Vorig jaar hebben mijn vriend en ik 3 maanden door Peru gereist.
We zijn eigenlijk verliefd op het land geworden… Nu hebben we het idee om een jaar lang in Peru te gaan wonen, mijn vriend is half Peruaans maar heeft alleen een Nederlands paspoort, zijn moeder die in Nederland woont heeft een huis in Lima dus zijn wij vanplan daar een jaar in te wonen.
Maar mijn vraag aan jullie wat zou ik allemaal moeten regelen?
We hebben wel het idee dat we om de 3 maanden 2 weken gaan reizen (Als dat mogelijk is want mijn vriend wilt daar zijn studie afmaken en doet daar dus een stage) En gaan dan misschien elke 3 maanden het land uit maar of dat lukt is dus de vraag… Ik zou dan dus wel een visum moeten aanvragen maar hoe doe ik dat?
Als iemand enige ervaring heeft in een langere tijd in Peru wonen hoor ik het graag!:teeth:
Nee ik weet alleen dat de Nederlandse Jolanda die Hotel Niños en die stichting voor verwaarloosde kinderen runt, in het begin ook elke 3 maanden de grens over hopte. Pas veel later kreeg zij het voor elkaar om dat niet meer te hoeven doen maar ik weet niet hoe.
Is er geen Peruaanse ambassade of consulaat in Nederland of België dat advies kan geven?
De meest praktische manier, die wordt gebruikt door vrijwel iedereen in jullie soort situatie, is als volgt.:
In Nederland geen visa aanvragen. Zelfs als je het zou proberen, je krijgt die toch niet. Gewoon als toerist naar Lima vliegen. Bij aankomst op de luchthaven, maar jullie hebben daar kennelijk al ervaring mee, zul je een toeristenvisum krijgen. De maximum periode daarvoor is 183 dagen. Niet 90 dagen. Dat is al jaren niet meer zo. Om die 183 dagen moet je wel vragen. Mij is het altijd goed bevallen om op eigen initiatief dat gelijk zeer beleefd te doen bij het overhandigen van de paspoorten. “Buenas noches, ¿puede por favor darnos 183 días?”. Als je dat krijgt hoef je waarschijnlijk maar één maal even de grens over. Dat is een kwestie van even de heen en terug data goed plannen. Met een eventuele lange stage hebben jullie een goed argument. Maar mocht je onverhoopt minder dagen krijgen (90 krijg je al gauw), dan geen man of vrouw overboord, gewoon op zijn minst een keer extra over de grens.
Los van eventuele rondreis plannen, het is mij altijd goed bevallen om vanuit Lima met de nachtbus naar Tacna te gaan. Daar direct aansluitend met een bus(je) de grens over naar Arica en dan direct weer met zo’n bus(je) terug naar Tacna. Daar op het centrale bustation een bus zoeken die naar Lima gaat en die nog plaats heeft. Uit en thuis binnen 48 uur. Je kunt bij de terugkeer naar Peru in de situatie geraken dat de paspoorten worden ingezameld en dat de buschauffeur (of een maat) de overgang centraal regelt. Blijf dan dichtbij die persoon om zeker te stellen dat er weer om 183 dagen gevraagd wordt. Ik heb de voorkeur voor de grens met Chili boven die met Ecuador, omdat ik denk dat de Chileense immigratie ambtenaren correcter en efficiënter zijn. Maar ik heb daar geen persoonlijke ervaring mee.
Laat je vriend er wel voor zorgen dat zijn stage goed geregeld is. Wij hebben een keer in Casa Ana een situatie gehad dat een Duitse studente een jaar aan een universiteit in Lima zou gaan studeren. Maar dat lukte niet omdat ze alleen maar een mondelinge toezegging van een docente had, maar niet de daarvoor benodigde toelatingspapieren. Dit had niets te maken met de toegang tot het land, maar wel met acceptatie door de authoriteiten de universiteit. http://www.hostellima.nl/
Ik woon nu 8 jaar in Peru en ik raad je het volgende aan:
Informeer je goed (bij peruaans consulaat of ambassade in NL) over het toeristen visum en de duur daarvan. Immigratie wetgeving verandert geregeld en het is mogelijk dat je na 180 dagen geen nieuw toeristen visum meer krijgt.
Peze: Wat bedoel je met “Immigratie wetgeving verandert geregeld en het is mogelijk dat je na 180 dagen geen nieuw toeristen visum meer krijgt” ?
Zijn er aanwijzingen dat de huidige regeling voor toeristenvisum (die ook op de door jou aangegeven website van Migraciones te vinden is) gaat veranderen? De huidige regeling is naar mijn beste weten:
Toeristenvisum wordt afgegeven bij aankomst in Peru en het aantal dagen is maximaal 183, afhankelijk van de beslissing van de immigratie beambte (het is niet de bedoeling van de Peruaanse authoriteiten dat toeristenvisa door hun consulaten buiten Peru worden afgegeven, dat zou hen trouwens heel veel extra werk opleveren).
Het afgegeven toeristenvisum kan niet verlengd worden. Wel kan je langer blijven dan het aantal toegestane dagen, tegen bij vertrek een betaling van een boete van US$1 per extra dag.
Er bestaat geen wetgeving betreffende uitreiking van een toeristenvisum aan een persoon die na uit Peru vertrokken te zijn weer naar Peru terugkeert. De praktijk van vele jaren is dat je het land uit kunt gaan en direct weer terug en een nieuw toeristen visum kunt krijgen.
Dat immigratie wetgeving regelmatig verandert, dat kan zijn, maar de huidige regeling voor toeristenvisa geldt al weer zo’n jaar of vijf en verschilt niet wezenlijk van de vorige regels (maximum 183 dagen in plaats van 90, geen verlenging meer, wel kan nu het gegeven aantal dagen overschreden worden tegen een boete van US$1 per overschreden dag). Gunstiger regels voor de toerist dus.
Wat bedoel je precies met “het is mogelijk dat je na 180 dagen geen nieuw toeristen visum meer krijgt” ? Bedoel je echt te zeggen dat het er naar uitziet dat binnen afzienbare tijd het niet meer mogelijk zal zijn om als toerist Peru te verlaten (bij voorbeeld naar Chili) en je dan niet meer naar Peru zult kunnen terugkeren als toerist? Dus je wordt bij de grens tegengehouden? Welke aanwijzingen heb je daarvoor? Wat mis ik? http://www.hostellima.nl/
Wat ik bedoel is precies wat ik schrijf. De migratiedienst in Trujillo heeft me hierop gewezen; ik ken de migratiewetten natuurlijk niet uit mijn hoofd. Ik weet ook dat men hier de wetten niet zo strikt hanteert en dat je niet zo snel bij de grens wordt tegengehouden.
De situatie van iemand die een jaar hier wil verblijven en hier wil gaan studeren lijkt me een beetje verschillend van die van een gemiddelde toerist. Met een verlopen visa is je verblijf, wettelijk gezien, illegaal.
Het lijkt me gewoon verstandig om goed geinformeerd te vertrekken om problemen en teleurstellingen te voorkomen wanneer je in Peru bent, zeker wanneer je plannen voor de lange termijn hebt.
Het gaat hier om mensen die overwegen om slechts een jaar in Lima te verblijven. Dat is niet een lange termijn. Zeker niet als je bedenkt dat als het meezit je met een toeristenvisum al een half jaar kunt blijven. En zelfs langer als je US$1 per extra dag betaalt (bij de Banco de la Nación), vlak voor dat je vertrekt. Je schrijft “Met een verlopen visa is je verblijf, wettelijk gezien, illegaal”. Dat is nog maar de vraag en als het inderdaad juridisch illegaal is (het woord “multa” wijst daarop), wat is de betekenis daarvan als de Peruaanse overheid zelf deze mogelijkheid aanbiedt? Daar hoef je dan toch niet van wakker te liggen?
Maar degene die de oorspronkelijke vraag stelde is helemaal niet van plan om een visum te laten verlopen en daarmee eventueel illegaal te zijn. De bedoeling is om op tijd uit Peru te vertrekken, in ieder geval binnen de tijd van geldigheid van het toeristenvisum. Om dan weer terug te keren en een nieuw toeristenvisum te verkrijgen. Dat wijst op een uitdrukkelijke wens om juist wél legaal bezig te zijn, en heeft niets te maken met een “niet zo strikt hanteren van wetten”.
Het gaat in dit geval niet om studeren maar om stage doen en inderdaad, daarvoor geldt, zoals ik al aangaf, dat je dat goed moet regelen. In die zin dat je er bij vertrek al zeker van bent dat het opleidingsinstituut in Nederland na gedane stage die stage ook inderdaad zal erkennen en dat bedrijf of instelling in Peru je ook als stageair accepteert. Dat kan visa implicaties hebben, anders dan toeristenvisum, maar dat hoeft niet. In de eerste plaats moet de student dat regelen met het opleidingsinstituut in Nederland en het bedrijf of de instelling in Peru.
Ik ben het met je eens dat het verstandig is om goed geïnformeerd te vertrekken. Dat zal ook de reden zijn waarom de vraag is gesteld en dat was ook mijn reden om op basis van persoonlijke ervaring en die van vele anderen naar beste weten een praktisch antwoord te geven. Met de Nederlandse ambassade zullen ze niet veel verder komen (die zullen inderdaad verwijzen), de Digemin website geeft wel veel informatie (en als ze die serieus gaan bestuderen, dan zijn ze voorlopig nog wel zoet).
Tenslotte je opmerking over het regelmatig veranderen van immigratie wetgeving. Heel veel buitenlanders die op de door mij beschreven manier beginnen gaan als ze echt van plan zijn om jarenlang te blijven, mogelijk tot de dood erop volgt, op den duur over op het regelen van een verblijfsvergunning (carnet de extranjería) of misschien een ander soort visum. Maar als het maar om een jaartje gaat…? Die regels veranderen toch niet zó snel. In ieder geval ben jij je er kennelijk ook niet van bewust dat er iets van een verandering in de lucht hangt. http://www.hostellima.nl/
Ik denk dat mijn vriend en ik gewoon het land in en uit gaan, vooral als het voor 183 dagen geld dan hoeven we maar 2x binnen te komen!
Echt goed dat dat kan! & erg bedankt voor jullie reacties!
Hoi , Ik woon zelf nu 5 jaar in Peru en ik ben in het begin ook de grens over gegaan…in Bolivia dan…ik vond het een bedoening van corruptie…bij het verlaten van Peru zeide ze dat een uurke genoeg was om terug te keren…toen we naar La Paz geweest waren en enkele uren later weer aan de grens stonden zeide ze dat het minstens 24 uur moest zijn…maar met 2 bussen fruitsap het wel zou kunnen ! Dat waren die van Bolivia nog maar…terna die van Peru die wou nog meer…maar die heeft mijn vrouw mooi tegen de muur gezet…daar haar broer een commandante is en een telefoontje wonderen deed ! Als je perse wil reizen is dat ok…zoniet bij immigrationes kun je ook om verlenging vragen, dat kost wel iets …maar reizen kost ook !
Hallo Graniet 1. Ik denk dat je de plank flink mis slaat. Een toeristenvisum is tegenwoordig echt niet meer verlengbaar. Dat staat uitdrukkelijk op de site http://www.digemin.gob.pe. Als je klikt op “Servicios para EXTRANJEROS” en dan op “Orientación General para Extranjeros”, dan kom je bij een aantal aanwijzingen waarvan ik de volgende eruit heb gelicht:
*“Los extranjeros que están en el Perú con permiso de turista pueden quedarse en el país durante el tiempo **autorizado por el Inspector de Migraciones al momento de registrar su ingreso, en caso excedan en la permanencia deberán pagar una multa equivalente a U$ 1.00 por día de exceso al momento de abandonar elpaís. El Estado Peruano además podrá aplicar las sanciones de Salida Obligatoria y Expulsión de acuerdo a lo **establecido en la Ley de Extranjería. La autorización de permanencia por turismo es improrrogable y puede ser **máximo por 183 días”.
*Daar staat toch echt dat de authorisatie van toeristisch verblijf “improrrogable” (= niet verlengbaar) is. Ik was daar trouwens een paar jaar geleden zelf getuige van toen een reizigster in bij Migraciones in Trujillo te horen had gekregen dat zij haar toeristen visum niet kon verlengen. Omdat zij graag wilde verlengen en zij wat haar in Trujillo was gezegd niet kon of wilde geloven ben ik toen met haar naar Migraciones in Breña, Lima, geweest. En inderdaad. Daar kregen we hetzelfde te horen: verlenging is tegenwoordig niet mogelijk.
Trouwens voorheen was verlengen maar twee keer mogelijk (in geval van ziekte, met een medische verklaring was een derde verlenging mogelijk), telkens met 30 dagen. Dus dan kom je, als je met het maximum van toen van 90 dagen begon, op 90+30+30=150 dagen uit (of 180 dagen). En dan moest je toch echt het land uit.
Als je recente persoonlijke ervaringen hebt die anders zijn dan wat we op de website lezen en ook anders dan mijn ervaringen, dan zouden we dat natuurlijk graag horen. Maar vooralsnog ben ik zo vrij er niets van te geloven.
Wat betreft je ervaringen bij de grens met Bolivia, ik heb al eerder aangegeven dat ik steeds de voorkeur heb gegeven aan de grens met Chili. Niet zonder reden. Nooit een probleem gehad. http://www.hostellima.nl
Het gaat hier over een verblijf …niet over een toeriste ofniet ? hare vriend komt studeren…dus zou ze een verblijfsvergunning moeten hebben…! Ge moogt hier met een toeristenvisa ook niet werken ! Ge moet van mij niks geloven trouwens…ik vertel wat ik meegemaakt heb of wat ik lees als ik in de urenlange fille sta op de immigratiedienst ! En hun regeltjes veranderen elk jaar …dat weet ik 100 % zeker !
Hallo Graniet1. Dariefje heeft het helemaal niet over werken in Peru en wat haar vriend betreft is er sprake van stage lopen. Dat laatste moet geregeld worden met het opleidingsinstituut in Nederland en de stageplek in Peru. Daar zouden speciale eisen ten aanzien van visum uit kunnen voorkomen, maar dat hoeft niet. Het gaat inderdaad over verblijf, Dariefje spreekt zelfs van “wonen”, maar toerisme is ook verblijf en de voorschriften geven duidelijk aan dat wat Dariefje wil op basis van “visa de turismo” kan (met in gedachten dat mogelijk wat meer nodig is voor de stage) en velen doen dat ook zo. Je bent zelf ook zo begonnen.
Dat voor dit soort zaken de regels elk jaar veranderen is niet mijn ervaring en zonder bewijs van het tegendeel ga ik er toch maar van uit dat wat er op de digemin website staat nog steeds actueel is. http://www.hostellima.nl