verhuizen naar Peru

hallo,

Ik en mijn man (Peruviaan) willen volgend jaar april naar Peru verhuizen. Ik ben twee keer in Peru geweest en spreek vrij goed Spaans. Ik heb hiervoor al een jaar in Spanje gewoont en heb toch al een beetje een idee wat het is om je geboorteland te verlaten om je in een ander te vestigen. We hebben een klein kapitaal bij elkaar gespaard om een eigen zaakje te beginnen. We hebben een eigen woonst in Lima, maar ik zou het liefst buiten Lima gaan wonen. Dit is een oproep naar mensen die verhuisd zijn naar Peru. Wat is jullie ervaring? Hebben jullie tips? Hoe zit het met je eigen spullen mee te nemen? Al jullie advies is welkom. Alvast bedankt.
Groetjes, Latnach

Een paar maanden geleden zijn er op dit forum twee discussies geweest over verhuizen naar Peru:
“Emigreren naar Trujillo of Arequipa”
“Bedrijf opzetten Peru (Trujillo)”
Als je hierop zoekt kan je ze gemakkelijk vinden.
http://www.hostellima.nl/

Ik woon zelf in Ica en heb ook een jaar in Lima gewoond. Mijn vrouw is Peruaanse, dus ik denk dat onze situatie vergelijkbaar is. Behalve dan dat ik al ruim 3 jaar in Peru woon en toen ik naar Peru vertrok sprak ik geen Spaans. Het is wel handig dat je al Spaans spreekt want Engels wordt er niet veel gesproken hier.

Je zult met alles wat meer geduld moeten hebben hier, de meeste zaken zijn niet efficient geregeld. Wat betreft je eigen spullen nemen (buiten vliegtuig bagage), dat heb ik niet gedaan. Het bleek goedkoper te zijn om alles hier nieuw te kopen. Mocht je verder nog specifieke vragen hebben neem dan gerust contact op of plaats deze hier zodat iedereen mee kan profiteren van de antwoorden.

Dag Stephan

Bedankt voor je reactie. We hebben zojuist onze vliegtickets gekocht met een klein bang hartje. Het beslissen om te emigreren en het dan uiteindelijk effectief doen is toch nog een hemelsbreed verschil. Maar zoals ze in het spaans zeggen, no hay paso atras! We gaan ervoor nu en ik zie de toekomst positief tegemoed! We hebben ondertussen geInformeerd naar prijzen van containers en dit is inderdaad niet zo goedkoop, voor 8 kube betaal je rond de 2000 euro, invoertaksen niet inbegrepen. Maar (misschien is dit typisch vrouwelijk) ik heb toch wel wat spulletjes die ik niet wil achterlaten. Nu gaan we nog even uitzoeken wat het voordeligste is. We kunnen gebruik maken van de wet 28182 ley de insentivos migratorios, maar deze lijkt mij administratief vrij ingewikkeld en brengt verschillende verplichtingen met zich mee.
We hebben ondertussen besloten om niet in Lima te blijven maar meer naar het zuiden te trekken. Een nicht van mijn echtgenoot heeft geïnvesteerd in de visvangst en we overwegen hier mee in te stappen. We zullen dus waarschijnlijk in Pisco of omstreken gaan wonen. Jullie wonen in Ica? Hoe is het leven daar? Ik ken deze streek niet maar van wat ik kan zien op internet lijkt het mij veel aangenamer en rustiger dan Lima. Wat mij een beetje afschrikt is dat de aarde daar wat wispelturiger is…(aardbevingen) Wat is jouw ervaring? Hoe is het klimaat in deze streek? Ik kijk uit naar je reactie… Groetjes

Als het echt 2000 euro is voor de container dan valt dat wel mee. Het beste aanbod voor zeecontainer (weet niet hoeveel kub dat is) was destijds 10.000 dollar. Voor dat bedrag kun je hier veel nieuwe spullen kopen natuurlijk. Voor 2000 euro is het misschien wel te doen.

Voor de douanes is het misschien het beste om daar iemand voor in te huren. Mijn ervaring met de dounane (alleen pakketjes) is dat het vaak een heel gedoe is om je spullen er langs te krijgen en dat het eindeloos kan duren. Tevens zitten ze alleen in Lima en het is voor hun geen enkel probleem om te zeggen dat je even langs moet komen, ook al woon je niet in Lima.

Persoonlijk zou ik niet in Pisco willen wonen. In Pisco is veel nog niet hersteld na de aardbeving van 2007. Als je dicht bij Pisco wilt zitten dan is Paracas misschien een optie. Daar kreeg ik een wat betere indruk van toen ik daar was. Om in een klein plaatsje te gaan wonen kan wel een grotere cultuur schok voor jullie zijn. Veel producten zijn niet vergkrijgbaar (vooral geimporteerde en spullen van betere kwalitiet) in de plaatsen zelf. In Ica is gelukkig het meeste wel te verkrijgen de meeste grote Peruaanse ketens hebben filialen in Ica.

Pisco is overigens ongeveer een uur rijden vanaf Ica en een uur of 3 vanaf Lima. Wat betreft de aardbevingen, het klopt dat er in deze regio meer aardbevingen voorkomen, maar Lima en omgeving is ook niet vrij van aardbevingen. De laatste grote aardbeving was in 2007 (8 op de schaal van richter) en Pisco en Paracas waren het zwaarst getroffen. Ica was ook zwaar getroffen. Het voordeel is wel dat na de aardbeving hier in Ica veel opnieuw gebouwd is en dit keer steviger tegen aardbevingen. In december hebben we nog een aardbeving gehad van 6,9 op de schaal van richter, maar wij en de meeste andere mensen hadden vrijwel geen schade. Aan de andere kant als er in Lima een aardbeving komt (men zegt dat dit er aan zit te komen omdat het al zo lang geleden is dat een zware aardbeving is Lima is geweest) ben ik bang dat er veel zal instorten en dat het dus een grote ramp zal worden.

We hebben hier in Ica (Pisco en Paracas zal niet veel anders zijn) regelmatig kleine aardschokken, maar onder de 5 op de schaal van richter voelen we ze niet eens meer. Alles is hier op gebouwd en er is dus weinig reden om bang te zijn voor de kleine schokken. Natuurlijk zal er ook wel weer een keer een zware aardbeving komen, maar als je zorgt dat je weet wat je moet doen in zo’n geval zal het allemaal wel goed komen. Zorg wel dat je goed gebouwd huis koopt, huurd of bouwd natuurlijk. Als je zelf bouwt dan altijd een ingenieur inhuren, niet alleen bouwvakkers. Overigens is Pisco op het gebied van aardbevingen net iets gevaarlijker, omdat er ook een tsunami kan plaats vinden. Een tsunami zal Ica nooit bereiken.

Ica is inderdaad een stuk rustiger dan Lima en alles is gemakkelijk bereikbaar. Natuurlijk is Ica een stuk kleiner dan Lima en zul je dus niet alles vinden dat je in Lima kunt vinden. Naar Lima reizen is overigens goed te doen. Ook is alles nog wat primitiever dan in Lima. Internet is langzamer, je moet naar de bank (of het bedrijf zelf) om je energie en water te betalen en zo meer van dat soort dingen. Wat mij betreft is het niveau van wat hier te krijgen is en het leven hier goed te doen (in tegenstelling tot Pisco). Ik vindt het in ieder geval een stuk fijner wonen hier dan in Lima en toch is Lima niet te ver om eens een keer inkopen te doen of familie te bezoeken (ticket naar Lima is 30 soles).

Tenslotte het klimaat, Ica staat bekend om dat de zon altijd schijnt. Dat is eigenlijk ook wel zo, het komt zelden voor dat er een dag is dat de zon niet schijnt. We zitten wel in een woestijn klimaat, wat betekend dat het 's nachts flink kan afkoelen (vooral in de winter). Overdag is het hier in de winter rond de 22 graden (wat mij betreft perfect). In de zomer is het wel flink heet hier (dag in dag uit flink boven de 30 graden). Je zult hier eerder airconditioning nodig hebben dan verwarming. Hoewel Pisco niet ver hier vandaan is, is het klimaat heel anders. In de winter is het veelal bewolkt en wat kouder dan in Ica (14 - 17 graden). In de zomer zal het ook wat minder heet zijn in Pisco. Het nadeel van Pisco vind ik een lange grijze periode (net als in Lima) met hoge lucht vochtigheid en vrijwel geen zon.

Hallo,

Ik heb dit gesprekje even gelezen en vroeg me af hoe het nu verder is verlopen met de verhuis.
Ik heb zelf ook een vriend in Peru, dus momenteel hebben we nog steeds een lange afstandsrelatie, maar als ik in december afgestudeerd ben, zijn we wel van plan om samen te gaan wonen.
We zijn echter nog niet 100% zeker waar we willen wonen, in België of Peru. Wat was voor jullie de beslissende factor om voor Peru te kiezen?
We weten zelf niet goed waar we het het beste zouden doen… Zal hij sneller en beter hier een nieuwe job vinden dan ik daar. En wat als we kinderen krijgen?

We zouden heel erg graag advies willen krijgen hierbij.

mvg,
Silke

Wat het eventueel in Peru krijgen van kinderen betreft, na geboorte aangeven bij het Belgische consulaat. Daarmee krijgen ze de Belgische nationaliteit (de details daarvan kan je zelf bij de Belgische overheid nagaan). Het valt me op dat je het belang van eventuele kinderen bij je overwegingen betrekt. Dat lees ik niet vaak op dit forum. Hoewel ik in een totaal andere situatie verkeer(de) heb ik mijzelf vaak de vraag gesteld, zou ik in Peru kinderen willen verwekken en daar laten opgroeien? Een theoretische vraag want het was gewoon niet aan de orde. Maar voor mijzelf was het antwoord steeds: nee, dat zou ik niet willen. Wel heb ik mij jarenlang intensief bezig gehouden met de opvoeding en opleiding van drie Peruaanse kinderen uit een minvermogend milieu (die inmiddels volwassen en zelfstandig zijn). Daardoor heb ik veel gezien op bijvoorbeeld onderwijsgebied (het Peruaanse staatsonderwijs is door de bank genomen gewoon slecht en echt goede privé scholen zijn duur en voor velen niet te betalen).
Er zijn echter Belgen en Nederlanders die er anders over denken gezien hun keuze met een Peruaan(se) in Peru een gezin te stichten. Misschien nemen ze de moeite te reageren.
http://www.hostellima.nl

1 like

Zoals boven al aangegeven woon ik met mijn vrouw in Peru. Ik heb nog geen kinderen, maar ik denk inderdaad dat Hendrik Herman gelijk heeft en dat Peru mogelijk niet het ideale land is om je kinderen te laten opgroeien. Ik woon hier nu enkele jaren en het lijkt mij ook niet ideaal. De publieke scholen zijn meestal niet al te best en prive scholen zijn redelijk prijzig en wat ik het grootste nadeel van de prive scholen vindt is dat er soort superieur gevoel van de rijken(ere) over de armeren heerst.

Wat betreft werk, zal het voor jouw erg moeilijk zijn om hier een job te vinden die evenveel betaald als wat je nu verdiend in Belgie. De lonen liggen hier veel lager dan in Nederland/Belgie. Als je echter voor Belgische/Nederlandse bedrijven kunt blijven werken terwijl je in Peru woont (zoals ik), dan heb je hier een goed inkomen.

Ik zelf heb er voor gekozen om eerst in Peru te gaan wonen, omdat het redelijk lastig was om een visa voor meer dan 3 maanden te krijgen voor mijn vrouw (destijds waren we nog niet getrouwd). Ik weet niet of dat gemakkelijker is in Belgie. Aangezien we alleen nog maar een lange afstandsrelatie hadden (met bezoeken over en weer) wilde we ook niet meteen trouwen, eerst wilde we dichter bij elkaar wonen en samenwonen. Vandaar dat ik er voor gekozen heb om in Peru te gaan wonen, maar mogelijk is dat ook niet voor altijd.

1 like

Bedankt voor jullie reacties alvast. Qua onderwijs hoor ik gemengde reacties. Mijn vriend en zijn zussen hebben zelf ook staatsonderwijs gehad en hebben toch ook een mooie academische carrière kunnen uitbouwen, dus misschien hangt dit sterk af van de regio’s. Ik vermoed dat het onderwijs in de armere gebieden zoals bijvoorbeeld in de bergen een pak minder zal zijn.

Nog een ander vraagje. Als je trouwt, krijg je dan de dubbele nationaliteit? Of behoud je gewoon de belgische? + Als je trouwt is het dan nog nodig altijd en visum te vragen om naar België te komen voor je vrouw?

En voor de belastingen. Ik vermoed dat je residentie dan volledig aangepast is naar Peru, om de 50% belastingen hier te vermijden (als dit hetzelfde is

Als je trouwt krijg je niet automatisch een dubbele nationaliteit, deze kun je zodra je 2 jaar in Peru gewoond (met residentie) hebt aanvragen. Dit is overigens niet verplicht. Zodra je getrouwd bent is het hier redelijke gemakkelijk om de residentie te krijgen, daarvoor is het wat lastiger. Voor dat ik getrouwd was, was ik dan ook op toeristen visum in Peru en moest elke 6 maanden de grens over.

Ik weet niet precies hoe het in Belgie zit, maar voor Nederland maakt het niet uit of je getrouwd bent of niet, een visum blijft nodig. Wel heb ik gemerkt dat het verkrijgen van het visa (voor familie bezoek) niet al te moeilijk was. Wel moet je nog steeds aan alle geldende eisen voldoen.

Zodra je je inschrijft in Peru (en uitschrijft in Belgie) betaal je belasting over je wereld inkomen in Peru. Deze belasting is wel wat lager dan in Nederland. Als je inkomen in Belgie/Nederland hebt kan het wel zijn dat je daar nog steeds belasting over moet betalen.

Ok. Bedankt.
@Stephan:
Dus als ik het goed begrijp: voor jou is het geen probleem om op en af te reizen tussen België en Peru (zolang je jouw residentie er hebt!?), maar je vrouw moet er elke keer opnieuw naar de ambassade van Lima gaan voor een visum?
Hoe hebben jullie gezocht voor een job ginds? Bestaat er een eenvoudige weg om na te gaan of ik eventueel ook van start zou kunnen gaan bij een Belgisch bedrijf daar?

@Hendrik: Ik heb gezien dat je een link hebt toegevoegd. Is dit hostelletje door jou opgericht, of werk je er? Zo ja, was dit relatief eenvoudig om op te richten daar? Heb je een idee hoe het gaat met een land/huis kopen daar? Vormt dat een probleem als buitenlander?

Silke: Je schrijft het volgende: “Qua onderwijs hoor ik gemengde reacties. Mijn vriend en zijn zussen hebben zelf ook staatsonderwijs gehad en hebben toch ook een mooie academische carrière kunnen uitbouwen, dus misschien hangt dit sterk af van de regio’s. Ik vermoed dat het onderwijs in de armere gebieden zoals bijvoorbeeld in de bergen een pak minder zal zijn”.
Dat klinkt goed, dat je vertrouwen lijkt te hebben in het onderwijs dat je eventuele kinderen eventueel in Peru zullen krijgen. Dat hangt natuurlijk ook af van familie omstandigheden en de nadruk die familie legt op de waarde van goede opleidingen. En kennelijk zit dat wel goed betreffende je vriend en zijn zussen. Al weet ik niet wat je bedoelt met het “uitbouwen van een mooie academische carrière” (dat hoef je me niet uit te leggen, als je reden hebt om er vertrouwen in te hebben dat dat wel goed komt dan zie ik geen reden om daar verder op in te gaan).
Maar vergis je niet. Het niveau van openbaar / publiek / staats onderwijs in Peru in vergelijking met andere landen is redelijk objectief vast te stellen door middel van het Global Competitive Report 2012 - 2013 van het World Economic Forum (http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2012-2013/). Daarin worden 144 landen vergeleken.

Voor wat betreft kwaliteit van basisonderwijs komt Peru op de 138ste plaats (van de 144 dus). België is tweede, Nederland komt op de 9de plaats, Zimbabwe op de 63ste en Rwanda op de 64ste plaats. Dus ook landen als Rwanda en Zimbabwe waar je het niet van zou verwachten scoren beter dan bijna hekkesluiter Peru.
Op het punt hogere opleidingen en trainingen / kwaliteit van het educatie systeem, eenzelfde beeld: Peru op plaats 132, België op 5, Nederland op 13, Zimbabwe op 30, Rwanda op 50.

Dit is aan onderwijsdeskundigen in Peru bekend en ook door hen erkend. Resultaten van dit soort onderzoeken vinden ook hun weg naar redelijk serieuze kranten als El Comercio. Ook bij onderzoeken waarbij Zuid Amerikaanse landen met elkaar worden vergeleken, bijvoorbeeld aangaande rekenvaardigheid of taalvaardigheid van twaalfjarigen, komt Peru op een van de laatste plaatsen. Het gaat hier dus niet alleen om mijn persoonlijke waarnemingen, kennelijk tot op zekere hoogte ondersteund door Stephan, maar vooral om regelmatig verschijnende serieuze rapporten die mij betrouwbaar voorkomen.

Je uit het vermoeden dat het onderwijs in de armere gebieden zoals bijvoorbeeld in de bergen een pak minder zal zijn. Maar dat geldt toch ook voor al die andere landen, zoals Rwanda en Zimbabwe, die een stuk hoger eindigen? Dat kan toch niet de oorzaak ervan zijn dat Peru zo erbarmelijk laag eindigt?

Maar goed. Dit is slechts één factor van de vele die een rol spelen bij jullie uiteindelijke beslissing. Ik heb onderwijs ter sprake gebracht omdat jij onder meer opmerkte: “En wat als we kinderen krijgen?”, gevolgd door “We zouden heel erg graag advies willen krijgen hierbij”. Dat heb ik niet opgevat als letterlijk advies bij het krijgen van kinderen (dat kan ik je ook wel geven hoor), maar meer als wat zijn de consequenties voor onze kinderen bij het opgroeien in Peru of in België. In ieder geval zul je, denk ik althans, in Peru veel geld moeten betalen voor een écht goede opleiding op een privé school. Met weer het bezwaar dat Stephan noemde.

Bedankt alvast voor de moeite te reageren, dat is fijn, want het is echt niet simpel het allemaal zelf uit te zoeken.
Het is inderdaad zo dat ik met véle vragen zit. Niet allen wat met het onderwijs daar als we kinderen krijgen, maar ook inderdaad, de consequenties. Als ik je vorige reacties las begrijp ik dat ik desondanks dat ik daar zou bevallen, ze de belgische nationaliteit zou kunnen geven. Ik heb precies ook ergens gelezen dat ze de dubbele nationaliteit kunnen krijgen (tot en met 28 jaar of langer indien ze dit zelf verlengen), wat ideaal zou zijn denk ik in zo’n situatie. Ik vermoed dat het op deze manier (belgische of ook dubbele nationaliteit) relatief eenvoudig kan zijn om met hen op en af te reizen naar België, zonder telkens visa te moeten aanvragen. Enkel voor mijn vriend (of tegen dan man) zou dit nog steeds nodig zijn dan.
Qua onderwijs lijk ik nu wel met de neus op de feiten gedrukt te zijn. Dankje voor deze info. Als dit inderdaad klopt, zou ik mijn kinderen toch liever in België naar school zien gaan.

Het is veel uitzoeken, zoals ik vooraf beschreef… zelf werk vinden, maar ook ben ik soms bang voor de sociale zekerheid die daar vele minder te genieten is. Of als er eens een meer ernstige geneeskundige ingreep moet gebeuren… Zulke zaken.
Langs de andere kant trekt de meer ontspannen vorm van leven me dan weer fel aan daar, ook de cultuur en de natuur.
Ach, we zullen ook wel op onze pootjes terecht komen hé…
Het is gewoon een erg grote stap, mijn vriendinnen zijn ook allemaal een voor aan werken, samenwonen en huisjes aan het beginnen, maar voor ons komt er nog heel wat andere rompslomp bij, eenders waar we zouden beginnen…

Reizen tussen Nederland/Belgie en Peru is geen enkel probleem met enkel je paspoort. Als je langer dan 6 maanden in Peru wilt blijven zonder het land te verlaten dan moet de residentie aanvragen. Als je langer dan 6 maanden (per jaar) in Peru woont, dan moet je in Peru belasting betalen.

Je Peruaanse partner heeft wel een visum nodig om naar Belgie te komen, ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar de Nederlandse ambassade geeft ook wel visums voor meerdere jaren uit. Verblijf op het toeristen visum is echter gelimiteerd tot 3 maanden.

Wat betreft werk ben ik zelfstandige, dus ik heb nooit een baan gezocht. Ik werk vooral voor Nederlandse bedrijven.

Het kopen van een huis of land is geen probleem in Peru. Als je op een toeristen visum in Peru bent moet je wel eerst een toestemming aanvragen bij immigratiedienst. Als de residentie hebt dan kun je net zo gemakkelijk land/huizen kopen als elke Peruaan. Let wel goed op en schakel een advocaat in, er zijn veel oplichters. Verder kunnen de banken nog roet in het eten gooien als je een hyptheek nodig hebt, in komen van buiten Peru wordt vaak niet meegeteld.

Silke: Ik zie nu je volgende vraag: “Ik heb gezien dat je een link hebt toegevoegd. Is dit hostelletje door jou opgericht, of werk je er? Zo ja, was dit relatief eenvoudig om op te richten daar? Heb je een idee hoe het gaat met een land/huis kopen daar? Vormt dat een probleem als buitenlander?”

Het antwoord is nogal uitgebreid, maar ik probeer het kort te houden:

1. Ik ben in Peru begonnen als vrijwilliger van Artsen Zonder Grenzen. Dat heb ik anderhalf jaar gedaan op een speciaal visum. Niet een diplomaten visum maar het lijkt er een beetje op.
  2. Daarna heb ik op persoonlijke titel een aantal humanitaire projecten uitgevoerd en sommige lopen nog steeds. Voor die projecten was ik elk jaar zes maanden in Lima. Één van die projecten heb ik eerder genoemd: een gezin, moeder Ana met drie kinderen, die door armoede voor galg een rad dreigden op te groeien. Plus een aantal projecten die met opleiding van sommige andere kinderen te maken hadden of hebben, voor kinderen met brandwonden, terwijl ik ook (juridisch) actief was ten behoeve van Nederlandse gevangenen in Lima en hun familie in Nederland.
  3. Voor het kopen van het huis in Lima had ik tijdelijk een “visa de negocios” nodig. Dat was niet moeilijk te krijgen. Verder was ik voornamelijk op een toeristenvisum in Peru. Aangezien Peru een bureaucratisch, inefficiënt en behoorlijk corrupt land is, is het kopen van een huis iets waarbij je heel zorgvuldig zijn. Is het huis wel goed in het kadaster ingeschreven? Is de eigenaar, die zegt de eigenaar te zijn, wel de enige eigenaar? Enz. Het heeft mij daarbij niet tegengezeten. Ik heb contant betaald, dus een hypothecaire lening had ik niet nodig.
  4. Casa Ana is in 2004 door Ana en mij opgericht, toen Ana als verloskundige afstudeerde maar het ernaar uitzag dat ze vermoedelijk geen werk zou krijgen. We zijn dat gewoon begonnen en in de loop van de tijd hebben we het geregulariseerd. Ook hier geldt weer dat de Peruaanse overheid vaak bureaucratisch, inefficiënt en corrupt is, dus niet ondernemersvriendelijk. Maar goed, Peru is Peru en als je daar woont (ik niet dus, maar dat gezin wel) dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. Casa Ana wordt nu gedreven door Ana en haar dochter Priscilla, waarbij ik hen op afstand ondersteun. Ik heb geen enkel commerciëel belang erbij. Tegenwoordig werk ik er ook niet, voorheen wel toen ik elk jaar daar zes maanden verbleef. De humanitaire projecten die nog lopen worden, naast Casa Ana, door Ana en Priscilla uitgevoerd, terwijl ik de fondsenwerving, administratie en rapportering doe.
    Dat is zo’n beetje het verhaal.

Silke: Je schrijft “Langs de andere kant trekt de meer ontspannen vorm van leven me dan weer fel aan daar”.
Zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben, heb ik voornamelijk verkeerd in de min of meer onderlaag van de Peruaanse samenleving in Lima. Die mensen leven niet ontspannen, althans zo kon ik het echt niet zien. Die hebben veel zorgen. Het is wel een stuk makkelijker als je geen kinderen hebt en wel een behoorlijke baan of een redelijk lopend bedrijf. Al die zorgen voor ziektekosten en scholing van je kinderen… Nee, zoals ik al eerder heb geschreven, ik zou daar geen kinderen willen verwekken en laten opgroeien. Maar goed, ieder moet zijn/haar eigen keuze maken. Het hangt er natuurlijk ook van af in welk milieu je via je vriend terecht komt. Zoals in elk derde wereld land zijn er schatrijke mensen in Peru. Daar zal men wat minder zorgen hebben. Dan is de corruptie ook niet een groot probleem. Je schuift gewoon wat.