Kan iemand mij vertellen of het nodig is om een visum van te voren te halen voor Peru?
ik ga rondtrekken door zuidamerika, maar ik ben niet in het bezit van een ticket naar huis, ik heb namelijk geen idee hoelang ik ga blijven in welke landen, en wil deze vrijheid niet opgeven door van tevoren al tickets te gaan boeken.
Je hoeft geen visum van te voren te regelen, tenminste niet als je een nederlands of belgisch paspoort hebt (voor andere nationaliteiten weet ik het niet precies). Je krijgt bij aankomst aan de grens een stempel in je paspoort met daarbij vermeld het aantal dagen dat je mag blijven. Vroeger was dat max 90 dagen, maar ik heb gehoord dat dat tegenwoordig langer is (het dubbele geloof ik).
Wel moet je een uitreisbewijs kunnen laten zien, dat kan de terugvlucht zijn of anders een busticket het land uit. Ik geloof dat er niet altijd streng op gecontroleerd wordt, maar het is wel een vereiste. Als je nog niet weet wanneer en hoe je weer het land uit gaat, probeer dan gewoon een goedkoop busticket te regelen ofzo, maar zorg dat je wel iets kunt laten zien.
Je vraag valt in twee delen uiteen:
[ol]
[li]Als je op het vliegveld van Lima aankomt en je hebt geen uitreisbiljet uit het land Peru, gaat dan de Peruaanse immigratiedienst moeilijk doen? Antwoord: Nee, dat is hoogst onwaarschijnlijk. Daar wordt niet op gecontroleerd.[/li][li]Als je je meldt bij de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je naar Peru wilt vliegen en je hebt geen uitreisbiljet uit het land Peru, gaat de luchtvaartmaatschappij dan moeilijk doen? Ja, dat kan gebeuren. Het hangt er maar net vanaf wie je treft en welk verhaal je hebt. Ik weet van iemand die twee of drie jaar geleden in Frankfurt door LAN geweigerd is. Een aantal jaren geleden heeft het hoofdkantoor van Delta me uitgelegd dat er een Peruaanse regel bestaat waardoor een uitreisbiljet vereist is (binnen een bepaalde termijn) en dat Delta zich daaraan houdt in verband met risico op hoge boete en de noodzaak om de geweigerde persoon weer mee terug te nemen. Gewoonlijk probeert de medewerker van de luchtvaartmaatschappij het probleem op te lossen door alsnog een retourbiljet te verkopen, wat kennelijk niet je bedoeling is. Maar ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat de Peruaanse immigratiedienst op het vliegveld dat controleert.[/li][/ol]Orange suggereert een goedkoop uitreisbiljet te regelen. Dat is inderdaad een optie. Een jaar of drie geleden heeft een bij een Nederlands reisbureau werkende kennis van een reiziger voor een fictief uitreisreisbiljet gezorgd. Een vlucht van Lima naar La Paz. De reiziger vloog met LAN vanuit Miami naar Peru. Dat fictieve biljet bleek onnodig te zijn, want LAN in Miami toonde helemaal geen interesse in een uitreisbiljet. Hij kon zo het vliegtuig in. Overigens was de mogelijkheid van een fictief uitreisbiljet door het Peruaanse consulaat in Amsterdam aan hem gesuggereerd.
Ik ken een reisbureau in Lima dat wel eens een fictief Cruz del Sur bus voucher heeft uitgegeven en per e-mail naar Nederland heeft gestuurd. Met de bus van Lima naar een grensplaats (Tacna, bij de grens met Chili, maar nog wel in Peru). Ik weet niet of het gewerkt heeft of zal werken. Mocht je interesse hebben, stuur een e-mail naar [EMAIL=“hendrikvo@hotmail.com”]hendrikvo@hotmail.com, dan vertel ik je wat meer daarover.
Het is vaak niet eens duurder om een retour te kopen dan een enkeltje (en gek genoeg zijn enkeltjes bij luchtvaartmaatschappijen vaak nog duurder dan een retour…!?!) dus waarschijnlijk ben je beter af met bv een 2 weeks retourtje en dan loop je ook niet de kans om gezeur te krijgen aan de balie bij t inchecken wat Herman al vertelde.
Als je de stempel voor je visum krijgt (gratis en hoef je niet van tevoren te regelen), zeg er dan wel even bij dat je het maximum aantal dagen wilt. Het is mij wel eens overkomen dat ze 30 dagen wilden invullen terwijl ik recht had op 90.
Landcruiser heeft ook gelijk dat een retour soms goedkoper is dan een enkeltje! Vraag me niet waarom want ik heb het al lang geleden opgegeven om de vliegwereld te begrijpen. Zo zal ik ook nooit begrijpen hoe het kan dat vrijwel elke vlucht overboekt wordt en er dus heel vaak mensen niet mee kunnen, en een of andere deal krijgen aangeboden (business class vliegen, of hotel en andere vlucht volgende dag)… hoe kan het dat iedereen dit pikt? Als een dagje niet zoveel uitmaakt (op een reis van 5 maanden), okee, maar als je maar twee weken vakantie hebt is een dag wel erg veel om te missen en mis je misschien aansluiting op iets wat je al geboekt hebt ter plaatse. Maar goed je moet dus niet proberen dit te begrijpen.
Overeenkomstig wat Orange schrijft, en in tegenstelling tot wat Cecilia schrijft, is het maximum voor een touristenvisum nu 183 dagen. Daar heb ik gisteren bij aankomst op de luchthaven van Lima om gevraagd en heb het zonder enig probleem gekregen. 183 dus.