Ik heb net het peruaanse consultaat gebeld in Amsterdam. Zij zeiden dat je als Nederlander geen Visum hoeft in Peru, alleen een geldig paspoort en een retourticket… Nu lees ik op het forum over visa… en dat mensen die wel moeten aanvragen in Peru… ?
Dankjewel
Als je op vakantie naar Peru gaat en minder dan 90 dagen gaat verblijven heb je als Nederlander of Belg geen visum nodig. Gewoon bij de Peruaanse grens formuliertje invullen, inleveren samen met je paspoort et voilà: “bienvenido en República de Perú”
Je krijgt een toeristenvisum (een stempel in je paspoort, plus een papiertje dat je bij vertrek uit Peru weer moet inleveren) op de luchthaven van Lima of ergens anders aan de Peruaanse grens. Dat toeristenvisum hoef je niet niet aan te vragen, dat krijg je als je door de paspoortcontrole gaat. Het toeristenvisum is geldig voor een aantal dagen, te bepalen door de ambtenaar die controleert, met een maximum van 183 dagen. Vroeger was het maximum 90 dagen. Als je inderdaad 183 dagen nodig hebt kan je bij het overhandigen van je paspoort erom vragen. Hopelijk krijg je dat dan.
Het toeristenvisum kan tegenwoordig niet meer verlengd worden. Dat is ook niet meer nodig omdat je bij overschrijding van het toegestane aantal dagen, je bij vertrek een boete kunt betalen van US$1 per extra dag.
http://www.hostellima.nl/
Dag allebei, dankjewel voor de antwoorden. ![]()
Het liefst zou ik een enkele reis halen, maar das dus niet zo´n goed plan…
is het misschien een optie als ik ipv een retour een ticket ´terug´ boek naar een ander latijn lands… of krijg ik daar dan weer het zelfde? Ik heb nog helemaal geen zin om hoe wat waar en vanuit welk land aan de terug reis te denken, dat voelt zo begrensd in reisvrijheid… Weet een van jullie of dit dan zou kunnen? Dankjewel
Een enkeltje kan inderdaad problemen geven (ik spreek uit ervaring). Je moet altijd een ticket (vliegtuig/bus) het land weer uit hebben. Het maakt niet uit waar dat heengaat, dus dat kan gewoon een goedkoop ticket naar een buurland zijn.
In de vliegwereld wil een retourticket nog wel eens goedkoper zijn dan een enkele reis. Als dat het geval is, waarom dan niet een retourticket kopen en het retour gedeelte niet gebruiken?
via landsgrenzen in Latijns-Amerika heeft mij nog nooit iemand om een bewijs van uitreis gevraagd en de enige 2 landen waar ik nog niet geweest ben kun je enkel per vliegtuig bereiken (Cuba, Puerto Rico).
Misschien zou je uitreis problemen op Schiphol kunnen verwachten, nl. dat de luchtvaartmaatschappij je niet meeneemt met een enkeltje.
Oplossing zou zijn een wijzigbaar c.q. annuleerbaar ticket nemen of lange leve photoshop (beste ander land en maatschappij), oeps wat zeg ik nou ![]()
Hahaha, das ook een eh optie inderdaad…
Hmm, dan weer gedoe in nl… Maar ik kan altijd een telefoontje plegen en vragen of dit kan in nl… fucking frontera´s ![]()
Ja, die annuleerbare tickets heb ik gezien, maar die passen niet echt in mijn budget… Het is trouwens lastig om tickets te boeken voor een jaar, de meeste kalenders van de maatschappijen gaan maar tot september 2013 (ik ga in dec 2012)
Fijne dag gewenst iniedergeval…
bartvanrijt: Inderdaad vraagt men bij aankomst in een Latijns Amerikaans land niet naar een uitreisbiljet. In ieder geval Peru zeker niet, hoewel het om hun eigen regels gaat. Daar ligt dan ook praktisch gesproken niet het probleem. Het probleem ligt bij vertrek, bij check-in bij de luchtvaartmaatschappij en de kans daarop is aanzienlijk.