Hallo .
Wie kan mij hier bij helpen.
Nu wil ik mijn vriendin uit Lima voor 4 weken hier heen laten komen voor een vakantie maar kan er niet achter komen welke papieren ik nodig heb.
Nu heb ik al wel bij de site van de ambassade een formulier gedownload en in laten vullen.
Maar weet niet of dit genoeg is en de web site van de ambassade is beetje onduidelijk voor mij.
wie kan mij hier een antwoord op geven alvast bedankt.
Ik neem aan dat je problemen hebt met het begrijpen van de website www.nlgovlim.com. Dat zal beter gaan als je anders denkt. Niet: wat moet ik doen om haar naar Nederland te halen. Wel: wat moet zij doen om naar Nederland te gaan. In principe moet zij de website lezen om te weten wat te doen om een toeristenvisum voor Nederland te krijgen. Dat betekent ook dat zij het visumaanvraagformulier moet downloaden, dat jij naar je zeggen hebt gedownload. Zij moet dat formulier invullen, tekenen en inleveren bij het consulaat in Lima, met bijbehorende documenten. Pas bij de vereiste documenten kom jij in beeld. Enkele daarvan moet je in Nederland regelen en haar toesturen. Zij moet die documenten dan bij het visumaanvraagformulier voegen.
Omdat je vriendin het moet doen ga ik uit van de Spaanse versie van de website. Ga naar “asuntos consulares”, dan naar “visa schengen”, dan naar “visa familiar”. Hier is de website misleidend want je vriendin is geen familie van je en daarom zou ze misschien naar “visa de turismo” gaan. Maar als ze naar “visa familiar” gaat zal ze zien dat die optie ook voor amigos/amigas geldt. Daar kan ze te weten komen wat ze allemaal moet inleveren: de ingevulde en getekende visumaanvraag en de bijbehorende documenten, zoals die waar zij voor moet zorgen (paspoort, foto’s, (print van) vliegticket, bewijs van ziektekostenverzekering) en die jij haar moet doen toekomen (garantstelling (formulier kan je op het gemeentehuis krijgen) en verklaringen van je inkomen gedurende de laatste drie maanden).
Als ze dat allemaal in orde heeft moet zij via die website een afspraak maken om het pakket in te leveren. Dat wordt dan nagekeken en als er iets niet in orde is dan wordt ze daarop gewezen. Dan kan ze dat in orde maken en via de website weer een nieuwe afspraak maken, enz. De bedoeling is natuurlijk dat bij de eerste afspraak alles al in orde is, dus het is zaak om nauwkeurig te werken. Wordt de aanvraag geaccepteerd en in behandeling genomen, dan krijgt ze na ongeveer een week het visum, of niet. Het is een heel karwei en ik wens je vriendin in de eerste plaats en jou in de tweede plaats succes. http://www.hostellima.nl/
Inderdaad, het is een heel gedoe. Maar Nederland wil zo goed mogelijk zeker stellen dat zo’n bezoeker uit Peru inderdaad Nederland weer verlaat en niet zonder middelen van bestaan illegaal in Nederland blijft hangen. Dat is een heel andere invalshoek dan de jouwe, denkend waarom zo moeilijk doen voor een gezellig maandje in Nederland. Overigen zijn de Peruanen daar wel op ingesteld. Voor hen is het aanvragen en verkrijgen van een visum voor landen als VS, Nederland, enz. een enorm gebeuren. Dat een visum geweigerd wordt is voor hen ook gewoon (en natuurlijk onaangenaam). http://www.hostellima.nl/
Jij schrijft “hierheen laten komen” en dat betekent denk ik dat jij alle lasten betaalt. Zoals Hendrik Herman schrijft moet jij dan een garantstelling afgeven (bij jouw gemeente te regelen).
Zou jouw vriendin alles (reis en verblijf) zelf betalen, dan is een “uitnodiging” voldoende. (Jouw handtekening onder die uitnodiging moet wel door jouw gemeente gelegaliseerd worden, anders geldt de uitnodiging niet).
Ze moet dan wel zeer uitvoerig aantonen dat ze voldoende geld heeft. En de Nederlandse ambassade is uiterst kritisch.
Bij een uitnodiging ben jij nergens voor aansprakelijk. Bij een garantstelling sta jij garant voor alle mogelijke kosten die de Staat gaat hebben als jouw vriendin niet op tijd vertrekt (als ik het mij goed herinner tot maximaal € 10.000 per jaar gedurende 5 jaar, dus tot € 50.000).
In beide situaties is het verstandig om jouw vriendin zelf op Schiphol te gaan ophalen. Het komt met regelmaat voor dat er (ondanks het visum van de ambassade in Lima) problemen ontstaan bij het binnenkomen in Nederland. Als jij zelf aanwezig bent, zijn dat soort problemen vaak gemakkelijk op te lossen.
Is jouw vriendin eenmaal hier, vergeet dan niet om haar binnen een dag aan te melden bij jouw lokale Vreemdelingenpolitie en om haar weer af te melden als ze vertrekt.
Ja, het is een heel gedoe. En tegenover mijn Peruaanse vrienden schaam ik mij over de ongastvrijheid van Nederland. Maar zo is het politieke klimaat hier nu eenmaal. (En zoals HendrikHerman al zegt: Peruanen nemen het je niet kwalijk, want ze zijn gewend aan dit soort ellende.)
Het doet je wel opeens beseffen hoe bevoorrecht wij in Nederland zijn, dat we gewoon kunnen reizen!