Reizen

Hoi backpackers ik heb een vraag?
Ik ga voor een maand naar Peru.
(en ik kom erachter dat ik langer wil)
hoe zit dit zommertje in elkaar.

Hoi Gerard, ik heb je privébericht al beantwoord. Gewoon bij aankomst om een visum voor de volle 90 dagen vragen (“noventa días por favor”).

Het woord zommertje ken ik niet, maar als je vraag inderdaad het toeristenvisum betreft, dan het volgende.
Op het vliegveld kan je inderdaad om 90 dagen vragen. Het maximum dat je in principe kunt krijgen is tegenwoordig 183 dagen. Wel snel (en beleefd natuurlijk) vragen tijdens het aanreiken van het paspoort, want wat de ambtenaar eenmaal heeft opgeschreven, dat gaat hij/zij niet veranderen.
Wat je eenmaal gekregen hebt kan niet verlengd worden. Maar je kunt wel langer blijven. Dan moet je bij vertrek voor elke dag dat je te lang gebleven bent 1 US$ betalen. Je kunt ook even de grens over gaan (bijvoorbeeld even naar Arica in Chili) en gelijk dezelfde dag weer terug naar Peru gaan. Dan begint alles weer opnieuw.
http://www.hostellima.nl/

Goed om te weten! Lang zeg.
Weet jij of het voor Bolivia nu 90 dagen is? Was vroeger maximaal 30.

Precies. Dat overkwam mij BIJNA. Alle mensen voor mij kregen maar 30 dagen. Gelukkig had ik dat net op tijd in de gaten en kon ik op tijd - en beleefd - voordat ik mijn paspoort gaf om 90 dagen vragen. Hij keek me nog een keer aan of ik het wel meende, vroeg aan me: 90 dagen?? en ik zei ja, alstublieft, en toen kreeg ik die. Ben uiteindelijk twee en een halve maand in Peru gebleven toen die eerste keer.

Als je bang bent dat je het niet uit kunt spreken, schrijf het dan desnoods in het Spaans op en geef dat briefje eerst.

Toen in Cusco bij Amauta zat hoorde ik inderdaad veel verhalen van vrijwilligers die langer dan de 3 maanden wilden blijven en ook de 183 dagen bij de douane hebben gekregen. Vanuit Cusco kun je gemakkelijk even op en neer naar Copacabana. Dat deden vele studenten en vrijwilligers die dus niet van de 183 dagen afwisten. Maar gaat prima!

Blijf zeker langer dan een maand, het is een groot land en zeker de moeite waard om er meer dan 4 weken voor uit te trekken. Wat je is plan? Weet je al waar je heen wilt gaan?

Sharon