Ik had het voornemen om te gaan werken in Peru met een toeristenvisum.
Nu weet ik dat meer van jullie dat doen, maar ik heb een aantal vragen waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen. Een werkvergunning krijgen is erg lastig heb ik vernomen.
hoe hebben jullie je zorgverzekering geregeld toen je ging werken in Peru? mijn zorgverzekering CZ kost namelijk 150 euro per maand en die kan ik er niet bij hebben mocht ik in Peru gaan werken waar de salarissen zoiezo al laag zijn.
hoe hebben jullie je woonsituatie geregeld? de huur , eventueel uitkering als je die had of als je een vast bedrag betaalde voor eventueel thuiswonend?
Dit zijn ook kosten die je niet extra per maand erbij kan hebben.
Ik zou zelf graag ervoor willen zorgen dat ik geen vaste kosten meer heb mocht ik eventueel de stap gaan maken om te gaan werken in Peru.
Hopelijk kunnen julie mij vertellen welke opties er mogelijk zijn.
Officieel mag je op een toeristenvisum niet werken. Dat wel overigens niet zeggen dat dit niet mogelijk is. Veel werkgevers betalen namelijk zwart uit, maar dat betekend dat je ook geen rechten hebt en dat ze vaak erg weinig betalen.
In de tijd dat ik nog enkel een toeristen visum had werkte ik wel, maar nooit voor Peruaanse bedrijven. Ik heb mijn eigenbedrijf opgezet, waarbij de klanten vooral uit Nederland kwamen.
Voor de ziektekosten verzekering: deze kun je beter wijzigen. Ik zelf heb een verzekering bij OOM, maar er zijn ook andere aanbieders van ziektekostenverzekeringen speciaal voor Nederlanders in het buitenland. Ik betaal ongeveer 100 euro per maand. Let op dat de verzekering prive klinieken dekt, want de publieke ziekenhuizen zijn erg slecht. Een lokale verzekering kun je niet krijgen als je hier bent op een toeristenvisum.
Ik denk dat je de kosten voor een woning in Nederland behouden niet zult kunnen betalen. Ik zelf heb destijds de huur opgezegd en ben verhuist naar Peru. Vervolgens zal je hier weer iets moeten huren. Dit kan een kamer, appartement of huis zijn afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt. Je zult niets kunnen kopen, tenzij je voldoende spaar geld hebt om contant af te rekenen. Er is geen bank die je geld wil lenen als je hier op een toeristen visum bent.
Pascal, hoe lang ben je van plan naar Peru te gaan? Dat is van groot belang bij beslissingen over zorgverzekering etc. Ga je maar een paar maanden dan mag je je zorgverzekering helemaal niet opzeggen, maar ga je een paar jaar dan moet je deze opzeggen. Toen ik naar Peru verhuisde heb ik eerst bij OOM een verzekering afgesloten en toen ik eenmaal mijn papieren hier geregeld had de verzekering kunnen opzeggen omdat ik officieel in dienst ben bij mijn werkgever. Maar 89% van de mensen in Peru werken niet legaal en hebben dus geen peruaanse zorgverzekering, pensioen etc…
Heb je al werk gevonden of op z’n minst contacten, want zo eenvoudig is het niet om in Peru werk te vinden. De salarissen liggen hier tussen de 200 en 300 euro per maand, dus vaste lasten kun je er echt niet bij hebben. Je kan er van rondkomen maar alle extras (zoals een ticket naar nederland of zorgverzekering) moeten echt van je spaargeld komen. Mijn grootste tip is: ga met voldoende reserves!
Het is mijn bedoeling om voor onbepaalde tijd naar Peru te gaan om daar te wonen en te werken.
Ik heb begrepen dat als je 2/3 van de tijd in het buitenland verblijft je uitgeschreven moet worden bij de gemeente waar je woonachtig bent.
Hierna zou ik mijn bestaande zorgverzekering op kunnen zeggen en kijken welke zorgverzekering het beste bij mij past voor in het buitenland.
Ik heb een contactpersoon zitten in Cusco. Deze persoon gaat voor mij navraag doen of er bedrijven zijn die mensen kunnen gebruiken. Dit kunnen reisbureaus, talenscholen en dergelijke zijn. Vertaalwerk, les geven, marketing etc… zou een optie kunnen zijn om te gaan doen.
Ik spreek zelf vloeiend Engels en Intermediate Spaans. Ik denk zelf dat hierin wel werk te vinden is zeker omdat de gemiddelde Peruaan geen Engels spreekt. Mijn Spaanse vaardigheden moet ik nog wel een beetje bijschroeven aangezien je deze taal normaal gesproken niet dagelijks spreekt in Nederland. Maar door elke dag Spaans te gaan spreken moet dat geen probleem zijn.
Tevens heb ik van deze contactpersoon begrepen dat de toeristenvisa nu voor 6 maanden afgegeven wordt. Een eventuele verlenging zou van dit visum zou een border hop kunnen zijn of beslissen om de fee te betalen mocht je visum verlopen zijn.
Naast de normale werkzaamheden zou ik mij graag willen inzetten voor vrijwilligerswerk.
Een marketingpositie is iets wat ik graag zou willen doen maar het mag ook best wat anders zijn.
Dit om een steentje bij te kunnen dragen aan de gemeenschap en de mensen die het nodig hebben.
Ik hoop snel wat te horen van mijn contactpersoon want ik heb er erg veel zin in!
Mochten jullie mij nog meer tips kunnen geven dan hoor ik dat graag.
Een toeristenvisum krijg je inderdaad voor 6 maanden en die kun je eenvoudig verlengen door de grens even over te gaan. Je kunt dit wel tot 2 jaar doen voor ze aan de grens moeilijk beginnen te doen.
Voor vertaalwerk en lesgeven moet je geluk hebben, want er is niet zoveel vertaalwerk nederlands-spaans en aangezien je geen native engels bent krijg je bij vetalen/lesgeven engels niet de voorkeur. In marketing is er wellicht wel wat te vinden. Ik doe zelf de marketing voor Proyecto Peru, een Spaanse talenschool en vrijwilligersorganisatie in Cusco. Wij hebben geen extra marketeer nodig bij Proyecto Peru zelf, maar wij bieden wel de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen op het gebied van marketing. Wij werken samen met veel non profit organisaties / sociale projecten en voor verschillende projecten plaatsen wij marketeers. Dit zijn wel dus allemaal vrijwilligersplaatsen. Maar het kan zeker in het begin interessant zijn. Je kunt zo je contacten in Cusco ook opbouwen en wennen aan het marketingwerk in Peru. Als je geinteresseerd bent, stuur me dan een mailtje met je CV.