Emigreren naar Peru

Chauffeur diploma’s zullen niet direct omzetbaar zijn denk ik. Je zult daarvoor waarschijnlijk nog wat locale examens moeten doen voordat je de weg op mag.

Verder zullen er best banen te vinden zijn, maar de betaling zal niet al te best zijn. Mischien is een eigen business opzetten ook goede mogelijkheid. Het hangt er een beetje vanaf waar je interesses liggen en of die aansluiten op de markt.

mss kan ik me wel verplaatsen met openbaar vervoer. hoe goed is openbaar vervoer in lima? ik wil best wel eigen bedrijf opzetten en wat voor diploma’s heb je daar voor nodig?

Het openbaar vervoer is wat chaotisch, er is geen busboekje waarin je kan zien welke bus je naar welke locatie moet nemen. Je kan echter bijna overal komen met het openbaarvervoer in Lima. Verwacht wel krap te zitten of te staan in versleten bussen en combies. Het is verder wel te doen, toen ik in Lima woonde heb ik daar ook veel gebruik van gemaakt. Je moet dus wel rondvragen welke bus je moet nemen. Hier in Ica is er niet veel openbaar vervoer, maar met de mototaxi kom je overal in de stad voor 1,5 a 2 soles.

Voor het opzetten van een eigen bedrijf zijn geen diploma’s nodig. Enkel een goed idee, veel inzet en hardwerken. Veel buitenlanders beginnen een hostel / B&B, maar dan moet je dus al wel geld hebben om een locatie te kopen. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te bedenken

ik zit te denken om eerst 2 jaar ergens in lima te gaan werken zodat ik wat geld heb en daarna voor mezelf te gaan beginnen. dan heb ik 2 jaar de tijd om goed over na te denken wat voor bedrijf ik wil beginnen.

@Peterpjluiken: Als je in Peru wilt wonen 2 jaar om hier te werken en dan wat te beginnen dan moet je toch echt uitgezonden worden door een Nederlands bedrijf met vestiging hier of meteen bij een grote International terecht kunnen en daarnaast moet je echt meteen een leidinggevende functie krijgen binnen dat bedrijf anders kun je ´´sparen´´ wel vergeten:

1. De meeste baantjes binnen een Peruaanse onderneming zijn erg slecht betaald. Alleen als leidinggevende (binnen een grote onderneming) zijn de lonen hier vergelijkbaar met Europa en van sparen zal er geen sprake zijn voor de gemiddelde buitenlander die hier werkt binnen een Peruaanse onderneming. ´´De grote witte buitenlander´´ krijgt hier niet meteen een baan aangeboden omdat hij 3,4 talen spreekt etc. je moet toch echt wel overige kwaliteiten hebben en een topfunctie hebben in Nederland op dit moment om in aanmerking te komen voor een vergelijkbare functie hier.

Minimumloon: 600 soles (150 euro)
Normaal loon: 1500 - 2000 soles (374 - 500 euro)
Goed loon: 3000 soles of meer
Topfunctie: 15.000 soles of meer per maand

1. Verder, als je op de zelfde wijze wilt wonen als in Nederland: Goede en veilige wijk, redelijk appartementje, kabel tv, internet, telefoon, degelijke verzekering, auto, etc. dan moet je toch rekenen op 1000 USD per maand aan vaste kosten (minimum). Reken op 1500 USD als je ook nog redelijk wilt eten, uitgaan zo af en toe, af en toe een uitstapje maken in het weekend etc. Kortom, indien je hier wilt wonen zoals in Nederland ben je toch wel een 1500 USD per maand kwijt.
    Iedereen denkt dat Peru zo goedkoop is maar om hier te wonen zonder concessies te doen ben je haast evenveel of meer kwijt dan in Nederland (en zeker als je kinderen hebt en degelijke scholing wenst voor je kinderen dan is Nederland goedkoper dan Peru)

Dus van 2 jaar werken hier en wat ´´sparen´´ zal geen sprake zijn voor de meeste buitenlanders, behalve natuurlijk als jij reeds een topfunctie nu in Nederland hebt en direct hier een topfunctie in Peru kunt krijgen.

De beste keus is om 2 jaar in Nederland te werken, goed te sparen en DAN pas naar Peru te komen met je spaargeld. Andersom lijkt mij haast onmogelijk!

Veel succes ermee!

Ik ben bang dat cuscoperu gelijk heeft. Toen ik in Lima woonde gaf ik ongeveer 800 euro per maand uit. Ik had en heb nog steeds geen auto en maakte gebruik van het openbaarveroer om me te verplaatsen. Wel zit daar af en toe buiten deur eten in. Verder zijn wij geen big spenders en we kopen ook veel zaken op de markt (goedkoper).

De huur is erg afhangelijk van waar je zit in Lima. La Molina, waar ik woonde is echter is iets goedkoper dan Miraflores en San Isidro. Als je in deze wijken wilt wonen dan moet je zeker reken op de boven geschreven 1500 USD per maand.

Als je dan kijkt naar de salarissen zoals hier boven beschreven (die kloppen denk ik wel aardig), dan zul je zien dat het moeilijk is te sparen. Ik ben het dan ook eens met de conclusie van cuscoperu dat het financieel gezien waarschijnlijk beter is om eerst in Nederland te werken en te sparen en vervolgens te emigreren i.p.v. sparen in Peru. Waarschijnlijk heb je in een halfjaar in Nederland meer gespaard dan in 2 jaar in Peru.

dan heb je meteen volgende vraag al beantwoord over hoeveel een huurhuis ga kosten in lima. ik heb al wel aardig wat zak centjes op de bank staan en dat is ook geen probleem. mss is nu wel tijd om goed overna te denken wat voor bedrijf ik wil starten.

mij peruaans vriendin die wil graag in nederland komen wonen en werken en ik wil heel graag naar peru komen wonen. maar daar komen we wel uit en mss blijf ze tot in aug 2012. dan heb ik ook aardig wat bij gespaart.

In La Molina betaalde ik 900 soles per maand aan huur voor een appartement van ongeveer 80 m2. Toen wij vertrokken werd de huur verhoogd, de vraagprijs was 1200 soles per maand, maar ik weet niet of dat de uiteindelijke huurprijs is geworden.

Een huis zal nog wel stukje meer kosten. De kosten zijn verder erg afhankelijk van de locatie.

Hier in Ica huur ik een huis voor 400 USD per maand, 300 m2 en op een goede locatie. In Lima zal dit meer dan het dubbele kosten ben ik bang. Misschien dat iemand anders de huurprijzen voor huizen beter paraat heeft.

ik hoef niet perse in lima te wonen. het lijkt me ook wel leuk ergens buiten lima te gaan wonen en dan in lima gaan werken. ik kan ook bij ouders van mijn vriendin gaan wonen. zijn er nog leuke dorpjes waar ik kan gaan wonen?

Richting binnenland vind ik Chosica we een aardig plaatsje. Geen idee of het duur is daar, maar denk dat de afstand al behoorlijk groot is om in Lima te werken. Afhankelijk van waar in Lima natuurlijk. Het is in Chosica een stuk zonniger dan in Lima.

Aan de kunst vind ik Punta Hermosa een mooi strand. Of het ideaal is om te wonen weet ik niet, er is niet veel meer dan het strand. In de winter is het uitgestorven. Ook dit is al weer op aardige afstand om elke dag heen en weer te gaan, wederom afhankelijk van waar in Lima je zou werken natuurlijk.

Houdt er ook rekening mee dat Lima een groot file probleem heeft. Elke dag staat het verkeer compleet vast.

ik ga vragen aan mijn vriendin of ik bij haar thuis kan blijven wonen en dan kan ik ergens in lima voor mezelf te beginnen.ik ga eerst op vakantie daar naar toe.

Als je bij haar familie kunt wonen is inderdaad meteen een heel ander verhaal. Op die wijze zouden je kosten flink dalen en heb je waarschijnlijk ook meteen een heel ander uitgavenpatroon. Zo zou je het met relatief weinig geld makkelijk een jaartje kunnen uitzingen en kijken wat de mogelijkheden zijn hier!

Het is wel verstandig inderdaad om eerst een paar maanden op vakantie te komen en bij haar (ik neem aan haar familie) te wonen, aangezien de Peruaanse familie toch andere waarden en normen heeft dan de gemiddelde Nederlandse familie. Voordeel is dat je waarschijnlijk direct wordt opgenomen in de familie en ze je uiterst vriendelijk zullen behandelen maar het nadeel is dat veel “privacy” er niet bij zal zijn. Samen met je vriendin een kamertje in haar ouderlijk huis bijvoorbeeld is een onmogelijke gedachte voor 99 van de 100 Peruaanse gezinnen (ik heb zelfs het idee dat dat typisch nederlands is dat het als normaal wordt gezien).

Enfin, zaak dat je het met je vriendin eens wordt en gewoon een 3 maanden eerst naar Peru komen en kijken hoe het gaat. Wellicht heb je in die 3 maanden al een goed idee van hoe en wat !

Succes :slight_smile:

en mocht in 3 maanden niet lukken dan kan je altijd terug gaan of ergens anders gaan werken. we zien het wel.

Het is een groot voordfeel als je met je vriendin zou kunnen bijwonen…en met haar familie…ik heb da ook gedaan…maar ik heb na korte tijd een achterbouwtje laten bijzetten…een soort van grote kamer met aparte douche ,toilet…en dit in goed materiaal…voor weinig geld …en woon hier nog steeds in…en eigenlijk is dat heel goed !
Tuurlijk heb ik mijn stukje grond ook gekocht…in Lunahuana en ben daar aant bouwen…maar beetje per beetje …zonder lening !
In het huis in Lima verdelen we het etenaankoop enzo…en zo is het voordelig voor iedereen ! Ik zou dat doen als ik u was…ge hebt dan meteen een thuis !

ok dat kan ik ook gaan doen. heb je alles zelf gebouwt of je het laten doen?

Beste mensen,

Eind juni 2011 gaat mijn gezin (Joost 37 jr, Mabel 36 jr en tweeling 4 jr) emigreren naar Trujillo, Peru. Het is echt spannend. Hier ga ik naast Nederlands bedrijf ook een Peruaanse outsourcing afdeling opzetten. Mijn bedrijf houdt zich bezig met software ontwikkeling (open source applicaties zoals TYPO3, Magento en Wordpress), Support en webhosting (vanuit Nederland). Een woning is reeds gebouwd en er komt een verdieping bij voor eigen bedrijf.

Wellicht is het leuk om in contact te komen met andere mensen die deze stap ook wagen. Ik ben benieuwd naar de reacties. Woon je in Trujillo of ken je mensen die hiernaartoe willen komen om (tijdelijk) te werken in een leuke omgeving (als stagiair)? Ik hoor dan graag je reactie.

Met vriendelijke groeten,

Joost van Berckel
Bedrijf
Weblog
Twitter
Facebook

Gewoon laten doen …best goedkoop !

ok weten jullie ook hoe dat papiertje heet wat je in vliegtuig krijgt voor je visum?

Ge krijgt er zelfs 2 op het vliegtuig om in te vullen !!!
1 is een wit voor de immigratiedienst…uw visum dus…het andere is een groen (geloof ik )en das voor de douane …of je niks aan te geven hebt ivm je bagage !!!Het wit hou je 1 stukje bij tot je weer vertrekt…het ander geef je af bij de bagagecontrole…geen problemen met deze dingen hoor…tis hier zeer soepel in vergelijking met sommige andere landen !

dat is ook heel erg makkelijk en zeer goedkoop. als je naar visumburo gaat dan ben je ongeveer 70 euro kwijt en dan duurt een week of 2 dat je paspoort terug hebt. voordat je vertrekt naar peru moet je ook nog langs de dokter?