Emigreren Naar Sint Maarten

nog een vraagje, we wonen momenteel in de usa en moeten ( door familie omstandig heden) hier vandaan. Wij zijn echter vanuit Nederland vertrokken omdat wij Nederland zeker met de kids niet meer zagen zitten…
Zou het mogelijk zijn om vanuit de de States via familie in NL een verblijfsvergunning voor sxm aan te vragen? of moeten wij daarvoor zelf aanwezig zijn in NL? Ook wonen wij al ruim 5 jaar niet meer in NL zou dat een probleem kunnen zijn?

Is er hier iemand die ons naar iemand kan verwijzen die hier meer van weet?
usa_marieka@hotmail.com

ALVAST VRIENDELIJK BEDANKT :wereld:…

Met een Nl paspoort kan je hier (metveel papier rommel) wel terecht. Maar als je hier goed wil leven moet je wel beide werken ben ik bang
.

Het is inderdaad zo wat JR Visser zegt: met een Nederlands paspoort kom je een heel eind. Het leven op Sint Maarten is duur. Woningen zijn duur, levensonderhoud is duur. Met een salaris denk ik dat het moeilijk is om rond te komen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je gaat wonen. De prijzen voor huur (en ook koop-) woningen dalen wel, maar voor een 3 slaapkamerwoning betaal je toch nog altijd wel snel $ 1500. De wijken waar veel Nederlanders wonen zijn Dawn Beach, Guana Bay, Pointe Blanche aan de “ene kant van de heuvel” en dus ook wat verder weg van de scholen, maar altijd wel te doen! Verder is Pelican heel leuk, maar ook duur, Simpson Bay, Beacon Hill. Prijzig. Als je geluk hebt vind je een leuke woning in Cole Bay. Beter geprijsd en vlak bij het Montesori. St. Peters is de buurt met alle scholen, erg “local” maar ook beter in prijs. Het ligt er allemaal aan welke standaard je gewend bent.
De krant (Daily Herald) staat vol met advertenties, zelfs nu nog, met baantjes voor je man.
Je zou op de Antillensite (in Nederland) kunnen nakijken wat je allemaal voor papieren nodig hebt om je hier te kunnen registreren. (bewijs omtrent gedrag, geboortebewijs, uitschrijvingsbewijs, scheidingspapieren! etc.)
Van vriendinnnen hoor ik dat het met de opleiding reuze meevalt. Een meisje zit op het VWO hier en doet het prima. Het onderwijssysteem in Nederland is immers ook niet meer wat het geweest is??!!
Wanneer denk je dat jullie hierheen komen?
laat maar weten en als je nog meer vragen hebt: shoot!

Hey daar! ik ben binnenkort afgestudeerd en ga misschien werken in Sint-Maarten.
Ik hou enorm van het beach-life maar heb regelmatig nood aan ‘good shopping’.
Ik ben Belgisch en hou (daardoor) ook enorm van de Franse cultuur en het Franse eten…mmmm.
Ik las dat Sint-Maarten goed is voor shopping maar wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Het gaat me niet zozeer om de prijzen maar WAT ze te bieden hebben.
Ook vroeg ik me af of je daar veel keuze heb van internationale films, theater, opera, musea etc??
Ik vroeg me ook af of je snel met andere expats kunt chitchatten en vriendschappen opbouwen?
En gaan mensen daar 's avonds uitgebreid drinken en eten op terrasjes zoals hier?
Alvast bedankt!!!
Ciao!!!

Hallo

vraagje;
ik weet niet zeker of je nog op deze forum zit.
Wij (ik, vrouw en kind) zijn plannen aan het maken om binnen een halfjaar daar te gaan wonen en werken(minimaal 2 jaar). Ik woon zelf in nederland en werk nu al 10 jaar voor dezelfde werkgever.
Zijn er van jou kant nog tips & tricks?
Ik merk dat er een hoop te regelen valt vóór het zover is!

• Wat doe ik met mij huidige koopwoning? Fiscaal gezien ben ik verhuisd naar een ander “land”.
  • Verzekeringen (ziektekosten, WA, uitvaart ect ect)
  • Huisvesting daar (deze is al opgelost, een appartement v.d. familie)
  • werk vinden daar ( zelf heb ik MTS electronica/informatica als vooropleiding)
  • Kind inschrijven op school daar
  • container regelen voor de verhuizing
  • boedel die niet meegaan moet in de verkoop

Ook het invullen/ aanvragen van het formulier “verklaring van rechtswege” richting de overheid van st.maarten.
Ps. heb jij ervaring hierin? Misschien andere gasten op deze forum?
Ergens gaande op het formulier wordt gevraagd een soort van “bewijs middelen van bestaan”.
Wil de overheid een “keihard” bewijs?
Maar als je nog geen werk heb gevonden, wat vul je dan in…?
Dat soort dingen.
Mijn zwager(op st.maarten) en ik zijn ook de mogelijkheden aan het bekijken om een eigenzaak te beginnen, te denken aan een soort Lunch & take-away eetzaak.

Hopenlijk heeft iemand wat meer ervaring in de administratieve zaken(verhuizing), graag hoor ik dat.

Iedereen op deze forum, alvast bedankt.

Misschien zie ik de meeste gasten op deze forum straks met een bordje Nasi met gegrilde kip op st.maarten.

Veel plezier in het leven.
groetjes
steciboy(roep-bijnaam)

Hallo, wij zijn een gezin met 2 kinderen van 11 en 6 jaar die op St maarten willen gaan wonen. Mijn man werkt voor de justitie als gevangenbewaarder en ik ben bezig mijn opleiding voor maatschappelijkwerk af te ronden in 2011. Momenteel werk ik in een gesloten setting met jongeren die ots hebben.Mijn schoonzus is al ruim 6 jaar geleden naar ST. maarten vertrokken (alleen) en hopenlijk kan ik via haar aan het werk in de organisatie waar zij leidinggevende is.
Wij moeten nog veel regelen omdat wij ook een koophuis hebben en vragen ons af wat de ervaringen zijn van anderen. Wat moet je allemaal regelen alvorens je echt weg kan.
In 1e instantie denken wij dat het goed is ons te orienteren voor een jaar en dan een besluit te nemen om daar te blijven of terug te gaan wat ik natuurlijk niet hoop.Of komen wij dan te angstig over, Ons idee staat nog in kinderschoenen maar ik ben blij met alle tips/stappen die wij aan reacties krijgen.
Wie heeft er kinderen van deze leeftijd en hoe ervaren zij de overstap.?

Oh ja hoe oud is jullie kind?
groetjes

Hallo mensen, 17 januari 2010 vertrek ik naar Sint Maarten en 1 februari 2010 begin ik met werken.

Ik las omtrent werkvergunning het volgende
Als je op het Nederlandse deel wilt werken heb je een werkvergunning nodig. Hiervoor heb je 3 dingen nodig: a) je geboorte certificaat. b) een verklaring van goed gedrag van je huidige gemeente. c) een intentie verklaring van een bedrijf op St.Maarten die je aan wilt nemen.
Of een arbeidsovereenkomst. Dat is ook van belang als je een partner meeneemt en je bent niet getrouwd. Dan moet je op een of andere manier aantonen dat je voldoende geld hebt om de ander “te verzorgen”. Een samenlevingsovereenkomst helpt ook. Oja, ook een medical certificat is belangrijk

De aanvraag van die werkvergunning en woonvergunning, wat is de procedure exact?
Is het het beste als mijn werkgever de aanvraag doet voor mij of ik zelf? Dient de aanvraag schriftelijk te gebeuren eerst of kan ik bij de lokale instanties binnenlopen en een aanvraagformulier invullen, welke ik moet inleveren met de vereiste documenten? Hoe lang duurt de procedure?

Kan iemand mij daar wat meer duidelijkheid over geven?
avast bedankt

Je bent ook nog een bewijs van uitschrijving nodig. alle docs bij het indien niet ouder dan 6 maanden. en als het tegen zit duurt het 6 maanden, met een kruiwagen en $$$$ een maand.

Hallo iedereen, ik heb een baan aangeboden gekregen in Sint Maarten. Ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie de antwoorden voor me hebben.

• Moet ik het brutosalaris opdezelfde wijze als in nederland omrekenen naar netto?
  • Werken zij ook met belastingteruggaaf?
  • Vakantietoeslag (wg houdt dit in en betaald dit eenmalig per jaar uit?)
  • Het contract is voor in eerste instatie voor bepaalde tijd namelijk 3 jaar, moet ik emigreren?
  • Wat is een goed nettoloon om daar (boven)gemiddeld te kunnen leven? Ik las al op het forum dat alles wat duurder is in SM dan in Nederland.
  • ik las op het forum dat ant guldens gedeeld moet worden door 1,80. Is dat dan het nettoloon of euro’s?
  • Zijn de huurwoningen in een veilige wijk betaalbaar? 400 euro b.v.?
  • Als ik koop, is er dan net zoals in nederland startersubsidie en renteaftrek?

Zo dat was het wel voor even. Ik ben blij dat dit forum er is, ik vind maar weining op het net over het leven in Sint Maarten. Is er misschien een instantie in Nederland waar ik deze vragen kan stellen. Ik heb werkelijk geen idee.

Groetjes Nadia

Hey hey iedereen, ik heb een baan aangeboden gekregen in Sint Maarten. Ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie de antwoorden voor me hebben.

• Moet ik het brutosalaris opdezelfde wijze als in nederland omrekenen naar netto?
  • Werken zij ook met belastingteruggaaf?
  • Vakantietoeslag (wg houdt dit in en betaald dit eenmalig per jaar uit?)
  • Het contract is voor in eerste instatie voor bepaalde tijd namelijk 3 jaar, moet ik emigreren?
  • Wat is een goed nettoloon om daar (boven)gemiddeld te kunnen leven? Ik las al op het forum dat alles wat duurder is in SM dan in Nederland.
  • ik las op het forum dat ant guldens gedeeld moet worden door 1,80. Is dat dan het nettoloon of euro’s?
  • Zijn de huurwoningen in een veilige wijk betaalbaar? 400 euro b.v.?
  • Als ik koop, is er dan net zoals in nederland startersubsidie en renteaftrek?

Zo dat was het wel voor even. Ik ben blij dat dit forum er is, ik vind maar weining op het net over het leven in Sint Maarten. Is er misschien een instantie in Nederland waar ik deze vragen kan stellen. Ik heb werkelijk geen idee.

Groetjes Peony

Hallo,
leuk voor je wat voor baan is het? en wanneer ga je ernaartoe?
Blangrijk is wat een huis betreft hoe je wilt leven, eenvoudig,goedkoop, welke buurt want daar zit allemaal een hogere/lagere prijskaartje aan. gas en licht kost bijna niets. Het leven schijnt wel iets duurder te zijn (bv boodschappen de meeste producten komen uit amerika bijna niets komt uit St. maarten zelf) drank is weer heel goedkoop. salarissen worden ook in bruto bedragen berekent en ook vakantiegeld is een deel van wat je jaarlijks gewerkt hebt. De belastingen zijn lager. Ben je al op antillenhuis.nl geweest? ik stel veel van mijn vragen aan mijn schoonzus die 7 jaar geleden besloten had om daar op zoek naar een baan te gaan en er nog steeds woont. ik heb niet al je vragen beantwoord maar hoop dat je op deze manier op weg gebracht bent.
gr

Dag Yvette,

Mijn naam is Ellie, mijn vriend heet Gijs, geen kinderen, resp eind dertig / begin veertig.
Wij overwegen een jaar of langer naar Sint Maarten te vertrekken. Gijs heeft een online bedrijf en ik kan ook het nodige werk online verzetten.
In april willen wij een week of wat op verkenning. Is het mogelijk om met jou af te spreken voor een insiders-tour in ruil voor … een heerlijk diner ? Of in ruil voor iets dat wij uit Nederland mee kunnen nemen ? Of …
Kan ik jou ook ‘privé’ een berichtje sturen?

Goededag,

Dit is alweer een bericht van een paar jaar geleden, maar is het voor een 18 jarige jongen met alleen een eindexamen papiertje gemakkelijk om aan een vakantiebaantje te komen en een jaar te werken?
Of misschien wordt hij verliefd op het eiland en komt helemaal niet meer terug?
Enig antwoord als u nog steeds op dit forum bent?
Vriendelijke groeten Maddy

Goededag,

Al wat verder gekomen met “uitzoeken”?
Mijn zoon van 18jr met alleen een eindexamen papiertje op zak zoekt een vakantiebaantje op Sint Maarten voor een jr. (ook goed met computers enzo!).
Probeer hem te helpen door eens op deze site te informeren ,naar mogelijkheden voor werk/verblijf.
Enige suggesties?Maddy

Hallo allemaal,

Ook wij zijn aan het nadenken over emigreren naar Sint Maarten. Ik ben er 3 jaar geleden op vakantie geweest in sep/okt en was niet helemaal dol op het eiland. Een reden daarvan waren de muggen… die vinden mij nogal lekker, dus ik ben lekgeprikt. Weet iemand of die er het hele jaar door zijn?
En wie van de mensen in dit topic wonen er nog steeds? Ook de mensen met kinderen? Ik heb 2 meiden van 1 en 3 jaar, dus ben wel benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken om je kids hier te laten opgroeien en naar school te laten gaan. Het is niet voor een paar jaar, maar plan is om er def heen te gaan, dus voor altijd… en hoe gaat dat dan als ze willen studeren of ergens anders werken? Ik moet er niet aan denken dat mijn meiden dan naar Amerika of Nederland gaan en dat ik dan ver van ze af ben ;-). Ik hoor graag hoe anderen hier tegenaan kijken.
En hoe bevalt het om op een klein eiland te leven? Loop je niet tegen de ‘muren’ aan? Je kan moeilijk even naar een grote stad of een dagje uit. Dan moet je toch weer vliegen…
Het klimaat is wel super natuurlijk en mijn man heeft er veel familie wonen, dus we komen niet helemaal in een nieuw land, maar ik vind het heel moeilijk…

Hoi Agnes,

Ik ben een Belgische leerkracht en ik werk op Sint Maarten. Ik kan je absoluut verzekeren dat er goede scholen zijn op het eiland, waar veel Nederlands gepraat wordt! Het is niet zo dat Sint Maarten enorm achterstaat wat betreft onderwijs, want in de nederlandstalige scholen werken ze met materialen van Nederland, de leerkrachten krijgen veel workshops door ervaringsdeskundigen enz. … Daar zou ik me geen zorgen over maken! Het middelbaar onderwijs zal ook nog goed gaan, maar veel ‘kinderen’ gaan wel na het voortgezet onderwijs verder studeren in Nederland omwille van betere opleidingen (+ in het Nederlands). Vorig jaar september is er ook een gezin voor een half jaar van Nederland naar Sint Maarten gekomen. Het kleinste dochtertje zat toen in groep 4 en na 2 maanden kon ze al een aardig mondje Engels praten, het was mooi om te zien hoe deze verschillende culturen zich zo mengden en hoe er zo snel hechte vriendschappen ontstonden tussen dat meisje en haar klasgenootjes.

Wat betreft het eilandgevoel… Ik woon hier nu al een jaar en ik ben helemaal nog niet uitgekeken op Sint Maarten! Er zijn 2 grotere ‘steden’ waar ik ga shoppen, maar als je je echt wil laten gaan moet je inderdaad wel vliegen naar Puerto Rico ofzo. :slight_smile:

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groetjes, Sarah

Hoi Sarah,

Dank je wel voor je reactie! Heel fijn om te horen dat de basisschool en middelbare school goed zijn. Ik had daar ook al veel van gelezen, maar prettig om dat door een lerares bevestigd te krijgen! Wat geef je op school? En ben je er al lang? En ben je van plan om nog terug te gaan naar Nederland?
Ik herinner me dat ik inderdaad in Marigot ook ben geweest, maar dat was een enorme regendag, dus ik heb er niet heel veel van gezien. Misschien dat daardoor mijn beeld van het eiland ook wat anders is.
Wat voor huis heb je? Woon je een beetje leuk? En heb je snel vrienden gemaakt op het eiland? Ik weet niet of je er alleen bent, of met een vriend/man? Dat zal ook verschil maken, lijkt me.
Ik heb hier in nederland een redelijk groot huis, met een mooie tuin, zou dat ook graag op Sint Maarten willen. Een klein appartement lijkt me niet prettig meer… ja, verwend misschien…
En die muggen? Heb je daar veel last van?

Groeten,
Agnes.

Hallo,

Ik werk op een basisschool in groep 7/8, dus ik geef zo wat alle vakken behalve Engels. Daar heeft de school een aparte leerkracht voor, aangezien het een nederlandstalige school is. Ik ben momenteel een jaar op het eiland, normaal gezien ging ik naar terug naar huis, maar het bevalt me hier zo goed dat ik nog een jaartje heb bijgetekend! En wie weet na dat jaar … Dat zie ik dan wel. Ik woon samen met 2 andere leerkrachten in een heel mooi huis in Simpson Bay, dicht bij het strand. Ons huis heeft 2 gewone slaapkamers, een master bedroom, jacuzzi, prachtige keuken, … Het is betaalbaar aangezien we de huur delen door 3. Ik denk echt wel dat je hier mooie huizen kan vinden op Sint Maarten hoor! Je kan altijd eens kijken op www.thedailyherald.com en dan scroll je helemaal onderaan naar ‘classifieds’. Daar vind je veel huizen en huurhuizen in Sint Maarten. Wat betreft de muggen… Ze hebben mij ook enorm geteisterd in het begin, maar na enkele maanden laten ze je helemaal met rust. Ik heb daar nu absoluut geen last meer van! Ze komen alleen maar af op onbekend vlees heb ik zo de indruk. :slight_smile:

Groetjes!

Hoi Ellie,

Ik zit nu al een jaar op SXM en ik vind het leuk om “nieuwkomers” te helpen met al hun vragen. Mocht je iets willen weten, dan hoor ik het graag
[EMAIL=“linda.ros4@gmail.com”]linda.ros4@gmail.com

1 like

Beste mensen, met veel belangstelling heb ik al jullie info gelezen. Er wordt vaak in positieve zin gesproken over emigreren. Graag zou ik ook de andere kant eens willen horen. Dus de mensen die “gillend naar huis” zijn gegaan. Of misschien dat jullie verhalen kennen van mensen die het na korte tijd alweer hadden gezien op St Maarten.
Begrijp me niet verkeerd, dit is niet bedoeld om negatief te gaan doen, maar ik ben nieuwschierig of er veel mensen spijt krijgen of juist niet.

vriendelijke groet, Jacob