Welk visumbureau ?Dat zijn wel 2 verschillende dingen he…ge moet in NL jou reispaspoort in orde maken…en dat dient om te reizen…moet jelaten zien bij elke grenscontrole…het visum om het land in te mogen…dat krijg je…als uw reispaspoort in orde is…in Peru…het is beter dat je ff inlichtingen neemt bij de dokter…denk ik…ter zijn anderen die hier meer overweten !
ik heb over deze visumburo in amsterdam en ik heb site ervan. http://www.visumburo.nl/. ik heb daar toen mijn visum aangevraagd voor andere land buiten europa. maar ik moet dus wel visum voor peru in paspoort of is dat papiertje wat je in vliegtuig krijgt?
Je hoeft niet naar het visumburo te gaan. Het visum is niet meer dan het papiertje dat je in het vliegtuig krijgt en een stempel in je paspoort. Peru is vrij gemakkelijk wat dat betreft.
Wat betreft de doktor, je kunt het beste langs de GGD gaan. Zij hebben een speciale afdeling voor inentingen voor reizigers. Een dokter van de GGD zal je ook adviseren een aantal inentingen te nemen. Op zich is dat wel verstandig voor de zekerheid. Indien ze niet vanzelf een boekje met de gegeven inentingen aanbieden, vraag daar dan om. Kan altijd handig zijn later om aan een dokter te laten zien welke inentingen je hebt gehad (en welke ziekte je dus waarschijnlijk niet hebt).
ok dat scheelt weer 70 euro:D ik ga wel navragen bij ggd. je moet een maand voor vertrek bij ggd zijn geweest?
Het is beter zo vroeg mogelijk naar de GGD te gaan. Sommige inentingen hebben tijd nodig voordat ze werken en andere moeten herhaald worden voordat ze effectief zijn. Bel ze anders even om te vragen hoe lang je het beste van te voren langs kan gaan.
dat kan ik van de week wel even navragen over hoe en wat. ik kom van de week naar ziekenhuis.
Peru - informatie
Hier vindt u informatie over reizen naar Peru. Bijvoorbeeld welke inentingen (vaccinaties) worden aanbevolen, wat is hoogteziekte en is er een visum nodig voor Peru? Tevens kunt u hier reisgidsen en boeken over Peru bestellen.
http://www.wereldreisgids.nl/onderhoud/images/flagperu.gif
Taal
De officiële voertaal is Spaans. De inheemse bevolking spreekt vaak Quechua. In afgelegen gebieden kan het voorkomen dat de bevolking geen Spaans spreekt. Het Engels wordt echter in de drukbezochte gebieden vrijwel overal gesproken. Het is echter aan te raden om een paar woorden Spaans te leren om het contact met de lokale bevolking te vergemakkelijken.
Geldzaken
Het geldige betaalmiddel in Peru is de Sol (1Sol= 100 céntimos). 4 Peruaanse Nuevo Sol is ongeveer € 1 waard. Dollars zijn echter overal geaccepteerd. In de steden en bij aankomst op het vliegveld is het zeer goed mogelijk om geld te wisselen. Indien je op een trektocht gaat is het aan te raden om wisselgeld mee te nemen, aangezien in de afgelegen dorpen tijdens een trekking vaak weinig wisselgeld voorhanden is. Credit Cards zijn geaccepteerd in de grotere hotels en chique restaurants. Banken zijn meestal alleen `s ochtends geopend van maandag t/m vrijdag.
Fooien
Fooien worden steeds gewoner in Peru. In de chique restaurants en hotels is 10% vaak al bij de rekening inbegrepen. In kleine restaurants is het vaak een kwestie van je wisselgeld geven aan de ober die je geholpen heeft. Taxi chauffeurs verwachten meestal geen fooi.
Reisdocumenten
Je hebt voor de reis naar Peru geen visum nodig, wel moet je in het bezit zijn van een geldig paspoort dat na vertrek uit Nederland nog tenminste 6 maanden geldig is. Denk eraan om kopieën van je reisdocumenten zoals paspoort zelf mee te nemen en achter te laten voor familie of bekenden.
Post naar en van Peru is vrij snel, gemiddeld duurt het 10 dagen voordat post in Nederland arriveert. Postzegels en kaarten zijn vrijwel in alle boekwinkels verkrijgbaar.
Tijd
In Peru is het 6 uur vroeger dan in Nederland (in de wintertijd).
Inentingen Peru
Vaccinaties worden wel dringend aangeraden maar niet verplicht. Wij adviseren je om contact op te nemen met je huisarts of de plaatselijke GG&GD; bij deze instanties kunnen ze je de meest recente informatie geven over gezondheidvoorzorgsmaatregelen. Voor Peru worden de volgende inentingen aangeraden:
- DTP (difterie, tetanus, polio)
- Tyfus
- Geelzucht
Meer informatie infectieziekten en vaccinaties Peru
Hoogteziekte Peru
Vanwege de grote hoogten in Peru, kun je last krijgen van de hoogte. Door het lagere zuurstofgehalte in de lucht kun je hoofdpijn, een misselijk gevoel, duizelingen of kortademigheid krijgen. Aan deze hoogte zul je even moeten wennen en fysieke inspanning vermijden. Reizigers met hart- en/of longaandoeningen worden aangeraden voor boeking hun reisplannen met de huisarts te bespreken. In Nederland zijn, op recept, preventieve middelen te koop tegen hoogteziekte zoals daimox.
Malaria komt voor in het Amazonegebied en in het noordelijk kustgebied grenzend aan Ecuador beneden de 2000 meter. In deze gebieden wordt aangeraden malaria tabletten te slikken.
EHBO setje
Verder raden we je aan om te zorgen voor een basis EHBO setje zoals aspirines, immodium en anti-insektenmiddel, zonnebrand etc.
Luchthavenbelasting
De luchthavenbelasting bedraagt 25 US $ voor internationale vluchten. Voor nationale vluchten betaal je 12 Sol.
Festivals en Feestdagen
Het merendeel van de feesten in Peru stamt af van de katholieke religie. Tijdens feestdagen zijn veel banken en organisaties gesloten. Indien een feestdag in het weekend valt zijn deze instanties vaak de volgende maandag gesloten. Op veel feestdagen worden er in iedere stad kleurrijke processies gehouden en in het een gezellige drukte op het plein (Plaza des Armes) in het midden van de stad.
De belangrijkste festivals zijn onder andere:
1 Januari Ano Nuevo (Nieuwjaar)
2 Februari La Virgen de la Candelaria, een kleurrijk festival met name in Puno en omgeving Februari-Maart Carnaval, dit feest wordt vaak gevierd met watergevechten
Maart-April Semana Santa, Heilige week, dit is de week voor Pasen, Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Cusco is een goede plaats om de Paasprocessie te bekijken.
1 Mei Dag van de Arbeid
Juni Corpus Christi, de 9de donderdag na Pasen met een spectaculaire processie in Cusco
24 Juni Inti Raymi, het belangrijkste Inca festival, met name in Cusco een spektakel met straatdansen en parades.
29 Juni San Pedro y San Pablo
28-29 Juli Fiestas Patrias, onafhankelijkheidsdag van Peru, het belangrijkste feest in heel Peru
30 Augustus Santa Rosa de Lima, grote processies in Lima
8 Oktober Battle of Angamos
18 Oktober El Senor de los Milagros, religieuze processies in Lima, mensen dragen paarse kleding.
1 November Todos Santos, Allerheiligen
2 November Dia de los Muertos, Allerzielen
5 November Puno Dag, spectaculaire kostuums en straatdansen in Puno
8 December Fiesta de la Purisima Concepcion
25 December Navidad, Kerstmis
Literatuur
Om alvast in de stemming te komen en om je voor te bereiden op je reis geven we je hieronder een aantal tips van boeken en goede reisgidsen.
Boeken over Peru:
Naar de navel van de wereld
Overleefd, Yossi Ghinsberg, Bzztôh 1995
De generaal en zijn labyrinth, Gabriel Garcia Marquez
Voetsporen in de Andes, D. Murphy
Ancient Civilisations of Peru, J. Alden, 1975
The conquest of the Incas, J. Hemmings, Penguin 1970
Inca-kola, Matthew Parris
Reisgidsen Peru:
Peru, A Travel Survival Kit, Lonely planet
Bolivia en Peru, Dominicus serie
Peru Insight Guide, Apa Publications
Nelles Guide Peru, Spectrum
Dan zijn we uitgepraat ! ![]()
ach ja zo heeft iedereeen ook wat aan deze infomatie.![]()
hallo allemaal
weten jullie iets over aardbeving in japan en tsunami en heeft peru ook bereikt of gaat iets gebeuren met de kust van peru? ouders van mijn vriendin woont vlakbij de kust.
gr van peter
Er wordt hier inderdaad een tsunami waarschuwing afgegeven door de autoriteiten. De tsunami zal pas over een aantal uur hier aankomen i.v.m. de grote afstand tot Japan.
In Lima verschilt het risco nogal. Aan de kust wonen hoeft geen probleem te zijn als het een hoger gelegen gebied betreft. In Lima wordt Callao volgens mij het meest bedreigd door een tsunami. Andere laag gelegen kustgebieden kunnen ook getroffen worden.
Verder lijkt de tsunami mee te vallen in Hawaii, dus ik denk dat het hier in Peru verder ook wel zal meevallen. Het kan echter geen kwaad om voor de zekerheid hoger gelegen gebied op te zoeken voor mensen die zich vlak bij de kust in een laaggelegen gebied bevinden.
als ik goed begrijp dan loopt lima ook stukje onder water. ik hoop dat mensen daar op tijd geinfomeerd. hoe lang zou ongeveer duren voodat lima bereikt? 3 of 4 uur? hoe gaat nu op dit moment in peru?
In de VS verwachten ze een tsunami van ongeveer 2 meter hoog. Het zal hier wel ongeveer vergelijkbaar zijn. Op sommige plaatsen zal er dus wel wat water de stad in lopen, maar ik verwacht niets schokkends.
Het effect zal verschillen per deel van Lima. In Miraflores is de kustlijn bijvoorbeeld hoog, een golf van 2 meter zal daar geen huizen bereiken. In La Punta in Callao is de kans wel aanwezig dat er overstromingen zullen zijn, daar ligt de kust niet ver boven zeeniveau.
ok ik hoop dat in het zuiden van lima droog blijft ieder geval gedeelte waar ouders van mijn vriendin woont. ik ga nieuws zeker in gaten houden.
De tsunamie zou rond 19u Perutijd moeten aankomen…denk niet dat er problemen zullen zijn ,in Lima althans…buiten La Punta in Callao…daar is het nivel zelfs baja zero geloof ik…!
maar in lima zuid ligt wat hoger dan de rest van lima?
Hallo allemaal, ik heb om 19:00 uur contact gehad met familie in Peru,
echter daar was nog niets aan de hand, ze hebben wel de Costa Verde afgesloten, voor verkeer etc. Dit staat op Peru.com, op CNN werd gezegd, dat de westkust van Zuid-Amerika nog wel degelijk kans maakt om getroffen te worden. Ik vind het erg jammer dat de NOS hier niets meer over uitzend. Succes en laten we duimen.
laten we voor alle mensen gaan bidden dat alles goed verloopt met zee water. ik hoop dat ouders van mijn vriendin ook goed vanaf komt. want haar ouders wonen vlakbij de kust in het zuiden van lima. zal vliegvel ook dicht gaan vanavond?
Laten we dat doen ja,
ik heb echt geen idee… en ik vind t erg jammer dat er niets over in het nieuws is, en er is ook weinig over te vinden op internet. Sorry ik kan je ook niet helpen.
ik heb vanavond nog contact gehad met peru via au pair in lima en volgen hun zijn ze allemaal veilig. ik hoop dat het zo blijft. in tokio is opnieuw een aardbeving vanavond. ik hou nieuws ook in de gaten en hou contact met peru. ik kijk vandaag naar cnn en tegen half 2 in nederlandse tijd komt water aan. ik blijf hard duimen en bidden.