Sinds kort is Mastercard/Maestro weer mogelijk bij 7-Eleven! Ik heb het nog niet zelf gedaan maar heb het ergens gelezen. Over een week kan ik je er meer over vertellen, dan ben ik er zelf weer.
Wat betreft de JRP, die kan je toch gewoon op Narita al inwisselen? En dan desnoods met een latere startdatum?
Dat is ook een HEEL goed plan! Als je meteen al bij Narita omwisselt, scheelt je dat een HOOP tijd en moeite! Ik weet niet waar hij op Narita zit, maar ik geloof dat je bij je JRP voucher ook meteen kaartje met de meest populaire inwisselpunten hebt gekregen; Narita staat hier ook tussen.
Wat betreft de reis er naar toe, meen ik ooit begrepen te hebben dat dat vanuit Tokio niet zo handig is met de JPR, vandaar mijn vraag.
Ik ben zelf naar Nikko gegaan per auto, dus ik kan je niet vertellen hoe de reis per trein is. Volgens www.Japan-guide.com, moet je om in Nikko te komen eerst naar JR Shinjuku Station (het grootste station van Tokyo; zorg dus voor voldoende speling in je tijd omdat je niet je trein wilt missen omdat je hem niet kunt vinden), om daar de trein te pakken naar Tobu Nikko Station. Vanaf Tokyo Station kun je via de Yamanote Loop Line naar Shinjuku komen, ook gewoon per JRP. Trek voor deze reis zeker 3 uur uit, zorg dus dat je en vroege vogel bent!
En heb ik ook goed begrepen dat als wij de voucher omwisselen meteen de treinen naar bv Kyoto moeten reserveren?
Dat is niet noodzakelijk; er zijn ook non-reserved cars gekoppeld aan een Shinkansen, meestal zo’n 3 compartimenten. Reserveren kun je echter wel gewoon doen, al is het maar voor je peace-of-mind, en om alvast instructies in te winnen over hoe je het makkelijkst bij de trein kunt komen. De Shinkansen treinen staan beter aangegeven dan de lokale, want elk bordje wijst naar de Shinkansen-tracks. Dan is het enkel nog een kwestie van het juiste spoor kiezen. Niet reserveren geeft je de speling om ter plekke een trein te pakken, iets wat ik zelf fijner vind. Vooral omdat je dan niet zo onder druk staat om die ene trein te pakken. En ik heb nog nooit gehad dat een trein compleet vol zat. Echter, met 2 kinderen, kan reserveren wel handig zijn mocht het toch zo zijn dat de hele trein vol zit.
Eenmaal op Kyoto hoef je je weinig zorgen meer te maken: het station aldaar is voor Nederlandse begrippen nog steeds gigantisch, maar iets meer van de menselijke maat. Overigens vind ik persoonlijk Kyoto station zelf het mooiste bouwwerk in heel Kyoto!
En zijn taxi’s duur?
Taxi’s zijn gigantisch duur en alleen een optie als last resort, of als je met zijn 4en bent en de kosten kunt delen.
We zijn er namelijk maar zooo kort en ik ben bang dat het uitzoeken van het OV wellicht relatief teveel tijd kost.
Zorg gewoon dat je goed bent voorbereid en het belangrijkste: vraag het de medewerkers! Ook al kunnen sommige van hen niet goed Engels, als je je tickets laat zien, dan snappen ze echt wel wat je wilt en zullen ze zich voor 200% inzetten om jou op de juiste plek te krijgen. Neem genoeg tijd om je te orienteren op de wat grotere stations van Tokyo, mocht je weten dat je hier heen gaat: Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya en Tokyo Station. Dit zijn gigantische stations die je meer moet vergelijken met Schiphol dan met Rotterdam Centraal!
welke wijk is het leukst/ hipst?
Tokyo zelf kent genoeg wijken om je wel een hele maand mee te vermaken!
Je eerste volle dag zou ik doorbrengen in Shibuya en Shinjuku. Deze districts zijn Tokyo-ten-top! Ik zou 's ochtends in Shibuya beginnen en je verbazen over de mensenmassa’s daar. Slenter wat rond om het grote kruispunt voor het station en neem vooral een kijkje in de shopping malls. Wat koffie/chocolademelk drinken in de Starbucks bij het grote kruispunt is een goed begin van je dag, mits je een plekje voor het raam kunt vinden. Als je het in Shibuya wel gezien hebt, loop dan in de richting van Yoyogi park (er staan genoeg bordjes met kaarten buiten op straat, dus die kun je altijd raadplegen). Als je de directe route loopt, kom je ook meteen langs de gigantische vestiging van Tower Records (zo’n 8 verdiepingen CDs, CDs, CDs) en ook nog enkele merkwaardige bouwwerken van dure automerken. Je loopt vanzelf Harajuku in. Harajuku kent, vlak voor het stationgebouw, een hippe shoppingstraat wat HET hippe fashioncentrum is van Tokyo. Dit straatje, Takeshita street, is soms zo druk dat je de hele lengte van de straat als het ware in de rij loopt. Aan het einde van deze straat kun je in principe rechts afslaan om op Omotesando te eindigen: het kernwoord hier is duur. Als je weer rechts afslaat en opnieuw richting Harajuku loopt, kom je over een brug waar af en toe 's zondags mensen in merkwaardige kleding staan, en je loopt dan ook meteen Yoyogi Park zelf in. Hier bevindt zich ook de Meiji-shrine, wat een leuke adempauze is van al het hectische in Tokyo. Vanaf hier is het maar een klein stuk lopen naar Yoyogi Station, wat ook het begin vormt van de drukte van Shinjuku. Als tegen deze tijd de avond al valt, haast je dan naar het stadshuis van Tokyo, een gebouw wat moeilijk te missen is: het is het grootste bouwwerk aldaar, en bestaat uit een toren die zich opsplitst in twee, een moderne versie van de Notre-Dame. Neem de lift naar boven (gratis!)en verbaas over het nachtlandschap van Tokyo: tot aan de horizon, overal gebouwen, en rode knipperende obstructielichtjes. Als je het wel gezien hebt en weer naar beneden gaat, loop dan richting Shinjuku Station en je eindigt waarschijnlijk in Kabuki-Cho, HET nightlift district van Tokyo, een gigantische neonjungle. Hier lekker uit eten gaan en na genieten van de dag.
De tweede dag naar Akihabara gaan, het district voor manga (Japanse cartoons) en elektronica. Hier kom je meest bizarre dingen tegen, en kun je shoppen naar elektronica, het nieuwste, maar ook het meest antieke. Als je het gezien hebt, loop of pak dan een metro naar Ueno, waar zich ook een gigantisch park bevindt. Je hebt hier een dierentuin, en het historisch museum van Tokyo. Of je kunt gewoon door het park heen slenteren. Vanaf Ueno Station is het dan enkele stops naar Asakusa, het tempeldistrict van Tokyo. Dit is de wat traditionelere wijk in Tokyo. Het terrein van de Senso-ji omvat ook nog een pagoda, een tuinen met kleinere tempelcomplexen.
Om het hypermoderne Tokyo te ervaren (Shinjuku is vooral jaren '80, Asakusa meer voor-oorlogs), kun je het beste naar station Daimon afreizen. Voor hypermoderne architectuur kun je ook in het naburige Shiodome terecht, wat aanvalt alsof je in de 22e eeuw bent belandt. Met kinderen misschien wat minder interessant. Wat zij zeker wel leuk vinden is de Yurikamome, een onbemande trein die dwars door Tokyo loopt en over de Rainbow Bridge gaat. Dit spectaculaire ritje is helemaal bovengronds. Eenmaal aan de overkant sta je in Odaiba, wat vooral een populaire datingsspot is geworden. Ook hier staat het helemaal vol met evenmenthallen, shoppingsmalls, ze hebben er zelfs een vrijheidsbeeld staan. Ook het uitzicht op Tokyo is vanaf hier wel de moeite waard even te kijken. De laatste avond is het misschien leuk in Roppongi te eten, weer aan de overkant. Dit is het ‘internationale’ gedeelte van Tokyo en hier kun je ook terecht voor niet-Japans eten.
Let onderweg naar Kyoto op; als het goed weer is, krijg je Mt.Fuji heel duidelijk te zien! In Kyoto hoef je je ook niet te vervelen; teveel tempels en bezienswaardigheden om te dekken in een paar dagen. De leukste vind ik zelf de Fushimi-inari shrine, een station van Kyoto Station weg. Hier staan duizenden torii-pootjes tegen een heuvelrug aangebouwd. Helemaal naar de top lopen kan wel een poosje in beslag nemen! Als je dit 's ochtends doet, is het allicht leuk om 's middags de trein vanaf hetzelfde station verder te nemen naar Nara, een plaatsje even buiten Kyoto. Nara park biedt namelijk 's werelds grootste houten bouwwerk: De toda-ji. Deze 50 meter hoge tempel bevat aan de binnenkant ook nog eens een enorme Boeddha. Nara was een van de eerste hoofdsteden van Japan. Als je de heuvel in het park oploopt, heb je uitzicht over het hele complex en krijg je een goed idee van hoe het ooit eens was.
De top van de top in Kyoto is de Kiyomizu-dera, een enorme tempel die tegen een heuvel aan is gebouwd. De herfstkleuren zullen waarschijnlijk nog niet zichtbaar zijn als jullie er zijn maar het uitzicht vanaf de tempel zal nog steeds enorm mooi zijn. Als je langs deze heuvel blijft lopen, loop je door een paar kilometer aan Japanse tuinen en parken. Vergeet rond de avond niet een kijkje te gaan nemen in Gion, het nachtdistrict waar zich talloze theaters bevinden. Verkijk je niet op de afstanden in Kyoto: van de ene naar de andere tempel kan kilometers tellen. Een leuke manier om Kyoto te verkennen is door een fiets te huren. Een goed alternatief is om de bus te gebruiken. Ze hebben ook een metro, maar die brengt je lang niet altijd naar waar je eigenlijk wilt zijn!
Hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het je wat ideeen geeft. Er is zoveel te zien en doen, dat het moeilijk is om het zo even op te sommen!