ik zou gee vlieticket boeken, voordat je zeker weet dat je voor de persoon in kwestie een visum kan krijgen.
in het turkijke en egypte subforum staat geloof ik veel informatie over hoe je iemand naar Nederland moet halen. ik heb er geen ervaring mee, maar er schijnen nogal wat haken en ogen aan te zitten. visa worden maar mondjesmaat toegekend omdat de Nederlandse overheid vreest voor vestiging.
Het aanvragen van een visum kan inderdaad een probleem zijn. Er zijn strikte inkomens eisen e.d., indien de persoon die naar Nederland wil komen daar niet direct aan kan voldoen (of dit niet kan bewijzen) dan je als nog met een garantie verklaring een visum regelen. Ik denk dat de laatste optie het gemakkelijkste is (minste kans op afwijzing).
Dat is helaas niet zo eenvoudig …Voor ons…ja wij kunnen overal naartoe en een reispas of een visum is voor ons makkelijk…maar voor de Peruaanse bevolking is dat niet zo .
Jij moet je eerst al garant stellen…ook moet je over voldoende inkomen beschikken …en de persoon die je uitnodigt ook…!Natuurlijk wanneer je student bent en zij ook…(of hij) dan staan je ouders garant he…
Je moet dit gaan navragen op de gemeente…want tis een heel gedoe maar doenbaar !Je moet ook een uitnodigings brief schrijven…waarin je bevestigt waar de persoon zal verblijven en voor hoelang enzo…
De kans op slagen is reeel …maar de ministerie’s zoeken en controleren alles tot op het bot…en het minste minpuntje …wordt al direct afgestraft…voorbeeld strafblad of schulden…of te weinig inkomen …
Tis soms niet eerlijk maar door de vele misbruiken in het verleden…worden de eerlijke mensen nu ook weer de dupe veelal !
Nou ja zeg! Wat is dat nu weer voor Wilders-achtig geluid.
Het is toch rete-oneerlijk dat wij met ons paspoort vrijwel overal heen kunnen waar ons hartje begeert, maar dat een Peruaan andersom niet eens zomaar op vakantie mag naar ons land?
En over vestigen in een ander land: ook daar is het oneerlijk verdeeld. Nederlanders emigreren zich ook suf naar Italië, Australië en weet ik veel waar, denk je dat die mensen daar op ons zitten te wachten? Ik begrijp het heel goed als mensen op zoek gaan naar een plek waar het beter toeven is en waar meer werk is, ook als dat Peruanen of Afrikanen zijn die in Nederland zouden willen wonen. Of vanwege liefde.
Terug naar de oorspronkelijke vraag: diegene in Peru zou het eens moeten uitzoeken bij de Nederlandse ambassade of consulaat in Peru. http://www.mfa.nl/zuid_amerika/peru
En/of je kunt zelf contact opnemen met de ambassade van Peru in Nederland: Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl. Ik vermoed dat het alleen kan als jij financieel garant staat voor die persoon.
Ik woon in Peru en heb Peruaanse man, maar zelfs dan is het nog niet zo simpel om hem mee te nemen op vakantie naar NL. Volgens mij staan alle eisen op de homepage van de ambassade in Lima. Ook kun je het aanvraagformulier voor het visum daar uitprinten.
Je moet inderdaad garant staan, of je ouders of iemand anders die dat wil doen, een officiële uitnodigigng ook geloof ik, dat gaat dan weer via de gemeente in NL, een bewijs van inkomsten (bankafschriften enzo).
Mijn man is nu 2 keer meegeweest en omdat hij ook steeds netjes weer terugkomt doen ze gelukkig niet zo heel moeilijk, maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij het niet gelukt is. Je hebt volgens mij ook een reserveringsbewijs nodig van een vlucht, maar zo’n bewijs kun je via een reisbureau krijgen, zonder ook echt aan de vlucht vast te zitten. En een reisverzekering.
Ik weet niet waar de persoon die je op bezoek wilt laten komen woont, maar die moet alles sowieso ook persoonlijk in Lima inleveren, en daar is zo’n reisverzekering en reserveringsbewijs weer makkelijk te regelen.
er moet inderdaad iemand gerant staan hier in nederland met voldoende inkomen (1,5 x minimumloon) en ook moet deze persoon vopldoende woonruimte hebben om een gast voor de gehele tijd van het visum onderdak te bieden
je moet op het gemeentehuis van je gemeenten een uitnodigings formulier halen en deze invullen dit moet dan ondertekend worden door iemand van de gemeente hierna moet je een uitnodigings brief sturen naar de uit te nodigen persoon in peru samen met je (of van degene die garant staat) laatste 3 salaris stroken een kopie van je paspoort en een uitnodigings brief
de persoon in peru moet met deze papieren een reisverzekering of bewijs van 30000 euro op de bank hem/haar salaris papieren (indien hij/zij werkt) en een reserveringsbewijs van een ticket naar de nederlandse ambassade in lima met al deze papieren moet hij/zij een visum kunnen verkrijgen
30000 Euro?Is wat veel denk ik !!..maar als je vriendin een inkomen heeft en vb een visakaart …euh dat heeft iedereen zowat hier…maar ze moet nogwel te gebruiken geld bevatten…en ze staat niet op de zwartelijst van wanbetalers…is dat voldoende.
mijn vrouw mocht de eerste maal ook niet afkomen…voor een (foutieve)melding van iets niet betaalt te hebben…enfin…nu is het geen probleem meer…we zijn met de afgelopen kerst nog in Belgie geweest…op het laatste moment beslist en binnen 5 dagen had ze haar visum al !
maar eer het zover is…is het een hele klus hoor…en als je wil dat ze bij de volgende kerst bij jou is…zou ik er nu stilaan aan beginnen !kwestie van ervaring…want steeds is er een papier tekort ofzo…en moet je weer naar het gemeentehuis of elders.
Volgens mij is die 30000 alleen als je geen reisverzekering met dekking van medische kosten in Europa afsluit. Gewoon een verzekering afsluiten dus, kost niet zo heel veel volgens mij.
Dat klopt niet denk ik, vorig jaar heeft mijn vriendin nog een visa aangevraagd voor Nederland (met garantie stelling) en haar is niet gevraagt naar die 5000 dollar en die had ze ook niet.
die 30000 euro is inderdaad als ze geen reisverzekering met dekking van medische kosten heeft zoals ik al schreef is het niet EN maar OF
als jij of je ouders (net wie zich garant stelt) aan de eisen voldoed is het geen probleem om haar hierheen te halen heb zelf in het verleden ook vrienden uit thailand over laten komen en dit zonder problemen
Let op: ook als je wel aan alle eisen voldoet, doet de ambassade soms moeilijk! Ik ken echt verschillende gevallen (oa schoonzusje, niet via mij trouwens) die aan alle eisen voldeden, maar toch afgewezen werden.
Meestal heeft dat dan te maken met het vermoeden dat iemand in NL wil blijven, ook al is dat in werkelijkheid misschien helemaal niet zo. Zo heeft een jonge vrijgezelle meid, zonder vaste baan en die nog nooit naar het buitenland is geweest, bijvoorbeeld een grotere kans om afgewezen te worden dan iemand die hier een aardig eigen bedrijf heeft en al meerdere malen naar het buitenland is gereist (stempels in paspoort) en weer teruggekomen.
Misschien niet terecht, maar hou er wel rekening mee! Met name bijvoorbeeld met het kopen van het vliegticket…
Mijn vriendin is al enkele malen zonder problemen naar Nederland gekomen. Ik heb ondervonden dat het meest belangrijkste is dat zij kan aantonen dat zij naar afloop van de visumperiode weer naar Peru terug gaat. Hiervoor kan je zoveel mogelijk bewijs voor verzamelen, zoals een studie in Peru, eigen woning, werkgeversverklaring etc. Een goede site om alle procedures eens door te lezen is www.buitenlandsepartner.nl.
Tis idd zo dat er ondanks vele weigeringen toch nog heelwat mensen uit Peru een visa vastkrijgen en onze streken komen bezoeken !Aan wat het ligt is een raadsel dikwijls…ligt het aan de persoon die jou dossier behandeldt…?Is dat ene met strengere normen dan een ander…?Zou kunnen denk ik…dat op een slechte maandagmorgen de ene niks door de vingers ziet en dat hetzelfde dossier bij een ander wel zou passeren .
Tis een hele soep…en hopelijk tref je op het juiste moment de juiste persoon .