Mijn Peruaanse vriendin wil graag haar moeder naar Nederland halen voor een vakantie. In dat geval zou ik een uitnodiging moeten sturen. Maar ik ben een beetje bang dat ze vervolgens niet meer terug naar Perú wil en in Nederland of in een ander Europees land (illegaal) wil verblijven.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welk risico loop ik? Kan ik hierdoor in de problemen geraken? Ik zou zeggen dat ik er niets aan kan doen als een gast uit Perú niet meer terugkeert en illegaal in Europa verblijft. Wat zou ik daar immers aan kunnen doen? Lijkt me een kwestie van overmacht.
Daarom zou ik graag willen weten wat de eventuele consequenties zouden kunnen zijn om te beoordelen of ik het risico zal nemen. Ik ga er natuurlijk niet vanuit maar gezien de economische situatie in Perú weet je 't nooit.
Alle informatie over dit onderwerp is van harte welkom. Alvast bedankt!
Ten eerste moet de moeder van je vriendin zelf in Peru een visum aanvragen. Op de website van de ambassade staat alle informatie. In het Spaans. Laat ze daar eerst maar eens aan beginnen. Er zijn een aantal eisen waar zij aan moet voldoen: een retour ticket, ziektekosten verzekering, een uitnodiging, enz.
Aan degene die haar uitnodigt (aan jou dus) worden ook een aantal eisen gesteld, onder meer verklaringen betreffende je inkomen, een verklaring over jou van het gemeentehuis, enz. Is je inkomen hoog genoeg en stabiel?
Je vriendin is in deze kwestie geen partij. Kennelijk is ze niet gerechtigd om haar moeder uit te nodigen of verdient ze niet genoeg. Het gaat om haar moeder (die het visum moet aanvragen) en om jou (die de aanvraag moet ondersteunen). Als je nu al bang bent dat van een eventueel visum misbruik gemaakt zal worden, dan kan je moeilijk van overmacht spreken als dat inderdaad gebeurt. Eerder van medeplichtigheid.
Trouwens, misschien volgt iemand van de ambassade dit forum ook, wie weet? http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Natuurlijk ga ik er niet vanuit maar je kunt 't vooraf nooit zeker weten. Ik kan vooraf niet weten wat er gaat gebeuren. Vandaar dat ik over een ‘risico’ spreek. Mensen uit zulke landen hebben de schijn tegen. Ik kan me niet voorstellen dat men mij zoiets kan aanrekenen. Ik kan vooraf immers niet weten wat haar bedoelingen zijn. Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat ze alleen 2 weken op vakantie komt en daarna weer teruggaat.
Wij hebben dit regelmatig met familie/kennissen uit een ander 3e wereldland. Je tekent echt een GARANTstelling, en daarbij zit in dat jij aansprakelijk bent als die persoon achterblijft en op één of andere wijze de NL overheid op kosten jaagt. Bijvoorbeeld door asiel aan te gaan vragen, kost toch al snel 1 jaar voordat die procedure doorlopen is en bij eventuele afwijzing betaal JIJ dus 1 jaar bijstandsniveau van die persoon. Think twice…
Als je geen specifieke indicaties hebt, dan is er geen reden om louter vanwege de economische situatie in Peru te vermoeden dat de moeder van je vriendin niet volgens de plannen zou terugkeren. Er speelt zoveel meer. Leeftijd, evt. alleen maar Spaans spreken en dus eenzaamheid, kinderen en andere familie in Peru (Peruanen zijn erg op familie georiënteerd), klimaat in Nederland, enz. enz. Misschien wil ze zo gauw mogelijk terug naar haar** tierra**.
Wel wil ik je aanraden om haar vanuit Lima direct naar Amsterdam te laten vliegen, ook al zou dat duurder zijn. Zou ze via de VS gaan dan moet ze voor dat land ook een visum aanvragen en dat geeft nogal wat extra kosten en spanning. Via bijvoorbeeld Madrid kan ook moeilijkheden geven. Er zijn gevallen bekend dat Peruanen in Madrid niet of bijna niet tot Spanje, en dus EU, werden toegelaten ondanks dat ze een toeristenvisum voor een ander EU land hadden. Moeilijk om te begrijpen, maar het is gebeurd. Dus beter een directe vlucht Lima - Amsterdam.
Ten slotte, waar je in je gekozen naam een sportieve loyaliteit to uiting brengt, nog even dit:
“Blue is the colour, football is the game,
…
…
…Chelsea is our name.” http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Je tekent inderdaad een garantstelling, waarbij jij je persoonlijk garant stelt voor degene die je uitnodigt. Dat de genodigde niet terugkeert is juist het grootste risico voor nederland/EU en dat risico willen ze kunnen verhalen op iemand. Het is de hoofdreden waarom jij dit document moet tekenen. De letterlijke tekst waarvoor je je garant stelt is de volgende:
“ten laste nemen de koste van medische verzorging (inclusief artsen, ambulance en ziekenhuis etc), de kosten van verblijf en de kosten van repatriering van voornoemde persoon. Onderhavige garantverklaring neemt een aanvang op de dag van ondertekening en geldt voor de gehele duur van zijn/haar verblijf in Nederland. Het is mij bekend dat ik mij zal moeten vergewissen van zijn/haar vertrek uit het Rijk naar het land waar hij/zij vandaan komt. Ik verbind mij eveneens de kosten van zijn/haar repatriering ten laste te nemen indien Nederland gehouden is hem/haar terug te nemen krachtens overeenkomst ter zake gesloten tussen Nederland en de omringende landen”
Oke… bedankt voor je reactie!
Hoe lang van te voren moeten de familieleden in Peru dan dit visum aanvragen?
En veranderen deze regels weleens? Of is dit bijvoorbeeld over 2 jaar nog steeds hetzelfde?
Of de regels wel eens veranderen weet ik niet… Voor het aanvragen van een visum hebben ze jouw originele uitnodiging nodig (dus vraag dit spoedig aan bij je gemeente want dat moet met de post naar Peru, ofwel 2 a 3 weken). Tezamen met hun papierwerk (kijk even op de website van de ambassade wat er precies nodig is want dat verschilt per situatie) gaan ze dan naar de NL ambassade in Lima toe (niet mogelijk op consulaten in andere steden). Maak eerst via hun website een afspraak en dan lever je het papierwerk in. Dan duurt het 5 werkdagen voor je de uitslag hebt. Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld als je maar goed nakijkt op de website van de ambassade wat je precies nodig hebt.
Oke!
Dank je wel!
Alleen er is niet echt haast bij… want ik wil mijn ouders graag in 2012 naar Nederland halen… Maar goed te weten hoe het ongeveer in elkaar steekt!
Ik zal het zeker op tijd uitzoeken, want ik wil niet voor verrassingen komen te staan!