Nederlanders woonachtig in Peru

Ik ben op zoek naar Nederlanders die in Peru wonen,en met name in de omgeving van Ica.Ik wil heel graag in contact komen met hun,omdat ze al ervaring hebben met de emigratie en het wonen en werken in Peru.Mijn vriend spreekt alleen Spaans,en soms is het handiger om in je eigen taal dingen te weten te komen.Alle tips zijn welkom.

Ik woon in Ica, als je nog vragen hebt stuur me dan een berichtje.

Hallo,goedemorgen Stephan,wat leuk dat je gereageerd hebt.Ik heb niet direct vragen,maar was heel benieuwd of er nederlanders in,of rondom Ica wonen.Ik heb een man leren kennen uit Ica,en sinds gisteren hebben we een serieuze relati,met als doel trouwen,en dat betekent dat ik naar Ica zal verhuizen.En het lijkt me zo leuk dat,als ik daar woon,en gewoon eens met iemand van daar wil praten over alledaagse dingen,of vragen heb over het een of ander,dat dat kan in mijn eigen taal.Hoe lang woon jij er al,ben je getrouwd,en kun je het klimaat verdragen? Groetjes,Hanny.

Hoi Hanny,

Zover ik weet wonen er weinig Nederlanders in Ica, dus als je hier naar toe komt dan zou het leuk zijn om elkaar een keer ontmoeten. Ik zal je een privé berichtje sturen met mijn e-mailadres, ik ben tegenwoordig niet meer zo vaak op dit forum. Schrijf me gerust als je naar Ica komt of als je van te voren al vragen hebt.

Ik woon sinds 2009 in Peru, eerst heb ik 1,5 jaar in Lima gewoond en daarna zijn we naar Ica verhuist. Het voordeel van Ica is het klimaat (als je van zon houdt). Het nadeel is dat hier vaak alles toch net wat primitiever is en niet alles hier te krijgen is, maar dat is niet echt een probleem omdat Lima niet al te ver is (en de bus goedkoop). Overigens is het in de zomer (dec t/m mrt) wel erg heet en dan zou je willen dat airconditioning had (maar dat heeft vrijwel niemand hier).

Overigens is het niet noodzakelijk om te trouwen om hier naar toe te komen. Je kunt tot 6 maanden in Peru verblijven op een toeristen visum. En dit kun je verlengen door weer een keer de grens over te gaan. Om een werkvergunning te krijgen moet je wel getrouwd zijn, maar ik denk dat het niet heel eenvoudig zal zijn om hier werk te vinden.

Groeten,

Stephan

Beste Stephan,

Ik zou in december 3 weken naar Peru komen. Je spreekt in je bericht van zon…op sommige sites lees ik dat het veel regent in december. Of is dit slechts in bepaalde gebieden.
Heb nog niets gepland maar wil er zeker ook een weekje strand bij.
Heb gelezen dat dit best is in het noorden. Klopt dit , en is het makkelijk daar te raken.
Alle tips zijn trouwens welkom.

Groetjes,
Kathleen.

Hoi Kathleen,

Ik woon in Ica, hier regent het ongeveer 1 a 2 keer per jaar. Regen in Peru is erg afhankelijk van het gebied. In december is het overigens zomer en aan de kust gebieden zal niet veel regen vallen. In de Andes is de regentijd echter van december t/m maart, dus daar kun je wel regen hebben in december, al is regen op z’n hevigst rond februari. Vervolgens heb je ook nog de jungle daar regent meestal elke dag wel even.

Wat betreft de stranden, je kunt inderdaad naar het noorden (Punta Sal, Mancora, Zoritos, etc.). Het regent daar vrijwel nooit en het gehele jaar door is het mooi weer. Je kunt deze gemakkelijk bereiken met bus (zo’n 16 uur) of vliegen (1-2 uur) naar Piura en van daar uit een uur of wat met auto of bus.

In december is het overigens ook al wel mooi weer op de stranden rond Lima, dus misschien hoef je niet zo ver te gaan. Wel zijn niet alle stranden in de buurt van Lima schoon, maar bijv. Punta Hermosa vond ik een prima strand. Ook Paracas (wat verder naar het zuiden) heeft mooie stranden.

Groeten,

Stephan

Ik woon sinds 5 jaar in Mancora, en inderdaad we hebben het hele jaar zomer (laagste wintertemp is 25 graden) en met 3-4 regenbuien ergens tussen jan-maart zijn we erg blij, want regen is er amper.

:wink: :wink: hier genoeg regen gezien deze zomer !!

Goedendag allemaal, ik heb een relatie van 3 jaar met een Peruaanse in Cusco en waarschijnlijk ga ik er volgend jaar wonen. Zijn er Nlers in Peru waarmee ik in contact kan komen want ik zit met een heleboel vragen en onzekerheden zoals jullie wel zullen begrijpen. Ik heb zelf toerisme gedaan, hoe groot is de kans dat ik werk kan vinden, hoeveel spaargeld is nodig om mee te nemen en nog vele andere dingen die ik wil weten. Ik ga over 3 weken weer naar Cusco op vakantie voor 3 weken maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik spreek btw redelijk Spaans maar nog lang niet goed genoeg. Ik zal ook eerst op les moeten de eerste paar maanden. Ik hoop op jullie reacties.

Groetjes, Rolf

Hallo zomervlinder, wat doe je dan voor werk in Mancora? Ik ga eind oktober denk ik weer naar Mancora wel 16 uur in de bus maar de bussen zijn heel luxe en ik heb het er graag voor over! Mancora is erg fijn om de eerste tijd te genieten en ontspannen.

Ik heb eigenlijk het meest ideale werk, ik werk via internet voor Europese bedrijven. Ben dus onafhankelijk van woonplaats, en krijg uitbetaald in euros.
Je bent altijd welkom, er is nu zelfs een “kroeg” in Mancora, gerund door fransman en belg, eigenlijk een koffieshop ( ja verse koffie dus) Cafe del mundo. met veel nederlanse, en franse bezoekers. ALs je wat wil weten over Mancora, kun je me altijd vragen.

Zo dat heb je inderdaad goed voor elkaar, moet je alleen wel een goede internetverbinding hebben :wink: Mancora is puur vakantie, volgend jaar denk ik eraan om in Cuzco te gaan wonen want daar woont mijn geliefde. Hoop erop en bid dat ik daar kan slagen en werk kan vinden. Ik heb toerisme gedaan maar toch? Misschien als reisbegeleiding

Hoi HollandPeru, ik lees dat je over drie weken in Cusco bent. Ik woon op 2,5 van Cusco, dus om je vragen te beantwoorden kan je misschien met je vriendin eens afkomen naar Casa Lena? Het is hier zoooo romantisch, het is sowieso de moeite waard! :wink: Wat doet je vriendin in Cusco?

Groetjes,
Stefanie

Hoi Stefanie, bedankt voor je aanbod! Dat romantische klinkt goed. Woon je al lang in Peru? Volgens mij zijn er toch wel aardig wat Nederlanders die in Peru wonen. :slight_smile: heb je een eigen bedrijfje in Casa Lena? Mijn grootste zorg is wel om werk te vinden in Peru. Helaas heb ik ook niet het kapitaal om een hotel te beginnen ofzo. Mijn vriendin werkte altijd in de zorg, nu op kantoor

1 like

Hoi,
Ik woon al twee jaar permanent in Peru, daarvoor over en weer!
Casa Lena heb ik inderdaad samen met mijn echtgenoot opgericht en je hebt inderdaad budget nodig!
Werk vinden in Cuso zal niet gemakkelijk zijn! Zeker niet zonder carnet de extranjeria, hetgeen je bijna niet krijgt zonder te trouwen…
Kom zeker eens langs als je er bent!

groetjes!

Hoi!

Ik verhuis volgend jaar (eind februari) naar Cusco en ga daar samen wonen met mijn vriend.
Als er Belgen of Nederlanders zijn die daar wonen en tips voor mij hebben, dan zijn deze zeker welkom.
Ik maak mij momenteel vooral zorgen in het vinden van werk, het verkrijgen van een visum en de nodige verzekeringen. Hoe pak ik dit het beste aan?

Alvast bedankt!

Hoi! Ik woon nu zo´n 6 jaar in Cusco. Het leuke is dat er best wat buitenlanders wonen waardoor contact met landgenoten niet zo moeilijk is. Ik denk dat er momenteel in Cusco ongeveer 40 nederlanders wonen. Het aantal belgen weet ik niet, maar die zijn er zeker ook. Als je wilt verhuizen naar Peru zal je altijd eerst een toeristenvisum van 6 maanden krijgen. In die tijd moet je kijken of je dingen kan regelen als een huis en werk. Het helpt natuurlijk erg als je er voor je partner heengaat, want die heeft dan al werk en woonruimte zodat je het dus wat eenvoudiger hebt. Moet je zelf een huis regelen dan moet je genoeg spaargeld meenemen, want heel je loon zal opgaan aan een eigen woonruimte.

In Cusco is het vrij eenvoudig om een baantje in het toerisme te vinden. Je moet dan wel je talen spreken (spaans en engels zeker en nederlands is ook wel een voordeeltje). Dan kan je wel in een hotel, reisbureau, restaurant etc terecht. Heb je een achtergrond in marketing, communicatie, websites, bedrijfskunde etc dan is het nog een stuk eenvoudiger en stuur me dan ook gerust even een berichtje. Met andere achtergronden zal je niet veel bereiken in Cusco, want er is niet zoveel buiten het toerisme. Na verloop van tijd zal je een vast contract kunnen krijgen (minimaal 1 jaar) waarmee je dan ook een werkvisum kunt verkrijgen. Zo niet, dan is de enige manier om lang in Peru te verblijven om te trouwen of om flink te investeren en een eigen bedrijf te beginnen.

Neem altijd spaargeld mee! Ga niet zonder wat achter de hand te hebben. Als je werk vindt zal je er niet of amper van rond kunnen komen. Alleen als je partner al een goede baan heeft en een huis dan maakt dat de situatie wat makkelijker. Zo niet, spaar eerst zoveel je kunt en kies er bijvoorbeeld voor om eerst nog wat langer in NL/belgie te blijven en te sparen want je gaat het dan nodig hebben!

Verzekeringen moet je eerst nog in NL laten doorlopen. Als je eenmaal gesetteld bent in Peru en je hebt een vast contract dan krijg je ook een peruaanse ziektekostenverzekering waardoor je de nl´se/belgische verzekering kan laten vervallen.

Donny Spoel
Proyecto Peru Centre

1 like

Hoi Donny, dank je voor je bericht. Helaas ben ik net weer terug uit Cusco vandaan maar verwacht in het voorjaar weer terug te zijn. Lijkt me leuk om eens af te spreken en cervessa te drinken. Ik heb toerisme gestudeerd en daarnaast nima sales A, bedrijfskunde. Mijn vriendin is in het bezit van een huis en we hebben volgend jaar trouwplannen. Hoeveel spaargeld adviseer je? Ik vond Cusco niet heel goedkoop vooral omdat alles geïmporteerd moet worden. De huizen daar en tegen wel (huur) nogmaals leuk dat je reageert, helaas net een week te laat maat wat in het vat zit verzuurt niet. Grt Rolf

Hoi Rolf,

Hoeveel spaargeld je nodig hebt is erg moeilijk te zeggen. Om rond van te komen moet je een paar duizend euro per jaar achter de hand hebben om ook eens iets leuks te kunnen doen en natuurlijk altijd geld om naar NL te gaan. Maar ben je van plan te trouwen en je hier voor lange tijd te vestigen is het nogal voorspelbare antwoord… hoe meer hoe beter! Een bruiloft kost ergens tussen de 1000 (heel simpel) en 5000 euro (leuk feest voor 100 man) afhankelijk van hoe groot je het wilt aanpakken.

Alleen in loondienst werken kan je wellicht net van rondkomen, maar als je wat lekkerder wilt leven zal je toch echt zelf ook wat moeten opzetten want in loondienst zal je nooit eens op vakantie naar nederland kunnen, dat zal je gewoon nooit van een gewoon loon kunnen betalen. Het ligt er natuurlijk sterk aan wat je gaat opzetten om daar een bedrag aan te hangen. Maar ik adviseer je wel om daar eens over na te denken. Laten we zeker als je weer terug bent in Cusco een biertje drinken, dan kunnen we het daar eens wat uitgebreider over hebben.

GrDonny
Proyecto Peru Centre

Hoi! Tussendoor heb ik mijn ticket en ik vertrek op 26 februari naar Cusco. Ik spreek gelukkig goed Nederlands, Spaans en Engels en ken een heleboel locals. Dus ik hoop dat ik zo snel mogelijk een job vind om te kunnen starten. Nadat ik het er allemaal wat meer gewoon ben, zou ik graag zelf iets opzetten met hulp van mijn vriend. Ik vind het zeer interessant om ervaringen te lezen van andere Europeanen in Cusco of Peru, het is geruststellend om wat beter op de hoogte te zijn doorheen de ervaringen van anderen. Tenslotte blijft het toch een grote stap om te emigreren. Dus allemaal erg bedankt voor jullie reacties!