Tokio en Kyoto

Dag allemaal,

Wij gaan in de herfstvakantie met twee kinderen (15,17 jaar) een weekje naar Japan, veel tekort natuurlijk, maar hopen zo een beetje van de cultuur in Tokio (4) en Kyoto(3 dagen) te kunnen ‘opsnuiven’. Omdat het maar zo kort is, wil ik mij zo goed mogelijk voorbereiden. Superdruk op het werk, dus heel eerlijk gezegd geen tijd om alles door te lezen, sorry dus als ik ‘domme’ vragen stel. Hotel Sumisho in de wijk Nihobashi, kent iemand het en zo ja, hoe het makkelijkst te bereiken? We hebben een JRP, toch makkelijker dan om op een
andere manier Nikko te bereiken? Of raden jullie iets anders aan voor een dag ‘uit’ vanuit Tokio? Tot slot, de koers staat niet echt gunstig nu…beter om hier Yens te kopen? Dank bij voorbaat en als jullie nog iets willen ‘meegeven’, graag! Groet, Hester

Op deze site staat een goed plaatje van de ligging en bereikbaarheid van je hotel:

http://www.japaneseguesthouses.com/db/tokyo/sumisho.htm

Een dagtrip naar Nikko is te doen, vanuit Tokyo kun je ook een dagtrip naar Hakone doen, maar als je cultuur wilt opsnuiven dan zou ik zeker voor Nikko kiezen.

Hier een link voor de bereikbaarheid van Nikko: How to get to and around Nikko: Access, Orientation and Transportation

Als je snel een overzicht van de bezienswaardigheden in elke stad wilt zien zou ik: http://www.japanse-guide.com eens goed bekijken, dit is een erg complete en overzichtelijke website.

vr.gr. Ton

1 like

Dankjewel, Ton, alweer een stukje verder!
Groet,
Hester

Hotel Sumisho in de wijk Nihobashi, kent iemand het en zo ja, hoe het makkelijkst te bereiken?

Nabij Tokyo Station is altijd goed. Nog een tip van mij: je gaat waarschijnlijk daar je JRP ook ophalen. Onderschat dit station niet! Tokyo Station is gigantisch, en het kostte mij een uur om het juiste office te vinden, de voucher in te wisselen. Zorg dus dat je goed voorbereid bent, vraag meteen zodra je binnen bent waar dit office zit, want zelf zoeken is ondoenlijk.

We hebben een JRP, toch makkelijker dan om op een
andere manier Nikko te bereiken? Of raden jullie iets anders aan voor een dag ‘uit’ vanuit Tokio?

Normaal zou ik mensen afraden om naar Nikko te gaan als enige dagtrip, simpelweg omdat het plaatsje Kamakura dichterbij ligt, en naar mijn smaak, veel leuker om te verkennen. Voor de periode waarin jullie gaan, zou ik echter Nikko heel erg aanraden! Eind oktober/begin november valt hier namelijk de val van de herfst in, wat een tegenhanger is van de welbekende Japanse bloesemtijd Sakura. Dit betekent dus dat het landschap rond Nikko helemaal rood/oranje/geel kleurt, want dankzij zijn ligging in de bergen enorm spectaculair is. Gaan dus!

Tot slot, de koers staat niet echt gunstig nu…beter om hier Yens te kopen?

De beste koers krijg je altijd door ter plekke je pinpas in de automaat te steken. Was losse euro’s meenemen als altijd aan te raden in geval van nood. Sinds kort kun je met je maestro-kaart terecht bij alle 7-eleven winkeltjes (waar je nooit naar hoeft te zoeken want ze zitten overal), of bij een filiaal van Citibank. Ook op het vliegveld kun je direct met vrijwel alle type kaarten geld opnemen. Momenteel begint de euro weer meer waard te worden ten opzichte van de yen, dus zo laat mogelijk pinnen kan je net wat schelen, vooral bij de grotere bedragen.

Nu weer wel? In 2008 inderdaad nog wel weet ik uit ervaring, maar daarna zou dat niet meer het geval zijn geweest. Als dat nu weer wel kan is dat inderdaad wel het makkelijkst, anders is het inderdaad zoeken naar een Citi-bank of uiteraard een postkantoor.

Wat betreft de JRP, die kan je toch gewoon op Narita al inwisselen? En dan desnoods met een latere startdatum?

Ook jij dankjewel, Sado, wat een fijne praktische tips! Nu wordt het zeker Nikko. Wat betreft de reis er naar toe, meen ik ooit begrepen te hebben dat dat vanuit Tokio niet zo handig is met de JPR, vandaar mijn vraag. En heb ik ook goed begrepen dat als wij de voucher omwisselen meteen de treinen naar bv Kyoto moeten reserveren? En zijn taxi’s duur? We zijn er namelijk maar zooo kort en ik ben bang dat het uitzoeken van het OV wellicht relatief teveel tijd kost. En welke wijk is het leukst/ hipst? Sorry voor de vele vragen, maar zijn totaal onbekend met het land. China vond ik, misschien gek genoeg, gemakkelijker om te behappen. Groet maar weer, Hester

Sinds kort is Mastercard/Maestro weer mogelijk bij 7-Eleven! Ik heb het nog niet zelf gedaan maar heb het ergens gelezen. Over een week kan ik je er meer over vertellen, dan ben ik er zelf weer.

Wat betreft de JRP, die kan je toch gewoon op Narita al inwisselen? En dan desnoods met een latere startdatum?

Dat is ook een HEEL goed plan! Als je meteen al bij Narita omwisselt, scheelt je dat een HOOP tijd en moeite! Ik weet niet waar hij op Narita zit, maar ik geloof dat je bij je JRP voucher ook meteen kaartje met de meest populaire inwisselpunten hebt gekregen; Narita staat hier ook tussen.

Wat betreft de reis er naar toe, meen ik ooit begrepen te hebben dat dat vanuit Tokio niet zo handig is met de JPR, vandaar mijn vraag.

Ik ben zelf naar Nikko gegaan per auto, dus ik kan je niet vertellen hoe de reis per trein is. Volgens www.Japan-guide.com, moet je om in Nikko te komen eerst naar JR Shinjuku Station (het grootste station van Tokyo; zorg dus voor voldoende speling in je tijd omdat je niet je trein wilt missen omdat je hem niet kunt vinden), om daar de trein te pakken naar Tobu Nikko Station. Vanaf Tokyo Station kun je via de Yamanote Loop Line naar Shinjuku komen, ook gewoon per JRP. Trek voor deze reis zeker 3 uur uit, zorg dus dat je en vroege vogel bent!

En heb ik ook goed begrepen dat als wij de voucher omwisselen meteen de treinen naar bv Kyoto moeten reserveren?

Dat is niet noodzakelijk; er zijn ook non-reserved cars gekoppeld aan een Shinkansen, meestal zo’n 3 compartimenten. Reserveren kun je echter wel gewoon doen, al is het maar voor je peace-of-mind, en om alvast instructies in te winnen over hoe je het makkelijkst bij de trein kunt komen. De Shinkansen treinen staan beter aangegeven dan de lokale, want elk bordje wijst naar de Shinkansen-tracks. Dan is het enkel nog een kwestie van het juiste spoor kiezen. Niet reserveren geeft je de speling om ter plekke een trein te pakken, iets wat ik zelf fijner vind. Vooral omdat je dan niet zo onder druk staat om die ene trein te pakken. En ik heb nog nooit gehad dat een trein compleet vol zat. Echter, met 2 kinderen, kan reserveren wel handig zijn mocht het toch zo zijn dat de hele trein vol zit.

Eenmaal op Kyoto hoef je je weinig zorgen meer te maken: het station aldaar is voor Nederlandse begrippen nog steeds gigantisch, maar iets meer van de menselijke maat. Overigens vind ik persoonlijk Kyoto station zelf het mooiste bouwwerk in heel Kyoto!

En zijn taxi’s duur?

Taxi’s zijn gigantisch duur en alleen een optie als last resort, of als je met zijn 4en bent en de kosten kunt delen.

We zijn er namelijk maar zooo kort en ik ben bang dat het uitzoeken van het OV wellicht relatief teveel tijd kost.

Zorg gewoon dat je goed bent voorbereid en het belangrijkste: vraag het de medewerkers! Ook al kunnen sommige van hen niet goed Engels, als je je tickets laat zien, dan snappen ze echt wel wat je wilt en zullen ze zich voor 200% inzetten om jou op de juiste plek te krijgen. Neem genoeg tijd om je te orienteren op de wat grotere stations van Tokyo, mocht je weten dat je hier heen gaat: Ikebukuro, Shinjuku, Shibuya en Tokyo Station. Dit zijn gigantische stations die je meer moet vergelijken met Schiphol dan met Rotterdam Centraal!

welke wijk is het leukst/ hipst?

Tokyo zelf kent genoeg wijken om je wel een hele maand mee te vermaken!
Je eerste volle dag zou ik doorbrengen in Shibuya en Shinjuku. Deze districts zijn Tokyo-ten-top! Ik zou 's ochtends in Shibuya beginnen en je verbazen over de mensenmassa’s daar. Slenter wat rond om het grote kruispunt voor het station en neem vooral een kijkje in de shopping malls. Wat koffie/chocolademelk drinken in de Starbucks bij het grote kruispunt is een goed begin van je dag, mits je een plekje voor het raam kunt vinden. Als je het in Shibuya wel gezien hebt, loop dan in de richting van Yoyogi park (er staan genoeg bordjes met kaarten buiten op straat, dus die kun je altijd raadplegen). Als je de directe route loopt, kom je ook meteen langs de gigantische vestiging van Tower Records (zo’n 8 verdiepingen CDs, CDs, CDs) en ook nog enkele merkwaardige bouwwerken van dure automerken. Je loopt vanzelf Harajuku in. Harajuku kent, vlak voor het stationgebouw, een hippe shoppingstraat wat HET hippe fashioncentrum is van Tokyo. Dit straatje, Takeshita street, is soms zo druk dat je de hele lengte van de straat als het ware in de rij loopt. Aan het einde van deze straat kun je in principe rechts afslaan om op Omotesando te eindigen: het kernwoord hier is duur. Als je weer rechts afslaat en opnieuw richting Harajuku loopt, kom je over een brug waar af en toe 's zondags mensen in merkwaardige kleding staan, en je loopt dan ook meteen Yoyogi Park zelf in. Hier bevindt zich ook de Meiji-shrine, wat een leuke adempauze is van al het hectische in Tokyo. Vanaf hier is het maar een klein stuk lopen naar Yoyogi Station, wat ook het begin vormt van de drukte van Shinjuku. Als tegen deze tijd de avond al valt, haast je dan naar het stadshuis van Tokyo, een gebouw wat moeilijk te missen is: het is het grootste bouwwerk aldaar, en bestaat uit een toren die zich opsplitst in twee, een moderne versie van de Notre-Dame. Neem de lift naar boven (gratis!)en verbaas over het nachtlandschap van Tokyo: tot aan de horizon, overal gebouwen, en rode knipperende obstructielichtjes. Als je het wel gezien hebt en weer naar beneden gaat, loop dan richting Shinjuku Station en je eindigt waarschijnlijk in Kabuki-Cho, HET nightlift district van Tokyo, een gigantische neonjungle. Hier lekker uit eten gaan en na genieten van de dag.

De tweede dag naar Akihabara gaan, het district voor manga (Japanse cartoons) en elektronica. Hier kom je meest bizarre dingen tegen, en kun je shoppen naar elektronica, het nieuwste, maar ook het meest antieke. Als je het gezien hebt, loop of pak dan een metro naar Ueno, waar zich ook een gigantisch park bevindt. Je hebt hier een dierentuin, en het historisch museum van Tokyo. Of je kunt gewoon door het park heen slenteren. Vanaf Ueno Station is het dan enkele stops naar Asakusa, het tempeldistrict van Tokyo. Dit is de wat traditionelere wijk in Tokyo. Het terrein van de Senso-ji omvat ook nog een pagoda, een tuinen met kleinere tempelcomplexen.

Om het hypermoderne Tokyo te ervaren (Shinjuku is vooral jaren '80, Asakusa meer voor-oorlogs), kun je het beste naar station Daimon afreizen. Voor hypermoderne architectuur kun je ook in het naburige Shiodome terecht, wat aanvalt alsof je in de 22e eeuw bent belandt. Met kinderen misschien wat minder interessant. Wat zij zeker wel leuk vinden is de Yurikamome, een onbemande trein die dwars door Tokyo loopt en over de Rainbow Bridge gaat. Dit spectaculaire ritje is helemaal bovengronds. Eenmaal aan de overkant sta je in Odaiba, wat vooral een populaire datingsspot is geworden. Ook hier staat het helemaal vol met evenmenthallen, shoppingsmalls, ze hebben er zelfs een vrijheidsbeeld staan. Ook het uitzicht op Tokyo is vanaf hier wel de moeite waard even te kijken. De laatste avond is het misschien leuk in Roppongi te eten, weer aan de overkant. Dit is het ‘internationale’ gedeelte van Tokyo en hier kun je ook terecht voor niet-Japans eten.

Let onderweg naar Kyoto op; als het goed weer is, krijg je Mt.Fuji heel duidelijk te zien! In Kyoto hoef je je ook niet te vervelen; teveel tempels en bezienswaardigheden om te dekken in een paar dagen. De leukste vind ik zelf de Fushimi-inari shrine, een station van Kyoto Station weg. Hier staan duizenden torii-pootjes tegen een heuvelrug aangebouwd. Helemaal naar de top lopen kan wel een poosje in beslag nemen! Als je dit 's ochtends doet, is het allicht leuk om 's middags de trein vanaf hetzelfde station verder te nemen naar Nara, een plaatsje even buiten Kyoto. Nara park biedt namelijk 's werelds grootste houten bouwwerk: De toda-ji. Deze 50 meter hoge tempel bevat aan de binnenkant ook nog eens een enorme Boeddha. Nara was een van de eerste hoofdsteden van Japan. Als je de heuvel in het park oploopt, heb je uitzicht over het hele complex en krijg je een goed idee van hoe het ooit eens was.

De top van de top in Kyoto is de Kiyomizu-dera, een enorme tempel die tegen een heuvel aan is gebouwd. De herfstkleuren zullen waarschijnlijk nog niet zichtbaar zijn als jullie er zijn maar het uitzicht vanaf de tempel zal nog steeds enorm mooi zijn. Als je langs deze heuvel blijft lopen, loop je door een paar kilometer aan Japanse tuinen en parken. Vergeet rond de avond niet een kijkje te gaan nemen in Gion, het nachtdistrict waar zich talloze theaters bevinden. Verkijk je niet op de afstanden in Kyoto: van de ene naar de andere tempel kan kilometers tellen. Een leuke manier om Kyoto te verkennen is door een fiets te huren. Een goed alternatief is om de bus te gebruiken. Ze hebben ook een metro, maar die brengt je lang niet altijd naar waar je eigenlijk wilt zijn!

Hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het je wat ideeen geeft. Er is zoveel te zien en doen, dat het moeilijk is om het zo even op te sommen!

Hallo Hester,

Wanneer zijn jullie ginder in de herfstvakantie?
Wij vertrekken 28-10 en bij aankomst op 29-10 blijven we 4 dagen in tokyo, 2 dagen via nara, koya-san en dan laatste 4 dagen kyoto.
Wie weet kunnen we mekaar ontmoeten en een deel samen ontdekken :slight_smile:

Ha Sado, een beetje laat, sorry daarvoor, maar ook zo druk! Daarom dubbel zo blij met je tips! Ik heb ze uitgeprint en denk toch dat wij voor het grootste gedeelte op jouw adviezen afgaan! Heel veel dank!!! Groet en nog een fijne reis!

En Flanderfields, wij zijn de 23ste alweer vertrokken! Wens je alle plezier!
Groet,
Hester

Taxi’s zijn niet alleen duur, maar bijna alle taxichauffeurs spreken geen woord Engels en begrijpen vaak niet waar je naar toe wilt. Ondanks dat ze altijd zeer behulpzaam zijn (heel wat anders dan in Amsterdam bijv.) moet je maar wel weten dat bijv. het “International Hotel” het “Kukusai hotel” is. Zorg daarom dat je een plattegrond bij je hebt dan kun je aanwijzen waar je naar toe wilt. Of steek bij aankomst meteen een kaartje van het hotel in je portemonnee zodat je dat kunt laten zien als je terug wilt.

Daarom kun je het beste Yoyogi park op zondag bezoeken. Die “zondagse mensen” zijn gewone dagelijks nette schoolkinderen/studenten die dit leuk vinden om te doen; een soort Japanse hangplek voor jongeren dus, maar erg leuk om te zien. En ze willen best met je op de foto. Het (grote) park is overigens vooral op zondag een gewilde plek voor de jongere en oudere jeugd en er wordt gespeeld, gedanst, muziek gemaakt of gewoon gepraat. Een must, zeker voor de kinderen. Als ze willen, dan zullen ze zeker daar heel gemakkelijk contact maken met leeftijdgenootjes. Maar ga dus wel op zondag! Ga je met de Tamanote-lijn naar het park, dan niet uitstappen bij het Yoyogi station maar bij het Harajuku station; daar is de bewuste brug en van daar uit kun je het pad af naar de Meji shrine wandelen en het park in.

Een bezoek aan de grootste visafslag ter wereld (Tsukiji fishmarket) is in Tokyo ook erg leuk om zeker met de kinderen te bezoeken. De grote tonijnen te zien liggen en door de binnenmarkt te slenteren tussen de werkende Japanners door. Wel vroeg opstaan. Begint om 6:00 uur ‘s ochtends! Neem de eerste trein (meestal rond half vijf) van de Yamanote-lijn naar het Shimbashi station en neem van daar een taxi naar de vismarkt. Is maar ongeveer 1 kilometer en daarom niet zo duur. De chauffeur weet wel waar je naar toe wilt; elke “vreemdeling” bij het station om 6 uur ’s ochtends gaat daar naar immers toe. Zondag gesloten.

Hieronder 5 foto’s van het park en 1 van de vismarkt.

2 likes

Over Tsukiji Market, de regels daarvan schijnen recent behoorlijk aangescherpt te zijn. Nog slechts 140 man worden toegelaten tot de veiling (2 groepen van 70), je moet je vooraf aanmelden tussen 4.30u en 5.00u, op volgorde van aanmelding. En de rest van de markt is pas vanaf 9.00u toegankelijk voor publiek. Meer info hier.

Desondanks absoluut een must-see, net als inderdaad Harajuku/Yoyogi op zondag.

Ha Gejo en Wizard,
Dat is nu ook toevallig. Heb net uurtje vrijgemaakt om een programmaatje te maken en al jullie tips ga ik gebruiken! Ontzettend veel dank! Heb ik nog een laatste vraag, ik weet dat ik het op Japan-Guide kan vinden, dus geef toe dat het een beetje luiheid is… Zijn jullie wel eens vanaf Tokio naar Nikko met de trein gegaan en wat zijn jullie ervaringen? En begrijp ik dat je daar vervolgens weer een bus neemt? Many thx in advance. Groet,Hester

Nog niet helaas, maar voor m’n trip eind november stond Nikko voorlopig wel op de planning. Ik neem hoogstwaarschijnlijk geen JRP, blijf de hele week in de buurt van Tokyo. Voor Nikko neem ik dan zo’n pass van de Tobu, retour trein plus lokaal transport. Maar ik heb me verder nog niet echt ingelezen.

Ik heb inmiddels ook begrepen dat dat wellicht makkelijker is. Maar hebben nu de JRP omdat wij ook paar dagen naar Kyoto gaan. Wil daar dus in principe gebruik van maken. THX, anyway! Groet, Hester

De regels zijn inderdaad aangescherpt. Helaas moest ik daar zelf proefondervindelijk op 12 mei van dit jaar achter komen om 4:45 waren er al meer dan 140 mensen…

/quote Sado

"Sinds kort is Mastercard/Maestro weer mogelijk bij 7-Eleven! Ik heb het nog niet zelf gedaan maar heb het ergens gelezen. Over een week kan ik je er meer over vertellen, dan ben ik er zelf weer.
"
/quote Sade

Ben erg benieuwd of dat weer mogelijk is, eind 2009 hebben ze het afgeschaft en in mei van dit jaar was het iig nog niet mogelijk bij de 7-Eleven te pinnen.

Wij konden nog ’s ochtends vroeg gaan kijken bij de tonijnveiling en ook toen al mochten we slechts op een heel klein gebiedje toekijken en flitsen mocht absoluut niet. Maar er was geen voorinschrijving nodig alhoewel vol was vol.

Met de nieuwe regels zou ik niet meer zo vroeg naar de vismarkt gaan alleen om de tonijnveiling (afslag) te zien. Het is wel leuk om een enorm primitieve manier van veilen te zien (een veilingmeester gaat ergens op een kistje staan met een bel, roept voor ons onverstaanbare woorden waarop omstanders bieden en that’s it; zie de foto’s), maar zeker zo leuk, zo niet leuker is de binnenmarkt (“wholesale” markt) waar de vers gekochte vis wordt klaargemaakt en in standjes verkocht aan winkeliers, restauranthouders etc. Je mag er nog steeds, zei het na 9:00 uur tussen de kopers doorheen slenteren en ook daar kun je de grote juist aangeschafte tonijnen wel zien en ook hoe ze ontleed worden. ik zou dan ook zorgen om er rond dat tijdstip van 9:00 uur te zijn en de afslag zelf te vergeten. Na de binnenmarkt gezien te hebben kun bijv. je heerlijk verse sushi eten in de restaurantjes tegenover de markt gemaakt met de zojuist verhandelde vis.

Nou, dan doen we dat! Want om nou zoooo vroeg met twee kids in de rij te staan en dan nog niet zeker te weten of je wordt toegelaten…Gejo, jij ook geen ervaring met JR naar Nikko?

Voor wie het niet heeft opgemerkt, de grijze petjes zijn de marktmeesters en de blauwe de kopers die bieden. Alles loopt door elkaar tussen de grote tonijnen die genummerd op de grond liggen uitgestald. Een redelijk primitieve “bende” en in schril contrast met de rest van het huidige Japan.

Nee, Nikko hebben we overgeslagen omdat we in Kyoto meer dan genoeg mooie tempels te zien zijn. En omdat je met een dagtrip vanuit Tokyo naar Nikko toch de meeste tijd in de trein/bus zit heb je maar weinig tijd over om daar de tempels te bekijken. Ik wil zelf een volgende keer wel naar Nikko toe, maar dan met een overnachting omdat het (volgens mijn Japanse collega) vooral 's avonds het plaatsje een bijzondere sfeer moet geven (als de meeste touristen weg zijn). Advies over vervoer heb ik dus niet.

Daar zat ik ook wel aan te denken, zo’n Tobu-pas is per slot van rekening 2 dagen geldig. Ik mis nog een beetje het gevoel wat ik me bij Nikko voor moet stellen, is het alleen Toshogu en verder minder boeiend, of is er nog meer echt de moeite waard. Met een overnachting ben ik dan vanzelf wat flexibeler, mocht het tegenvallen dan pak ik de volgende ochtend gewoon de eerste trein terug naar Tokyo. Dus mocht iemand wellicht nog tips hebben voor accommodatie, ook ik hoor ze graag.