Hallo kritische en vrolijke mensen,
het heeft even geduurd voordat ik alle posts had gelezen, en ik heb met enige regelmaat mijn wenkbrauwen gefronst. Jeetje, wat een hoop negativiteit heb ik gelezen. Ik woon hier nu drie jaar met mijn man, geen kind en geen huisdier: als je de hond van de buren niet meerekent. Ik heb het hier prima naar mijn zin, en ik heb absoluut geen wens om terug te keren naar NL.
Drie jaar geleden werden voor ons veel zaken geregeld zoals immigratie en alle papieren, maar dit is ook best gemakkelijk allemaal zelf te regelen, je moet alleen wat tijd hebben en geduld. Het duurdt allemaal wat langer hier en de mensen (bureau medewerkers) zijn ook niet altijd even meewerkend, soms zelfs een beetje onwetend. Maar uiteindelijk kun je het echt wel zelf voor mekaar maken. Zorg ervoor dat je genoeg paperassen vanuit NL meeneemt zoals uitschrijvingsbewijs, geboortebewijzen, huwelijksakte, bewijs omtrent gedrag etc. Meestal helpt een werkgever ook met de papieren, en kun je al aan de slag voordat het allemaal rond is. Helemaal als je de Nederlandse nationaliteit hebt.
Een baan vinden kan lastig zijn, het is handig als je meerder dingen kunt. Mijn man vond pas na 4 maanden een baan, dat ging allemaal wat moeizamer omdat hij te hoog zou zijn opgeleid. Maar hij kwam wel meteen in een managersfunctie uit, terwijl hij daar geen enkele ervaring in had. Dat zie je bij meer bedrijven hier: de “witte imigrant” heeft vaak een functie “boven” de “zwarte imigrant”. Open sollicitaties heeft niet zoveel zin, gewoon langs gaan envragen levert meer op. Ik zelf zit in het onderwijs, publieke middelbare school Sundial, en ik heb inmiddels een vast contract gekregen. Deze baan is vanuit Nl geregeld, via het Antillen huis in Den haag.
Een huis hadden we binnen 5 weken gevonden en we wonen er nog steeds. Wij betalen $800 voor een bovenwoning met 3 slaapkamers, 2 badkamers en een ruime voor en een ruime achter porch, grote woonkamer met open keuken. Voor water en electra $105 per maand, een gasfles van $19 per kwartaal en internet $50 p.m. Ik woon net buiten Middle Region en Suckergarden, op de splitsing van die twee zeg maar. Ik heb een prachtig uitzicht over French Quarter en zijn heuvels en zit op 5 rijden van de zee, 3 verschillende stranden alle windrichtingen op. Nog een woning nodig? De woning tegenover mij staat leeg, vrije woning, 3 slaapkamers en een flinke lap grond met hek voor $950. Ideaal voor gezin met kinderen en/of hond.
Wat geef je zoal uit aan eten en drinken? Tja ik doe wekelijks boodschappen, en ben dan ong $150 kwijt. Vooral groente en fruit is duur. Het brood is niet overal even lekker, en aan Nederlandse zuivel moet je niet beginnen want dan betaal je de hoofdprijs. Een fout die veel mensen maken is denk ik om hier Nederlandse producten te kopen, omdat ze die kennen. Maar als je Amerikaanse, Aziatische of lokale producten koopt ben je goedkoper uit en kook je toch elke avond een lekkere verse maaltijd en drink je een wijntje.
Uitgaan kun je net zo duur maken als dat je zelf wilt. Bij een Spaanse bar ben $1 kwijt voor een biertje, op de boardwalk $2.50 en in de disco Bliss $5. Een warme hap kun je erg lokaal vanaf $5 krijgen en je kunt het laten oplopen tot tres chiq $150. St.Maarten is culinair eiland van de Caribean, dus je hebt echt van alles wat. Alleen geen Grieks restaurant, maar wel een plek voor frikandellen en verscheidene plekken voor shaorma.
Verzekeringen kun je hier prima regelen, Fatum en Nagico hebben allebei goede tarieven, zowel voor de auto alswel het huis. Ziektekosten gaan via de werkgever, ook de getrouwde partner en eventuele kinderen onder de 24.(SVB of Eilandverzekering)
Een goede tweedehands auto kopen is duur (meestal boven de $2000), je kunt beter een auto meenemen of hier een nieuwe kopen. de nieuwe auto’s zijn in vergelijking met NL een stuk goedkoper. En je weet wat je hebt, want de wegen, warmte en regen vergen veel van je auto. Fietsen is absoluut niet aan te raden, te slechte wegen en te druk. Een scooter alleen als je erg goed kunt rijden. Toch is een auto wel aan te raden, omdat het voor veel gemak zorgt. Er rijden altijd busjes (minivans, $1), maar alleen op de doorgaande routes, en voor boodschappen kan dat lastig zijn. Met name als je veel haalt kun je het niet allemaal meenemen, want dan neem je twee zitplekken in beslag en dat vind de chauffeur niet leuk! Ook hebben ze geen vaste tijden, maar je hoeft nooit lang te wachten, behalve als je buiten de spits rijdt. Het eerste jaar heb ik alles met busjes gedaan, van en naar het werk, boodschappen doen, de was wegbrengen etc. Het is even regelen en roosteren, maar is zeker goed te doen. Met veel boodschappen nam ik ook nog weleens een gipsy, een illegale taxi. Die brengt je voor $2 tot aan de deur. Inmiddels heb ik een Saba rijbewijs en ben ik alweer aan mijn 2de Antiliaanse wasmachine toe. Door zon, zoute lucht en regen gaat alles eerder kapot.
Scholen zijn prima hier. De lagere scholen hebben net een upgrade gehad tav het onderwijs en er wordt veelal in het Nederlands lesgegeven, maar je hebt ook Engelstalig lager onderwijs. Er zijn veel middelbare scholen (ongeveer 7), particulier en publiek. Het MPC is de enige die in het Nederlands lesgeeft in VMBO-T, Havo en Vwo. De overige VMBO sectoren zijn in het Engels. Er is momenteel veel over het onderwijs te doen hier, o.a. veel workshops voor docenten.
Ik ben van mening dat iedereen die hierheen naartoe wil verhuizen een open mind moet hebben en absoluut flexibel moet zijn. Je verhuist niet binnen Nl, je verhuist naar een ander deel van de wereld. De wetgeving lijkt hetzelfde maar dat is het niet in de praktijk. De taal lijkt hetzelfde, maar dat is het niet in de praktijk. Nederland heeft zo zijn problemen, St.Maarten heeft haar problemen. Het is niet te vergelijken en zodra je hier voet aan land zet, moet je dat ook absoluut niet gaan doen! Dan ben je binnen de kortste keren gestressed en het vreet al je energie op die je beter aan de leuke dingen kan besteden.
[EMAIL=“jufivi@gmail.com”]
Groetjes Ivette