Hallo Pientje, Iiquitos is echt geweldig en super tranquilo maar daar lijkt me toch niet zoveel werkgelegenheid. Wat voor werk gaan jullie daar doen? Kijk uit voor anaconda’s ![]()
Hallo,
Begin volgend jaar ga ik emigreren naar Peru. Ik zit hier toch met enkele vragen rond. Bestaan er (betaalbare) expatverzekeringen? Hoe kom ik aan een visum, want een reisvisum is slechts voor een half jaar geldig? Ik heb daar nog geen werk, maar ben van plan ter plekke werk te zoeken (liefst in de sector internationale samenwerking, NGO’s). Hebben jullie daar tips rond? En kan ik Peru wel binnen met een enkele reis (maw. ik zou enkel een heen ticket kopen)?
Alvast bedankt.
Indie
Hola Indie,
- Verzekeringen zijn er. Betaalbaar is relatief natuurlijk, met een peruaans salaris zal dit toch best duur zijn. Toen ik naar Peru emigreerde had ik de eerste tijd een verzekering bij OOM verzekeringen. Die was toen het meest voordelig, weet niet welke nu gunstig is.
- Er zijn verschillende manieren om aan een visum te komen, maar als je erheen gaat om te werken is een werkvisum het meest logisch is. Je zal dus binnen de 183 dagen een baan moeten vinden bij een organisatie die je een contract wil geven. Let wel op, de meerderheid van de mensen in Peru werken niet formeel/legaal/dus niet met contract. Het is dus niet zo eenvoudig om dat te realiseren, zeker als buitenlander want organisaties mogen maar 20% van hun personeel uit het buitenland hebben. Als het niet lukt binnen een halfjaar, dan heb je wel het geluk dat men bij de grens meestal niet zo moeilijk doet en je nog een paar maanden extra geven.
- officieel is een ticket het land uit (meestal dus een retourticket) vereist. Soms wordt erop gecontroleerd, soms niet. Ik ben er meerdere keren op gecontroleerd en moest me in bochten wringen om het land in te komen. Maar elk ticket het land uit is prima, dus ook een busticket van de ene grensplaats naar de andere…maakt niet uit als je maar iets kan laten zien dat je binnen 183 dagen het land weer uitgaat.
GrDonny
Proyecto Peru
" Ik heb daar nog geen werk, maar ben van plan ter plekke werk te zoeken (liefst in de sector internationale samenwerking, NGO’s)"
Stel je daar niet zo veel van voor want in IS werkt men tegenwoordig zo veel mogelijk met lokale krachten. Lokale NGO’s hebben vaak geen belangstelling voor buitenlandse werknemers. Bereid je erop voor dat je moet beginnen waar misschien wel werk voor je is, engelse les geven in Lima (als je Engels en Spaans erg goed zijn), iets in toerisme (reisleider, reisbureautje, enz.), in rechtszaken tolken voor Nederlandse gevangenen,… Misschien heb je speciale kennis waar men daar behoefte aan heeft (bijvoorbeeld aan een universiteit of opleidingsinstituut). Helaas heeft Peru een grote werkeloosheid. Jammer, maar wel de realiteit
http://www.hostellima.nl/
Bedankt voor de uitleg! Dat zijn toch alweer enkele onduidelijkheden die wat duidelijker zijn
Het blijft toch een stap in het onbekende.
Ik heb al eens 8 maanden in Cusco gewoond en ga terug daar gaan wonen. Ik ga samenwonen met mijn Peruaanse vriend, en het voordeel is wel dat hij een goede vaste job heeft. Ik hield er al rekening mee dat ik engelse les ga geven of in de toeristische sector iets zoek om te beginnen, en hou er rekening mee dat dit zelfs misschien niet evident zal zijn. Gezien dat het wel onze wens is om af en toe eens over te komen naar België om hier de familie te bezoeken, is het financiële aspect toch ook wel iets belangrijk. Ik denk er over op termijn zelf iets op te starten in de toeristische sector gelinkt aan het sociale, maar ik wil eerst enkele jaren het werkveld beter leren kennen.
Ik vergeet mijn allerbelangrijkste tip nog: ga niet naar Peru zonder voldoende spaargeld!
Welke baan je ook zult vinden, je zal nooit geld kunnen sparen. Als je geluk hebt kan je ervan rondkomen. Maar op vakantie naar Europa… dat gaat zelfs niet in 10 jaar lukken. Spaar dus zoveel dat je de komende jaren een paar keer op en neer kan gaan en wat voor andere onvoorziene omstandigheden. Dat geeft je in ieder geval wat rust, waarmee je beter de tijd kunt nemen om iets leuks te vinden. En zeker als je zelf iets wilt beginnen (een heel goed plan want loondienst loont niet) zal je geld moeten hebben. Voor een visum op basis hiervan moet je trouwens $25000 USD investeren. Dat is misschien wat veel, maar blijf beter een paar maanden extra in Belgie om te werken en te sparen en ga dan naar Peru dan nu snel erheen en later een probleem te hebben… Ik woon trouwens sinds eind 2008 in Cusco dus als je nog andere vragen hebt…
GrDonny
Proyecto Peru
Hallo, ik (vrouw, 39) zoek contact met mensen die al in Peru zijn of van plan zijn te emigreren. Ikzelf wil misschien Engelse les geven en-of iets anders. Misschien een idee om met elkaar wat ideeen uit te wisselen en misschien samen wat op te zetten? Op dit moment zit ik in Lima tot half januari.