Dank je wel voor je reactie. Ik heb een heel eenvoudig toestel ( Nokia 1600 prepaid ), dus ik ben er op voorbereid dat dit niet zal werken.
Prepaid werkt volgens mij sowieso niet meer buiten Europa.
Een dual of triband mobiele telefoon werkt inderdaad niet in Japan (Japan heeft een ander soort netwerk). Maar je kan je in Japan prima redden met een telefoonkaart hoor. Heb ik ook gekocht een telefoonkaart voor 20 euro en ik kon er 3 weken lang mee doen zelfs paar keer naar mijn ouders in NL gebeld! Let er alleen wel op dat je een Yen muntstuk altijd bij je hebt (weet zo niet meer welke 5 of 10 yen muntstuk). Als je gaat bellen bij een telefooncel moet je altijd eerst nl. een muntstuk erin doen, dan de telefoonkaart en dan kan je bellen (na het gesprek krijg je altijd het muntstuk weer terug).
Hallo Elfje,
Dank je wel voor je tip. We vertrekken binnenkort, dus het komt goed van pas.
Groetjes,
Johanna
In Japan kun je met elk Nederlandse GSM toestel dat UMTS heeft bellen en gebeld worden. Veel toestellen hebben tegenwoordig UMTS. Ook veel prepaid providers ondersteunen buitenland bellen (ook Japan), maar je bent doorgaans wel snel door je beltegoed heen!
Ik heb afgelopen zomer gebeld vanuit Japan met een NL (T-Mobile) abonnement en het kostte me Euri 1,89 per minuut. Gebeld worden kost ongeveer de helfd. SMS-sen gaat niet, maar MMS-sen wel kostte me Euri 0,84 per bericht.
Ik had mijn GSM eigenlijk bij me om gebeld te kunnen worden (kinderen thuis) en hield het dan heel kort om daarna terug bellen met mijn laptop via Internet. Dit kostte me dan helemaal niets (Internet met VIOP bij Xs4all.nl). Je maakts als het ware via Internet verbinding met je eigen virtuele telefooncentrale thuis om vandaar uit te bellen met lokaal tarief (en intern is dan dus gratis; kan ook in andere landen).
SMS-sen kun je ook vervangen door e-mailen. Internetverbinding is in de meeste hotels in Japan gratis/inclusief en in veel lobby’s staat een PC met internet voor gebruik door gasten.
Onderweg bellen met de publieke telefoon (met belkaarten) in Japan is ook een (niet dure) optie.
Zeker weten? Een paar jaar geleden werkte het inderdaad nog wel, alleen moest je dan een soort abonnement speciaal voor het buitenland sluiten, dan belde je met je prepaid over de grens toch gewoon op rekening. Met mijn prepaid kon ik zo toch probleemloos bijvoorbeeld in de VS bellen.
Echter, al een aantal jaren geleden hebben zover ik weet alle grote providers dit beleid omgegooid, toen kon je ineens binnen Europa zonder zo’n abo toch bellen, maar dan wel van je prepaid tegoed. Buiten Europa is het echter jammer maar helaas, in ieder geval met T-mobile heb je dan nergens netwerk. Niet in de VS of Canada, niet in Dubai, niet in het verre oosten.
Als aanvulling op het antwoord van Gejo01.
Met mijn T-mobile abo heb ik afgelopen weken in Japan wel kunnen sms-en a 45 eurocent per bericht.
Op dit moment in Japan. Zowel de simpele nokia als de nieuwere werken niet! Voor ons geen probleem. Nummer van receptie van hotel is bekend thuis en het contact gaat via de hyves blog of skype!
Vewacht dus niet al te veel van je mobieltje in Japan. De tips van de belkaart of het internet zijn dus handig!
Mijn Nederlandse Nokia E66 met T/mobile abbo deed het vorig jaar prima zonder ook maar iets te hoeven instellen (=wel een UMTS toestel).
Beste forumlezers,
we zijn weer thuis van een prachtige reis door Japan. N.a.v. mijn vraag over het gebruik van een mobiele telefoon, hebben we die van ons gewoon thuisgelaten. Direct op het vliegveld van Osaka 2 telefoonkaarten gekocht, voor het geval dat we die nodig zouden hebben.
Geregeld contact gehouden met het thuisfront via e-mail.
Op het eind van onze reis de telefoonkaarten weer ongebruikt aan een van onze vriendinnen gegeven.
Groet,
Johanna
had vorig jaar een sony-ericsson 3g umts toestel met simcard van vodafone& die deed het gewoon hoor,bellen & gebeld worden plus sms etc.
nu heb ik een ander toestel met nog meer foefjes etc.
wil in japan google maps & evt.de navigatie(wayfinder)gebruiken via gps die dus gebruik maakt van mijn eindeloos internet abonnement
jammergenoeg is het echt superduur om via je mijn hi eindeloos internet abonnement(of welk ander dan ook) het internet te gebruiken
ga nu dus mijn oude prepaid card gebruiken aangezien vodafone wel een vakantiebundel aanbiedt voor onbeperkt internet op je mobiel in japan
kost dacht ik voor 7 dagen = 25mb 10euro
is nog altijd goedkoper dan als ik mijn abonnement ga gebruiken
geen gesleur meer met mijn lonely-planet etc.
lijkt me erg handig aangezien je niet afhankelijk bent van een internetcafé bent oid
Hallo ![]()
Graag wil ik weten hoe het georganiseerd is met WiFi in Japan. Ik lees dat het internet toegankelijk is in veel hotels en openbare gebouwen. Maar ik denk dat hier computers staan? Het liefst neem ik altijd mijn netbook (klein laptopje) mee op reis en houd zo mijn reisverslagen bij. Dan kan ik offline schrijven en als ik ergens online kan zet ik het op internet. Is het de moeite waard mijn netbookje mee te nemen of zal ik alleen computers tegenkomen en kan ik hem beter thuis laten?
Neem gerust je netbook mee naar Japan. In vrijwel elk hotel is Internet aanwezig, hetzij WiFi of gewoon met een kabeltje.
Wij sliepen vorig jaar in Toyoko-inn hotels en die hebben allemaal een computer voor gasten in de lounge staan en (bedraad) internet op de kamers voor je eigen laptop/notebook/netbook… Bij de meeste hotels is dat niet veel anders. Alleen bij onze overnachting in een tempel in Koyasan was geen Internet aanwezig. We gebruikten ons netbookje om onze log bij te houden, e-mail te lezen, de treinschema’s op te zoeken en ook om goedkoop te bellen. Neem wel ook een verloopplug mee voor de netspanning.
Dankjewel!!
Bedoel je met verloopplug een verlengsnoertje voor de netwerkkabel?
Of een wereldstekker? (Heb allebei)
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoel een wereldsteker voor de netvoeding. Die is 100 Volt in Japan, maar daar kunnen alle laptop/nootbook/netbook voedingen mee overweg.
Een netwerkkabel kun je in de hotels wel lenen, maar gemakkelijker neem je ook een eigen utp patchkabeltje mee.
Succes!
Ik gebruik zelf van die simpele Amerikaanse verloopstekkers, die kosten niks en zijn veel compacter dan een wereldstekker:
http://img189.imageshack.us/img189/6691/20170.jpg
Wat betreft die 100V, vrijwel alle voedingen/laders kunnen daar mee overweg, maar controleer het voor de zekerheid wel even. Er bestaan nog steeds uitzonderingen…