Elektronica / Mobiele telefoons

Dat was toch een tegenvaller in Huis ten Bosch, ik had daar eigenlijk toch wel gehoopt op een kroket of andere typisch Nederlandse vette hap. Of anders wel een nord zuurkool of een kom snert. Maar helaas, helemaal niks. We een restaurant genaamd “Guten appetit”…

Maar voor een snelle hap tussendoor ook erg geschikt: takoyaki! Wel een tip: pak twee prikkertjes, dat eet een heel stuk makkelijker en scheelt een hoop geklieder…

Het is nu misschien een beetje laat, maar er is een andere wel zeer goedkope manier van bellen vanuit het buitenland: niet met GSM en niet met de normale vaste (KPN) lijn, maar via Internet bellen. Je maakt dan contact met je laptop of netbook via Internet met de VOIP-lijn (Internet telefoonlijn) van je provider in Nederland en belt van daar uit met iedereen.

Je hebt in het buitenland een internetverbinding nodig, maar in veel hotels in Japan is dit mogelijk en vaak ook gratis en anders in een Internetcafé.

De kosten voor de belverbinding via Internet met je provider in Nederland zijn dan verder gratis en voor de verbinding vanuit je provider naar de vaste lijn of de mobile telefoon betaal je het goedkope lokale tarief alsof je in Nederland belt! En naar je VOIP-lijn van je eigen thuis bellen is zelfs geheel gratis.

Ik ben thuis overgestapt naar een Internet abonnement van XS4ALL (misschien niet de goedkoopste, maar wel een goede, zo niet de beste; ik betaal Euri 30,- per maand voor ADSL Internet). Daarbij krijg je gratis een “Fritz-modem” waarop je zowel je computer(s) bedraad en draadloos aansluit en ook je normale huistelefoon (analoog of ISDN maakt niet uit). Vervolgens krijg je van je provider gratis 2 nieuwe telefoonnummers (VOIP-nummers = bellen via internet). Je kunt dan met je bestaande vaste huistelefoon(s) bellen en gebeld worden op zowel je vaste (KPN) lijn onder je oude telefoonnummer, en ook op deze nieuwe VOIP nummers. De huistelefoon gaat dus gewoon over en er hoeft ook geen computer aan te staan. Je kunt met de VOIP-nummers bellen naar alle vaste en mobiele nummers in binnen of buitenland en je betaalt dan de gesprekskosten (zoals bij KPN). Maar bel je naar het buitenland, dan is het VOIP-tarief vaak veel goedkoper (naar Canada bijv. met VIOP = 0,89 cent/minuut en met KPN = 8,34 cent/minuut = 935% duurder).

Ik heb mijn Siemens ISDN telefooncentrale met 4 ISDN nummers (bedrijf aan huis) erop aangesloten en alles werkt met de KPN-lijnen als voorheen. Tevens heb ik in een actie van december jongstleden een gratis netbook (Asus EEE) bij het abonnement cadeau gekregen (maar die actie is nu helaas afgelopen). Op je laptop of het netbook installeer je een gratis telefoonprogrammaatje (kun je ook downloaden bij xs4all) en vervolgens kun je ook met je laptop via Internet bellen naar alle vaste en mobiele nummers in de wereld.

Maar nu komt het: dat kan ook vanuit het buitenland! Dus als je bijvoorbeeld vanuit bijvoorbeeld Japan of Nieuw Zeeland belt, dan bel je als het ware vanuit Nederland en betaal je dus het goedkope lokale beltarief. En bel je naar je eigen VIOP-huisnummer, dan zijn er helmaal geen gesprekskosten!! Bel je naar een vriend(in) in Nederland, dan is het voor hetzelfde tarief alsof je vanuit je eigen huis belt! Dus een paar cent per minuut (in plaats van Euri 2,40 per minuut met je mobiel).

Je moet dus wel een Laptop of Netbook bij je hebben. Je belt dan met de microfoon en de luidsprekers van de laptop. Maar wil je meer privacy (bijv. in een Internetcafe) dan kun je voor een paar euro een losse telefoonhoorn op je laptop erbij kopen. Ik gebruik zelf mijn (draadloze) Bluetooth headsetje van mijn mobile telefoon en de kwaliteit van de lijn is gelijk aan die van een normale vaste lijn van KPN.

Goede reis!

Voor onze reis naar Japan eind juli overwegen we een nieuwe digitale camera te kopen. Is het misschien zo dat het veel goedkoper is om de camera in Japan te kopen in plaats van hier?

E.e.a. is afhankelijk van de wisselkoers, maar met een beetje zoeken kan je prachtige aanbiedingen tegenkomen. Maar hou er wel rekening mee dat de douane ook nog een deel van jouw voordeel wil innen. De kans dat je eruit gepikt wordt is weliswaar klein, maar elk beetje winst is dan meteen verdwenen.

ook moet je goed opletten dat de camera ook Engelse (of uiteraard Nederlandse) menu’s heeft, anders moet je nog een cursus Japans bij de prijs van de camera optellen. De camera’s van Panasonic bijvoorbeeld kosten in Japan zo’n 40 tot 50% minder dan hier, maar dan heb je alleen Japanse menu’s. Dan verkopen sommige winkels (vooral in Akihabara) ook wel exportmodellen die wel meerdere talen bieden, maar die kosten dan ineens weer het dubbele. Denk daarnaast aan de garantie, bij problemen zal de Nederlandse importeur in de meeste gevallen alles behalve behulpzaam zijn.

En nog een ander nadeel van praktische aard: je kan vooraf de camera niet leren kennen, uitzoeken waar alle functies zitten, of welke instellingen het beste resultaat geven. Dat zal de kwaliteit van je foto’s zeker niet ten goede komen.

Ik onderstreep vooral Wizard’s laatste (praktische) argument: je hebt vooraf niet de kans om de camera te leren kennen. Daarnaast denk ook ik dat het financiële gewin matig zal zijn…

Ik zou dus gewoon de camera al in Nederland kopen, en in ieder geval alvast uitproberen, zodat je weet wat je in je handen hebt zodra je daar loopt!

Ben gezwicht voor de argumenten. Na een beetje googlen bleek inderdaad dat het prijsverschil met Japan nihil is, en het is een goed idee om vast wat met de camera te oefenen. Niet dat ik nu zo’n professional ben, maar toch…

Hallo,

Wij zijn op reis en moesten wel een camera in Azie kopen onze camera is na anderhalf jaar en het maken van 15.000 foto’s overleden :). Wij hebben hem zelf in Kuala Lumpur gekocht een canon ik heb het met Nederland vergeleken het heeft ons 100 euro gescheelt met Nederland. Deze heeft gewoon een Nederland menu.

gr van Moira

Dit lijkt me voor alle elektronica van toepassing. Daarnaast moet je ook goed opletten of het apparaat/oplader geschikt is voor 220V. En als je een eerlijke vergelijking wilt maken, dan moet je ook nog een adapter (van japans naar nederlands) voor de stekker in je prijs meerekenen.

Zo’n verloopstekker kost je hooguit een euro, dat zal het verschil niet maken. Maar inderdaad, het is wel belangrijk op te letten of het apparaat in kwestie voor alle spanningen geschikt is, ik had het omgekeerde probleem, ik kwam er in Japan pas achter dat m’n batterijlader niet op 110v werkte…

Ik ga overmorgen, en ik dacht ineens: “zou ik m’n 220v scheerapparaatje nou wel meenemen?”. Misschien doet 'ie het daar niet of te langzaam (au !) maar moet ik er wel nog 4 weken mee rondslepen.

Het is eigenlijk een baardtrimmer, met een oplaadbare accu, die op 220v werkt. Laad 'ie daar dan wel op? Het heeft overigens geen overzet schuifje van 220v naar 110v. Een universele stekker heb ik wel.

Thanx.

:chin:

In Japan hebben ze inderdaad 110V (50 of 60Hz, afhankelijk van het deel van Japan), dus een apparaat wat echt 220 nodig heeft zal niet of niet goed werken. Maar staat er niet iets op de lader van het apparaat? De meeste laders tegenwoordig kunnen met alles tussen 100 en 240 volt overweg, zonder schuifjes o.i.d… Uiteraard kwam ik er bij m’n eerste bezoek aan Japan ter plekke pas achter dat mijn batterijlader helaas nog niet zo modern was…

Houdt ie het overigens die paar weken niet op de accu uit? Nu scheer ik me tijdens vakanties weliswaar wat minder vaak, maar drie weken is tot nu toe nooit een probleem geweest.

In Japan gebruiken ze overigens Amerikaanse stekkers met twee platte pennen. Bij elektronicazaken verkopen ze vaak ook goedkope platte adapterstekkers, die vind ik persoonlijk handiger dan de meestal toch vrij lompe (en prijzige) “wereldstekkers”.

:wereld:

Dat is wel zo. Gewoon ff goed scheren voordat ik vertrek. Nog 1 keer opladen, en een *volle *trimmer mee naar Japan, zou theoretisch moeten lukken.

Een pracht idee, thanx !!!:smile:

Maak je maar niet druk. Ik reis zo vaak zonder de juiste stekkers mee te nemen. Bij de meeste elektronicazaken kunnen ze je wel uit de brand helpen. Gewoon meenemen wat niet werkt, dan snappen ze het voor de rest wel. Zo heb ik mijn eigen stekker voor Japan bij de Yodobashi Kamera in Akiba gekocht. :wink:

Amerikaanse adapters werken trouwens ook, zoals Oss al zegt. Daar maak ik ook gebruik van.

Maar aan een verloopstekker alleen heb je niet zoveel als het apparaat in kwestie dienst weigert op 110 volt. Dus toch altijd verstandig vooraf even wat te checken…

Dat is zo. Heb er zelf alleen nooit problemen mee gehad. Maar goed, ik steek 'm er altijd gewoon in, en de consequenties zien we daarna wel. :wacko:

Is een gewoon ouderwets scheermesje niet een idee?
Weegt niets en doet 't altijd!
Kun je overigens ook oveal in Japan kopen hoor!

De wat luxere hotels hebben, zoals overal ter wereld, dual-voltage stopcontacten in de badkamer. Even een schakelaartje omzetten en ze leveren 220V. Relatief laag vermogen, dus prima voor scheerapparaat maar niet voor haardroger inderdaad…

Een omzetter 110 naar 220V kost een paar tientjes in euros en is lokaal wel te koop. Wij zeulen de onze, gekocht bij Radio Shack in USA, altijd mee voor dit soort trips; weegt zeker een paar ons omdat het echt een transformator is, geen simpele verloopstekker.

Groetjes,

<Erik> & [Sandya]

We hebben afgelopen zomer in de Toyoko-inns gelogeerd (Tokyo en Kyoto) en daar lag steeds een gratis scheermesje in de badkamer bij de zeep en de champoo. Heb het zelf echter niet gebruikt (zie foto).

Nog een vraagje ; heeft er iemand van jullie ervaring of je je eigen mobiele telefoon in Japan kunt gebruiken? Ik las nl. dat dit niet mogelijk was v.w. andere netwerken.

Ik ben er niet zo heel erg goed in thuis, maar weet wel dat je aan een gewone dual- of triband niks hebt. Als je toestel HSDPA ondersteund zou hij volgens mij echter wel moeten werken. Wellicht kan iemand dit bevestigen danwel corrigeren?

1 like