Ik ga in augustus verhuizen naar Sint Maarten omdat ik daar een baan aangeboden heb gekregen. Wie kan mij vertellen hoe ik het beste aan huisvesting kan komen? Vertrekken en daar ter plekke gaan zoeken of kan ik vanuit Nederland ook al iets regelen?
Wij zijn een jong stel en gaan per 13 juli emigreren naar SxM!! Beide zijn we al voorzien van een baan, de een op het M.P.C, de ander in het ziekenhuis (NL gedeelte). Met veel plezier hebben we het forum gelezen en zijn daardoor gelukkig al wat wijzer geworden.
Toch zouden we nog wat vragen op jullie willen afvuren…
Op welk deel van het eiland kunnen we het beste op zoek gaan naar een woning? Dan denkende aan files (t.o.v. ons werk) en veiligheid.
2)We gaan in eerste instantie op zoek naar een huurhuis. Wat is de verhouding tussen gemeubileerd en ongemeubileerde huizen? (Ivm mogelijkheid verschepen van de inboedel).
Op welke manier, waar kunnen we het beste een auto huren/kopen? (Voor de eerste paar dagen willen we een auto huren tot we een auto gekocht hebben).
Bestaat er een forum of soort verkoopsite specifiek voor SxM, Iets waar mensen hun spullen aanbieden of kopen? (Bijvoorbeeld voor inboedel, auto en of huizen?)
Wat zijn de mogelijkheden betreffende het kopen van meubels, een goed bed en dergelijke inboedel? Kan men dit op het eiland kopen of beter verschepen vanuit Nederland?
Bestaat er op het eiland een mogelijkheid voor digitale T.V. of satteliet T.V.?
Hoop dat onze vragen beantwoord kunnen worden zodat we 13 juli met een gerust gevoel naar SxM kunnen vliegen…
Alvast bedankt!
knap dat jullie allebei al werk gevonden hebben, dan komt de rest vanzelf wel goed lijkt me zo. Maar hier komt mijn visie op de vragen als antwoord;
Wij hebben zelf een paar maanden aan de franse kant gewoond maar officieel mocht dat geloof ik niet en het was voor ons ook niet handig. Voor jullie zal hetzelfde gelden, het is dan makkelijker om aan de nederlandse kant te gaan wonen en dan het liefst aan de goeie kant van de berg. Dus cole bay, pellican key en maho vallen dan af. Eigenlijk zijn er heel veel plekken waar je kunt wonen. Bell-air of Betty’s estate of St. Johns of in de stad zelf zou voor jullie dicht bij het werk zitten.
Er zijn veel huizen gemeubileerd. ca 70 a 80% wel denk ik. Stel je daar niet te veel van voor. Het is dan een bed, een bank en een kast bijvoorbeeld. Dus die kun je eventueel ook vaak wel aan de kant schuiven of uit huis laten halen. Het is namelijk over het algemeen erg lelijk. Ik zou adviseren als je een beetje leuke meubels hebt om die mee te nemen. Wees wel een beetje critisch en neem niet te veel mee, kost ook weer geld. Wij hebben bijvoorbeeld onze bank niet meegenomen maar wel ons bed en eettafel. En dat komt nu goed uit want we hebben geen plek voor die bank. Neem dus alleen het hoognodige mee of wat je cht mooi vind. Je zou ook nog bijvoorbeeld wat kastjes bij de Ikea vandaan kunnen halen en die ingepakt meenemen. Kost weinig en je hebt toch spul van jezelf. Het ganre Ikea kun je hier wel vinden maar in beperkte mate en dan ca. prijs in nl +30%.
Ah joh, regel je gewoon op het vliegveld, ga naar Alomo of zo en huur daar een auto voor een paar dagen. Van daar uit zie je dan wel weer verder. En is echt niet veel duurder of uberhaupt duurder dan als je gaat zoeken.
Ahum, nee zoveel mensen wonen hier niet die ook nog is op het web zitten en ook nog is hun spulletjes verkopen. Nee dat circuit loopt allemaal via de krant de Daily Herrald hier. daar staat dan bijvoorbeeld een yard sale is. Dat zijn dan vaak mensen die hun hele inboedel in de tuin te koop aanbieden omdat ze bijvoorbeeld gaan emigreren. Maar wederom, dat gaat je veel tijd kosten want veel is dan lelijk of je moet net de mazzel hebben dat je hier nederlanders leert kennen die net weg gaan en hun spullen hier willen laten. Verschepen kost trouwens ca. 100 euro per m3. Weet naam en adres zo effe niet, kan ik wel voor je nakijken.
Ja zoasl gezegd, kan maar kost je tijd, is iets duurder en veel is lelijk. als je spullen hebt die niet te groot zijn (bed kun je vaak uit elkaar halen en is dan maar iets van 1 m3, dan zou ik dat meenemen. Ligt ook een beetje aan je situatie. Als je geen geld hebt nu om te verschepen kom je gewoon zonder spullen hier naar toe, huur je iets gemeubileerd en zie je dan wel weer. Maar dan zit je voorlopig niet een vt-wonen veratwoord huis.
Geen idee eigenlijk, wij kijken tv via internet. Uitzending gemist.nl of Talpa, daar kun je heel veel zien, wel niet op een groot scherm maar voor ons prima. Er is hier ook kabel en daar zit het kanaal BVN op. Daar kun je dus nova, journaal, paul de leeuw en zulk soort programma’s zien. Wij hebben overigens geen kabel, via internet vinden wij prima.
Bedankt voor je reactie op onze gestelde vragen… zijn hierdoor heel wat wijzer geworden.
Momenteel kunnen wij ons geen directe vragen bedenken (natuurlijk ook deels omdat we onbekend zijn met het eiland).
Vandaar ook de vraag aan jou als SxM-kenner of er specifieke dingen zijn waar we rekening mee dienen te houden als wij naar SxM komen…
Mochten we weer wat bedenken, klimmen we weer in de pen!
Hallo,
wij gaan voor 1,5 jaar op st maarten wonen en werken.
We hebben alle twee al een baan(het werk dat we hier doen gaan we daar ook doen) maar we moeten de huisvestiging zelf regelen. Onze werkgever heeft geregeld dat we voor 6 weken in een hotel kunnen verblijven maar we willen toch van te voren contact opnemen met evt makelaars daar. Ons contract is per 1 juli op St maarten.
Heeft er iemand toevallig het emailadres van Krebbers. Een collega die had bij hun ook een huis gehuurd en was daar zeer te vreden over. Maar hebben al proberen contact te maken maar krijgen dan een foutmelding.
Ik heb ook een dochtertje van 2 jaar en zou haar ook naar de opvang moeten brengen maar daar kan ik ook helemaal niks over terug vinden. Heeft iemand daar info over?
Klopt het dat er ook 'n soort bungalowprk is waar veel nederlanders wonen? En in welke buurt is dat dan?
Zij die plannen hebben voor emigratie naar welk land dan ook dienen te bedenken dat zij een nationaliteit hebben die nimmer ingeruild zou mogen worden voor een andere nationaliteit. Een nationaliteit kiest een mens nu eenmaal niet maar verwerft hij bij geboorte op basis van afkomst. Hij is daarmee erfdrager van zijn eigen volk en eigen cultuur. De eigen nationaliteit verschaft een mens naast rechten ook plichten en een van die plichten is dat men zich loyaal en dienstbaar opstelt ten op zichte van het eigen volk. Een aanvraag voor emigratie is een bewijs dat men niet loyaal is en daarmee is men het staatsburgerschap van welk land dan ook niet waardig. Wat rest is dat men zich nog staatsonderdaan mag noemen.
Hoe haalt een beschaafd mens het trouwens in zijn hoofd om naar St. Maarten te willen emigreren. Decennialang komen Nederlandse belastingcenten rechtstreeks terecht in de zakken van een stelletje incapabele bestuurders wiens grootste ambitie het is om zich zo snel mogelijk te verrijken ten koste van de eigen bevolking. Grote groepen illegalen worden (tegen betaling) gelegaliseerd, de natuur van het eiland wordt op grove wijze opgeofferd, drugtransporten worden oogluikend toegestaan, tijdens de verkiezingen worden de stemmen van grote groepen mensen opgekocht. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Men presteert het zelfs om tijdens de afgelopen verkiezingen op kosten van de (Nederlandse) belastingbetaler een heel vliegtuig te charteren om zo een groep op Haïti woonachtige Haïtianen die tevens in het bezit is van de Antilliaanse nationaliteit op vakantie te laten komen om zo nog wat extra stemmen te bemachtigen voor de zittende politieke elite. Kortom het is een plek voor opportunistische avonturiers om naar toe te gaan maar geen plek voor beschaafde mensen.
Klinkt goed PeterPan, je hebt het duidelijk naar je zin daar.
Even ander vraagje, aan de overige forumbezoekers. Het is me nog steeds niets geheel duidelijk welke elektrische apparaten je mee kan nemen. Wasmachine en droger duidelijk niet, want deze bevatten grotere motoren die kapot gaan door langdurig gebruik met 110v (ondanks converter/adaptor). Maar hoe zit het met de kleinere apparaten, kan je bijvoorbeeld wel een pc gebruiken uit Nederland?
En zitten er aan de Philipsburg-kant van de hill goede creches (leeftijd 1-3 jaar)
Hallo allemaal,
Ik kom zelf uit st.maarten maar woont nu al 6 jaar in Nl. En ik ga ook terug naar St.maarten. Levensonderhoud is idd duur in vergelijking met nederland. Maar aan de andere kant ik denk niet dat je zoveel belastingen en rekeningen moet betalen. Ik zie het zo St.maarten heeft ook zijn voor/nadelen. Mensen daar werken hard maar aan het eind van de dag kan je ook heerlijk ontspannen en het leven daar is ook niet stressvol. Dus voor iedereen die daar heen wil zou ik zeggen doe maar. Je zou er van genieten!! Gr. Leyla
je kunt je PC best meenemen, je kunt er gewoon een andere voeding in zetten, die kun je hier gemakkelijk los kopen! Over creches weet ik helaas niet zoveel.
Ik kan het niet nalaten om te reageren op PeterPan, hij doet het er natuurlijk om, maar ik hoop toch echt dat deze beste man een leuk plekje heeft om te wonen in … Nederland! Er zit zeker een kern van waarheid in het tweede gedeelte, maar ach, als we een artikel over Nederland zouden schrijven en over wat daar allemaal gebeurd dan zijn we met een paar uur nog niet klaar. En dat gel*l over nationaliteit, loyaliteit en eigen volk: ik kan er niet zoveel mee. Dit is typisch iets wat iemand schrijft die nog nooit verder heeft gereisd dan zijn eigen provincie, nog nooit boodschappen heeft gedaan bij een Turkse winkel en alleen de Nederlandse taal machtig is. Loyaal aan de Nederlandse cultuur…haha…ja da’s een goeie!
PetertjePan, ik hoop dat je jouw Tinkerbel hebt gevonden op de boerderij om de hoek van je dorp. Dan is er geen reden om hier naar Kapitein Haak te komen zoeken.
Dom dom, heb ik het toch weer gedaan. Greageerd op een uitzuiger! Ik ga nu even lekker mijn positieve energie gebruiken om een duik te nemen in de mooie blauwe zee en te genieten van onze schone lucht.
hahaha, merk dat ook hier mensen zitten die dus beter niets kunnen zeggen omdat ze niets te doen hebben met het onderwerp wat hier besproken wordt.
Ik ga mij eens serieus verdiepen in de berichten van de kenners en de zoekers, want alleen al voor het weer … (hihihi, levert me vast weer kritiek op omdat het zo’n simpele reden is …)
Hallo Susanne,
Wij gaan voor een jaar op sxm wonen. Bij het afmelden van ons lidmaatschap op de bibliotheek in Zaandam raakten we in gesperk met Gentiana.
Volgens haar heb jij daar gewerkt klopt dat? Zo ja dan van haar de hartelijke groeten.
Zodra we op sxm zijn komen wij zeker een bezoekje brengen aan de bibliotheek.
Ik heb ook nog steeds wat vraagjes. Met name m.b.t. het “stroomverhaal” bestaat er wat onduidelijkheid. Heeft het zin om apparaten zoals televisie mee te nemen als je aan de Nederlandse kant gaat wonen?
En hoe zit het met invoeren van de auto? Is het uberhaupt nodig? Gaat het snel (zal wel niet), veel schrijfwerk? Voorbereiden in Nederland?
ik ben Daan 16 jaar en ga waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar verhuizen naar Sint Maarten vanwege het werk van mijn vader.
Ik ben op dit moment op Sint Maarten op vakantie voor 3 weken om alles te bekijken. Alleen wat mij opvalt is dat ik bijna geen jeugd zie… wat ik erg jammer vind. We zijn al meerdere stranden af geweest om te kijken of er jeugd is.
Ik doe HAVO 4 dus volgend jaar examenjaar en reacties over scholen zijn ook welkom.
We hebben nu een huis gehuurd bij Beacon Hill/Simpson Bay weet niet precies welke van de 2 maar aan de kust op rotswanden.
Weet ook iemand waar je scooters kan kopen of huren? Want dit zou ik graag willen…
Wij zijn een gezin uit Belgie die met een grote kans, verhuizen naar SMX.
En Daan, als dat lukt dan heb je reeds een vriendin van 15… hihihi…
graag zou ik eens een eerlijk bedrag willen weten wat een gezin zo gemiddeld moet verdienen om normaal goed te kunnen leven. kwestie om te onderhandelen voor het loon dat we ontvangen. Dus als er hier mensen zijn die daar wonen en werken… graag even een eerlijk antwoord MET cijfer erbij. niet tot op de letter maar een rond bedrag om mij te kunnen orienteren. we zitten dus ook met een 15 jarige dochter die naar school moet.
Leuk om alle berichten te lezen.
Mijn vriend en ik zijn van plan om eind dit jaar/begin volgend jaar voor een onbepaalde tijd naar St. Maarten te verhuizen.
We zijn op zoek naar een woonruimte dus alle suggesties zijn welkom. Dit geldt ook voor werk.
Ik heb mijn Management Assistent diploma & ik heb 2 jaar een opleiding aan het HBO gevolgd (Small Business & Retail Management). Mijn vriend is immers afgestudeerd. Ik hoor het graag!
[EMAIL=“thaliawilson@hotmail.com”]thaliawilson@hotmail.com
Leuk om alle berichten te lezen.
Mijn vriend en ik zijn van plan om eind dit jaar/begin volgend jaar voor een onbepaalde tijd naar St. Maarten te verhuizen.
We zijn op zoek naar een woonruimte dus alle suggesties zijn welkom. Dit geldt ook voor werk.
Ik heb mijn Management Assistent diploma & ik heb 2 jaar een opleiding aan het HBO gevolgd (Small Business & Retail Management). Mijn vriend is immers afgestudeerd. Ik hoor het graag!
[EMAIL=“thaliawilson@hotmail.com”]thaliawilson@hotmail.com
Hallo allemaal,
Superleuk om al jullie berichten te lezen. Mijn vriend en ik willen in augustua vertrekken naar Sint Maarten om er voor onbepaalde tijd te wonen en te werken. We zijn nog niet eerder op St. Maarten geweest, maar tot nu toe hebben we het overal naar ons zin gehad, dus waarom daar niet :-)? Ik heb al veel opgestoken van jullie berichten en krijg steeds meer zin om het ticket alvast te kopen! Toch nog ff een paar vraagjes, de verblijfsvergunning waar ik over lees… is deze vanuit Nederland te regelen? Dat scheelt weer tijd.
Ik ben psychologe en werk in Nederland momenteel met daklozen en prostituees. Weet iemand of er een dergelijk initiatief is op St. Maarten? Of wellicht andere hulpverlening? Dank je!
Hallo Destra, zit jij nog steeds op The Friendly Island?
Zo ja, wil je dan svp een mailtje naar me sturen ([EMAIL=“alexleget@versatel.nl”]alexleget@versatel.nl). Ik herken veel van wat je vertelt, van een tweetal vakanties op het eiland en de jaren, dat mijn vrouw er als adviseur heeft gewerkt. We kennen ook Arubanen/SXM-men en komen er met veel plezier thuis.
We komen wellicht op korte termijn naar SXM en kunnen wellicht iets voor elkaar betekenen: jij met info, eventueel zoekwerk en wij met…je weet maar nooit.
Ik hoor graag van je,
Hallo allemaal, mijn man en ik zijn van plan om hopelijk een paar jaar naar sxm te emigreren, wij hebben 3 kleine meisjes van 6, 4 en anderhalf…
1)Is het haalbaar om als gewoon middleclass people daar te kunnen rondkomen?
Ik heb mijn MBO-SPW diploma dus ik kan in een ziekenhuis, kinderopvang of ouderenzorg terecht… zou ik van zo’n baan en fulltime salaris mijn gezin kunnen onderhouden?
Of zou mijn man die een MAVO diploma heeft dan ook bij moeten werken? zo ja? wat zouden dan banen/ mogelijkheden voor hem zijn? Hij is ontzettend slim en kan eigenlijk alles alleen heeft nooit ( door omstandigheden ) een goede studie verkregen.
2)Ook ben ik bezorgd over de scholing voor de kinderen ik heb gehoord dat de basisscholen wel “te doen” zijn maar middelbare scholen al niet meer en voor voortgezet onderwijs en verder zullen ze toch weer terug naar NL moeten? ( ik weet niet of ik dat heen en weer ge-emigreer dan zie zitten?).
3)Wat zijn de betere wijken om te wonen? zeker met de kids? en de betere scholen? Hoeft geen nederlandse school te zijn, ze spreken alledrie vloeiend engels…
Kortom het lijkt ons geweldig maar de verantwoordelijkheid/veiligheid voor de kids is natuurlijk het belangrijkste, iedereen die ons advies/raad kan geven goed of slecht, ik wil het ontzettend graag horen.