hallo…wil ik graag naar peru emigreren met mijn gezin…hoe verloopt het bij jullie…kan ik mijn e-mail geven?
mucho saludos e viva el peru!
Hallo,
Ik zal me eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Peter en ik woon nu nog in Nederland. Mijn vriendin komt uit Lima en we willen graag bij elkaar gaan wonen. Nu weten we nog niet precies waar. Ik naar Peru of zij naar Nederland. Nu heb ik begrepen dat het best moeilijk is om werk te krijgen in Lima, dus wilde ik graag weten of er iemand is die weet wat de mogelijkheden zijn in Lima om te werken.
Wat ik ook graag wil weten of iemand weet of er Nederlandse bedrijven zijn die werknemers hebben in Peru.
Alle informatie is welkom.
Hoi Peter…
Werk vinden in Lima zal geen probleem zijn…alleen het loon…ik weet niet of je daar tevreden mee gaat zijn !Maar als kunt werken voor een Nederlands ,Belgisch bedrijf is dat wel wat beter natuurlijk .Of die er ook zijn hier weet ik niet eigenlijk…ik heb op het jaarfeestje van de Belgische ambasadeur heb ik wel gezien dat er bedrijfsleiders van bij ons aanwezig waren, De Nul bijvoorbeeld…het grote Baggerbedrijf ! Maar van de andere heb ik geen weet .
De keuze om in Nederland of peru te wonen is niet zo simpel…voor geen van u beide…maar tis makkelijker voor u om naar hier te komen maar als je echt wil blijven…moet je toch een bewijs van inkomen hebben of als je trouwt dan loopt dat ook wel goed na een hoooooooop papierwerk !Andersom kan het veel moeilijker zijn…zij bij jou in Nederland gaan wonen wegens het visum …ook hooooooooooopen papierwerk …Maar liefde overwint dit alles…good luck>>>
Hoi,
Bedankt voor deze snelle reactie.
Ik wilde alleen even reageren met emotionele informatie, en geen praktische burocratische informatie, want die is er al genoeg gegeven.
Het is juist iets typisch Europees om voor een beslissing te nemen, de mogelijke obstakels te identificeren, en zichzelf dan al bang te maken, onder het mom van “jezelf voorbereiden”. Ik ben zelf ook Nederlandse, en doe dit zelf ook vaak, vandaar dat ik het herken. Ik ben ook met een Peruaan getrouwd, in Peru zelf, en heb het hele verblijfsvergunning verkrijgen liedje doorlopen, wat in veel verschillende stappen te verdelen valt, waarbij inderdaad bij iedere stap frustatie kan opkomen.
Maar naarmate het proces vorderde, merkte ik iedere keer weer dat het eigenlijk weinig uitmaakte of ik er vantevoren over ging stressen, of niet!
Natuurlijk proberen ze je het moeilijk te maken, en krijg je niet altijd de juiste informatie, maar het ligt aan jou of je je laat pakken daarmee. Gewoon rustig blijven en onthouden waar je het voor doet. De laatste stappen heb ik zo benaderd, ook het ophalen van het visum in La Paz, waar ik toen 2 dagen langer moest blijven dan verwacht, in mn uppie, met te weinig geld, maar het heeft zichzelf gewoon opgelost!
Om het jezelf niet moeilijker te maken, kan je je wel praktisch voorbereiden met alle informatie die je maar kan grijpen, en genoeg geld, zodat het niet langer duurt dan nodig.
Ik heb met meerdere buitenlanders die dit proces hebben doorlopen, gekletst, en merkte dat ieder persoon er een andere kijk op had, over hoe moeilijk of makkelijk het was, en dit kwam overeen met hun houding tegenover het leven, m.a.w., al vantevoren stressen, of rustig op het moment reageren.
Iedereen die vanuit Nederland naar Peru wil verhuizen moet sowieso rekening houden met misschien wel het allerbelangrijkste verschil tussen deze twee landen: dat het in Nederland normaal is om lang vooruite te plannen, en mensen er niet goed tegen kunnen als die plannen opeens veranderen; en dat het in Peru het tegenovergestelde is, dingen worden vaak op het laatste moment besloten en/of veranderd worden.
Dat is waarschijnlijk (en ik nodig andere expats al wonende in Peru voor hun mening) een van de moeilijkste dingen om aan te wennen na de verhuizing. En ik heb andere expats leren kennen die zich hier niet echt op aan willen passen, en die hebben het dus soms moeilijk met dingen.
Maar als je je echt goed voelt in Peru, en open staat om een andere mentaliteit te begrijpen, dan gaat het best lukken en zul je een heleboel dingen leren die in Nederland moeilijker te leren zijn. Succes en vooral, veel plezier!
Hoe staat het met de plannen?
Klopt volledig !!!Laat maar horen hoe het loopt :dag:
Hoi,
Ik ben van plan om eind november, begin december naar peru te vertrekken en eventueel te gaan zien of ik er verder wil blijven wonen…
Ik dacht er eerst in een vrijwilligersprojekt te stappen om zo eerst mensen te leren kennen, heeft iemand goede tips waar precies te beginnen.
Groetjes
Linda
beste peruanen,
ik heet robbert en ben na de zomer een half jaartje door
peru,bolivia en argentinie te reizen.Nu jullie al aardig ingeburgert
zijn hebben jullie vast wel wat tips voor mij.
groetjes robbert
Op deze website staat alle informatie van de website Dirección General de Migraciones y Naturalización vertaald in het engels http://www.expatperu.com/vrequirements.php.
Ik ga zelf 11 oktober naar Peru met mijn vriend. Ik vind het allemaal erg onduidelijk wat ik moet doen voor een resident visa maar ik zie het wel als ik daar aan kom.
Weet iemand misschien wat voor documenten nodig zijn als je in Peru wil trouwen?? geboorte certificaat e.d??
http://www.theultimateperulist.blogspot.com/
ook een goede website
Emigreren naar Zuid-Amerika (dus ook Peru) kan (verwonderlijk) soms zeer snel gaan, tergend traag en er tussenin.
Ik ken bijvoorbeeld in Cuzco vrij goed de Franse (Frankrijk) gemeenschap. Meestal jonge koppels (gehuwd met Peruanen of met Fransen) van om en rond de 30 à 35 jaar.
Wanneer je ginder gehuwd bent en je werkt voor een buitenlandse vestiging van de één of andere multinational, dan weten die meestal vrij goed de weg om je definitieve verblijfspapieren te leveren.
Wanneer je echter op je eentje naar ginder gaat en werk probeert te vinden om dan een definitieve verblijfsvergunning te krijgen, dan kan de weg soms lang en tergend duren.
Veel hangt af van hoe en wat je betracht. Een huwelijk met een Peruaan(se) en een vaste job in een buitenlandse holding daar aktief, loopt meestal redelijk vlot. Gaan werken als vrijwilliger in het één of ander humaan of caritatief project, is geen probleem voor 3 of 6 maanden, maar daarvoor een definitieve verblijfsvergunning krijgen, loopt meestal niet van een leien dakje.
Kortom, er zijn héél wat factoren die een rol spelen in het “kunnen” verkrijgen van een verblijfsvergunning voor meerder jaren.
hallo allemaal
ik heb ook een vraag over emigreren naar peru plaats lima. wat voor documten heb je voor nodig om te kunnen emigreren? ik heb via internet vriendin leren kennen en het klik behoorlijk goed tussen ons. [EMAIL=“pjluiken@gmail.com”]pjluiken@gmail.com
gr van peter luiken
hallo allemaal
kan ik mijn rijbewijs zonder problemen om laten zetten zodat ik in lima rondt kan rijden in een auto?
gr van peter luiken
hoi ik ben rob moet je trouwen of kun je ook samen wonen en een bedrijfje beginnen
Helaas niet !!!..wat wel kan is met je nationaal en internationaal rijbewijs …naar het examencentrum gaan en je hoeft dan alleen het theoretisch examen te doen…wat eigenlijk vrij makkelijk is !!!Het kan ook in het engels maar dat is een heel gedoe…ze weten die disc dan niet liggen enzo…ik had mijn test in het spaans gedaan (dat niet zo goed is ) en ik haalde 39 op 40 in 10 minuten .
Je internationaal rijbewijs telt ook nog een hele tijd hoor…ik heb er een jaar mee rond gereden en vele controles gehad…en de politie weet het zelf niet zo goed en mocht steeds doorrijden…maar op het examencentrum zeien ze dat da maar 3 maanden telt na je aankomst.
Als je dus een hele tijd gaat blijven …wacht dan niet telang…de verkeersregels veranderen hier om de haverklap…en tis nooit simpeler.
Oja…bij het examen hoort ook een medische en psychologische test…dat 2de kan je min of meer onderuit…als je zegt dat je spaans slecht is…dan hoef je alleen wat figuurtjes te tekenen.
Trouwen hoeft zeker niet !!
Hallo,
Ik ben een student in Nederland, en ik heb een vriendin die wonend is in peru lima. Ik ben afgelopen jaar een maand in Peru geweest om het land te bekijken, en zij komt nu 3 maanden naar Nederland (onder een toeristen visum). Wat wij graag willen is dat zij hier in Nederland kan verblijven tot ik klaar ben met mijn studie (zeker nog 3 jaar). Weten jullie als dit mogelijk is voor ons ? Ik heb geen vast inkomen, hoewel ik wel af en toe wat bijverdien maar ik neem aan dat de Nederlandse ambassade daar niet veel aan heeft.
Met vriendelijke groet,
Dennis
Ik ben zo juist getrouwd in Peru met mijn Peruaanse vrouw. De volgende papieren moest ik overleggen:
[ul]
[li]Uitreksel geboorte register (indien jouw gemeente een internationale in het spaans heeft neem deze dan)
[/li][li]Verklaring van ongetrouwd zijn
[/li][li]Paspoort
[/li][li]Verklaring van een Peruaanse notaris van het verblijf/woon adres in Peru
[/li][li]Papier van medische test (doe deze in Peru)
[/li][li]Advertentie uit de krant (publicatie van het huwelijk) (ook in Peru)
[/li][/ul]
Indien de documenten niet in het Spaans zijn dan moeten ze vertaald worden door een beëdigd vertaler (dat kan in Nederland). Vervolgens moeten de documenten gelegaliseerd worden. Aangezien Peru nog niet mee doet met het Apostille verdrag, is dat ook een heel circus:
[ol]
[li]Naar het ministerie van buitenlandse zaken voor een legalistatie stempel
[/li][li]Naar het Peruaanse consulaat in Amsterdam voor legalisatie
[/li][li]Naar het ministerie van buitenlandse zaken in Lima voor legalisatie
[/li][/ol]
Overigens is het niet direct nodig om een verblijfsvergunning aan te vragen. Je kunt 180 dagen blijven op een toeristen visum, het land verlaten en de volgende dag terugkomen en weer 180 dagen in Peru blijven. Het trouwen geeft je wel direct toegang tot een verblijfsvergunning (na al het papierwerk).
Stephan, bedankt voor je reactie. Ik woon al een tijdje op een toeristenvisum in Peru en ga eind vh jaar trouwen met mijn Peruaanse vriendin. Dat internationale uittreksel heb ik al van mijn gemeente. Ik vroeg me af hoe jij die verklaring van ongetrouwd zijn hebt gedaan? Is dat een officieel document of maak je dat zelf (ik vind op andere forums altijd alleen maar info van Amerikanen en die moeten zelf een briefje schrijven…)?
GrDonny
www.proyectoperucentre.org