Hoi allemaal,
Ik ga 21 februari voor 3 dagen naar Tokyo. Wie kan mij dingen adviseren die ik echt moet zien daar?
Alvast bedankt.
Groetjes
Nou als er een weekend inzit moet je zeker op zondag naar de wijk Harajuku gaan !! Daar zie je op de brug naast het JR station de tieners in de gekste uitdossingen !!
Trouwens de hele wijk Harajuku is een “tienerheaven” dit is vooral leuk ivm de superleuke winkels en de mensen die er rondlopen…je kijkt je ogen uit !!! (Ook gewoon overdag en savonds)
De winkels in Tokyo zijn elke dag tot 22.00 uur open dus genoeg tijd om na het sightseeing doen nog te gaan shoppen !!
Wat je hiernaast verder echt moet zien en doen:
- De tempel in Asakusa.
- Naar de bovenste verdieping van de Government towers gaan is iets van 85 verdiepingen ofzo. Daar heb je geweldig uitzicht over heel Tokyo (de linkertoren heeft het mooiste uitzicht). De lift naar boven is gewoon gratis (hoef je ook geen geld te betalen voor de Tokyo Tower …)
- Naar de wijk Odaiba met de monorail by night (Yurikamome lijn)! De monorail nemen is al heel mooi, je rijdt hoog tussen alle gebouwen door, net science fiction en je komt langs de Tokyo Tower en de Tokyo Bridge. Als je uitstapt bij Odaiba, bij de winkels en je blijft “boven” en dan naar links kom je bij de oever van de rivier en dan zie je de hele skyline van Tokyo !! (Met nep-statue of Liberty erbij…).
- Overdag gewoon naar alle wijken gaan, Asakusa, Electronic city Akihabara, Ueno, Shinjuku, Shibuya, Harajuku. Gewoon rondlopen, winkels en warenhuizen binnengaan en je vergapen aan de gekke dingen !
- Naar de wijk Shibuya gaan voor 1 vd drukste oversteekkruispunten ter wereld (vd film Lost in Tokyo) aan de overkant heb je Starbucks als je daar op de 1e verdieping voor het raam gaat zitten kijk je uit over het hele kruispunt (geweldig !). Vooral mooi by night.
Daar heb je wel 3 volle dagen mee gevuld !
Veel plezier in Tokyo !
Dank je wel eenelfje voor je tips. Die ga ik zeker gebruiken. Zijn er nog meer dingen die ik echt moet weten over Japan?Waar ik echt op moet letten?Weet jij misschien hoe ik van het vliegveld richting het centrum moet komen,want ik heb gehoord dat het vervoer erg duur is.
Groetjes Inge
Nee hoor het vervoer is niet duur hoor.
Er zijn verschillende treinen vanaf de Narita luchthaven naar Tokyo stad.
Waarvan er 2 goedkope treinen zijn naar de stad. Eentje gaat naar Tokyo station maar die gaat maar 1x per uur v.a. Narita Airport. JR Sobu Line is dat en die doet er 85 min over. Kost 1300 yen.
Het handigst en goedkoopst is om de Keisei Limited Express te nemen en die kost maar 1000 yen. Die vertrekt nl. elke 20 min naar Ueno Station in Tokyo. Vanaf Ueno Station kan je makkelijk de metro nemen naar waar je zijn moet in Tokyo ! Deze trein doet er 75 min. over. En is dus niet duur.
Mocht je bv naar Asakusa moeten ivm je hotel dan moet je met deze trein overstappen in Aoto, maar dit is makkelijk want de aansluiting komt op het perron er tegenover. Als je dit moet doen dan moet je op de luchthaven kijken naar de lijnen en de kleuren. Je moet dan nl. nog een gedeelte met de metro. Dit kan je gelijk bij het treinkaartje kopen en kost 100yen meer. Dan heb je het hele gedeelte.
Mocht je naar Ueno station gaan dan is dit rechtstreeks. Vanuit hier kan je met de metro verder. Of je koopt alleen een kaartje voor het gedeelte wat je nodig hebt dit kan je makkelijk boven zien. Daar staan de stations op en ertussen het bedrag wat dit kost. Dit geld gooi je gewoon in de automaat. (Er zijn automaten waarop Engels is !)
Als je de Keisei Limited Express neemt moet je op de luchthaven wel goed kijken dat je naar de sporen van de Keisei lijn gaat (en niet naar de JR) vervolgens moet je goed kijken dat je de Limited Express neemt en niet de Keisei Skyliner (Deze is dubbel zo duur en doet er 40 min over). Maar er wordt wel goed aangegeven welke eraan komt. En het verschil is makkelijk te zien. De Skyliner ziet er gelikt uit en de Limited Express ziet eruit als een kruising tussen een trein en een metro. Lijkt meer op een metro.
In Tokyo zelf is het openbaar vervoer ook niet duur hoor.
Je kan een dagkaart kopen voor de metro voor 1000yen.
Let er wel op dat je in Tokyo 2 metronetwerken hebt. De Tokyo Metro en de Toei Metro. Ze hebben allebei hun eigen dagkaart maar je mag niet met de kaart van de ene in de metro van de ander.
Als je nu een dagkaart koopt let er dan op dat je de Toei and Tokyo Metro One-Day Economy Pass koopt, dit is een gecombineerde dagkaart voor allebei de netwerken voor 1000yen zodat je met alle metrolijnen kan reizen.
Je hebt in Tokyo ook de JR Yamanote lijn, dit is een “cirkellijn” door Tokyo maar dit is geen metrolijn maar van de JR. Als je deze nog bij je dagkaart wilt doen moet je de Tokyo Free Kippu kopen voor 580yen per dag meer. Dan mag je die ook gebruiken.
Maar als je de combikaart vd metro hebt dan heb je eigenlijk de JR Yamanote lijn niet eens nodig hoor.
Alleen als je naar Odaiba gaat dan moet je met de Yurikamome lijn dat is wéér een andere lijn die weer apart geld kost. Een dagkaart hier is ook niet duur hoor. Iets van 800yen. Maar zeker de moeite waard om naar Odaiba te gaan ! De monorail is de Yurikamome lijn en die vertrekt vanaf (metro) station Shimbashi.
Of je kan er met de boot naar toe vanaf Asakusa (bij de brug vlakbij de tempel).
Als je in Tokyo bent is het natuurlijk handig om gelijk de gratis metrokaart in Engels mee te nemen van de luchthaven en de kaart van de Yurikamome lijn (die heeft weer een aparte plattegrond.)
Wat ook leuk in Odaiba is om bij de Fuji Building uit te stappen. Dat gebouw mag je gewoon in en kan je als je geluk hebt opnames zien van tv shows.
Bij Palette town heb je een showroom van de allernieuwst Toyota´s en concept cars.
En natuurlijk het uitzicht de skyline van Tokyo v.a. de waterkant !
In Ginza heb je ook het Sony gebouw dat is ook wel grappig. (Je kan daar met je buitenlandse paspoort heel goedkoop btw vrij Sony spullen kopen)
Ow wat je verder zeker niet moet missen in Tokyo is de Meji Shrine !! Die zit in Harajuku achter het JR station (de brug over waar de uitgedoste tieners staan en dan naar achter het bos/ park inlopen) is echt heel mooi. Ja en zeker ook de tempel in Asakusa !
Wat heel erg normaal is in Japan is om je drinken etc uit een automaat te trekken want die staan op elke 100 meter ! Let er wel op dat het onbeleefd is om al lopend te eten en drinken dus altijd even gaan zitten. Roken mag alleen op bepaalde rookpunten.
In Japan heb je 2 soorten toiletten. Een japans (gleuf in de grond waar je dus boven moet hangen) en een “westers toilet” met zoveel knopjes dat je denkt van wtf ! Heerlijk is dat die toiletbril altijd verwarmd is ! (Geregeld hoor je gegil of een toerist nat uit een toilet komen, die zijn dan op de knopjes aan het drukken geweest!!) De Japanners liggen dan helemaal dubbel.
Op straat zul je zien dat ze heel vaak zakdoekjes uitdelen met reclame. Altijd aannemen want die gebruiken de Japanners voor als er ergens geen toiletpapier is !
Verder gewoon heel veel lachen, altijd vriendelijk blijven, veel buigen, veel gebarentaal en je komt er wel hoor ! De mensen daar zijn nl. supervriendelijk ! Ow en zeggen dat je uit Oranda komt als ze het vragen (is Japans voor Nederland) vinden ze ook geweldig.
Oh nog een tip…als je met de metro gaat in Tokyo…heel goed weten welke uitgang je moet hebben voor waar je moet zijn !! Want er zijn echt tig uitgangen bij de grote stations ! En als je maar 1 verkeerde neemt dan zit je echt zomaar ergens anders en kan je alleen nog de weg terugvinden door weer het metrostation terug in te gaan ! Dit kan heel erg verwarrend zijn. Maar alles is heel goed aangegeven hoor.
Ow ja uit eten in Japan is niet duur en makkelijk. Heel veel grote warenhuizen hebben food halls en verdiepingen met allemaal restaurants. Hier zie je het eten levensecht in het plastic in de etalage. Dus je hoeft alleen aan te wijzen wat je wilt !
Ook zul je geregeld aan de kant vd straat etalages zien met dit soort borden of een gewoon een hal met wat posters. De bedoeling is dat je dan gewoon de lift neemt naar de etage van de poster die je aanspreekt. Daar aangekomen zie je gewoon hele verdiepingen vol met allemaal restaurants (terwijl het beneden aan de straatkant gewoon een wazige hal of inham van een gebouw is !)
Nog een tip voor je…
Neem zeker een keer de metro ´s ochtends in de spits in Tokyo ! Je weet niet wat je meemaakt ! Ze staan dan met megafoons om te roepen op de perrons en er is extra personeel met witte handschoentjes om je de wagons in te duwen. Je staat dan als sardientjes geperst in de metro (als je er weer uit bent kan je weer douchen…) maar hoe druk het ook is iedereen blijft megavriendelijk ! Dit is echt een belevenis om een keer mee te maken !
Als mensen je zien klungelen met een kaart zullen ze geregeld op je afstappen om je te helpen, als ze een beetje Engels kunnen…ze helpen je dan, gaan zelfs voor je navragen, gaan voor je bellen en lopen zelfs een stuk mee ! (Heel af en toe wil het wel eens gebeuren dat iemand alles in het Japans gaat uitleggen…maar gewoon hun uit laten spreken en ze daarna bedanken…(ookal weet je dan nog niets…))
Ook zul je wel eens zomaar door iemand op straat worden aangesproken die dan begint te praten tegen je in het Engels en een heel gesprek met je begint te voeren, dit moet je niet als “eng” zien maar dit zijn mensen die Engels kunnen praten en het geweldig vinden om dan Engels te praten om het zo te oefenen !
Mocht je zelf iets willen vragen aan mensen dan is het verstandig om altijd “tieners” aan te spreken, die kunnen meestal wel een klein beetje Engels (de ouderen niet of vaak niet). Vaak beginnen ze te giechelen, want ze durven dan niet te praten. Als je dan pen en papier bij je hebt en je schrijft de vraag op dan begrijpen ze het wel en proberen ze het voorzichtig in het Engels uit te leggen.
Ow wat ook zo is…op heel veel hoeken van de straat zie je kleine politiehokjes (Kobans) als je de weg kwijt bent kan je daar naar toe om de weg te vragen of als je iets kwijt bent loop je naar de dichtstbijzijnde Koban om te vragen of het daar is teruggebracht en anders het nr van je hotel achterlaten. (Japanners zijn heel eerlijk en brengen zelfs verloren portemonnees met inhoud daar naar toe !)
Nog een tip…pin al je geld op de luchthaven (er zijn nl. nog niet veel pinautomaten die pinpassen van het buitenland accepteren (ookal heb je een wereldpas)) Als ze er zijn dan zijn die banken heel moeilijk te vinden of je moet ze weten te vinden. Dus om te voorkomen gewoon al je cashgeld al pinnen. (Dit is heel veilig in Japan omdat de Japanners zelf ook met hele pakken geld rondlopen).
Nog een tip…als je in een winkel met creditcard betaald nemen ze die altijd van je aan met 2 handen, het is beleefd om dit ook weer met 2 handen terug aan te nemen.
Ook zul je vaak als je in warenhuizen bent of winkels over Araishamashe horen roepen…dit betekent gewoon “welkom” je hoeft hierop alleen te knikken en te lachen.
Ook gebeurt het bij de kassa vaak dat ze opeens vanalles gaan zeggen. Hier hoef je ook niets op te zeggen want ze zitten gewoon op te noemen wat ze aanslaan op de kassa.
Wat je zeker een keer moet proeven in Japan is de Melon Soda met een bolletje vanille ijs ! Heel lekker en populair bij de Japanners !
Nog een tipje…heel veel warenhuizen hebben een food hall, hier mag je veel dingen gratis proeven…aangezien die heel groot zijn heb je na 1 rondje je buikje aardig (gratis) rond gegeten !
Verder is het aan te raden om overdag te gaan sightseeen en savonds te gaan shoppen, omdat de winkels tot 22.00 open zijn heb je dus nog tijd zat !
Let er wel op dat het rond 22.30 / 23.00 uur spits is in de metro. Aangezien de metro om 00.30 stopt heeft iedereen tijd nodig om nog thuis te komen (en van west naar oost duurt wel een tijd dus gaat iedereen rond die tijd weer terug naar huis).
Hoi eenelfje,
Geweldig zeg die tips van je.Daar heb ik onwijs veel aan.
Weet jij misschien een goedkoop hostel/hotel? Ik wil die namelijk al gaan reserveren voor 21feb, zodat ik niet hoef te zoeken naar een hostel/hotel als ik daar aan kom. Het gaat om 3 nachten.
Super bedankt voor je tips!!!
Gr Inge
Hoi eenelfje,
Heb je misschien ook nog tips voor dingen buiten Tokyo die ik echt moet zien en hoe die te bereiken zijn?
Alvast bedankt.
Gr Inge
Ja hoor dat is K’s House hostel in de buurt Asakusa. Een super hostel ! Superleuk en heel brandschoon en juni 2006 geopend. Het zit in Asakusa dus als je de Keisei Limited Express neemt moet je overstappen in Aoto om bij dat metrostation te komen.
Op hun eigen website kan je een plattegrondje uitprinten hoe je moet lopen om er te komen v.a. de metro en is met die kaart eenvoudig te vinden. In de omgeving (om de hoek eigenlijk) zitten wat goedkope restaurantjes en supermarktjes. En vlakbij 2 metrohaltes. Verder is het een rustige buurt. Hostel in Tokyo| Backpackers' Hostel K's House Tokyo en voor de 21 hebben ze nog ruimte in de dormitory.
Er zijn 3 dagtochten die makkelijk v.a. Tokyo te doen zijn.
- Nikko
- Kamakura
- omgeving Mt Fuji
Als je maar 3 dagen in Tokyo bent en bv 1 dag ervan wilt gebruiken voor een dagtocht dan raad ik je Nikko aan. Dit is v.a. je hostel ook het makkelijkst.
Nikko:
Je neemt de Ginza metrolijn naar Asakusa metrostation daar stap je uit (dat is ook de halte voor de tempel) als je boven komt zie je gelijk aan je rechterhand de brug met het gouden Asahi bier teken. Daar steek je de straat over, je ziet er weer een station (Tobu treinstation) aan de overkant. Je loopt rechts van dit station het straatje in en aan de linkerhand zie je het kantoor van Tobu Railways. Hier koop je een **World Heritage Pass **(deze is 2 opeenvolgende dagen geldig maar goed). Met deze pass heb je een retourtje van het treinstation waar je bent tot Nikko. In Nikko gebruik van alle bussen en gratis entree tot 2 shrines en 1 tempel (de belangerijkste eigenlijk). Deze pass is alleen voor toeristen en kost 3600yen. (ok je gebruikt de pass maar 1 dag maar is het wel waard).
De treinreis duurt ongeveer 2 uur, als je om 8 uur ongeveer bij het Tobu treinstation bent, je kaart koopt, de trein neemt dan kan je op je gemakje de belangerijkste bezienswaardigheden in Nikko aflopen, smiddags eten en weer de trein terug pakken en dan ben je rond de avond weer terug. Heb je dan nog puf …als je weer terug komt (kom je weer bij dat Tobu treinstation uit, loop dan ff de straat in om naar de tempel by night te gaan kijken, ook heel mooi)
Ow ja als je die trein neemt naar Nikko dan gaan alleen de 1e 2 treinstellen (voorin) door naar Nikko. (ff vragen als je er bent misschien is het onderhand weer veranderd…vragen betekent gewoon als de trein eraan komt…Nikko Nikko zeggen).
Het Tobu treinstation in Asakusa is nl. het begin en eindpunt van deze trein dus op zich niet te missen als je weer teruggaat ! (In Nikko ook weer ff opletten welke treinstellen doorgaan naar Tokyo Asakusa als je weer terug gaat).
Mocht je liever naar Kamakura of omgeving Mt. Fuji willen dan vertel ik je wel hoe je daar weer het beste kan komen.
Je gaat dus drie dagen naar Japan?
Ik zou een combinatie doen. Cultuur, Stad en natuur.
Eerste dag Tokyo, Asakusa, Shibuya en Akihabara.
Tweede dag met trein naar Fuji, vroeg dus en vervolgens Fuji beklimmen rond 12:00 vanaf 5th station. Werkelijk een prachtige ervaring.
Volgende, derde dag naar Tokyo, nog wat sight seeing doen en de extreme dingen van Tokyo meemaken. Rond 15:00 naar Narita, waar wellicht je vliegtuig weer vertrekt? En daar rondwandelen en het tempelcomplex bezoeken. Het is daar typical Japans om het dagelijkse leven te zien. Ook heb je er leuke souveniersshops e.d.
Gr. AsiaExplorer
Ik ga ook naar Tokyo, 14 februari komen we de 15e aan, en we gaan de 19e of 20e terug ja tis kort maar ik heb af en toe zo gelache om de reacties hier, te grappig, met al die knopjes op het toilet heb even alles op een rijtje gezet voor mezelf
Ik kan niet wachten vooral die Harajuka wijk lijkt me echt heel leuk.
We willen ook nog n dagje naar Disney dat word m waarschijnlijk maandag 18 februari…
Ik kan niet wachten …
xxx
Als je in Japan bent zou ik juist niet naar Disney gaan, waar je nul van de cultuur mee krijgt… Nou ja, zelf weten:) De beste ervaring voor de mens is het opdoen van andere culturen.
lache man disney ik ga daar echt wel n dagje heen hoor en als ik r nog niet klaar mee ga ik gewoon nog n keer veel betaal ik er niet voor 77 euro voor ticket de rest word geregeld…
:wereld:
Ik kan me zo voorstellen dat Disney daar juist leuk is om te vergelijken. Vrienden van me zijn in LA naar Disney geweest, en diverse malen in Parijs (waaronder een aantal keren met mij erbij). Als ik dan zo hun verhalen hoor zijn de overeenkomsten weliswaar groot, maar overal wordt zo’n park toch aan de lokale cultuur en gebruiken aangepast, waardoor de verschillen des te meer opvallen.
Iets te ver weg voor een dagtochtje, maar helemaal apart lijkt me het park Huis ten Bosch bij Nagasaki, een heel Nederlands stadje, inclusief bijvoorbeeld een replica van de Domtoren, maar dan 10 meter hoger dan die in Utrecht…
Ik ben zelf nooit in Disney geweest bij Tokyo maar het schijnt wel heel anders te zijn daar.
Als je graag naar Disney gaat gewoon doen ! Ik ben zelf naar de dierentuin in Tokyo geweest en ik genoot van het zien van hoe de Japanners zich vermaken in een dierentuin ! Dus ookal is het geen “cultuur” je kan al wat van de “cultuur” meekrijgen door eigenlijk gewoon mee te maken en te zien hoe Japanners zelf een pretpark beleven, hoe ze doen, hoe ze zich gedragen etc. Dat vind ik ook al mooi om te zien en hoort min of meer ook tot “cultuur” toch ?
Hoi,
we gaan in mei voor de eerste keer naar Japan. Omdat we slechts een weekje verlof kunnen nemen, hebben we gekozen om enkel in Tokyo (en omgeving) te blijven. Ik heb een hotelletje gevonden tegen een goede prijs, nl. het Oak Hotel in Ueno. Wie heeft er hier goede ervaringen mee?
Ik heb ook wat vragen omtrent het vervoer: als ik de reisgidsen goed heb begrepen, is alles vanuit Ueno redelijk goed te bereiken. Ik weet alleen niet welk soort vervoer ik moet nemen, de trein of de metro? En is het dan voordeliger om een JRP te kopen of zijn het eerder de losse tickets die voordeliger of makkelijker zijn? Ik ben nooit echt goed geweest in het plannen van reizen en zeker niet van zo’n grote reis…dus alle tips, feedback, welkom!
Ziehier een kijkje op mijn planning: (grijp gerust in of geef jullie mening hoe jullie het zouden aanpakken)
Zondag: inchecken in hotel en de rest van de dag in Ueno blijven en de buurt wat verkennen (Ueno-Koen Park en misschien Asakusa en Shitamachi museum)
Maandag:Ginza, Tsukiji, Ningyocho en Akihabara
Dinsdag: Chiyoda-Ku, Roppongi, Shibaya-Ku, Aoyama en Harajuku
Woensdag: eventueel een dagje naar Nikko
Donderdag: Yokohama en Kamakura
Vrijdag: Shinyuku en wat rondhangen in Ueno
Zaterdag: terug naar huis
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!!
Gr, Aimoda
Mooie bestemming, ik ben jaloers! :biggrin:
Ik ben afgelopen jaar twee keer in Japan geweest, beide keren in Tokyo in het Oak Hotel, met dank aan een tip hier op het forum. Dat is me prima bevallen (anders had ik de tweede keer uiteraard een ander hotel gezocht…), simpel maar goed, niet duur en een prima locatie. De kamers in de westelijke vleugel leken overigens wel iets beter dan de oostvleugel, waar de badkamer ook wel echt bizar klein was, zelfs naar Japanse normen. Wellicht is het trouwens ietwat lastig te vinden, er staat een niet al te opvallend bord langs Asakusa Dori wat de inrit aangeeft, als je niet oplet loop/rij je er zo voorbij. Kort voor die inrit is er een loopbrug over de straat heen, die is wellicht handig voor je orientatie.
Wat betreft het openbaar vervoer, Ueno is inderdaad een prima uitvalsbasis voor zowel metro als trein. Welke het handigst is verschilt per bestemming, voor langere afstanden is de trein vaak sneller en goedkoper, met de metro kan je vaak echter dichterbij komen. Een JRP zou ik niet nemen, als je voornamelijk binnen de stad blijft haal je die er absoluut niet uit. En naar Nikko kan je beter de Tobu nemen, daar is de JRP ook niet geldig. Er zijn ook wel dagkaarten beschikbaar, maar aangezien er diverse verschillende netwerken zijn (JR, Tokyo Metro en Toei, plus nog een hoop kleinere netwerken) moet je dan wel opletten wat het voordeligst is, een dagkaart voor alle netwerken is relatief prijzig. In de meeste gevallen zijn losse kaartjes toch goedkoper.
Vanaf het vliegveld (ik neem aan Narita) kan je het makkelijkst de Keisei spoorlijn nemen, direct naar Ueno Station. Vandaar is het een kwartier, misschien 20 minuten lopen naar het hotel. Overigens zit er in het Keisei Ueno Station ook een tourist information, vraag daar naar de Handy Guide en Handy Map, vooral die eerste is erg praktisch met per wijk een kaartje en de belangrijkste bezienswaardigheden.
Nu weet ik niet hoe laat je die zondag aankomt, maar mocht je de tijd en energie hebben (en niet onbelangrijk: mooi weer!), ga dan naar Harajuku en Yoyogi Koen, dat is echt een zondagse aangelegenheid, alles wat jong (of jong van geest) is hangt daar dan rond, waaronder ook talloze bandjes en andere straatartiesten.
Tsukiji zou ik wellicht later in de week plannen, daarvoor moet je toch erg vroeg op pad, lijkt me met de nog verse jetlag niet zo prettig voor de eerste ochtend. Let wel op dat ie elke 2e en 4e woensdag van de maand gesloten is! En eenmaal op de markt, bedenk goed dat er gewoon keihard gewerkt wordt, en dat die handelaren er niet voor de toeristen rondlopen. Werkverkeer heeft altijd voorrang, krijgen ze het niet dan nemen ze het wel…
Voor het mooiste uitzicht over de stad moet je naar Mori Tower in Roppongi, niet goedkoop, maar toegang tot het Mori Art Museum is inbegrepen en het uitzicht vanaf het dak (alleen bij goed weer) is vooral 's avonds fenomenaal. Uiteraard kan je ook naar het Metropolitan Government Building gaan, daar is het uitzicht gratis, maar door de minder centrale ligging ook lang niet zo spectaculair.
Verder mis ik o.a. Shibuya en Odaiba nog in je planning, bij regen is die laatste sowieso een goede optie, aangezien bijna alles binnen is. Winkelen, klassieke of gloednieuwe auto’s kijken (inclusief proefrit!), 's werelds beste hamburger eten of een rondje door een overdekt Little Hong Kong, het kan er allemaal. Ook het Edo-Tokyo Museum in Ryugoku is bij regen trouwens een goede (droge!) bestemming.
Met slechts 5 gehele dagen zou ik overigens kiezen tussen ofwel Nikko, ofwel Kamakura. Ik ben zelf alleen in die laatste plaats geweest (en ook een keer naar Hakone), dus in die keuze kan ik je niet helpen. Maar in Tokyo zelf is al zoveel te zien dat het zonde is twee dagen de stad uit te gaan. Dan zou ik een van die twee trips bewaren voor een volgend bezoek. En geloof me: Japan is verslavend, je zal zeker nog een keer terug willen gaan…
En voor de rest: laat je verrassen! Ondanks de taalbarrière is Tokyo een van de makkelijkste steden om door rond te reizen, zo fenomenaal is het OV. En de stad mag dan misschien niet zoveel echt grote bezienswaardigheden hebben, juist de alledaagse dingen en de algehele sfeer maken de stad zo uniek!
Ik ben er zelf twee weken geweest en nog lang niet alles gezien. Zo ben ik in die tijd niet eens in Ginza geweest. De wijken van Tokyo zijn eigenlijk aparte steden op zich(met eigen sfeer) en je kan in elke wijk je zo een gehele dag vermaken.
Op zich is plannen dan ook niet echt nodig, aangezien er simpelweg overal en altijd wat te doen is. Ik zou van tevoren bekijken wat je wilt zien en welke wijken je het leukst lijken. Ga als eerst naar de wijken die je het leukst lijken, want de kans is groot dat je nog eens terug wilt. 4/5 wijken op een dag lijkt me zelf wel aardig veel. Grote kans dat je ergens lang blijft hangen, want 3 of 4 uur per wijk is echt te kort. In Akihabara kon ik al een uur in een gemiddelde winkel rondlopen
Ik heb zelf een artikel geschreven met wat informatie over bezienswaardigheden en dergelijke die ik de moeite waard vond:
Tokio vakantie artikel
Reizen doe je gewoon met de trein/metro, afhankelijk van waar je heen wilt. Een metrokaart kan je gewoon in Oak Hotel pakken, wat overigens een prima hostel is(vandaar dat ik het aanbeveelde aan WizardOfOss ) in een erg leuke wijk.
Twee dagen de stad uit lijkt me zelf overigens ook teveel. Eén is meer dan zat, al kan ik me ook voorstellen dat je daar niet eens zin in hebt als je eenmaal in Tokyo zit.
Als laatste veel plezier daar. Je gaat er sowieso een onvergetelijke tijd hebben waar je nog veel aan terug zal denken. Ik ben dan ook aardig jaloers en kan niet wachten om weer terug te gaan.
edit: 1 tip nog: zorg voor een goede camera (en het liefst ook een videocamera)! Hoewel ik een aardige compactcamera had is het achteraf gezien echt enorm jammer dat ik destijds m’n spiegelreflex nog niet had.