Hee Susanne,
lang niks van je gehoord!! Ik ben benieuwd hoe de voorbereidingen gaan!! Laat wat van je horen!
Groetjes Ivette
Hee Susanne,
lang niks van je gehoord!! Ik ben benieuwd hoe de voorbereidingen gaan!! Laat wat van je horen!
Groetjes Ivette
Hoi Ivette,
De voorbereidingen gaan goed. Het komt ook steeds dichterbij. Ik land op 25 januari op Sint maarten. Ik heb je ook een mailtje prive gestuurd.
groetjes, Susanne
Hallo allemaal,
Eerst wil ik zeggen dat ik het heel leuk vind om verschillende meningen te lezen.
Ik ben net een week terug van een geweldige vakantie van 3 weken op Sint Maarten. Ben helemaal verkocht en wil zo snel mogelijk weer terug. Daarom ben ik op het ogenblik druk bezig om een baan te zoeken en te orienteren wat ik kan doen op HBO niveau.
ivette ik vind dat je een helder beeld hebt gegeven. Je hebt bevestigd wat mijn ervaringen waren van de afgelopen 3 weken.
Ik vind t prima om een stapje achter uit te gaan kwa salaris, maar het is wel zo prettig om te groeien kwa werkzamheden ipv achter uit te gaan. Vandaar dat seizoenswerk cq serveerwerk niet bepaald mijn voorkeur heeft.
Mijn achtergrond is Communicatie/Marketing met talen. Spreek vloeiend engels en frans, daarnaast ook Russisch en Duits.
De meeste uitzendbureaus die ik gevonden heb richten zich voornamelijk op Curacao.
Wilde ook de goudengids doorgaan en bedrijven aanschrijven dmv open sollicitatie maar las dat iemand had geschreven dat dit niet echt werkt. Maar ja, niet geschoten is altijd mis he.
Hebben jullie tips of internetsites waar ik een baan kan vinden?
Dennis,
Enig idee of je aan de great bay kan golfsurfen? Kom evt in juni met vrouw en dochtertje (nu 6 maanden) voor minimaal 2 jaar naar St Maarten en surf voor de deur zou natuurlijk helemaal top zijn.
Surfen in Great Bay lijkt mij niet mogelijk. Er is vrijwel geen branding. Volgens mij zijn er wel andere plekken, m.n. aan de oostkant van het eiland waar het wel kan.
Hallo allemaal,
Ik hoop binnenkort een baan te aanvaarden op Sint Maarten. Het is erg lastig om informatie te vinden, met name de alledaagse dingen zoals levensonderhoud, scholen, wonen. Wij zijn een gezin met 3 kinderen en een hond. Weet iemand of er adressen zijn voor de verhuur van vrijstaande woningen. Alle informatie is welkom.
Martin,
wij wonen met onze dochter van 2 jaar nu 10 maanden op Sint Maarten.
Een woning hier vinden vanuit Nederland zal erg lastig worden, maar als je het per se wil niet onmogelijk. ik denk dat je de meeste kans maakt bij Remax, je hebt ze vast al wel gevonden via het internet, het is een makelaar hier. Mocht je ze nog niet gevonden hebben kan ik wel een numer of mailadres voor je vinden.
Je zou ook tijdelijk in het Tamarind kunnen gaan zitten. Soort Hotelachtig appartementencomplex waar veel Nederlanders beginnen. Van daaruit kun je dan iets geschikts zoeken. Met 3 kinderen moet je denk ik aan toch wel minimaal 1400 a 1500 dollar denken. Maar wellicht nog een beetje meer.
Levensonderhoud,… wij betalen voor onze boodschappen ongeveer 20 a 30% meer als in Nederland.
Succes met de voorbereiding,
Dennis
He surferdude,
nee surfen bij Great Bay zit er niet in.
Golfsurfen heb ik zowiezo hier nog niet gezien, vraag me af of de golven daar wel hoog genoeg voor zijn. Bij orient bay en dan specifiek bij le galion wordt wel heel veel gekite-surft.
Dennis
He Surfdude,
je kunt wel zeker surfen hier, met zeil, met alleen maar een board en kite surfing (Zo’n vlieger aan je lijf en dan over het water scheren). Het is alleen soms lastig met de wind, want de ene keer kan het waaien vanaf het oosten en dan weer vanuit het zuiden etc. Niet alle baaien zij geschikt voor elke wind! Wat dus eigenlijk inhoudt dat er ongeveer 8 plekken zijn waar je goed op de golven kunt boarden, als de wind goed staat. Een vriend van me houdt het allemaal bij en heeft altijd zijn board in de auto liggen. Hij gaat er vaak opuit. Maar tja, het houdt soms in dat je aan de andere kant van het eiland moet zijn. En dan moet je je tijd incalculeren, want je staat weleens in de file…![]()
Maar er is een grote groep mensen die elkaar steeds weer belt als ergens de wind goed staat…je moet er alleen wat voor over hebben. In dat geval ben ik het met Dennis eens: voor de deur zal het niet altijd lukken! Dus reken daar maar niet op.
Groetjes Ivette
Hallo Allemaal
wij wonen hier nu sinds 1 januari en worden nu al gek zonder auto!!! Alleen kunnen wij nergens een bedrijf vinden die handelt in 2de hands auto’s! Natuurlijk staan er genoeg in de krant alleen vertrouw ik die niet echt!!!
Kan iemand mij misschien tips geven waar wij een tweedehandsauto vandaan kunnen halen? Ons budget is ongeveer 5000 dollar en we willen het liefst een Jeep!!! Als iemand ons kan helpen heeeel graag!!!
Heel veel liefs, Laura
Hallo Laura,
Je bent wel erg snel met gek worden!!.
Maar ik heb misschien een auto voor je vanaf 15 februari. Het is geen Jeep, maar een Toyota van het bouwjaar 2004. Heel goed onderhouden.
Ik zou, trouwens als ik jou was wel gaankijken hoor, naar die auto’s die in de krant staan. En verder zijn er ook bedrijven die handelen in tweede handse auto’s, meestal hebben ze naast vele nieuwe auto’s een paar “occasions”. Ik hoor het wel al je interesse hebt in mijn toyota.
En dan nu even voor al die negatievelingen op dit forum: St.Maarten is een heerlijk eiland. Ik ben een Surinaamse vrouw van 45 jaar, en heb lang in Nederland gewoond. Het klimaat in combinatie met de tientallen gratis stranden compenseren echt alle negatieve dingen. Ik vind het hier lekker relaxt, het klimaat van suriname met (bijna) de levensstandaard van nederland, zeg ik altijd.
Wat je niet moet doen is hier met een westerse blik naar toe komen, anders ren je op de airport al terug. En als je ook niet perse de expat uit wil hangen, is een salaris van 2000 netto en een auto meer dan voldoende om het hier heel gezelig te hebben met een (klein) gezin.
Glorysh
Hallo Glorysh,
ik neem aan dat je 2000 dollar bedoel en geen ang.Is dat ook genoeg voor een gezin met 3 kinderen. Kan jij mij misschien , of iemand anders, informatie verschaffen over onderwijs. Ik heb 2 kinderen op het voortgezet onderwijs en 1 op de basisschool. Is er een goede havo en vwo? Zijn het openbare scholen of prive scholen en wat is het niveau en kosten? Ik begreep dat het hetzelfde onderwijs is als in Nederland, loopt het schooljaar hetzelfde?
Hallo Martin,
Ja, ik bedoel 2000 amerikaanse dollars. De overheidssalarissen worden altijd uitbetaald in antilliaanse guldens, dat moet je dan even omzetten (ang-bedrag delen door 1,80).
Ik vind het bedrag wel een beetje dunnetjes voor een gezin met drie kinderen, eerlijk gezegd. Maar ik ken wel mensen die het met dat bedrag doen met 2 kinderen. Als je je auto meeneemt, kan het wel denk ik. Maar, het wordt geen vetpot.
En nu over die scholen: Ik heb zelf een kind op het VWO hier. Het is een afdeling binnen een grote scholengemeenschap, het Milton Peters College voor VSBO, HAVO en VWO. Ik ben zeer tevreden over het niveau op het VWO. Ik ben bang dat het op het HAVO al veel minder is. In ieder geval veel minder dan hAVO in nederland. Dat zou eigenlijk niet moeten, want de school is helemaal gestructureerd volgens nederlands model. Het schooljaar en de grote vakantie lopen precies het zelfde als in nedeland. Er zijn ook heel veel nederlandse docenten. (Ik geloof dat mijn dochter alleen voor wiskunde een niet-nederlander heeft). De achterstand die de leerlingen oplopen met de leerstof komt, zeggen de leraren, doordat de leerlingen zo slecht nederlands spreken.
Ik zelf vind de aanwezige privescholen krankzinnig duur. Daarbij is er geen enkele prive-school naar nederlandsmodel, en weet je dus niet zo goed welk niveau ze precies hebben. Dat is tenminse mijn bevinding geweest bij het bezoeken van de Montesori school en de CIA (Caribbean International School). Dan is er ook nog Learning Unlimited, waar ik verder geen informatie over heb. Voor een kind in hetprimair onderwijs vind ik de twee eerder genoemde scholen niet slecht, maar wel erg duur (ongeveer 550 dollar per maand, plus aanschaf van uniformkleding en boeken). De openbare lagere scholen zijn niet erg geliefd hier. Buitenlanders wordt geadviseerd om de kinderen op een katholieke school te plaatsen. Van die katholieke scholen zijn de sr. Regina scool en de sr. Magdaschool(waar ik ook een dochter heb) de uitschieters wat betreft cito-resultaten (toets exact volgens nederlands model; volgens mij wordt het werk zelfs gewoon opgestuurd vanuit nederland), en het gebruik van het nederlands. Het zijn nederlandse scholen, trouwens.
Wat het taalgebruik betreft: leer de kinderen maar alvast engels, werkelijk ALLES buiten de officiele leerstof om, gaat in het engels. Overal. Ook op nederlandse scholen, en dat kan heel frustrerend zijn de eerse maanden, vooral voor een kind in het primaire onderwijs.
Behalve een auto meenemen kan ik je ook nog adviseren om gewoon door te blijven zoeken naar een betaalbare woning,als je hier eenmaal bent. Wij wonen in Pointe Blanche, dat is eenvan de sjiekere buurten, en wij hebben een huur van 700 dollar voor een zeer ruime woning met 2 slaapkamers. Kleine voor- en achterporche, maar wel een goddelijk uitzicht en een zalige zeebries, vooral 'savonds. Ik ken mensen die in Sint Peters wonen voor 800 en 900 dollar, en in die buurt zou ik dus never nooit met kinderen gaan wonen.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
Groeten
Hallo Glorish,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn kinderen willen graag weten of het MPC een leuke school is en of ze een uniform moeten dragen. Moet je vanaf 16 jaar schoolgeld betalen?. Wat zijn nog meer goede wijken naast Point Blanche, ik zou graag een huis willen met 3 of 4 slaapkamers en een tuin (porche) huur tussen de 1500 en 2000 dollar. Is het verstandiger om een auto te kopen of om hem mee te nemen, en wat zijn de kosten benzine, belasting, verzekering.
Alle informatie over het wonen op Sint Maarten is welkom.
Is het trouwens mogelijk om rechtstreeks te mailen?
groeten
Hallo Martinv en kids,
Goede buurten om te wonen zijn: Oyster Pond, Guana Bay, Pelican Key, Cay Hill, Bel Air, St. Johns. Twee hele goede wijken, maar lastig vanwege de ligging (over de hill) en daardoor elke dag file: Cole Bay en Simpson Bay.
Verder is st.peters dus af te raden, maar het is wel lekker dicht bij alle niet-prive middelbare scholen. MPC staat in South Reward, dat ligt pal tegen st.peters aan. Dan heb je nog eben-haezer, madam estate, saunders, en de sint peters hill zelf. Allemaal niet echt slechte buurten hoor(sommigen vinden het juist goede buurten), maar je zit wel echt in de buurt waar er elke dag politie-auto’s en ambulances doorheen racen. Maar mijn grootste probleem met dat dal is: het is een DAL! Dat betekent: slecht uitzicht, weinig wind, benauwd, en bij veel regen kans op rivierachtige overstromingen (dood- en doodeng; twee jaar geleden zijn in zo’n overstroming 2 mensen omgekomen). Bovendien staat er in de spits ook altijd file.
Een huis met 3 of 4 slaapkamers wordt goed zoeken. Je hebt er het geld voor, maar volgens mij bestaan er hier gewoon heel weinig huizen met meer dan 2 slaapkamers. Een porche is trouwens een overdekt terras, en niet een tuin.
En nu voor de kids: Het MPC is volgens mijn dochter een hele leuke school. Voornamelijk de havo-vwo-afdeling (nog steeds volgens dochter). Je moet er een uniform dragen, maar het MPC-uniform is vergeleken met dat van de andere (engelse) middelbare scholen, “sick”. Jeans broek of rok (geen ziel draagt een rok, maar goed), met een wit of blauw MPC-poloshirt. Sick toch? De andere scholen mogen geen jeans dragen, en hebben meestal (witte) overhemden, en van die engelse plooirokjes. Ook op de lagere scholen moet je een uniform dragen: engels plooirokje of pantalon met overhemd of poloshirt. Oja, je mag GEEN SLIPPERS dragen!!!. Voor schoolkinderen altijd dichte (eigenlijk zwarte of witte) schoenen. De meeste kinderen in het voortgezet onderwijs dragen gympies.
De kinderen gaan naar school van 7.30 tot 14.55, en ik geloof dat de lagere klassen meestal de laatste twee lesuren vrij zijn, zodat die om13.25 al uit zijn.(weet ik niet zeker)
Schoolgeld moet je voor elk kind betalen. NAf.700, (antilliaanse guldens dus) per jaar. Misschien is het minder in de onderbouw, dat weet ik niet.
Over de auto kan ik je niet veel vertellen. Ik weet alleen wanneer ik moet tanken, snap je. Om hier met kinderen de eerste weken/maanden zonder auto te zitten lijkt me afschuwelijk, dus ik zou hem om die reden al, meenemen. Daarnaast is ie er meestal nog niet tegelijk met jullie, dus zul je een auto moeten huren (vanaf $30 per dag). Of een auto heel erg op tijd (3 maanden voor je vertrek) al opsturen.
Als jij je emailadres opschrijft de volgende keer, dan kunnen we rechtstreeks mailen ja.
Groeten
Hallo,
Ik ben monique (420 en ben sinds ongeveer 2 weken op het eiland met mijn partner en jonste zoon (14). Wat mijn ervaring is dat het snel went hier en ik voel me geweldig. Wij wonen ook in Pointe Blanche en mijn zoon gaat sinds 2 dagen naar het milton peters college ( mpc ). De leerkrachten zijn bijzonder aardig en hij maakt volgens mij ook hele goede contacten met zijn medeleerlingen. Ik breng hem nu elke dag naar school. Het is wel erg druk s’morgens, maar het vekeer is hier heel relaxed. We hebben wel een wat duurder appartement omdat er op het moment dat wij zochten niet zo veel keus was, we hebben ook nogal wat kosten moeten maken omdat we alle electrische apparatuur van nederland niet kunnen gebruiken hier en dus alle opnieuw moesten aanschaffen i.v.m andere stroom hier. We zijn blij dat we deze stap hebben genomen ondanks het feit dat we nog nooit buiten europa waren geweest. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe geweldig ik het hier vindt en dat ik echt een lot uit de loterij heb omdat ik hier mag wonen. Ik heb misschien niet zoveel informatie voor jullie maar wilde gewoon even laten weten hoe ik erover denk.
En Glorysh, misschien kom ik je nog tegen dat zou ik erg leuk vinden. Mijn adres is Goldfinch road 38 E.
Groetjes Monique
dat moet natuurlijk zijn Ik ben monique ( 42)
Hoi Monique,
Hoe heb jij woonruimte en school geregeld?
groet
martin
Hallo
De woonruimte die we nu hebben is geregeld door mijn vriend zijn baas (die op st.maarten woont), maar er is genoeg te huur afhankelijk hoeveel ruimte je nodig hebt en het is behoorlijk duur.
De school hebben we pas gezocht toen we hier waren.
Het voordeel is dat er veel scholen zijn op het eiland en je wordt makelijk aangenomen.
gr. Monique
Hallo allemaal,
De kans dat mijn vrouw en ik (beide 31) met ons dochtertje (7 mnd) over een paar maanden naar st maarten komen is inmiddels behoorlijk groot. Ik begreep van de vorige posts dat je voor een beetje veilige en relaxte woning voor een klein gezin ongeveer 1200- 1400 dollar kwijt bent (incl gas, water en licht) en 700 voor boodschappen. Ik neem aan dat je voor zo’n 150/200 dollar pm wel een ok auto kan rijden (los van de aanschaf) en zo’n 400 dollar kwijt bent aan uitgaan/ uit eten. Lijkt me dat je met 3000 dollar netto wel een prima leven kan hebben daar. Klopt dit ongeveer of vergeet ik belangrijke kostenposten?
Alvast bedankt!