Emigreren Naar Sint Maarten

hallo

De woningen zijn hier behoorlijk duur, je betaald voor een 2 slaapkamer huis of app. ongeveer 1400 dollar per maand excl. water en elec.(gas koop je in gasflessen)
Een auto rijden is gewoon een lachertje, de belasting en verz. voor een grote auto is 340 dollar per jaar.
De boodschappen dat klopt wel ong 700 dollar per maand afhankelijk naar welke winkels je gaat en voor het uit eten ong. 45 dollar voor met zijn tweeen.
Al met al is het leven hier qua kosten gelijk als in ned. omdat de luxeart. hier weer spotgoedkoop zijn maar dan heb je wel een relaxed leventje met lekker weer en over het algemeen aardige mensen en wat is er mooier dan iedere morgen op te staan met een heerlijk zonnetje en veelal een uitzicht op de prachtige zee.
Je moet wel wenen aan drukke en slechte wegen (iedere dag sta je bijna overal in de file maarja het is hier nu wel hoogseizoen)

Mocht je nog meer willen weten dan mail je maar

gr. twanmoon

LIEVE DESTRA ik ben blij dat u zo gragerd want veel mensen gaan naar andereland en komen terug naar nl slechte info geef ik ben jij met eens dat de mensen daar heel vriendelijk zijn en wie deze onnegatiefe berichten terug stuur dat is hun self.ik heb zelf mee gemaakt om geen vinger tewijzen dat ik op een kantoor was en iedereen groete goodmorning dus mensen van hetland te ons mij man en ik . er kwam een nl meisje die dar werkt en die zij niet eens hallo ondanks wij ned.land aan het praten was nu waar is die arrogantie van . ik vind net als jij mensn moet positif zijn en ieder land en mens in hun warde laten wij als nederlands afkomst kunnen veel van hun leren.

?

Hallo Yvette,

Ik wil je even laten weten dat ik goed op het eiland ben aangekomen. Ik zal je binnenkort eens mailen. Misschien kunnen we een keer wat gaan drinken of lunchen aangezien ik toch naast je school werk. :smile:

groetjes, Susanne

Hai Susanne,

Te gek!! Welkom!!!
Natuurlijk spreken we binnekort even wat af. Lunchen gaat wat lastiger omdat mijn lunchpauze maar 30 minuten is, en meestal een heel stuk ingekort wordt omdat de leerlingen ook aandacht vragen. Enifn, we mailen effe snel!! En ik loop van de week wel effe de Bieb binnen voor onze eerste fysieke kennismaking!!

Groetjes Ivette

Hoi,

Begin juni komen wij naar sxm, we willen eerst in een vakantiewoning voor een week of 6. Daarna op zoek naar een ongemeubileerd huis. Wie weet er eventueel een redelijke vakantiewoning voor 5 personen en een hond. Een hotel lijkt mij namelijk niet handig met een hond. Of is er een hondenpension op sxm?

groet martin

Hallo Martin,

Ik weet geen vakantiewoningen. Maar ik zie op weg naar mijn werk vaak mensen met hun hond gaan wandelen die in Tamarind (Point Blanche) wonen. Ik weet dat mensen die naar het eiland komen hier vaak beginnen met wonen voordat ze een huis hebben. Het is een hotel met volgens mij een soort van appartementjes. Maar verders weet ik hier niets over. Ook niet over de kwaliteit enzo. Behalve dus dan dat ik zie dat er mensen met honden wonen.

Wat ga je doen op het eiland? Waar ga je werken? En voor hoe lang?

groetjes, Susanne

Hoi susanne,

Ik ga 2 jaar voor de overheid werken als technisch adviseur. Weet je toevallig of er een website is van Tamarind? Misschien weten je collegas iets, ik begrijp dat jij er ook nog maar net werkt.

groet Martin

Hoi Martin,

Ik heb wel de website gevonden,nl. www.tamarindhotel.com, maar deze blijkt onder constructie. Op Accommodations in St. Maarten kun je echter allerlei hotels enzo van St Maarten zien met een korte beschrijving. Misschien dat je hier wat aan hebt.

groetjes, Susanne

hoi susanne,

Bedankt als je nog iets weet hoor ik het graag

martin

|Hey mijn naam is sharon en ben 25 jaar oud. ik ben op zoek naar een baan in sint maarten. ik wil het liefst werken met kinderen met gedragproblemen, als decaan op een school, misbruikte kinderen, kinderen in de gevangenis of tienermoeders. Ik heb mijn hbo behaald als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
 heeft iemand enige tips waar ik zou kunnen solliciteren. Alle hulp is welkom
alvast bedankt groetjes sharon.

Hai Sharon,

Het SVOBE heeft misschien wel een baan voor je! Het is het schoolbestuur van MPC en Sundial. Ze zoeken nieuw hoofd voor de Havo/VWo afdeling en ze hebben altijd geschoolde mensen nodig! Email: [EMAIL=“svobe@sintmaarten.net”]svobe@sintmaarten.net

Succes!!

The Catholic Schhol Board zoekt ook mensen!! Email: [EMAIL=“cathschoolboard@hotmail.com”]cathschoolboard@hotmail.com
Voor de vacature afdelingshoofd VWO/Havo moet je de brief richten aan: mevr. B. Pompier-Halley.
De complete advertentie kun je waarschijnlijk in The Daily Herald online vinden! Ze vragen onder andere: onderwijskundig leiderschap, inzicht in organisatie, resultaatgerichtheid, communicatieve vaardigheden. Kan ook per fax: 00599-5422329

Succes!

hey Ivette,

hartelijk bedankt voor je spoedige reactie en je hulp. Ik heb direct mijn sollicitatiebrieven gemaild en nu maar hopen dat het goed komt. Alvast bedankt voor al je hulp en als je nog iets weet laat het met aub weten groetjes sharon

Hallo,
Wij zijn een jong gezin die het overweegt om een aantal jaren naar st maarten te gaan. We hebben deze hele site gelezen (het forum begon in 2005) en toch zitten we met vragen
We hopen dat er toch nog iemand is die (nog een keer) onze vragen kan en wil beantwoorden. We hebben begrepen dat het leven qua boodschappen net zo duur is als Ned. Tevens moeten we niet verwachten dat men daar nederlands praat maat engels.
Volgens sommige is het een gevaarlijk land en volgens de meerderheid is het gewoon een heerlijk relexed land.
Hoe zit het met scholing? Weet iemand wat de kosten zijn voor school? Onze dochter is 4 jaar.
Welke plekken kun je nu wel het beste wonen en welke niet? Hoe zit het met kinderen en spelen? Na schooltijd wordt er wel gespeeld bij elkaar? Of is dat niet de gewoonte? Is het een eiland waar je makkelijk contacten maakt? (ik snap dat het vanuit jezelf moet komen
) ik bedoel, heerst er een bepaalde cultuur onder de mensen? (de expats)
Jeetje wat een vragen toch nog

Mijn man kan een baan krijgen op sint maarten vandaar dat we nu alles zitten uit te zoeken. Is het een leuk eiland voor kinderen? Mijn dochter is alleen en we zijn benieuwd hoe de “kinder-cultuur” daar is.

Ik hoop dat iemand die dit leest berieswillig is om een reactie terug te sturen, alle informatie helpt om een een weloverwogen beslissing te maken.

met groet
aalke :smile:

Hallo Aalke,

Ik ben hier ook met mijn kind (2,5) en het bevalt ons prima. Ik betaal voor de creche $200 per maand, het reguliere onderwijs is dacht ik 350 $ per jaar, of dat inclusief een boekenfonds is dat weet ik niet. Er zijn verschillende soorten scholen, ook nederlandstalige zoals de sister magdaschool. De antilliaanse kinderen komen niet veel bij elkaar over de vloer, dat vind ik wel jammer. Er zijn genoeg naschoolse activiteiten te doen, zoals zwemmen, voetballen, dansen. Je maakt wel makkelijk contact, het is aan jou en soms ook aan de anderen of het bij een oppervlakkig contact blijft of niet.

Ik woon zelf in een semi expat buurt; ik wilde graag vlakbij het strand wonen. Buurten als st peter, dutch quarter ed trokken me niet alhoewel je daar prima kunt wonen. Nu ik een kind heb heb ik wat andere woonwensen gekregen. Tot nu toe heb ik me nooit onveilig gevoeld op het eiland.

Ik zou het je zeker aanraden om de stap te wagen om naar sxm te verhuizen, zeker voor je kind! Lekker weer, mooie omgeving, fijne mensen om je heen, een andere (swingende) cultuur. Ik vind dat het tot nu toe een verrijking van m’n leven is geweest. je kind kan altijd zonder jas buiten spelen, geweldig toch! stuur me gerust een mailtje als je meer wilt weten! [EMAIL=“steviefender@yahoo.com”]steviefender@yahoo.com! :so:

Hallo Aalke, Oceano, Ivette e.a.

Wij zijn een Vlaams (B) gezin dat de kans krijgt om naar SXM te verhuizen. We hebben twee jongens (4 en 5). Dit forum heeft ons al heel wat nuttige informatie bezorgd, maar een paar dingen zouden nog iets kunnen verduidelijkt worden:

1. Privaat of publiek onderwijs: de kost van de private scholen (cia, montessori, 
) is hoog. Volgens hun respectievelijke websites moet je per kind toch gemakkelijk op 650USD/maand rekenen. Dit zou voor ons lastig worden. Hoe is het onderwijs niveau op de Sr. Magda school en de andere publieke scholen? En worden de lessen in twee talen gegeven? (Onze jongens hebben al altijd op Internationale scholen gezeten, dus spreken en begrijpen Engels). Hoe zit het met de veiligheid op de openbare scholen?

2. Als je aan de Franse kant woont (maar werkgever gebaseerd aan de NL-se kant), heeft dit dan fiscale gevolgen? Word je dan een soort grensarbeider?

3. We verhuizen in principe onze volledige inboedel, incl. elektrische toestellen 
 Wat is het systeem voor tv daar PAL of SECAM? Zijn wasmachine e.d. totaal onbruikbaar? Zelfs aan de Franse kant (220V)?

4. Hoe gemakkelijk vind je een baby-sitter (die Engels spreekt)? En die eventueel de kinderen van school haalt?

5. Zijn er nog Vlamingen op St. Maarten?

6. Hoe lang duurt de procedure (voor een niet-Nederlander) om aan een verblijfsvergunning te geraken? Heb al gehoord dat het 6 maanden kan duren.

7. Bestaat er zoiets als “social groups” voor (NL-se) expats? Coffee mornings, play groups en dat soort dingen?

Dank bij voorbaat voor jullie hulp.

Hallo shijoso, ik zou zeggen grijp die kans!

Hieronder alvast wat antwoorden op je vragen.

1. Helaas zijn de onderwijskosten enorm hoog van de ‘private schools’. Een goede basisschool is Sg. Magda als het om Nederlandstalig onderwijs gaat. Tevens wordt er in het Engels onderwezen, want de lokale bevolking spreekt nauwelijks Nederlands. Kinderen van Nederlanders zitten op deze school zover ik weet. Over de veiligheid van de scholen kan ik niets zeggen, omdat ik daar niets vanaf weet. Volgens mij hoef je je daar geen zorgen om te maken; ik lees in ieder geval nooit iets in de krant over onveiligheid op basisscholen/Sg. Magda.

2. Een collega van mij woont aan de Franse kant maar heeft een postadres aan de Nederlandse krant. Dan is het toegestaan. Ik weet niet of het fiscale gevolgen heeft, daarvan ben ik niet van op de hoogte.

3. Het wordt aangeraden om op sxm electronische apparaten aan te schaffen in verband met het Amerikaanse electriciteitssysteem. Heb ik braaf gedaan.

4. In the Daily Herald (het Telegraafachtige krantje van sxm) staan regelmatig advertenties van werkzoekende nanny’s.

5. Ik heb 2 Vlaamse collega’s!

6. Ik ben een Nederlander en het duurde ruim 4 maanden voordat ik mijn werkvergunning had! Het duurt lang, helaas. Als je een contract hebt voor een aantal jaar hoef je je geen zorgen te maken vind ik. Vervelend is het wel.

7. Er zijn genoeg activiteiten te doen. Je leert snel mensen kennen en het eiland is klein.

Tot zover! Wie volgt?

Hallo SXM liefhebbers

Het duurde even, maar heb nu de hele site gelezen, wat een werk:D

Ik ben Denice, 20 jaar en van plan om in september 2007 de stap naar Sint Maarten te nemen voor ongeveer een jaar. Dit ga ik niet alleen doen, maar met 2 goede vrienden ook 20 en 19 jaar. Is het voor ons haalbaar om op SXM een baan te vinden waarbij we een appartement/ huis kunnen huren met zijn drieĂ«n. Dit ivm het salaris van 19/20 jarige. Is het sowieso lastig om rond september een baan te vinden. Wat betreft werken zijn we alle 3 niet veeleisend, alleen moeten we van het salaris wel rond kunnen komen. Zijn erg flexibel ingesteld en willen vooral naar SXM voor de gigantische ervaring die je er op doet. Alle informatie is welkom, dus ik zou zeggen “wie wil ons helpen, zodat wij over 5 maanden ook verliefd kunnen worden op SXM”

aloha allen!

ten eerste wil ik iedereen die mee geschreven heeft aan dit forum hartelijk bedanken! ik heb veel informatie vergaard, alles zeer bruikbaar. zeker de info van Ivette.

jullie raden het al, ook deze knul is van plan om eiland bewoner te worden, de baan is nog in de maak maar vroegtijdig orienteren kan geen kwaad. op dit moment heb ik maar 1 vraag en die luid.

rijden er ook veel Mazda van 1995 rond op SXM??
ik neem trouwens aan dat een NL rijbewijs valide is (domme vraag meschien, onzekerheid heh).

ik las het hele forum door en begon zowaar een soort van communie waar te nemen en dit doet mij deugd!!

EEN TIP aan anderen die vragen hebben
maak een uittreksel van de berichten, kopieer en plak in een word bestand, is lekker kort en handig.

oe!! nog 1 vraagje
 ik las dat iemand die in een bibliotheek werkt zo rond de 1700 $ verdiend, weet iemand wat een sport therapeut kan verdienen daaro? niet dat dat het belangrijkste is maar ik wil wel even weten waar ik aan toe ben en niet dat me een loer gedraaid word.

ik hoop uw allen zeer snel met een enorme smile op me snoet te mogen begroeten!!

den groeten!

Marcus