Emigreren naar Peru

Nu ja…tis niet Pisco zelf he…tis het dorpje verderop als je naar Paracas rijdt vanuit Pisco …daar waar de vissersbootjes zijn…!En die plaza de armas is maar 50m van de kust.
in Pisco zelf …ligt het stand zelf al enkele km van de Plaza…

Oke, thanks, zoals ik al zei: volgens mij… :wink:

gelukkig hebben mensen daar niks te vrezen en dan zitten allemaal veilig?

mocjt je legale vragen hebben… kijk eens op www.ngxpatperu.com zij helpen bij dit soort zaken en wete je meteen at alle info klopt

Beste !!

waar in peru ben je het hostel begonnen, en heb je die nog steeds?
ik ben van plan in januari naar peru te gaan voor langere tijd en ben op zoek naar werk…
heb toerisme afgerond in nederland (hotel) en spreek meerdere talen. spaans engels duits en natuurlijk ons nederland.
woon sinds 1,5 jaar in mexico maar wil nu graag uitdaging aan in peru, want in mexico heb ik geen werk kunnen vindne en veel problemen met verblijfsvergunning!!
mail me anders via lauranijboer@hotmail.com.

bedankt!! groetjes

Hallo,

Ik had ook al een berichtje gepost op het forum ‘verhuizen naar peru’, maar op dit forum heb ik ook al heel wat info kunnen vinden.
Het is echter wel een beetje onoverzichtelijk zo tussen alle gesprekken, een gemakkelijkere site met alle info zou zo veel gemakkelijker zijn…
Ik zou in december of januari voor 6 maanden naar Peru willen gaan met de bedoeling na deze periode een beslissing te kunnen maken in waar we (mijn peruaanse vriend en ik (belgië)), uiteindelijk zullen wonen. Blijf ik daar, of komen we samen naar hier?
We weten zelf niet goed waar we zelf het beste af zouden zijn.
Zelf moet ik nog drie maand studeren en dan kan ik beginnen werken.
Mijn plan was om een toeristenvisum te nemen voor 6 maand en een werkvisum aan te vragen om daar alvast te zoeken naar een job. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb maar 3 maand om dit allemaal nog in orde te brengen, ik reis immers in drie weken voor een maand al af naar Puerto Maldonado (waar we zouden wonen). Dus als ik terug kom, zou ik meteen moeten beginnen met alles in orde te brengen om voor 6 maand naar daar te gaan én er te werken.
Op termijn zouden we wel trouwen, dus daardoor hoop ik dat er meteen enkele zaken opgelost kunnen worden. Maar wat dan als we kindjes krijgen. Als ze daar geboren worden, krijgen ze dan sowieso de dubbele nationaliteit?

Groetjes,
Silke

hallo,

ik zou dolgraag mijn oude dag door willen brengen in peru, maar kan niets vinden erover. wat ik wel weet is dat de AOW tot max 50% wordt uitgekeerd als je naar Peru emigreerd.
weet iemand of als je kan aantonen dat je AOW/pensioen ontvangt daar makkelijk een verblijfsvergunning kan krijgen?

bvd Pientje

Omdat ik in 1998 / 1999 kon voorzien dat ik gedurende een flink aantal jaren elk jaar zes maanden in Peru zou verblijven (niet omdat ik daar zo graag mijn oude dag wilde doorbrengen, maar in verband met enkele humanitaire projecten) heb ik toen de procedure doorlopen om een “visa de rentista” (verblijfsvergunning voor gepensioneerde buitenlanders) te verkrijgen. Dat heeft een flink aantal maanden geduurd. Verklaring van pensioenfonds, vertalen en origineel en vertaling laten legaliseren door diverse ministeries in Nederland. Verificatie door Ministerie van Buitenlandse Zaken van Peru, aanbeveling door “gezaghebbende” Peruaan (in mijn geval van een Peruaanse die eerder voor mij gewerkt had maar toen werkte voor Keiko, een dochter van de toenmalige president Fujimori). Goedkeuring van Interpol zien te krijgen. Dat is zo wat ik mij daarvan herinner. Uiteindelijk kon ik die verblijfsvergunning op een buitenlands consulaat van Peru ophalen, althans een document dat vrij snel in dat visum kon wordenomgezet, dat weet ik niet meer. Ik ben daarvoor vanuit Lima naar Quito gegaan.
Dat “visa de rentista” moest elk jaar verlengd worden. De eerste twee keer gaf dat geen probleem. De derde keer moest ik bewijzen dat ik nog steeds recht had op dat pensioen (hoewel in de pensioenverklaring stond dat het pensioen voor het leven was). Een kwestie van corruptie en misschien onkunde. Snel heb ik toen mijn fout ingezien en de procedure doorlopen om van die verblijfsvergunning af te komen (wat ook niet zo makkelijk was). Sindsdien reisde ik jarenlang regelmatig over de grens naar Chili en gelijk weer terug voor een nieuw toeristenvisum. Dat is uitstekend bevallen.
http://www.hostellima.nl/

bedankt voor je snelle reactie,

zoals ik het dan begrijp is dat ik niet alle banden breekt met Nederland…ik bedoel…je moet toch ergens ter wereld ingeschreven staan??
dus wat ik zou moeten doen is mij ergens inschrijven (adres van een van de kinderen bv?) en dan maar naar Peru?? het probleem is dat ik dan de zorgverzekering moet blijven betalen hier. ik ga nog eens flink nadenken hoe ik dit moet aanpakken. alvast bedankt!
Pientje

Hallo Pientje, ik bedoelde alleen maar een antwoord te geven op je vraag “weet iemand of als je kan aantonen dat je AOW/pensioen ontvangt daar makkelijk een verblijfsvergunning kan krijgen?”. Dat antwoord komt erop neer dat je wel zulk een verblijfsvergunning kunt krijgen maar dat het niet makkelijk is en veel werk. Bovendien kom je in een land als Peru met dit soort formele zaken veel meer dan in Nederland met inefficiëntie en corruptie in aanraking. Ik denk dat (vrijwel) iedereen die ervaring hiermee heeft je zal aanraden eerst als toerist naar Peru te gaan en bij aankomst op de luchthaven van Lima om een “visa de turista” van 183 dagen (het maximum) te vragen. Je zou dus een retourbiljet van binnen 183 dagen kunnen kopen. Dan heb je daar een half jaar om de zaak te bekijken. Blijf in Nederland ingeschreven staan en hou je ziektekostenverzekering aan en stel zeker dat die verzekering je ziektekosten in Peru dekt (daar zitten beperkingen aan). Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je in Nederland uit te schrijven en geen ziektekostenverzekering te hebben, maar dat zou niet mijn keuze zijn. Voor (redelijk) goede zorg moet je in Peru gewoonlijk in privé klinieken zijn en dat kost daar ook wel wat.

hai hendrik, ik kom al lang genoeg in Peru om te weten hoe het leven daar is, iig de stad waar ik heen wil, heb daar trouwens ook een zoon wonen. Die woont daar al jaren op de manier die jij me aanbeveeld. alleen vind ik het dan vervelend dat je niet daar je kan verzekeren…toch??

Er zijn in Peru genoeg mogelijkheden om je (enigszins) tegen ziektekosten te verzekeren. Maar het zou best kunnen zijn dat je daarvoor de Peruaanse nationaliteit moet hebben of een carnet de extranjería (een verblijfsvergunning dus). Maar dat is na te vragen. Dat zou dus een reden kunnen zijn om je in de procedure voor het visa de rentista te storten om een carnet de extranjería te verkrijgen.
Enkele verzekeringsmaatschappijendie ziektekostenverzekeringen aanbieden zijn Pacifico, Rimac, Mapfre, La Positiva. Verder bieden klinieken (zoals Clínica Internacional in Lima) regelingen aan die op een soort verzekering, althans op kortingen, neerkomen.
En tenslotte is daar de staatsverzekering (inclusief ziekenhuizen en gezondheidsposten) Es Salud, met als bezwaar, naar mijn ervaring, dat als je geen spoedgeval bent ze heel lange wachttijden hebben.
Maar, zoals ik al schreef, het kan best zijn dat je voor al die mogelijkheden een carnet de extranjería nodig hebt. Ik weet dat niet doordat ik altijd bij de Nederlandse ziektekostenverzekering ben gebleven. Ik verbleef elk jaar maar zo’n zes maanden in Lima.

Hoi Rutger,

Woon en werk je nog steeds in Lima?

Hallo Adriaan,
Ik ben heel erg benieuwd of je nog steeds in Peru woont en zo ja wat je er precies doet.
Ik hoor je graag,

Groetjes,
Hank

Ik zou dolgraag in Peru willen wonen, maar mijn beroep wordt daar helaas niet echt beoefend: beleidsmedewerker maatschappelijke ondersteuning bij de gemeente :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Hoi Mark,

Ik zeg: omscholen :jongleren:

Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje. Ik wil binnenkort emigreren naar Peru omdat mijn vriend daar woont. Het plan is om natuurlijk ook werk te vinden daar. Maar ik weet niet zo goed wat voor stappen ik hiervoor moet nemen, in de zin van verblijfsvergunning en dat soort dingen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Danique

Verblijfs- en werkvergunningen zijn niet makkelijk te krijgen. Daarom gaat men gewoonlijk op een toeristenvisum (maximum 183 dagen) die dan natuurlijk regelmatig vernieuwd moet worden. Werk is daar moeilijk te vinden, ook voor Peruanen. Buitenlanders beginnen gewoonlijk informeel en proberen iets in toerisme (restaurant, reisbureau, reisbegeleider, hostel, …), vertalen of tolken of lesgeven (dan moet je natuurlijk goed zijn in het Spaans en ook in het Engels). Of proberen te blijven werken voor een opdrachtgever in Nederland (via internet, enz.) in datgene waar je erg goed in bent. Ga ervan uit dat ze qua werk niet op je zitten te wachten. Kijk daar rond of je iets kunt vinden en aanpakken en dan kan je tegelijkertiid je informeren ten aanzien van vergunningen, of gewoon informeel bliiven werken. Ik ken iemand die dat al vijftien jaar doet (in Lima, met Peruaanse vrouw en twee kinderen, van oorsprong USA / Guatemala, die zijn kennis van Engels en Spaans te gelde maakt).

Hallo Kan iemand me inlichtingen betreffende immigratie naar Peru voor mij
Ik ben gepensioneerd en woon momenteel in Thailand ben uitgekeken in Thailand is niet meer wat het geweest is.
Waar is het aangenaam om te wonen
Thanks

Vergeet niet dat nederland geen verdrag heeft met Peru. Je AOW wordt dus gehalveerd. Maximaal 50%. Wel iets om over na te denken. Wij zelf gaan zodra ons huis is verkocht wonen en werken in Iquitos in Peru.