwemmen in de zee of is dat niet aan te raden/gevaarlijk of doen meer mensen dat laat laat op de avond.
Kan ik veel Nederlands praten met de locals of zal ik alles in het engels moeten doen? niet dat dat een probleem is.
Hoe duur is het eten bij local restaurantjes of take-aways. Ik ben namelijk niet van plan veel te gaan koken. zeker niet voor 1 persoon. Net als mijn was en strijk wil ik wegbrengen, hoeveel kost dat ongeveer?
Hi Richard, leuk zo’n nieuwe uitdaging!
ik wil voor 6 maanden naar st. maarten omdat mijn vriend daar stage loopt en heb ter informatiewinning ook maar even een account aangemaakt op dit forum. alles wat ik weet is dat ze heel vriendelijk zijn, ze noemen st. maarten dan ook ‘the friendly island’! de taal is half frans en half engels volgens mij, omdat een deel van het eiland helemaal frans spreekt, de andere helft papiamento/engels en heel slecht nederlands ofzo …
je kan er gewoon uit de kraan drinken heb ik gelezen, en stoplichten, verkeersborden en -regels zijn er heel weinig!
dat is zo’n beetje alles wat ik weet, maar ik ben blij dat jij deze vragen hebt gesteld dus ik wacht nu met jou op antwoorden want ik ben ook heel benieuwd hopelijk zit ik half november ook lekker op sint maarten!
Hey,
haha the friendly island. zal best. Maar als jij daar savonds met een mooie laptop tas rondwandelt zullen hem vast wel afpakken van je. Misschien zijn ze vriendelijk, maar er zal vast veel gajes rondlopen. Maar ja dat is hier in R’dam ook.
Hopen dat nog iemand reageert op de vragen, maar volgens mij is het sint maarten onderdeel van dit forum een beetje verlaten.
Ik ben er viavia tegen aan gelopen. Niet via een uitzendburo of iets dergelijks.
Als je werk rond de Antillen zoekt en je hebt hbo/wo opleidings niveau kan je kijken bij www.globalresourcing.nl
Leuk dat jij ook gaat, ik ben benieuwd naar reacties op je bericht. Ik zal per 1 januari beginnen in de advocatuur op Sint Maarten. Weet nog niet waar ik ga wonen. Wanneer vlieg jij heen?
Ook wij gaan ons vestigen op SXM. Wij vertrekken 15 september. Heb jij nog tips ivm woningen?
Ik vind het lastig om het vanaf hier (we wonen nu in Australie) te zoeken/regelen.
wat een super idee om naar Sint Maarten te gaan! Ik heb er zelf ook een tijdje gewoon en zal proberen om je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden!
Er zijn diverse sportscholen in de omgeving en de meesten zijn tot tien uur 'savonds open. De kosten zijn heel verschillend en dat hangt af van de apparaten die er staan en de service’s die je er extra bij krijgt.
Er zijn een paar grote supermarkten in Sint Maarten. In de Grand Marche kun je alles vinden wat je nodig hebt. Er zijn daar ook heel veel nederlandse produkten. Ook kun je hier kant en klare maaltijden halen!
Van deze supermarkt heb je twee vestigingen. Ook kun je heel goed boodschappen doen bij Sunny Foods waar ze ook veel bekende produkten hebben. Verder zijn er heel veel “chinese” supermarkten. Dat is heel handig voor een paar kleine dingetjes. De grote supermarkten zijn over het algemeen tot 8/9 uur open. De “chinese” supermarken kunnen het nog wel een tot tien uur of later maken.
Wanneer je 's avonds wil gaan zwemmen in de zee zou ik je willen afraden. De zee is heel snel diep en de golven kunnen best fors zijn.
De voertaal op het Nederlandse gedeelte is Engels en de meeste mensen spreken geen Nederlands. De bevolking kent vaak wel een beetje Nederlands en er spreekt ook een redelijk aantal Spaans. Aan de Franse kant word voornamelijk Frans gesproken.
Wanneer je eten koopt bij een lokaal restaurant of take away dan ben je onder de 10 euro wel klaar. Je moet wel even uit testen welk restaurant het beste bij je smaak past! Er zit nogal veel verschil tussen de diverse restaurantjes. Ook als je meer te besteden hebt kun je heerlijk eten! Er zijn meer dan 400 restaurants op het eiland dus een beetje variatie in je Sint Maartense keuken is wel mogelijk!!
Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt en wil je meer weten dan weet je me nu te vinden!!
Top voor je. Ik wens je in ieder geval veel plezier daar.
Zelf overweeg ik (en mijn gezin) om ook naar St. Maarten te gaan. Wanneer dat kan is nog niet bekend. Een concrete kans moet zich nog voordoen, maar is niet ondenkbaar. We hebben geen haast, we zijn ons alvast aan het inlezen.
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen op St. Maarten. En dan met name over de dagelijkse ervaringen waarmee je als nieuwkomer rekening moet houden, of ze nou leuk zijn of niet. Ik ben ook zeer benieuwd naar je ‘woonervaringen’ (met name welke woongebieden men moet mijden).
Ik hoop dat ik over je ervaringen op dit forum kan lezen.
Hey daar! ik ben binnenkort afgestudeerd en ga misschien werken in Sint-Maarten.
Ik hou enorm van het beach-life maar heb regelmatig nood aan ‘good shopping’.
Ik ben Belgisch en hou (daardoor) ook enorm van de Franse cultuur en het Franse eten…mmmm.
Ik las dat Sint-Maarten goed is voor shopping maar wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Het gaat me niet zozeer om de prijzen maar WAT ze te bieden hebben.
Ook vroeg ik me af of je daar veel keuze heb van internationale films, theater, opera, musea etc??
Ik vroeg me ook af of je snel met andere expats kunt chitchatten en vriendschappen opbouwen?
En gaan mensen daar 's avonds uitgebreid drinken en eten op terrasjes zoals hier?
Alvast bedank!!!
Ciao!!!
ik heb er volop zin…ik sprak vandaag een arubaanse gozer hij zei ‘‘als je daar bent ga je nooit meer weg’’ nu ben ik nog enthousiaster
Mijn appartement wordt terplekke geregeld omdat het een beetje omslachtig is vanaf NL. zit eerste 2 weken in een hotel totdat ik een huis heb gekozen.
Auto wordt vanaf dag 1 geregeld.
Ik ken echt helemaal niemand daar dus als iemand zin heeft om in het weekend van 25, 26, 27 sep een drankje te doen helemaal top.
Nou allemaal veel succes met boeken
Trouwens beddegoed, theedoeken, zwembroeken, (inboedel) whatever…thuis laten kost niks daar hoor ik van meerdere bronnen. Mijn koffer is dan ook helemaal leeg aangezien ik nog thuis woonde. als je vragen hebt PM me.
Als je een beetje gezelligheid zoekt op SXM kun je bij Chippie gaan eten in Philipsburg. altijd gezellig!! Ook bij the little boat bar en Sogggy Dollar kun je een prima avond hebben!!!
En ja als je er eenmaal bent dan wil je niet meer weg!!! geloof me!!
Ik ben vanaf december 4 maanden op het eiland. Heb nog geen concrete emigratieplannen, dit is mijn proefperiode. Ben er al meerdere malen geweest maar dat was steeds maar voor een maand. Ken sxm redelijk goed, dus als je nog onbeantwoorde vragen hebt?
Mocht ik besluiten te blijven, zou ik trouwens graag van je contacten gebruik maken. Ben bestuursjurist (strafrechtelijk afgestudeerd).
Er is een nieuwe sportschool geopend in cul de sac (nederlandse kant) bij de rotonde op Bushroad. heb je gelijk de grote supermarkt te pakken, die heet heel toepasselijk grand marché. weet wel dat je de prijzen daar loeiduur zijn, maar als je calve pindakaas wilt kan je daar terecht. Aan de overkant van de burger king (bij diezelfde rotonde) heb je Cost U Less, een soort makro van het eiland. Je hebt ook Sunny Foods, net geopend in een nieuw pand, alleen kan ik even niet op die straatnaam komen… Jif pindakaas is trouwens lekkerder dan calvé
dat is sowieso wel een handige omgeving, kfc pizza hut burger king goedkope supermarkt dure supermarkt bank sams place (leuk eettentje) sportschool (handig met al die fast food).
in de stad kan je amper met je auto terecht, bushroad is dan een goed alternatief