Emigreren Naar Sint Maarten

Hallo,

Wij gaan misschien met ons gezin voor een aantal jaar naar Sint Maarten en ik wil graag weten waar we een goede school kunnen vinden voor onze kinderen van 6. Moeten we voor woningen echt ter plaatse gaan zoeken of heeft iemand een link naar een site op internet, want ik kan niet echt veel via internet vinden.

groet,
dave

Hallo Dave

Kwa scholen weet ik niet veel, maar kwa woningen kan je via de krant wel vaak veel vinden de prijzen hier zijn wel duur. ik weet niet wat je voor woning zoekt maar ik heb we een woning te huur staan met 3 slaapkamers en 2 badkamers en een private pool, dit ligt op weymouth hill, een nieuwe buurt.

het beste is gewoon te kijken op the daily herald classifieds

Of je moet denken aan het kopen van een huis, maar dat ligt hier al rond de 300.000 en hoger

Groetjes

Ik ben nu 51, beroep schilder, nederlandse nationaliteit. Werk tegenwoordig als flexwerker in NL, woon vlak over de grens in Duitsland. Word pas in 2020 (vervroegd, indien ā€œopgebruiktā€, zogen. ā€œErwerbsminderungsrenteā€, bij bereiken leeftijd 2026, zogen. ā€œAltersrenteā€ - door de woonplaats val ik onder de duitse wetgeving) gepensioneerd. Ben van plan, mijn oude dagen op Sint Maarten te slijten en hheell goed geinformeerd via dit forum. Mijn te verwachten pensioen zal rond die tijd overgerekend neer komen op zoĀ“n 1000 US$ per maand. (En als financieel polster een levensverzekering). Volgens wat ik lees zijn de huren voor flats of huizen met 2 slaapkamers (4, indien verkrijgbaar) tussen de 800 en 1000 $. Het lijkt dus geen gek idee, rond die tijd (het zal dus nog even duren) een ā€œWGā€ (woongemeenschap) op te richten en zo de kosten van huur, levensonderhoud en auto te delen. (En in je eentje verveel je je niet rot, afgezien van wederzijds toezicht ivm de goedkope drank). Mijn hobbys: Mijn vak als schilder, camperen, zeilen en naturisme. Ik zou graag willen weten, of het leven met 1000 $ per maand haalbaar is voor een vrijgezel. Kracht werkt in het vierkant, dubbele windsnelheid is viervoudige vernieling: Zijn de aangeboden woningen hurricanproef? Een zeilbootje ter plekke huren, las ik, kost riant. Worden er jolletjes of jachtjes te koop aangeboden? (Als ik zover ben, zal ik ook een opblasbar catamaraantje meenemen. ZoĀ“n ding past de klerkast in en kan als een zeilplank achter de scooter angekoppelt worden. Trouwens, wat kost zoĀ“n 50 cub tweewielertje op het eiland? Kan ik mijn huidige met duitse papieren zo maar verzekeren?) Wat kost een ligplaats? Lijkt het jullie een goed idee, een eigen zeiljachtje (vaak voor een schijntje op Ebay) over te zeilen? En zijn de ligplaatsen wel hurricane - proof (2 zware ankers aan de ligplaats mag niet in de marine park vanwege het koraal). Met wat mazzel zal ik de leeftijd wel halen, om op het ā€œEiland der gelukkigenā€ neer te strijken. Voorbaat dank voor informatie. Mail bertth@hotmail.de.

Groetjes Bert:dag:

Hooi Mette en Peter,

Okee, ik heb het www - adres van het forum en dus ook jullie adres de harde schijf en tevens mijn account in ā€œThe Cloudā€ in gegood, om het altijd terug te vinden. De informatie op jullie site was meer touristisch, wat ik zoek, mischien persoonlijk bij eventueel bezoek (zie ook mijn reactie op jullie Facebook - account, mijn ā€œgebruiksaanwijzingā€ - ik hoef niets onder stoelen, banken en de doofpot in te stoppen, staat voor iedereen open) of via verdere reacties op mijn post. Maar blijven we pen - of in de moderne digitale tijd - mail - friends. Het duurt nog ā€œevenā€, voor ik voor mijn oude dag verhuis, maar voor nieuwe kenissen sta ik wel open en kom langs - als ik mij dit in mijn zwaar zeizoenwerk (schilders zitten sĀ“winters in de WW, de sĀ“zomers verdiende spaarcenten worden dan verbruikt en dit jaar is - zie mijn duitstalig account op Facebook - op zijn zachts gezegt ā€œk…nā€, maar met een beetje mazzel kan ik dit dit jaar door uitzend - vacatures veranderen) kan permitteren. Mischien kan ik dan binnen afzienbare tijd een nieuwe mailfriend ook persoonlijk op sxm bezoeken. ā€œBom duitenā€ zit er natuurlijk niet in, want wat ik jaarlijks aan oudedagsvoorzorg (levensverzekering en zog. ā€œRiester - Renteā€, een met onze bedrijfspensioenen vergelijkbaar aanvullertje op de Regelaltersrente, het duitse pendant van onze AOW. Een bedrijfspensioen wordt op Regelaltersrente gemindert) besteed is ongeveer een vakantiebudget maar maandelijks 1/2 alimentatie, waar ik geen last van heb. (Driedubbele voorzorg is 45 % goedkoper dan 1 keer dom genaid. Een minder slimme jonge duitse ex - collega en zijn ā€œhinninkendeā€ werkmaten moesten me na inmiddels 2x ā€œraakā€ gelijk geven). Het wordt dus als ik zo ver ben met enige kostendelers samen (mijn erdere post op dit forum, mischien zitten er NfNlers onder) met 5 - 10 jaar gemiddelde resterende levensverwachting gerelateerd aan een doorsnee werkleven een … lange vakantie. Bejardenorden ken ik na een jaar als huisschilder in zoĀ“n particuliere inrichting in Erkelenz - Lƶvenich (D) wel voldoende: Hou je dierbare ouwtjes in hemelsnaam eruit, als ze je dierbaar zijn!!! Heritage, if diserved, not impossible. Maybe in that age peut etre dans cette ans quisira va a hacer como estos anos
:kus:

Groetjes
:slapen:
Lambert Thomas

Even beknoopt overzicht, was gisteren iets uitvoerig: eerst forum lezen, dan vakantie, om polshoogte te nemen. Na pensioenering ter plekke kijken, of het huisjepoolen wordt. Of langdurig de hotel in. Als er een zo sympatieke dame mijn weg kruist, da zij me niet meer af staat - ook dit wordt op de koop toegenomen. Bootje: Eigen opblaasbaar katamaraantje, ruim voldoende. (Dingen, die ik ken, halen zo“n 4 - 5 knopen. Wat is er de stroomsnelheid in de antillen?) Mischien af en toe invoegen bij chartercrew. Onderhoud van eigen jacht zal te duur worden, en ook gezondheid op hogere leeftijd niet vergeten. Zijn er bootverbindingen na de naburige eilanden? En scooters te huur op Sint Maarten (heb categorie 1a tot 125 cub en bromcertificaat, geen rijbewijs voor motor)? Plannen verschillen door realiseerbarheid van dromen.

Groetjes

Lambert Thomas:dag:

Hallo allemaal!
Ik ben Tessa, een verpleegkunde van 30 jaar. Begin 2012 kom ik naar Sint Maarten om voor 3 maanden in het ziekenhuis te gaan werken aan de Nederlandse kant. Wonen jullie allemaal nog daar?
Zou het leuk vinden om daar straks wat mensen te ontmoeten voor een drankje ofzo…
Groetjes Tessa

Kan iemand mij vertellen of het vwo diploma van het Peter Miller College van sint Maarten in Nederland wordt geaccepteerd? Zijn de examens dezelfde als die van Nederland?

zijn er veel vechtpartijen op deze school? want ik hoor allerlei verhalen over wapeninspectie en detectiepoortjes bij de ingang.

Beste lezer
Wij zijn vorig jaar op Siint Maarten geweest. Een en ander heeft diepe indruk op ons gemaakt. Mijn advies ga er niet wonen als je niet weet hoe het daar is. De kinderen worden inderdaad gefouilleerd als ze op school komen en mogen gedurende de schooltijd het terrein niet af. Dit in verband met drugs en wapens. Wapens zijn makkelijk verkrijgbaar en er ligt zelfs een plan om het te legaliseren. Omdat er heel veel illegalen wonen is er veel criminaliteit. Je moet dan ook als vrouw alleen niet in het donker naar het strand gaan of op straat gaan. Veel mensen leven onder de armoede grens en wonen in huizen die op instorten staan. Het Franse gedeelte is iets mooier dan het Nederlandse gedeelte. Als je in het Nederlandse gedeelte werkt is het haast onmogelijk om in het Franse gedeelte te wonen en op tijd op je werk te komen. Er loopt een grote weg over het eiland en daar moet al het verleer overheen en dit staat dan ook altijd vast.
Echt ga eerst kijken voor je besluit er te willen wonen. Het is niet te vergelijken met de andere eilanden. Daar zijn wij ook geweest.

Groetjes Karin van tol

Beste lezer,

@A@rti, Bedoel je toevallig Milton Peters college? Hier werken veel Nederlandse docenten (ik ken er een aantal en heb het voor de zekerheid even na gevraagd). Het is een Nederlands schoolsysteem. Het is een van de betere middelbare scholen hier (wat ik gehoord heb). VWO is dus in Nederland gewoon geldig. De school ligt in het centrale deel van het eiland. Daar in de buurt liggen ook wat mindere wijken, maar het ligt vooral aan een drukke doorgaande weg. Dit kan ook een rede zijn om kinderen op het schoolplein te houden.

Ik ben het voor een gedeelte helemaal met Karin eens. Het is denk ik altijd verstandig om eerst even een kijkje te gaan nemen. Zeker als je besluit voor een langere periode ergens naartoe te gaan om er te gaan wonen.
Wij wonen hier nu ruim een jaar, maar ik heb mij nog niet een keer echt onveilig gevoeld. We kennen veel Nederlanders en inmiddels ook locals hier op het eiland en ook zei zeggen hetzelfde. In Nederland ging ik persoonlijk ook niet in het donker in mijn eentje ergens lopen. Dat is nergens verstandig. Je moet hier, net als op vele andere plaatsen ter wereld, gewoon bewust zijn van je omgeving. Ik doe hier overigens de auto vaak niet eens op slot… Als ik online de Nederlandse krant lees staan er vaker en ergere misdrijven in dan hier. Er is natuurlijk criminaliteit, maar de gewone mens krijgt daar over het algemeen (mijn beleving als inwoner) niet vaak iets van mee. Als er iets gebeurd, is het op een klein eiland en weet iedereen er vanaf. Het komt dus wel sneller dichterbij! Ik hoop dat het bij ons op afstand blijft…net als in Nederland…
Veel huizen hier lijken in te storten (dit is soms ook wel zo hoor haha), maar ze staan er vaak al heel wat jaren en hebben zelfs orkanen overleefd. Mensen (locals) geven hier liever geld uit (of lenen geld) aan een mooie auto (status) dan aan onderhoud van hun woning. Sommige mensen hebben gewoon geen geld en nemen daarom de bus $1-2. Zij zien er overigens nog steeds vaak heel gelukkiger uit en leven met wat ze hebben vooral buiten. In Nederland leven meer en meer mensen onder de armoede grens, maar daar is het toch wat ingewikkelder dan hier.
Afgelopen maanden (of jaar) was het vreselijk op de weg omdat ze met groot onderhoud bezig waren. Inmiddels is ā€œallesā€ weer klaar en kunnen we weer redelijk doorrijden. Alleen tijdens de spits is het vaak dramatisch, maar die is eenvoudig te omzeilen. In Nederland stond ik dagelijks gemiddeld 2 uur in de file (heen) en 2 uur (terug). Dat heb ik hier nog niet voor elkaar gekregen. Plus ik heb nu waanzinnig uitzicht in de file!
Er zijn heel veel scholen op het eiland. Openbare, Christelijke, Katholieke, PrivĆ©, Internationaal… het is altijd verstandig om goed uit te zoeken wat je graag wil voor je kinderen en om eerst een school te bezoeken of met ouders van kinderen te spreken. Als ik naar kinderen hier kijk, dan zie ik gelukkige kinderen die vrij kunnen spelen en genieten van het buitenleven (ipv binnen zitten met een computerspel). Ze leren eenvoudig en snel verschillende talen en gaan over het algemeen overal mee naartoe. Zelfs naar bijv. de borrels e.d., want die zijn vaak op het strand. Daar komen heel veel kinderen en er wordt vaak van alles geregeld voor kids zoals een kinder-bioscoop en spelletjes. Geen oppas nodig dus!

Kort gezegd, ik ben het eens met Karin… ga eerst kijken! Wij konden naar Sint Maarten, Curacao of Bonaire. We hebben ze allemaal bezocht en hebben 100% gekozen voor Sint Maarten. Wij wonen hier in ieder geval heerlijk en we zijn niet de enige… Maar hoe dan ook, het blijft persoonlijk. Dit is mijn beleving. :slight_smile:

Metje

P.s. De gedachte om Nederland te verlaten, het emigreren en het onzekere voor de verhuizing vergaat allemaal heel snel wanneer je eenmaal hier bent. Hier gaat het leven ook gewoon door… Achteraf lijkt het allemaal veel minder heftig!

Alles heel interessant!
Ik als ā€œpensionadaā€, (weduwee) vraag graag informatie…hoe het alles werkt om daar te mag wonen…permanent???
Graag all informatie. Ben Nederlander (woon in Noorwegen) OOk andere eilanden) (bv Aruba enz.)

Hoi. Volgende week ben ik met dienstreis op SXM en zou graag leuke mensen willen ontmoeten met wie ik het eiland kan leren kennen. Ik verneem wel van je. Groetjes uit Curacao.

In ga in augustus verhuizen naar Sint Maarten. Heb daar een paar kleine contracten gekregen (zoals het nu staat ;-)).
Wat moet ik precies doen nog in Nederland en wat op Sint maarten?
Ik las iets over een verblijfsvergunning aanvragen? Waar doe ik dat bv? En wat heb ik daarvoor nodig?

Alvast bedankt!!!

groet,
Miranda Veltman

Hoi Miranda,

Kijk eens op http://www.moving2sxm.com/ Succes!

Wouter

Hi Miranda,

Een tijdje geleden heb ik duur een artikel over geschreven:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=126814

Hier staat alles wel in :slight_smile:

Wij zijn een nederlands gezin met 2 dochters van 7 jaar. Wij zijn verliefd geworden op het eiland sint maarten vanwege mentaliteit en sfeer die daar is. Kan iemand die op sint maarten woont mij wellicht vertellen welke lager onderwijs daar is? Wij hebben inmiddels vernomen dat de montessori school sint maarten full is en onze dochters niet meer kan aannemen. Ook Caribean Int.Aca. geeft montessori maar dit is tot en met 6 jaar.
Dus is er iemand die mij paar adressen kan geven van lager of basis onderwijs op sint maarten?
Bij voorbaat hartelijk dank!!

Zoek je een prive school of een openbare? sr magda school is nederlands.

hoi jessica,
Een prive school mag. Bedankt alvast voor het doorgeven van een naam dan ga ik daar alvast informatie over opzoeken.!

Hmmmm site is uit de lucht vrees ik. Krijg foutmelding maar bedankt in ieder geval voor je reactie

het is inderdaad zoals je omschrijft,afspraken maken is hier moeilijk en ze laten nakomen ook,daarom is de vraag naar ons nl ers steeds groter,want de meeste komen wel hun afspraken na en zijn er gewoon op tyd,best handig als je ook nog op andere plaatsen moet zijn,wij op barbados bijvoorbeeld [bij vragen mailen] hebben dit ook vaak aan de hand gehad,en na enkele malen gebeld te hebben naar een locaal bedrijf en enkele malen de afspraak niet te zijn nagekomen dachten we ze zullen wel niet meer komen na de 5e keer,en zijn dus weggegaan naar de stad,tja er moeten nog meer dingen geregeld worden als je een eigen bedrijf gaat beginnen hier,en wat denk js,ik kreeg een boos telefoontje waar ik was want men stond voor de deur,tja eeehhhhhhh,later dan maar en weer afspreken,ik hoop dat mensen die ergens anders gaan wonen zoals bv in de caribian zelf nogal handig zijn want dat scheeld ENORM en ook veel geld.
ik ben nu 2 mnd op barbados en heb nu eindelijk mijn papieren,maar dat ging nogal met de nodige stress gepaard,en dat was nu juist waarom ik weg uit nl wilde,maar go whit the flow en relex,op den duur gaat de nl mentaliteit er wel een beetje af.
je went er een beetje aan,en weet wat je te wachten staat op den duur,dus pas je je eigen schema ook aan.
zoek bv een goede jurist en ga op zoek naar lotgenoten dat helpt echt.
wij gaan kidcars verhuren en eendjes 2cv dus wat ook op ibiza en curacau en mallorca word gedaan,ook gaan we ze exporteren naar andere caribische eilanden zoals st vincent.
ik mag hier waarschijnlijk geen reclame maken maar indien er mensen zijn met vragen mogen ze me mailen, [EMAIL=ā€œtrabiman@hotmail.comā€]trabiman@hotmail.com
gr evert:zon02:

Hoi hoi,

ja je hebt gelijk ik werk momenteel hier op SXM voor de governement en heb pas na 3 weken te hebben gewerkt een contract getekend :S

Maar over het weer kunnen we niet klagen XD