Emigreren Naar Sint Maarten

jongens, bedankt voor jullie opmerkingen.Ben toch een beetje geschrokken!
Mijn vriendin en ik verwachten in november ons 1e kindje en ik wil dat het allemaal haalbare kaart is voor me, zij zal sowieso geen werk hebben tot februari, als zij daarna wil gaan werken moet ze zelf weten,
hoe is de markt voor vrouwen daar ??

ik ben van plan in augustus af te reizen om een kijkje te nemen.

hoe gaat het jullie af daar???

greetz

Peter

Hallo mensen,

Eigenlijk bij toeval is mij een baan aangeboden op Sint Maarten. Dit betekend voor ons dat we enkele jaren naar het eiland verhuizen. Deze site geeft ons weinig houvast over de situatie als je op het eiland zou wonen. Is het eiland duur??? Ja, heel duur…Nee, als je goed zoekt valt het mee. Laat ik de vraag anders stellen: Houden we een stukje maand over nadat het salaris op of is er nog salaris aan het eind van de maand. Uitgangspunt voor het salaris is modaal.

Verder besef ik me heel goed dat je in een nadere cultuur komt. Het is heel belangrijk dat je er voor open staat en zoveel als mogelijk er in mee gaat.

Verder willen we inderdaad graag in contact komen met mensen die op het eiland wonen of werken…

He Jacko,

Wij wonen met ons dochtertje van bijna 2 nu ca. 4 maanden op Sint Maarten.
Is mooi hoor. Vooral voor ons dochtertje. Die vind de zee en het strand geweldig. Cultuur is zeker anders, kan je een paar mooie verhaaltjes vertellen daarover.

Kosten, effe in het kort:

  • hou rekening met ca. 1000 dollar per maand. 800 kan als je veel mazzel hebt en bereid bent iets meer lokaal te wonen. Prima hoor, maar dan zit je net iets minder dan je nu denkt dat je gaat wonen. Voor vanaf ca. 1000 kun je echt wel iets leuks vinden, hoewel dat nog zoeken is hoor. Het is hier qua huis vooral wennen aan de compleet andere stijl huize. Van voor tot achter liggen er tegels op de grond, de ruimtes zijn groot en kil, gewoon lelijk amerikaans materiaalgebruik in de ogen van een europeaan. Wij hebben zelf 25 huizen bekeken en nu een fantastisch appartement aan het strand gevonden.
  • boodschappen, ca 20 a 25% duurder dan in nederland,
  • uit eten, biertje drinken e.d. is iets goedkoper dan nederland maar niet veel,
  • gas gebruik je niet, electra en water kost je ca. 100 dollar per maand. (erg afhankelijk van of en hoeveel je airco gaat gebruiken)
  • benzine is veel goedkoper, zou niet eens weten hoe duur, ik kan tanken op kosten van het werk
  • roken en sterke drank zijn erg goedkoop, net als fototoestellen, i-pods e.d. zijn ook een stuk (30%?) goedkoper.

Mocht je verder nog vragen hebben,…

succes,…

Dennis.

Bedankt Dennis, dit is nu de praktische info die we zoeken. Ik hoef even geen gangsterverhalen, die lees ik wel in de Telegraaf, wanneer er weer iemand naar de andere wereld is geholpen.

Op welk beach zitten jullie, heb op een site een aantal leuke dingetjes gevonden, maar volgens mij zat je dan bij het vliegveld?? Zijn er ook plaatsen waar je liever niet zou moeten wonen???

Groet,

Jacob

Gangsterverhalen,…

tja bij de een is het glas half vol en bij de ander half leeg, elk voordeel heb z’n nadeel in goed cruyfiaans.

Wij wonen midden in Philipsburg aan de great bay. tja waar je wel en niet moet wonen is vaak afhankelijk bij waar je je lekker voelt. Waarschijnlijk zul je toch hier moeten zijn om een huis te vinden. Het meeste dat wordt aangeboden hoor je via het circuit of lees je in de krant. En dat is vaak morgen kijken en over een week kun je er in. Via makelaars kun je ook wel wat vinden maar dan weet je in ieder geval zeker dat je de hoofdprijs betaald.
De klasieke buurten om niet te wonen zijn St. Peters (vind zelf die hele vallei met saunders, betty’s estate, ebenezer niet veel aan) en dutch quarther/middle region. Waar je bijvoorbeeld prima kan wonen is point blanche, pelican key, bel air, cole bay, simpson bay (vlak bij airport, erg in opkomst, ook dicht bij strand), almond grove.
Maar net als in nederland heb je in “slechte” wijken prima plekken om te wonen en andersom.

Hallo Allemaal :wave:

Dit is de eerste keer dat ik deze site bezoek & geloof me … er volgen meer.

Zal me even voorstellen;

Mijn naam is Ellen, 41 jaar, getrouwd met Jacob & heb 2 meiden ( 18 & 12 jaar ).

Nu is het geval dat Jacob al jarenlang een droom heeft om voor een aantal jaren naar het buitenland te gaan om te werken & jullie raden het al…deze “kans” wordt hem nu geboden.
Ikzelf heb altijd gezegd dat als die gelegenheid zich voordoet ik NATUURLIJK meega, dus wordt het tijd om me een beetje te gaan oriënteren.
Jacob maakt zich druk om het financiële gebeuren, maar hier ben ik héél praktisch in.
Het bedrijf wat hem wil gaan “uitzenden” verzekeren dat ze ALLES regelen, dus IK vertrek gewoon niet eerder dan ze dit ook hebben waargemaakt.
Ben momenteel in het bezit van een goede baan in een groot Universitair ziekenhuis als med. secretaresse & zelfs hier konden ze wel iets in betekenen zogauw we gesetteld waren.
Géén vuiltje aan de lucht zou je denken :whistle:
Nu zou ik géén rasechte Hollander zijn om toch voor mezelf het één en ander te gaan uitzoeken.
Graag wil ik van de echtgenotes onder ons hun ervaringen horen.
Van alles wil ik weten : cultuur, scholen ( alléén voor de jongste, want die gaat mee ), soc. contacten, bezigheden etc, etc.

DUS DAMES…MAIL MAAR RAAK…REACTIE VERZEKERD :banana:

Groetjes: Ellen

Hallo kritische en vrolijke mensen,

het heeft even geduurd voordat ik alle posts had gelezen, en ik heb met enige regelmaat mijn wenkbrauwen gefronst. Jeetje, wat een hoop negativiteit heb ik gelezen. Ik woon hier nu drie jaar met mijn man, geen kind en geen huisdier: als je de hond van de buren niet meerekent. Ik heb het hier prima naar mijn zin, en ik heb absoluut geen wens om terug te keren naar NL.

Drie jaar geleden werden voor ons veel zaken geregeld zoals immigratie en alle papieren, maar dit is ook best gemakkelijk allemaal zelf te regelen, je moet alleen wat tijd hebben en geduld. Het duurdt allemaal wat langer hier en de mensen (bureau medewerkers) zijn ook niet altijd even meewerkend, soms zelfs een beetje onwetend. Maar uiteindelijk kun je het echt wel zelf voor mekaar maken. Zorg ervoor dat je genoeg paperassen vanuit NL meeneemt zoals uitschrijvingsbewijs, geboortebewijzen, huwelijksakte, bewijs omtrent gedrag etc. Meestal helpt een werkgever ook met de papieren, en kun je al aan de slag voordat het allemaal rond is. Helemaal als je de Nederlandse nationaliteit hebt.

Een baan vinden kan lastig zijn, het is handig als je meerder dingen kunt. Mijn man vond pas na 4 maanden een baan, dat ging allemaal wat moeizamer omdat hij te hoog zou zijn opgeleid. Maar hij kwam wel meteen in een managersfunctie uit, terwijl hij daar geen enkele ervaring in had. Dat zie je bij meer bedrijven hier: de “witte imigrant” heeft vaak een functie “boven” de “zwarte imigrant”. Open sollicitaties heeft niet zoveel zin, gewoon langs gaan envragen levert meer op. Ik zelf zit in het onderwijs, publieke middelbare school Sundial, en ik heb inmiddels een vast contract gekregen. Deze baan is vanuit Nl geregeld, via het Antillen huis in Den haag.

Een huis hadden we binnen 5 weken gevonden en we wonen er nog steeds. Wij betalen $800 voor een bovenwoning met 3 slaapkamers, 2 badkamers en een ruime voor en een ruime achter porch, grote woonkamer met open keuken. Voor water en electra $105 per maand, een gasfles van $19 per kwartaal en internet $50 p.m. Ik woon net buiten Middle Region en Suckergarden, op de splitsing van die twee zeg maar. Ik heb een prachtig uitzicht over French Quarter en zijn heuvels en zit op 5 rijden van de zee, 3 verschillende stranden alle windrichtingen op. Nog een woning nodig? De woning tegenover mij staat leeg, vrije woning, 3 slaapkamers en een flinke lap grond met hek voor $950. Ideaal voor gezin met kinderen en/of hond.

Wat geef je zoal uit aan eten en drinken? Tja ik doe wekelijks boodschappen, en ben dan ong $150 kwijt. Vooral groente en fruit is duur. Het brood is niet overal even lekker, en aan Nederlandse zuivel moet je niet beginnen want dan betaal je de hoofdprijs. Een fout die veel mensen maken is denk ik om hier Nederlandse producten te kopen, omdat ze die kennen. Maar als je Amerikaanse, Aziatische of lokale producten koopt ben je goedkoper uit en kook je toch elke avond een lekkere verse maaltijd en drink je een wijntje.

Uitgaan kun je net zo duur maken als dat je zelf wilt. Bij een Spaanse bar ben $1 kwijt voor een biertje, op de boardwalk $2.50 en in de disco Bliss $5. Een warme hap kun je erg lokaal vanaf $5 krijgen en je kunt het laten oplopen tot tres chiq $150. St.Maarten is culinair eiland van de Caribean, dus je hebt echt van alles wat. Alleen geen Grieks restaurant, maar wel een plek voor frikandellen en verscheidene plekken voor shaorma.

Verzekeringen kun je hier prima regelen, Fatum en Nagico hebben allebei goede tarieven, zowel voor de auto alswel het huis. Ziektekosten gaan via de werkgever, ook de getrouwde partner en eventuele kinderen onder de 24.(SVB of Eilandverzekering)

Een goede tweedehands auto kopen is duur (meestal boven de $2000), je kunt beter een auto meenemen of hier een nieuwe kopen. de nieuwe auto’s zijn in vergelijking met NL een stuk goedkoper. En je weet wat je hebt, want de wegen, warmte en regen vergen veel van je auto. Fietsen is absoluut niet aan te raden, te slechte wegen en te druk. Een scooter alleen als je erg goed kunt rijden. Toch is een auto wel aan te raden, omdat het voor veel gemak zorgt. Er rijden altijd busjes (minivans, $1), maar alleen op de doorgaande routes, en voor boodschappen kan dat lastig zijn. Met name als je veel haalt kun je het niet allemaal meenemen, want dan neem je twee zitplekken in beslag en dat vind de chauffeur niet leuk! Ook hebben ze geen vaste tijden, maar je hoeft nooit lang te wachten, behalve als je buiten de spits rijdt. Het eerste jaar heb ik alles met busjes gedaan, van en naar het werk, boodschappen doen, de was wegbrengen etc. Het is even regelen en roosteren, maar is zeker goed te doen. Met veel boodschappen nam ik ook nog weleens een gipsy, een illegale taxi. Die brengt je voor $2 tot aan de deur. Inmiddels heb ik een Saba rijbewijs en ben ik alweer aan mijn 2de Antiliaanse wasmachine toe. Door zon, zoute lucht en regen gaat alles eerder kapot.

Scholen zijn prima hier. De lagere scholen hebben net een upgrade gehad tav het onderwijs en er wordt veelal in het Nederlands lesgegeven, maar je hebt ook Engelstalig lager onderwijs. Er zijn veel middelbare scholen (ongeveer 7), particulier en publiek. Het MPC is de enige die in het Nederlands lesgeeft in VMBO-T, Havo en Vwo. De overige VMBO sectoren zijn in het Engels. Er is momenteel veel over het onderwijs te doen hier, o.a. veel workshops voor docenten.

Ik ben van mening dat iedereen die hierheen naartoe wil verhuizen een open mind moet hebben en absoluut flexibel moet zijn. Je verhuist niet binnen Nl, je verhuist naar een ander deel van de wereld. De wetgeving lijkt hetzelfde maar dat is het niet in de praktijk. De taal lijkt hetzelfde, maar dat is het niet in de praktijk. Nederland heeft zo zijn problemen, St.Maarten heeft haar problemen. Het is niet te vergelijken en zodra je hier voet aan land zet, moet je dat ook absoluut niet gaan doen! Dan ben je binnen de kortste keren gestressed en het vreet al je energie op die je beter aan de leuke dingen kan besteden.

[EMAIL=“jufivi@gmail.com”]

Groetjes Ivette

Hallo,

Mijn naam is Susanne en per 1 februari ga ik voor drie jaar bij de openbare bibliotheek in Philipsburg werken. Hoewel ik nog niet alle berichten heb kunnen lezen (ik zit namelijk in de bibliotheek met een half uurtje internet) wil ik toch alvast een berichtje plaatsen.
Ik ben namelijk geinteresseerd in tips over wat ik allemaal moet/kan regelen vanuit Nederland. Wonen wordt al een probleem met een salaris van ongeveer 1700 euro bruto, maar gelukkig ben ik alleen en weinig eisend.
Alle reacties die mij verder kunnen helpen zijn van harte welkom.

groetjes, Susanne

Hai Susanne,

leuk dat je komt! je komt naast mijn school te werken in Philipsburg, leuk!Waarschijnlijk regelen zij jouw papieren en hoef je alleen je paperassen mee te nemen zodat het allemaal in werking kan worden gezet. Dus: geboortebewijs, uitschrijvingsbewijs en bewijs omtrent gedrag. Maak alvast enkele pasfoto’s in Nl, is een stuk goedkoper! Als je het toch zelf moet regelen kun je dat pas hier doen, want je moet persoonlijk overal langs!

Zorg dat je iemand machtigt voor je bankrekeningen in NL. Er is hier geen Rabo, ABN etc. Het is dus lastig als je de bankkaart kwijt raakt om wat voor reden dan ook. Ik moest daarvoor terug naar NL, want ze sturen hem niet op ivm met activeren van de pincode.

Als je een laptop of telefoon meeneemt of elk ander electrisch apparaat dan ook, stroomnet is 110 op 50. Omvormers kun je hier wel kopen, maar het is handiger als je het apparaat kunt omschakelen. VHS videobanden werken hier niet! Is Amerikaans systeem!

Mail de mensen van de bieb en vraag of zij alvast kunnen uitkijken voor een goedkope kleine woning of studio plus eventuele auto. Het zijn vreselijk leuke mensen die daar werken, en zij komen natuurlijk veel mensen tegen.

Dit zijn de dingen waar ik nu gelijk aan moet denken.

PS. van 1700 euro kun je het goed redden hoor!

Groetjes Ivette

Hallo Ivette,

Dank voor je leuke reactie. En met name je geruststelling over het rondkomen van het salaris doet me goed.
Het is waar dat ik zo gelukkig ben dat de bibliotheek veel zal kunnen regelen. Ik heb een lijstje opgekregen van papieren die ik moet opsturen en dan regelen zij o.a. de werkvergunning.
Ook mag ik een rijtje met woonwensen doorgeven. Zij zullen voor mij op zoek gaan naar woonruimte. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit lukt. Het lijkt mij daarom goed om ook zelf te orienteren op mogelijkheden. Gelukkig ben ik niet veeleisend (denk ik). Het enige wat voor mij prioriteit heeft is dat er een aparte slaapkamer is en airco lijkt mij ook wel prettig. Daarnaast een huurprijs die niet al te hoog is. Ook heb ik een lichte voorkeur voor de Franse kant, maar dat heeft puur met de stroom te maken. Maar als ik goedkoper kan wonen op het Nederlandse deel, dan ga ik net zo lief aan de stroomomvormers.

Tips op woongebied zijn natuurlijk altijd welkom. En ook voor informatie over andere aspecten van het leven op Sint Maarten sta ik open.

groetjes, Susanne

Hai Susanne,

fijn dat ze de papieren allemaal voor je gaan regelen, heb je daar geen omkijken naar!

Wonen, hmm…ik heb geen enkele referentie aan de Franse kant, behalve dan in de buurt en dat heet Coralita beach, maar dat is lastig als je geen eigen vervoer hebt omdat er geen busjes komen. Dat kost ongeveer 650 euro voor een studio (incl. water), dus geen aparte slaapkamer, maar wel met prive strand.

Voor de rest weet ik dat ik bijvoorbeeld niet aan de Franse kant kan wonen, want mijn werkgever wil een adres aan de NL kant hebben van me, ik weet niet hoe het met jou zit. Als EG burger mag je gewoon in Frankrijk wonen, zonder enige rompslomp, mag je ook gewoon werken, maar jij hebt een Antiliaanse werkgever, vraag het even na! Ik heb ooit overwogen om te verhuizen naar de Franse kant, maar dan moest ik wel een postadres regelen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat er een hoog bedrag voor iedere nieuwe immigrant wordt betaald, een borg door het bedrijf, en dat je daarom een postadres nodig hebt waar je officieel staat ingeschreven, aan de NL kant. Maar zeker weten doe ik het niet, vraag het bij de bieb even na!

Verder met aan de NL kant wonen, je bent niet veeleisend zeg je al, een aparte slaapkamer en het liefst airco. Hmm, vergeet niet dat een airco je energierekening zal laten oplopen, en electriciteit is niet goedkoop hier, evenals water! En je moet verder denken: wil je naar buiten kunnen, zo ja, een tuin of een porch (terras/balkon met overkapping of niet, wil je was buiten hangen etc?)? Wil je warm wter hebben of niet? Wij bijv. hebben geen warm water, maar omdat de leidingen boven de grond lopen is het water altijd warm genoeg, behalve tussen Kerst en feb, want dan is het water wel echt koud rond 6 uur in de ochtend. Maar s’middags weer lekker!

Heb je eigen vervoer, dan heb je meer keuzemogelijkheden. Omdat je in Philipsburg komt te werken lijkt het me handig dat je weinig reistijd kwijt bent. Oke, het eiland is klein, maar we kennen wel zeker files! Juist omdat het klein is en iedereen bijna 2 auto’s heeft en als het hoogseizoen (dec-april) aanbreekt heeft ook iedere toerist een huurauto. Dus zorg dat je aan de kant van Philipsburg woont, anders moet je de berg (hill) over en sta je elke dag heen en terug in de file. Kijk op de kaart waar de groene zone begint en dan moet je rechts ervan zitten!

Je zou kunnen denken aan een appartement delen met een stagaire, die zijn hier altijd volop. Of om een appartement te huren in bijv. Tamarind of Ezparanza. Voor de lange termijn hebben ze goede prijzen! Ik zou denken aan Point Blanche, Philipsburg zelf, Cay Hill, Bell Air, het begin van Sucker Garden, Eind Middle Region, Betty’s Estate of Defiance. Aan de buurt St.Peters met zijn SAouth Reward, Mary’s Fancy etc, moet je alleen beginnen als je het van te voren kan bekijken. Die buurten verschillen niet zoveel van elkaar, maar staan niet echt positief aangeschreven. Helemaal niet voor een “nieuwe verse witte”, maar dat moet je ervaren. Een vriendin van me heeft er 3 jaar gewoond, en heeft nooit last gehad. Nadeel is dat je vanaf daar wel weer file kent, vanwege de enkele toegangsweg.

Enfin, voor nu, als ik meer weet of hoor laat ikje het weten. Je hebt nog even dus!

Groetjes Ivette

Hoi Ivette en natuurlijk alle anderen :slight_smile:

Ik weet idd niet of ik aan de Franse kant mag wonen. Dank dat je me hierop wijst. Ik zal dit na moeten vragen. Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat ik toch wellicht beter voor de Nederlandse kant kan kiezen. In de file staan lijkt mij niets. Ook weet iik nog niet wat voor vervoer ik zal hebben. Op 20 september zal ik opgaan (2e keer) voor mijn rijbewijs. Ik hoop het te halen, maar weet nog niet of ik het geld voor een autootje bij elkaar kan sprokkelen.

Ik heb een vraagje over de airco. Ik begrijp dat dit veel energie slurpt. Maar hoe koel je anders je huis. Gebruik je ventilators? En verbruiken deze ook niet veel stroom?

Ik had niet stil gestaan bij de mogelijkheid om te kiezen voor wel/geen warm water. Ik denk dat ik best zonder warm water kan in een vergelijkbare situatie zoals je die beschrijft.

De reden waarom ik een aparte slaapkamer wil is zodat ik hier mijn bezoek kan laten slapen wat hopelijk over gaat komen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan mijn zus en haar vriend. Op zulke momenten kan ik zelf in de huiskamer slapen. Een buiten, zoals een porch of een tuin is alleen maar extra. Leuk als het erbij zit, maar geen dealbreker als het er niet bij zit. Op dit moment hang ik mijn was ook binnen op.

Wat ik mij afvraag is wat slimmer is. Kan je beter gemeubileerd of ongemeubileerd huren? En wat houdt semi-gemeubileerd in? Ik mag 5 kubieke meter aan spullen meenemen. Is het wijs dat te besteden aan een wasmachine, koelkast, gasfornuis ed?

groetjes, Susanne

Hai Susanne en idd alle andere die meelezen,

weer een berichtje uit sxm!

Je mag 5m3 meenemen, dat is aardig wat. Neem geen apparaten mee die op stroom gaan, een omvormer voor een koelkast of wasmachine is nu niet echt een aanrader! Denk aan het voltage! Nogmaals wij hebben 110 en 60 hertz, NL heeft 220 en 50 hertz. Alle electra met bewegende dingen erin is geen optie, je verkort de levensduur van het apparaat! Een omvormer voor kleinere apparaten is een uitvoerbaardere optie, zoals een TV. Ook een fornuis is geen aanrader, omdat we hier geen gasleidingen hebben, maar met gasflessen (LPG) werken! Denk aan de camping…haha. Dat houdt in dat het mondstuk (aansluiting van de slang op het fornuis) anders is en de gassproeier (van de pitten) in het fornuis zelf ook!

Note van mijn man: sommige huizen hebben een 220 aansluiting, maar het blijft 60 hertz. Dus alle apparaten met bewegende/ronddraaiende onderdelen zoals wasmachine, koelkast, magnetron zullen en langzamer werken en eerder ermee ophouden. Hij maakte de vergelijking met een platenspeler!!

Semi gemeubileerd houdt in dat er in ieder geval een koelkast + gasfornuis staat. Misschien zelfs gordijnen. De meeste huizen zijn vaak voorzien van verschillende lampen, muur en plafond. Als je kiest voor gemeubileert, dan hoef je zelf weinig mee te nemen, maar je moet het doen met de meubelsmaak van hier. Ga ervan uit dat het afgedankte meubels zijn, als je in jouw prijsklasse huurt. Bloemetjes-segment?

Het huis koelen? Hangt van de plek af waar je woont wat je ervoor gebruikt. Ik woon op de wind, en heb altijd alle ramen open als ik thuis ben, ook mijn voordeur en achterdeur. Is het heel erg warm zoals de afgelopen paar dagen, dan heb ik twee fans aanstaan. Eentje om de computer te koelen en eentje voor mezelf! Veel huizen hebben ook plafond fans, die zijn geruislozer. Een fan kost minder energie dan een airco, omdat je met een airco met de temperatuur werkt. Als je voor airco kiest, kies dan voor eentje op de slaapkamer, zodat je gemakkelijker kan inslapen. Maar nogmaals, ik koel mijn slaapkamer met de natuur, alle ramen tegen elkaar open! Ik heb wel horren voor mijn ramen, vanwege insecten.

Een goede investering voor je slaapkamer is een goede matras (lastig en duur hier!) en een muskietennet voor het muggenseizoen. Mocht je slagen voor je rijbewijs (succes alvast!!) en je kunt en mag een auto meenemen op kosten van de bieb, neem dan een veelvoorkomende auto zoals een toyota corolla of susuki vitara, ivm reparaties. Onderdelen zijn soms lastig te krijgen.

Verkoop je machines in NL en koop het hier tweede hands terug. Ben je beter af!

Je was binnen drogen is natuurlijk een optie, maar het is wel vochtiger hier dan in NL. Dat houdt dus in dat je huis ook vochtiger wordt van binnen. Buiten is het met een klein zuchtje wind heel snel droog. Soms al wel binnen een uur!

Oja, katoenen lakens, handdoeken, theedoeken etc zijn ook een goede investering. (Je kunt het zelfs doorverkopen aan andere immigranten!!) Ga naar de zomeruitverkoop in NL en zoek naar lekkere ruimzittende katoenen/linnen kleding, non-strech spijkerbroeken, effen th-shirts en open schoentjes. Als je hier van houdt in ieder geval, want dat is ook lastig hier. In bijna alle kleding hier zit elastisch materiaal, kunstmatige vezels etc. Het ademt je huid niet waardoor je het warmer hebt en eerder gaat zweten. Open schoentjes zijn natuurlijk volop te krijgen, maar dan wel met hak. Slippers zijn geen werkschoenen!! Tampons kunnen soms ook een probleem zijn. OB Normal is af en toe te verkrijgen.

Dat was het weer voor nu.

Groetjes Ivette

Hoi Hoi,

Ik kwam op deze website en zag je berichtje,
Ik ben ook van plan om een bar te gaan openen graag zou ik contact willen hebben met je.

Met vriendelijke groet marco boeren

Ik vraag me echt af of iedereen die eraan denkt hier een bar te willen openen, al wel eens hier geweest is! Jeetje mensen, het stikt hier van de barren, hoe wil je in hemelsnaam een fatsoenlijk inkomen genereren?
En bovendien … hoe ga je je onderscheiden van al die andere barren? Hahahah… een bar…hahaha…nee die hebben we nog niet!

oeps sorry, ik liet me even gaan…

Wat dacht je van een ijsbar? Dat is beslist uniek op Sint Maarten. :slight_smile:

zie voor meer info o.a. de volgende links:
http://www.partycateraars.com/smartsite.dws?id=42524
http://www.msnmagazine.nl/nl/43d4d44c6a310
http://www.icecarving.nl/ICECARVING/IJsbar/body_ijsbar.html

groetjes, Susanne

Hahaha…gaaaaf!!

Je hebt gelijk, dat zal absoluut een unieke bar zijn hier. Veel mensen hier hebben het nog nooit kouder gehad dan 18C. :slight_smile:

Ik wist wel van het ijshotel, maar zo’n bar…gaaaaf! Het lijkt me alleen een beetje onrealistisch hier. Ben benieuwd naar eventuele plannen!

Groetjes Ivette

Denk je dat ik gratis cola krijg voor het leveren van het gouden idee? :wink:

Lijkt me wel lekker om tussendoor even af te koelen voordat ik weer tussen de jeugdboeken kruip. :slight_smile:

groetjes, Susanne

Mensen, vergeten jullie niet te stemmen?

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=30553

:teeth: :tongue:

Xander