Ik heb ondertussen vernomen dat je een visum krijgt als je in Peru toekomt voor 3maanden. Maar hoe zit het als ik van Peru met de bus naar Bolivia reis? En als ik daarna van Bolivia naar Argentinië ga? Moet ik dan al een visum hebben of krijg ik dat aan de grens?
Hoi!
Je meld je nationaliteit niet dat is van belang bij een dergelijke vraag… ook meld je niet van waar je terug vliegt.
Nederlanders hoeven in de genoemde landen niet op voorhand een visa aan te vragen, deze krijgen ze bij de grens kosteloos.
Als je een enkeltje qua internationale vlucht naar Peru hebt geboekt kun je problemen krijgen bij de inreis, want landen willen eigenlijk de garantie dat je weer vertrekt binnen de aangegeven periode en dat aan de hand van een uitreisticket. Echter zelf reis ik regelmatig met enkeltjes probleemloos naar Zuid-Amerikaanse landen.
Bij grensoverschrijding over land heeft mij nog nooit iemand gevraagd waar ik vandaan kwam, sinds wanneer, het waarom… enkel over de toekomst, maar het lijkt meer persoonlijke interesse, immers krijg vaak menig toeristische tip.
Gelieve wel op te letten voor hoe lang je toestemming krijgt, meestal moet je zelf opgeven hoe lang je denkt te blijven en dan is het raadzaam langer aan te geven dan je van plan bent te blijven. Immers dan heb je niet direct een probleem mocht je toch langer willen blijven.
Groeten,
Bart
Je krijgt een toeristenvisum aan de grens bij elk van die drie landen. Voor Peru is het niet drie maanden. Het is een door de immigratie ambtenaar te bepalen aantal dagen met 183 als het maximum. In de praktijk is het meestal 30, 60, 90 of 183 dagen. Het hangt ervan af waar je om vraagt en wat de immigratie ambtenaar besluit. Als je Peru verlaat en je keert daarna weer terug naar Peru, dan heb je een nieuw toeristenvisum voor Peru nodig. Dat is geen probleem.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Ik reis vanuit België naar Cuzco en van Buenos Aires terug naar België. Dit binnen een drietal weken. Maar uit jullie reacties te verstaan, zal ik dus geen visum hier in België moeten aanvragen?
Dat klopt. Zou je je bij het Peruaanse consulaat in België melden dan beginnen ze er niet eens aan. Ze voelen er niets voor om onnodig werk te doen voor mensen die op de luchthaven van Lima een toeristenvisum (stempeltje in paspoort) voor Peru kunnen krijgen.
Wel moet je erop verdacht zijn dat de luchtvaartmaatschappij vragen kan stellen bij het inchecken. Zij willen zeker stellen dat je een uitreisbiljet uit Peru hebt. Daartoe moet dan je terugreisbiljet uit Buenos Aires dienen. Maar in Lima zul je geen problemen hebben.
Ze stellen toch al die vragen niet in het Spaans he? Want ik kan enkel een beetje basisspaans, maar meer niet…
Nee, als je in Brussel incheckt dan zal dat in het Nederlands of Frans gebeuren. Als je in Peru aankomt dan zal het wél in het Spaans gebeuren, dat is de gewoonte daar en ze spreken niet veel over de grens. Maar daar wordt niet veel gevraagd. Je komt al een heel eind door het initiatief te nemen met “¿Buenas noches. Se puede darme treinte días por favor?” oftewel “Bwennas notsjes. Se pwedde darme treinte dijas por fabor”
Eventueel te vervangen door “Bwen dia” of “Bwennas tardes”.
Klemtoon op onderstreepte lettergrepen. Zo vraag je om dertig dagen.
Gracias!