Emigreren naar Peru

Sorry Donny…met zelf papiertjes schrijven kom je hier niet ver !!!Zorg dat alles ondertekent door de gemeente…legalisaties hebt…vertalingen door een beedigt vertaler !!!Die heb je in Lima ook hoor…als je zover bent laat maar weten …dan stuur ik je zijn nmr …die trouwakte …of in jou geval niet getrouwd akte dien je bij jou gemeente aan te vragen. Tis een heel circus ,zorg dus dat je alles in 1 keer bij elkaar hebt…al is dat soms een heel kluwen…

De verklaring van ongetrouwd zijn kun je aanvragen bij de gemeente waar je het laatst in Nederland gewoond hebt. In mijn geval heeft mijn vader dat opgehaald, omdat het bij deze gemeente niet per post kon. De ongetrouwd verklaring was ook alleen in het Nederlands en moest dus vertaald worden. Let op dat alle Nederlandse documenten vertaald (indien niet in het Spaans) en gelegaliseerd moeten worden.

hallo allemaal

ik heb een vraag aan jullie allemaal. ik wil graag vanschijndelijk naar peru lima verhuizen en mijn vraag is. wat voor documenten heb ik nodig en wat moet ik regelen en moet ik examen doen?

gr van peter

Dat hangt een beetje van jouw situatie af. In princiepe heb je niets anders dan je paspoort nodig. Op een toeristen visum (krijg je bij aankomst) kun 6 maanden in Peru verblijven. Vervolgens kun je door de grens over te steken dit weer verlengen met 6 maanden enz…

Als je echter wilt werken is het lastiger, zeker als je geen Peruaanse vrouw hebt of zelf Peruaan bent natuurlijk. Als je al een werkgever hebt in Peru kan die een werkvergunning voor jouw aanvragen.

ik heb een peruaanse vriendin en zij is nu in nederland als au pair. maar als zij niet naar nederland kan komen dan ga ik naar peru toe en daarom wil ik graag weten wat voor documenten moet regelen en of inburgerings cursus moet volgen en examen moet afleggen. waar moet je beginnen om alles goed te laten verlopen?

Inburgerings cursus en examen zijn niet van toepassing in Peru. Je zult echter pas een permanente verblijfsvergunning (en werkvergunning) krijgen als je met je vriendin getrouwd bent.

Het is zonder problemen mogelijk om op een toeristen visa in Peru te wonen (heb ik ook gedaan voordat ik getrouwd was). Het enige nadeel is dat je elke 6 maanden even de grens over moet. Een baan vinden hier in Peru zal niet gemakkelijk zijn, zeker omdat je geen werkvergunning hebt. Die zou een potentiele werkgever dan eerst voor jouw moeten aanvragen. Als je niet hoeft te werken of via internet voor jezelf kan werken is dat geen probleem natuurlijk.

ok dank je wel. heb je toevallig nog website waar ik alles kan regelen? we zijn niet niet getrouwd. is er iemand die kan helpen of zijn er formulieren op internet om me in te schrijven? hoe is om in lima te wonen? ik wil heel graag weg uit nederland. hoe doe ik dan met diploma’s en mijn rijbewijs? ik kan daar ook zonder diploma’s mijn eigen bedrijf beginnen?

want met al dat regels wat we hebben worden we simpel weg gewoon gek van. ik had vandaag ind gebeld en om haar nederland te krijgen moet ze eerst inburgerings cursus en examen afleggen en als zij het haald dan kan ik pas mvv aanvragen.

Je hoeft je dus nergens voor in te schrijven als je op een toeristen visa in Peru verblijft. Als je jouw diploma’s hier wilt gebruiken dan zul je ze moeten laten vertalen naar het Spaans. Mogelijk ook legaliseren, dit kun je door het Peruaanse consulaat in Amsterdam laten doen (kan ook per post).

Je kunt hier dus waarschijnlijk geen baan vinden totdat je getrouwd bent. Verder is dat ook niet heel erg interessant want de salarissen zijn erg laag hier. Officieel kun je ook niet je eigenbedrijf beginnen op een toeristen visa. Je kunt in eerste instantie zonder bedrijf werken (raad ik niet aan i.v.m. Nederlandse belastingen) of je kan een IBC buiten Nederland en Peru opzetten. Stuur mij een PM voor meer informatie over de laatste optie.

De regels zijn erg lastig in Nederland, voor mij ook 1 van de reden om niet in Nederland te wonen. Via Spanje kon je geloof ik een deel van de regels omzeilen, weet niet of dat nog steeds zo is.

hallo stephan

ik weet niet of er meer opties zijn om naar peru te verhuizen? ik laat alle spullen in nederland of is dat niet verstandig? ik wil zowieso weg uit nederland en maakt me niet hoe en wat als ik maar begin heb. wat is een pm en wat is ibc?

gr van peter

Er is ook nog een inversteerders visa geloof ik. Je moet dan iets van 25000 USD investeren in je eigenbedrijf in Peru. Je moet dan ook een business plan hebben en binnen enkele jaren min. 5 medewerkers in dienst. Ik vond de voorwaarden voor dit visa niet interresant, maar wie weet voor jouw wel.

Wat betreft de spullen verhuizen, ik heb dat niet gedaan. Een container verschepen koste rond de 10.000 euro, daar kan je hier veel voor kopen. Ik heb enkel de belangrijkste spullen in mijn bagage meegenomen. Verder alles in Nederland verkocht en hier opnieuw gekocht.

Eerder had je nog een vraag over je rijbewijs, je kunt bij de ANWB een internationaal rijbewijs kopen. Hiermee kun je een jaar rijden in Peru dacht ik. Vervolgens moet je een lokaal rijbewijs halen.

pm = personal message = persoonlijk bericht in het forum (niet publiek)
ibc = international business company

ok daar zal ik ook aan te denken om alles hier te laten en daar alles te kopen. ik neem wel pc en mijn laptop wel mee naar peru en dat kan ik verzenden via tnt. wat kan ik beter doen huis kopen of huis huren? ik had zaterdagavond nog peruaanse feest gehad en daar hadden ze ook lekker eten. voordeel is in lima dat je geen lange broek nodig hebt. want daar is gloeiend warm. 13 aug 2011 gaat mijn vriending terug naar peru en ga ik van schijndelijk mee naar peru. weet je toevallig adres voor goed ticket?
ik heb e-mail adres van gmail pjluiken.

gr van peter

De laptop zou ik meenemen in de handbagage en niet per post verzenden. Dan hoef je namelijk geen invoerrechten te betalen. Daarnaast is het vaak moeilijk om spullen via de post door de douane te krijgen.

Persoonlijk zou ik eerste een huis of appartement huren. Dan heb je rustig de tijd om een mooie locatie om te kopen te zoeken. Koop niets hastig en raadpleeg altijd een goede advocaat. Verder kun je ook eerst kijken welke wijk of stad je beste bevalt. Ben je eigenlijk al wel eens in Peru geweest of een ander minder ontwikkeld land? Het is namelijk nogal een verschil met Nederland.

Wat betreft het weer, heb je in de winter wel een lange broek nodig in Lima. Het is nu overigens zomer. Kleding is overigens niet het belangrijkste om mee te nemen, kun je hier ook goed koop kopen. Vraag je vriendin maar om je mee te nemen naar Gamarra in Lima. De kwaliteit van de kleding is niet super, maar het is spot goedkoop.

Voor de ticket is het goed zoeken. Ik heb destijds een vlucht van LAN gevonden vanuit Madrid, dat was toen iets van 500 euro goedkoper dan vanaf Amsterdam, maar alleen op 1 specifieke dag. Je kunt overigens beter een retour ticket kopen, dat is meestal goedkoper dan enkele reis.

ik ben nog nooit in lima geweest en dat is voor mij de eerste keer. daarom zit ik hier op forum voor meer informatie. ik weet niet waarneer wintertijd is in lima en in welk gedeelte van het jaar kan ik beste vliegen naar lima? je woont nu ook lima en hoe was jou eerste ervaring?

De seizoenen in Peru zijn omgekeerd ten opzichte van Nederland. Dit komt omdat Peru op het zuidelijkhalfrond ligt. Als het dus zomer is in Nederland is het winter in Peru.

Voor het vliegen is het waarschijnlijk het goedkoopste om te vliegen wanneer er het minste toeristen zijn. Waarschijnlijk is dat januari/februari omdat Cusco dan in de regenperiode zit.

Ik woon op het moment niet is Lima, ik heb ruim een jaar in Lima gewoond. In La Molina om precies te zijn. Nu ben ik nog steeds in Peru, maar iets zuidelijker, in Ica. Het voordeel van Lima is dat je hier alles kunt vinden en krijgen wat je kunt bedenken. Het nadeel van Lima is dat het een enorme stad is (8,5 millioen inwoners). Er zijn delen waar je niet wilt wonen en misschien ook niet wilt komen. Daarnaast is het verkeer een grote chaos en file. Verder is het een groot deel van het jaar bewolkt. La Molina heeft wat meer zon dan de kust.

Zelf ben ik dus naar Ica verhuist. Dit is een kleinere stad en dus wat rustiger. Het klimaat is beter, we hebben hierbij vrijwel elke dag zon. In de winter is het 20-22 graden overdag. In de zomer is het snik heet, dus dat is weer een nadeel.

maar verder komt er geen sneeuw in peru neem ik aan? ik zie mijn vriendin dinsdag in leiden. ik zou wel graag aan de kust willen wonen. maar niet te dicht bij vliegveld. ik zag trouwens dat lima 2 vliegvelden heeft. ik ga denk ik eerst op vakantie ga naar lima en dan kan ik rustig kijken waar ik wil gaan wonen en daarna kan ik verder plannen wat ik wil. het lijkt me heel mooi om te wonen daar. hoe veilig is lima en hoe is bevolking in lima?

Sneeuw is er alleen in de bergen in Peru. In Lima is het in de winter tussen de 13 en 20 graden overdag. Niet erg koud dus voor Nederlandse maatstaven.

Lima heeft maar 1 vliegveld dat van belang is, dit is het vliegveld in Callao. In deze buurt wil verder inderdaad niet wonen. Mooi buurten aan de kust zijn San Isidro en Miraflores. Deze buurten zijn helaas ook vrij duur.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om eerst eens op vakantie te gaan naar Peru en eens rond te kijken. Peru is een mooi land, maar hier wonen vergt wel wat aanpassingsvermogen. Overigens zou ik niet terug naar Nederland willen. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk hier, maar men houdt zich zelden aan afspraken en tijden.

De veiligheid in Lima is erg afhankelijk van de wijk. In de goede wijken kun je gewoon veilig wonen en is er niet aan de hand. Er zijn ook slechte wijken en daar zul je de rovers bij wijze van spreken van je af moeten slaan op straat 's avonds.

1 like

ja ok dan lijkt me verstandig om eerst daar op vakantie te gaan en gelukkig weet mijn vriendin wel in welke wijk veilig is en welke niet. zou je wel je alleen op vakantie in nl komen of kom je nooit meer in nederland? als ik ga dan kom ik never nooit terug. hoe is het eten in peru en kan je daar ook lekker uit eten gaan?

Ik zal zeker nog wel af en toe Nederland bezoeken om familie en vrienden te bezoeken, maar in Nederland gaan wonen zal niet gaan gebeuren denk ik.

Wat betreft eten is Peru 1 van de beste landen in Zuid Amerika. Zeker in Lima vind je veel goede restaurants. Het eten is ook relatief goedkoop. De Peruaanse keuken heeft veel lekkere gerechten.

ik heb zaterdagavond peruaanse eten geprobeert en dat beviel me heel goed. als aan mij ligt dan stap ik nu nog in vliegtuig en dan zo naar lima toe. zijn er ook bepaalde talen die je moet kunnen spreken in peru? ik kan alleen nederland en engels. ik ben ook bezig met spaanse taal. mijn vriendin hebt me mee. zij is teacher in lima. kan ik ook in lima visum krijgen of is in nederland goedkoper?

Goede instelling hoor, direct willen vertrekken. Ik kon destijds ook niet wachten.

De voertaal hier is Spaans. Het aantal mensen dat goed Engels spreekt valt tegen. Het is dus eigenlijk wel een must om Spaans te leren. Al is mijn Spaans ook nog niet super, maar meestal begrijpt men wel wat ik zeg. Oefening baart kunst, dus dat zal wel goedkomen. Nederlands is hier alleen bruikbaar als geheimtaal, niemand die het spreekt of begrijpt. Er is wel Engelstalige TV op de kabel en er zijn Engels gesproken films in de Bios.

Je hoeft niets te doen voor het toeristen visum. In het vliegtuig krijg je een papiertje om in te vullen. Dit lever je in op het vliegveld en je krijgt een stempel in je paspoort. Ze geven je ook een deel van het formulier mee. Je hoeft niets te betalen. Raak alleen het papiertje dat ze je geven niet kwijt, dat moet je als je vertrekt weer inleveren.

Als je terugvliegt naar Nederland (als je dat nog wilt) is er wel een luchthaven belasting van ongeveer 30 dollar. Ze zijn bezig om dit in de ticketprijzen te verwerken, dus misschien hoef je dat al niet meer te betalen.