Emigreren naar Peru

Hoi allemaal,

Afgelopen jaar heb ik 7 maanden in Peru (Iquitos) gewoond voor mijn stage.
In oktober hoop ik mijn studie Maatschappelijk Werk en Dienstverlening af te ronden hier in Nederland.
Mijn plan is om in januari/februari naar Peru te vertrekken om daar te gaan wonen en werken. Ik heb echter gemerkt dat het zo goed als onmogelijk is om vanuit Nederland al een baan te vinden en ben dus van plan om dit ter plekke te doen met mijn diploma op zak en met de contacten die ik het afgelopen jaar heb opgebouwd omtrent mijn werkveld.
Ik wil voor minstens een jaar gaan, maar heb geeeen idee hoe ik dit moet aanpakken en wat er geregeld moet worden. Er is helaas niemand in mijn familie en vriendenkring die ooit zo’n stap gemaakt heeft. Is er iemand die mij praktische tips kan geven over de huidige wet- en regelgeving?
Wat ik bijvoorbeeld gehoord (en gezien) heb, is dat je met een toeristenvisum makkelijk lang kunt blijven. Je kunt bij de douane vragen om 6 maanden, vervolgens ga je na 6 maanden even het land uit en bij binnenkomst kun je opnieuw 6 maanden aanvragen. Is dit echter nog steeds zo? Want hoorde dat de regels ook strenger zijn geworden het afgelopen jaar?

Kortom; Wie kan mij wat praktische tips geven? Over alles wat er ook maar bij komt kijken?

Hoi Mara,

Wat een avontuur! :slight_smile: Waar wil je precies gaan wonen? Terug Iquitos?

Het is nog steeds zo dat je met een toeristenvisum wat langer kan blijven. Maar sowieso regel je best zo snel mogelijk een “carnet de extranjeria”, soort van verblijfsvergunning voor buitenlanders. Dit kan je aanvragen als je bijvoorbeeld een werkcontract aangeboden krijgt.
Werk vinden in Peru als buitenlanders is niet zo moeilijk, vooral in het toerisme vind je dan zeker gemakkelijk werk. Maar misschien lukt het ook wel als maatschappelijk werker. Sowieso zal dit gemakkelijker gaan ter plaatse.
Of iedereen je zomaar een werkcontract zal aanbieden weet ik niet, de helft van de bevolking werkt namelijk ook gewoon zonder contract - en dus niet legaal - helaas.

Ik zou je aanraden om naar daar te gaan met een toeristenvisum - kan je gerust een jaartje doen -. Je diploma in België of Nederland laten valideren voor het buitenland (in België is dat met apostille) en laten beëdigd vertalen. Ter plekke zou ik dan volop werk gaan zoeken en vragen of men je een contract kan aanbieden om op termijn je “carnet” te kunnen aanvragen.
Ook zou ik zeker wat spaargeld voorzien voor je naar daar gaat. Kwestie van zeker te zijn dat je op iets kan terugvallen moest het niet allemaal zo vlot verlopen.

Ik denk dat je ook wel van hieruit een visum kan aanvragen voor langer dan 6 maanden, maar hiervoor bel je best eens naar de Peruaanse ambassade.

Veel succes alleszins, hopelijk ben je hier iets mee.

Valerie