Emigreren naar Peru

Hallo,

wij, Yolanda in ik (Adriaan) zijn van plan om eind 2007 voorgoed naar Peru te emigreren. Grote stap?, dat valt wel mee, Yolanda is Peruaanse. Alleen weet ik nog niet wat mij allemaal staat te wachten. Welke stappen ik moet ondernemen. Wie heeft ervaring in het “emigreren” naar het buitenland? Wat zijn de weetjes en waarop moeten wij ons oriënteren? Boeken gelezen, maar in de praktijk blijkt het vaak anders te zijn. Graag wat tips en ervaringen om ons goed voor te bereiden. Bedankt

Hi Adriaan,

Emigreren is natuurlijk een hele grote stap, maar wel een hele leuke. Het is iets waar de meeste mensen van dromen maar het niet aandurven! Ten eerste moet je jezelf aanpassen aan het land waar je heengaat. De taal leren, de cultuur leren kennen en de gewoontes leren begrijpen.
Verder moet je het gewoon over je heen leten komen en ervan genieten. Je zult zien dat, als het land je bevalt tenminste, je binnen een half jaar niet meer terug zou willen naar Nederland. Ik ben zelf 12 jaar geleden naar Venezuela getrokken en zou nooit meer weg willen! Geniet van de relaxte mentaliteit die in Zuid-Amerika heerst en leer zelf ook zonder stress te leven!

Ik wens je een hele mooie tijd toe in je nieuwe land!

Groeten,

Peter

Wil je spaans leren in een korte tijd? Doe het in de zon! www.SpanishOnMargarita.com

Hallo Peter,

het is alweer een hele tijd geleden dat ik een boodschap plaatste. Ik ben inderdaad 3-11-2007 voorgoed naar Perú vertrokken en het bevalt mij hier uitstekend! Ik wil nooit meer terug naar Nederland! Bedankt voor je tips.

Groetjes,

Adriaan

Hoi Yolanda en Adriaan, Ik ben blij dat jullie de stap genomen hebben en dat het ook bevalt. Ik heb er zelf ook geen moment spijt van gehad. Mijn mentaliteit past ook helemaal niet bij Europa. Al dat gestress! Ik wens jullie een prachtig leven in een prachtig land! Heel veel groetjes, Peet

Hallo.

Ook wij (Blanca en Serge) zijn van plan om definitief naar Peru te vertrekken. Ook mijn vrouw is peruaanse en dus ook de hoofdreden om daarheen te gaan.
Wij hebben nu dus net de knoop door gehakt en, vooral ik, zitten dus nog met een hoop vragen over hoe het een en ander aan te pakken
Alle tips en adviezen zijn dus van harte welkom.

Groeten,

Serge

Sergito …je moet gewoon naar Peru ! Ik ben jou echgenote …ik heb je nodig lieve schat!!!

Hallo Blancca en Serge,

Het vergt inderdaad wel behoorlijk veel inspang en voorbereiding. Je moet ongeveer 6 tot 8 maanden de tijd nemen om alles te regelen. Je krijgt bijna van niemand hulp in Nederland. Vragen aan de gemeente of andere instellingen zoals belastingen geven weinig of geen informatie! De Nederlandse ambassade in Peru geeft ook geen uitleg en verwijst naar Nederland! Ik heb het allemaal (bijna) alleen moeten doen! Je leert er veel van, dat wel. Let vooral op de volgende zaken.
Zorg voor voldoende kapitaal. Je hebt dit nodig voor zowel in Nederland als in Peru.
Verkoop zoveel mogelijk als je kwijt wil. Koop in Peru alle huisraad, meubels en andere zaken.
Wil je toch wat meenemen naar Peru, zoek dan via internet naar een internationale verhuizer, liefst uit je eigen omgeving. Verzeker de goederen goed! Maak een lijst van goederen met hun prijzen. Nummer dozen en dergelijke en zet erop wat er in zit zowel in het Nederlands als in het Spaans. (overeenkomend met de lijst) In Peru betaal je belasting over de goederen. Let op dat je verzekeringen, leningen, e.d. optijd opzegd en of inlost! Heel belangrijk!! Schrijf je maximaal 3 dagen voor vertrek uit Nederland uit het bevolkingsregister. Gas, water, licht en huur opzeggen en eventueel een adres in Nederland achterlaten om eventueel naheffingen te ontvangen en te betalen! (of terug te ontvangen) Bankrekeningen, girorekeningen optijd mee laten verhuizen naar Peru! Ik ga ervan uit dat je in Peru een adres hebt, zo niet dat moet je er wel optijd voorzorgen. Boek optijd je reis naar Peru, ga als het even kan buiten het hoogseisoen. Dit zijn maar enkele van de vele dingen die je moet doen. Zet alles op papier wat je nodig hebt, wat je moet afhandelen enz en vink af wat gereed is, dat bespaart een hoop gedoe achteraf. Er zijn af en toe dagen dat je niet meer weet waar je aan toe bent, rust even een paar dagen uit, dan wordt alles weer wat helderder. Mocht je nog vragegn hebben dan hoor ik het wel. Veel succes met de voorbereidingen en veel plezier en geluk in Peru.

Adriaan en Yolanda

Hallo Adriaan en Yolanda.

Bedankt voor jullie reactie.

Dat we bijna alles zelf moeten doen waren wij inmiddels ook al achter. Zelfs het peruaanse consulaat in A’dam weet niet veel zinnigs te melden.
Ik weet bijvoorbeeld nog niet hoe het in Peru met een verblijfs vergunning voor mij en mijn zoon gaat. Bij het consulaat denken (jawel!) ze dat wij dat daar allemaal moeten regelen.
misschien weet jij hoe dit in zijn werk gaat?

V.w.b. verhuizen is er geen probleem. Behalve mijn gezin, een laptop, wat kleding en een kat laat ik alles achter.

Wat bedoel je eigelijk met de bank/giro rekeningen laten verhuizen naar Peru? ik ga er eigelijk vanuit dat ik daar een nieuwe rekening open. ik weet niet of het zo makkelijk is om een bestaande bankrekening aan te houden.
Ook het adres is geen probleem. Mijn vrouw en zoon gaan al eerder naar Peru, ik wacht hier dan tot het huis verkocht is. Dit geeft dan ook weer voldoende kapitaal voor een ander huis daar.
Verder heb ik op dit moment geen vragen. Mocht ik die hebben dan stel ik ze meteen.

Blanca Serge en Sebastian

Ik woon ook in Peru en heb mijn verblijfsvergunning op basis van mijn huwelijk met mijn man. Dat kun je regelen in het kantoor van Migraciones in Lima, of in Cusco, Trujillo etc, maar lang niet in elke stad. Je hebt daar een aantal papieren voor nodig (ik weet ze niet allemaal meer, maar in elk geval trouwakte, en die zal erkend moeten zijn in Peru, dus ik weet niet hoe dat gaat als je in NL getrouwd zou zijn). Je kunt het ook regelen op basis van een arbeidscontract in Peru, als missionaris of als investeerder, maar de exacte regeles weet ik ook niet.
Mijn ervaringen, en die van allen die ik ken, in het kantoor van migraciones zijn vreselijk. Ongelooflijk corrupt en als je daar niet aan mee wilt doen, wordt je letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb diverse personen daar uit wanhoop zien huilen, en op mijn foto van mijn verblijfsvergunningspasje (=carnet de extranjeria) zie je ook dat het huilen me nader staat dan het lachen, want het is ongelooflijk frustrerend. Het is veel papierwerk, een bezoek aan interpol en ook een bezoek aan een ambassade in het buitenland, wat meestal La Paz of Quito is ofzo. Trek er de nodige tijd voor uit en ga ook met heel veel geduld!
Tot die tijd kun je gewoon met toeristenvisum verblijven en ga je elke drie maanden even het land uit, of verleng je je visum eerst met een maand. Reken minimaal op een half jaar tot een jaar tot je verblijfsvergunning rond is. Wat betreft je zoon weet ik het niet. Ik ken de exacte situatie niet, maar als zijn moeder dus Peruaans is, zou hij een Peruaans paspoort aan kunnen vragen. Neem misschien vast geboorteuitreksels vanuit NL mee.
Je kunt eens kijken via www.expatperu.com, het forum en de mailinglist bijvoorbeeld, misschien kom je daar mensen met vergelijkbare situaties tegen.

Ik woon inmiddels al een paar jaar in Peru en heb naast een Peruaanse bankrekening (die eenvoudig te openen is) ook gewoon mijn Postbankrekening aangehouden zonder problemen.

Succes, en vooral bij migraciones heel veel sterkte!

Er zijn inderdaad wat vervelende en stagnerende problemen omtrent de aanvraag van je verblijfsvergunning in Perú. Hoewel ik daar persoonlijk niet veel last van heb gehad. Het is wel zo dat je, net als in Nederland, zelf alles moet regelen. Gelukkig heb ik het rustig over mij heen laten gaan en alle zaken die daar mee verband hielden op mijn gemak door genomen en laten nakijken door mijn familie in Perú. Natuurlijk kun je dit absoluut niet alleen doen. Je hebt hulp van derde nodig! In Lima zijn mensen, die je tegen betaling, alle nodige hulp bieden bij de formulieren. De Nederlandse ambassade biedt helaas geen enkele ondersteuning. Dat je Perú moet verlaten is natuurlijk ook een rara zaak, maar daar kun je eenmaal niets tegen doen. Zo is dat in de wet geregeld. Ik ben er persoonlijk 3 maanden mee bezig geweest in Perú. De kosten van een dergelijke operatie zijn ook niet flauw. Je moet ongeveer rekenen op 300 tot 500 euro’s, inclusief de reis naar een ander land voor je carnet en Interpol. Alles kost geld, elk formulier en elk bezoek! Houd daar rekening mee. Wij waren getrouwd in Lima en daar was ook onze trouwakte. Ik heb inderdaad een rekening in Lima en heb ook mijn rekening van de Postbank in Nederland aangehouden. Erg handig, want je kunt met je pas bijna alles betalen en pinnen in grote winkels. Via een geldautomaat van de Scotiabank en BCP bank kun je bovendien geld pinnen zonder dat je daarvoor extra betaald, zoals bij de Interbank waar je voor je 2 dollar extra betaald voor het pinnen in dollars en 4,50 Soles (1 euro) betaald voor het pinnen in Soles. Trouwens via de website van de Nederlandse ambassade kun je lezen wat ze wel en niet voor je regelen. www.nlgovlim.com/inicionl.htm. Verder moet je rekening houden met het feit dat je toeristen verblijfsvergunning 90 dagen geldig is en dat je op tijd je vergunning moet verlengen. Ook dit kost tijd en geld. Reken op ongeveer 4 tot 6 weken. Een verlopen vergunning kost je extra geld. Als je je Nederlandse paspoort en of rijbewijs wilt aanhouden dan moet je dit ook via de Nederlandse ambassade regelen. Je kunt je Nederlands rijbewijs ook laten omzetten in een internationaal rijbewijs. Doe dit vooral in Nederland!

Verder succes met alles in Nederland en Perú

Yolanda en Adriaan

Hmmmm

Als ik het zo lees zal ik het toe gewenste succes hard nodig hebben.
Maar ik laat me hier natuurlijk niet door uit het veld slaan. Wij regelen wat we regelen kunnen en de rest komt zoals het komt.

Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je nu in een nder land moet gaan doen. is het voldoende om even de grens over te wippen en dan weer terug, of zitten daar ook nog haken en ogen aan?

Verder moet ik iedereen bedanken voor alle nuttige info.

groet,

Blanca en Serge

Als je Peru verlaat dan moet je minimaal 1 dag buiten Peru verblijven. De volgende dag keer je gewoon terug, zonder haken en ogen. Je nieuwe vergunning is dan weer 90 dagen geldig.

groet

Yolanda en Adriaan

Wat voor werk doe je in Peru?

Niets

Dus je laat gewoon je vrouw voor je werken? Doe je goed, is een keer omgekeerde emancipatie

Beste allen,

Ik ben sinds enkele weken in Peru en ben ongeveer dezelfde tijd bezig met wat mensen om een hostel te gaan opzetten. Inmiddels hebben we een pand gevonden en daar komen de problemen om de hoek kijken.

Voor mijn veiligheid (en dus mijn geld) is het belangrijk dat ik zo snel mogelijk een verblijfsvergunning heb. Ik lees op dit forum dat er wellicht andere regels zijn voor mensen die investeren in het land (waarvan ik aanneem dat ik er één ben…). Kan iemand mij hierover nader inlichten?

Alle andere adviezen en hulp zijn uiteraard van harte welkom.

Rutger Bosker

Ik heb laatst een engelstalige lijst op een homepage gezien met uitleg van al dat soort zaken voor buitenlanders in Peru, maar ik weet de link niet meer…volgens mij was het via www.livinginperu.com of www.expatperu.com (dat zijn trouwens beide homepages die interessant kunnen zijn). Het laatste dat ik weet is dat een paar jaar geleden je een verblijfsvergunning kom krijgen als je aantoonde dat je $25000 investeerde, maar ik weet verder geen details.
Je kunt natuurlijk ook naar het Migracones-kantoor gaan in Breña, maar ga wel met heel veel geduld en positieve energie, want het is er vreselijk.
Hou er ook wel rekening mee dat er veel tijd overheen kan gaan voor het rond is.

Waarom is het goed voor je veiligheid dat je resident bent?

Dank voor de reactie, ik heb die lijst inderdaad ook gevonden en ga uitzoeken of het klopt wat daar staat vermeld. Met veiligheid bedoel ik trouwens het feit dat mijn geld geïnvesteerd wordt in een bedrijf hier en ik zonder legale status geen deel uit kan maken van een contract, redelijk risicovol dus…

Dus je wil een hostal gaan opzetten met lokale mensen?

Hoe gaat het met je plannen?

Heb je ook al een prognose gemaakt voor het aantal buitenlandse bezoekers aan Peru in 2009?