Langer dan 90 dagen in Peru verblijven

Beste reizigers,

Afgelopen april ben ik vertrokken voor een reis door Peru en Colombia.

Ik ben geland in Lima, waarna ik zo’n 20 dagen in Peru verbleven ben. Vervolgens ben ik richting Colombia gegaan en daar zo’n 15 dagen verbleven. Aangezien ik in Peru mijn huidige vriendin ben tegengekomen ben ik weer terug gekeerd naar Lima en daar nog zo’n 35 dagen verbleven.

In totaal dus zo’n 55 dagen in Peru verbleven (tenzij Colombia ook meegerekend wordt (en de 90 dagen dus gelden voor heel Zuid-Amerika), maar dit lijkt mij niet?)

Binnenkort keer ik weer terug voor zo’n 3 weken naar Peru om mijn vriendin op te halen en zal ik dus netjes iets onder de 80 dagen in totaal uitkomen.

Echter, het liefst pak ik morgen gewoon het vliegtuig naar Peru, want het wachten duurt me maar lang…

Ik heb al de ambassade gebeld alleen naar mijn idee snappen die er ook geen bal van, want volgens hun mag ik gewoon 180 dagen per jaar in Peru verblijven. Dit klopt natuurlijk ook wel, maar naar mijn weten maar 90 dagen per periode van 180 dagen…

Iemand enig idee of het mogelijk is om in die periode van 180 dagen langer dan 90 dagen in Peru te verblijven?

Hoi,

De 90 dagen die je in Peru kreeg gelden enkel voor Peru en vervallen van zodra je het land verlaat.
Ga je dan het land weer binnen, krijg je een nieuwe termijn. Dit staat op de stempel die je in je paspoort krijgt bij het binnenkomen van het land. Er wordt meestal gevraagd wat je van plan bent en op basis daarvan krijg je een termijn.
Vaak is dit 1, 3 of 6 maanden. Je zegt best steeds hoe lang je exact in Peru blijft, anders kan het gebeuren dat je niet voldoende dagen krijgt.

Je mag maar 1x 6 maanden krijgen per jaar. Maar dit kreeg je nog niet als ik het goed heb begrepen, dus dan kan je gewoon terug vertrekken en wel goed zeggen bij aankomst dat je een half jaar in Peru zal blijven.

Wil je langer dat zes maanden in Peru verblijven, moet je in principe een visum aanvragen. Al krijg je wel gemakkelijk verlenging als je even het land uitgaat en Peru opnieuw binnenkomt. Dit kan je echter niet vaak doen dus op termijn moet je sowieso een verblijfsvergunning aanvragen. Dit kan je verkrijgen door te trouwen of een werkcontract aangeboden te krijgen voor minstens een jaar.