Japan in juli 2011, tips?

Konishiwa! Wij (twee meisjes/dames van 37 en 40 uit Limburg) zijn van plan om in juli 2011 naar Japan te gaan voor ongeveer twee weken. We zijn echte groentjes op Japan-gebied en hebben nog aardig wat vragen…

Ons reisschema ziet er voorlopig als volgt uit:

D1 Vlucht A’dam- Tokio
D2 Tokio - sightseeing: Ginza, Shinjuku
D3 Tokio - Disney (Sea?)
D4 Tokio - sightseeing: Tsukiji, Yoyogipark
D5 Tokio - Hakone, Mt Fuji
D6 Tokio - sightseeing: Metropolitan Gouvernment Building
[JRP]
D7 Tokio -> Kyoto - sightseeing
D8 Kyoto - sightseeing: Gion, Kinkaku-ji
D9 Kyoto - Himeji
D10 Kyoto - tempels
D11 Kyoto -> Hiroshima
D12 Hiroshima -> Miyajima (overnachting ryokan)
D13 Miyajima -> Osaka - sightseeing: aquarium
[einde JRP]
D14 Osaka - dagtrip Nara
D15 Osaka - shoppen en vertrek voorbereiden
D16 Terugvlucht Osaka - A’dam

• Is dit reisschema te doen in twee weken, of zijn er juist dingen die de moeite waard zijn waar we niet aan hebben gedacht?
  • Van dag 7 t/m dag 13 willen we de Japan Railway Pass gebruiken en dan in Tokio en Osaka losse tickets kopen. Is dat verstandig of kunnen we beter de 14-daagse pas kopen?
  • Kyoto heeft maar een beperkt metronet. Is het verstandig een hotel te zoeken in de buurt van een metrostation of maakt dat niet zoveel uit?

Alle tips zijn meer dan welkom! Alvast hartelijk dank :chin:

Essie,

Konishiwa!

1. het schema is prima te doen in 2 weken.
  2. in www.hyperdia.com kun je de prijzen van de extra treintickets opvragen en dan de keuze maken 1 weken railpass en losse tickets of toch 2 weken railpass.
    3A. een hotel op max. 10 minuten lopen van kyoto - centraal station vind ik een goede plek, vanaf centraal station starten veel buslijnen en daarmee kun je alle bezienswaardigheden bereiken
    3B. je kunt ook op een meerdere sfeervolle plek gaan zitten zoals bv Gion.
    3C. wat je ook kunt doen enkele dagen noord kyoto (is erg mooi) en enkele dagen centraal station.

Himeji wordt op dit moment gerenoveerd, dus je moet je afvragen of dit een goede keus is, zie: http://www.japan-guide.com/forum/quereadisplay.html?0+71393

Hikone of Osaka castle zijneen alternatief, zie: http://www.japan-guide.com/e/e3501.html. N.b. bij beide ben ik zelf nog niet geweest, dus nu kun je het beste afgaan op de reviews in internet en ervaring van andere reguliere posters.

Bezoek in Kyoto vooral : http://www.traveltojapan.eu/Kyoto.html en http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Okochi-Sanso_villa.html Dit kun je in een dag doen van centraal station of vanaf Kyoto Noord, is een onvergetelijke omgeving ! Op mijn website vind je nog meer tips; gebruik vooral de menustructuur aan de onderzijde van elke pagina, om elke pagina te zien.

vr.gr. Ton

Heb je hier iets aan, druk dan op de thanks button, in de maand mei 2011 houd ik een feestje in onze Japanse tuin, waarbij jullie ook welkom zijn, mits de teller dan op 25 bedankjes staat :slight_smile:

2 likes

Het schema is prima te doen in 2 weken.
Ik zou alleen geen dag uittrekken voor Disney Sea in Tokyo maar dan zou ik eerder een hele dag naar Nikko gaan. Disney Sea kan je altijd nog in de namiddag/avond bezoeken.

In Tokyo raad ik je ook zeker aan om de wijk Harajuku (mooie shrine daar) en Omotesando (ligt in verlengde van Harajuku). Mocht je toevallig in het weekend in Tokyo zijn dan raad ik je aan om op een zaterdag of zondagmiddag naar Harajuku te gaan. Van het JR Harajuku station ga je rechtsaf naar de brug (zo loop je ook naar de Meji shrine) op de brug staan dan de meest vreemd uitgedoste Japanners! Heel erg leuk om te zien. Ga vervolgens Takeshita Dori in (bij het JR station oversteken, links af aan de overkant en na 50 m ofzo zie je aan de rechterkant een ontzettend drukke winkelstraat. Dit is dé tienerstraat van Tokyo (hier zie je de gekste winkeltjes en de meest vreemd uitgedoste tieners lopen. Als je de straat helemaal uitloopt en bij het grote kruispunt oversteekt (naar de GAP) vervolgens loop je rechtdoor (GAP hou je links van je) dan kom je in een hele brede straat met in het midden van de weg bomen dat is Omotesando (hier vind je alle dure merken bv de grootest Louis Vuitton winkel ter wereld etc etc. heel geinig om dat te zien en de mensen die daar dan weer rondlopen, is weer heel anders dan bv aan de andere kant vh kruispunt!).

Ook raad ik je aan om de monorail te nemen naar Odaiba (eilandje in de rivier) de rit met de monorail is heel leuk en futuristisch en als je uitstapt bij Daiba (boven blijven om de uitgang te nemen) en dan naar links kom je uit bij de namaak Statue of Liberty, als je daar bij de bankjes gaat zitten sta je aan de rivier zo heb je een schitterend uitzicht over de skyline van Tokyo (vooral mooi by night).

Als je naar de Metropolitan Govern. Building gaat raad ik je aan om de linkertoren te nemen naar boven. Deze toren heeft het mooiste uitzicht. (De rechtertoren kan je daarna eventueel op is toch gratis).

1 like

Mocht je een dag naar Nikko willen raad ik je aan om dit met de World Heritage Pass te doen, deze pas kost 3600 Yen en hiermee heb je alle vervoer naar en in Nikko en entree voor 3 shrines/tempels.

Deze kaart kan je in Tokyo kopen bij Tobu Railways. Het kantoor van Tobu railways vind je bij metrostation Asakusa (uitgang voor de Sensoji tempel nemen). Als je dit metrostation uitkomt zie je aan de rechterkant de brug over de rivier (het gebouw met de gouden druppel erop is van een Japans biermerk), als je het metrostation uitkomt steek je recht over je ziet dan een treinstation ingang. Rechts ervan in het kleine steegje vind je het kantoorje waar je de pas koopt. Vervolgens neem je ook vanaf dat treinstation de trein naar Nikko (zo’n anderhalf uur met de trein). Let erop dat je het voorste treinstel neem omdat het acherste treinstel niet naar Nikko gaat, in Nikko pak je vervolgens de bus naar de shrines en tempels (zit allemaal bij de kaart in).

Als je terugkomt van Nikko in Tokyo kom je dus weer aan bij het eindpunt van Tobu Railways in Asakusa. Als je daar het station uitloopt naar rechts dan zie je vanzelf aan de rechterkant een hele mooie bekende tempel Sensoji Temple (Asakusa temple). Dit is ook een must see van Tokyo. En daar in de straat van de tempel vind je heel veel goedkope eetzaakjes!

1 like

Alvast hartelijk dank Japansetuin en Eenelfje voor jullie reacties! Ik ga alles in een schriftje noteren en proberen te onthouden.
Nikko is in elk geval een goede tip en op de site van Hyperdia zal ik eens kijken of we niet toch beter een 14-daagse Japan Railway Pass kunnen nemen. En op internet zal ik eens gaan speuren naar een geschikt hotel in Kyoto niet al te ver van het station…
Weet iemand trouwens of je in Japan met je mobiel naar Nederland kunt bellen en SMS-en?

Essie,

zie dit artikel: http://www.journyl.nl/armand-vervaeck/onze-japan-reis-gsm-wifi-internet-vodafone-connect

Via Tozai.nl en wellicht ook andere websites en in Japan zelf kun je wel een telefoon huren, zelf heb ik dit nooit gedaan.

Er is wel overal internet, ook in de meeste accommodaties, ik neem altijd een mini laptop en een headset mee en bel met skype naar huis, is erg goedkoop.

vr.gr. Ton

Voor een accommodatie kun je kiezen uit een: keten , business hotel, hostel of een ryokan.

K’s house (hostel, te boeken via www.hostelworld.com) is erg goed en slechts 9 minuten wandelen vanaf het station. Zij hebben daar ook privekamers, maar je deelt wel douches (die zeer goed schoon worden gehouden) met anderen.

De Toyoko inns (Toyoko Inn - Hotel Reservation) zijn ook aantrekkelijk geprijsd en daar heb je een eigen douche en high speed internet in je kamer en is meestal een ontbijtje inbegrepen. De kamers zijn wel klein.

Als je luxe en traditioneel wilt gaan, zoek dan op www.japaneseguesthouses.com een ryokan uit. Deze zijn aan de prijs maar in het algemeen het geld zeker waard (een uitgebreid ontbijt en diner is bij de prijs inbegrepen) en het zijn bijzonder mooie gebouwen helemaal in stijl.

De bekende ketens kun je gewoon via www.booking.com of www.zoover.nl boeken.

vr.gr. Ton

Even een berichtje vanuit Hiroshima…

In Japan bellen ze niet met GSM, maar over 3G. Als ik me niet vergis moet je toestel HSDPA ondersteunen om in Japan te werken. Dat zijn in ieder geval de lettertjes waar ik bij aanschaf van mijn toestel op gelet heb, en jawel, hij werkt hier.

Wa betreft Tokyo, Ginza is naar mijn mening alleen interessant als je wilt (window)shoppen bij de dure merken, en volgens mij ben je dan tegenwoordig op Omotesando (Shibuya) beter af.

Nog een toevoeging op het Asakusa-verhaal, aan de overkant van de rivier is een nieuwe attractie in aanbouw, de Tokyo Sky Tree. Afgelopen week zaten ze op 559 meter, nog 65 te gaan…

Overigens ben ik vorige week ook in Ikebukuro geweest, dat wordt vaak gezien als het mindere broertje van Shinjuku, maar persoonlijk vond ik het juist een stuk leuker. Vooral de food-afdeling onderin de Seibu is echt uniek in z’n soort. Daarnaast heb je vlakbij het station Sunshine City met ook een geweldig uitzichtpunt, in tegenstelling tot het gemeentehuis niet gratis, maar het uitzicht is naar mijn mening ook mooier.

Voor het beste uitzicht moet je overigens naar de Mori Tower in Roppongi Hills, het meest centraal gelegen uitzichtpunt van de stad, met ook een mooi zicht op de Tokyo Tower. En in tegenstelling tot de andere torens sta je hier in de open lucht op het heleikopterplatform, en niet achter glas.

En als ik dan toch bezig ben met uitzichten, het mooiste plaatje kost een paar centen, maar vlakbij Disney zit ook Excel Air

Als het om shoppen gaat overweeg dan ook een dagtrip naar Yokohama. in Minato Mirai (of meer specifiek op Shinko Island) zitten een aantal malls met veel leuke winkeltjes, niet het standaard werk wat je overal tegenkomt.

En terug naar Tokyo, sla daar ook Ueno niet over. Rondom het station heb je daar het Ueno Park met diverse musea, de Ameyoko markt, en direct tegenover de Shinobazu-uitgang van het station mijn favoriete winkel van Tokyo: Yamashiroya. 7 etages aan speelgoed, gadgets, film-, muziek- en comicmerchandise en verder alles wat maar leuk,schattig of ronduit maf is.

Kyoto is heel erg leuk om op de fiets te verkennen! Trouwens Hiroshima ook…

Je hebt trouwens op dag 2 Shinjuku ingepland en op dag 6 Metropolitan Gouvernment Building. Dat gebouw staat in Shinjuku dus dat kun je beter in een dag combineren.

Omotesando (Shibuya) is inderdaad leuk om te kijken naar alle designer merken, zeg maar een PC Hooft maar dan wel met stijl en klasse.

Vooral 's avonds is Omotesando (Shibuya) mooi uitgelicht, ik ben alleen daarvoor even met de metro er naar toe gegaan. Als je van architectuur houdt, dan kom je even helemaal bij, prachtig.

vr.gr. Ton

Bellen&SMS in Japan is inderdaad alleen mogelijk met een telefoon die
3G ondersteund.

@Eenelfje. GAP is verhuisd en zit nu tegenover Harajuku station.

Omotesando is een mooie boulevard. Het heeft alleen niet de grote warenhuizen die Ginza heeft. Shibuya en Harajuku/Yoyogi park
zitten vlakbij en dus handig om op een dag te doen.

Tsukiji-Ginza-(Akihabara?)-Asakusa-Ueno zou een mogelijkheid kunnen
zijn voor een dag. Hoewel je in Asakusa of Ueno wellicht wat meer tijd zou kunnen/willen doorbrengen. Asakusa is echt een plek die bij een bezoek aan
Tokyo niet overgeslagen mag worden. Akihabara, electric town, ligt ook
in de buurt van Ueno/Asakusa en is ook leuk om even doorheen te lopen
ook al heb je helemaal niks met elektronica. Het is uniek en je zult
je echt verbazen.

Tsukiji en Yoyogi op een dag is niet logisch, omdat Tsukiji op zondag
gesloten is en Yoyogi het leukst is om op zondagen te bezoeken.

Voor jullie reisschema lijkt mij een 7-daagse Railpass het voordeligst. In Tokyo en Osaka zijn ook veel niet-JR treinen en je reist er geen verre
afstanden.

In Kyoto is het inderdaad handig om niet ver van het station te zitten, het busnetwerk brengt je overal naartoe, maar is niet praktisch met grote baggage en de meeste bussen stoppen bij Kyoto station. Sommige hotels halen je wel op bij het station, maar dan zit je waarschijnlijk in een iets duurdere klasse.

1 like

Mmm wat een tips allemaal, heb er helemaal zin in. Hotel in Kyoto is inmiddels geboekt (vlakbij het station) en ook een ryokan in Miyajima. Vooral die ryokan wil ik niet missen en ik heb me inmiddels verdiept in de ryokan-regels op Travel Japan - Japan National Tourism Organization (Official Site) Ik zie wel een beetje op tegen het ontbijt (rauw ei, pickles en nori??). En wat draag je onder zo’n yukata, haha?

Yoyogi moeten we dan helaas overslaan vrees ik, want we verblijven niet op zondag in Tokio.

Raar trouwens dat je met een Europese telefoon niet kunt bellen, ik heb me nooit gerealiseerd dat daar nog zoveel verschil in zit! Wat de 3g betreft: ik heb een iPhone, dus ik vraag me af of die het dan wel doet in Japan, of zijn er dan nog steeds belemmeringen?

Enne, nog een vraagje: zijn er in Tokio en Osaka ook boekjes met meerdere kaartjes (zoals de Parijse Carnet, zeg maar) te koop?

Het ontbijt is even wennen, maar daarna wil je niet meer anders. Sinds ik in Japan heb gegeten, zijn wij thuis vaker Japans gaan eten, de specifieke groenten / ingredienten kun je in Nederland ook goed kopen. Het eten in Japan is heel voedzaam en gezond, ik voel mij altijd ‘herboren’ na 4 weken Japan. Heerlijk.

Wat onder yukata te dragen:

In Tokyio heb je de suica kaart, dit is een met de Nederlandse OV chipkaart vergelijkbaar systeem, erg handig, alleen maar in en uitchecken:
http://www.jreast.co.jp/e/suica-nex/

Japan heeft altijd voorop gelopen in innovatie in mobiele communicatie. De westerse maatschappijen hebben echter voor een andere standaard dan de Japanse gekozen.
Beetje vergelijkbaar maar dan omgekeerd de discussie: tussen video2000 van philips en de vhs video van sony; waarbij uiteindelijk niet de beste maar de handigste marketing heeft gewonnen.

Hier staan een hele discussie over iPhone en Japan:

vr.gr. Ton

Hier de juiste discussie iPhone en Japan:

vr.gr. Ton

Ik heb ook een iPhone en die werkte gewoon in Japan. Ik zal je de technische details maar besparen :stuck_out_tongue:

Ha, nou ben ik nóg nieuwgieriger wat je onder de yukata moet dragen:D (vraag bij de link is verwijderd!).

@Nigo: Ik neem aan dat als je via 3G wilt bellen/SMSen, dat je dan ook de dataroaming moet inschakelen, of is dat niet nodig?

Dataroaming is voor internet&e-mail. Heb je dus niet nodig voor bellen &sms. Dataroaming staat standaard uit (wel even checken: Settings->network). Ik checkte wel 1 of 2 keer per dag mijn mail (dan moet je dataroaming aanzetten en erna uitzetten) op mijn IPhone en dat was toch nog vrij prijzig. als je ergens WIFI hebt kun je Skypen met je IPhone. Maar gratis WIFI kom je niet vaak tegen.

Vreemd zojuist stond de vraag er nog, een nieuwe poging:

How to wear Yukata:
http://www.japaneselifestyle.com.au/fashion/how_to_wear_yukata.html

Wel 12 stappen: :slight_smile:

vr.gr. Ton

Misschien kunnen wij op het Japan feestje in onze tuin, een hoe doe ik een Yukata zo goed mogelijk aan competitie houden ? De teller staat op 21. :dag:

Voor mannen volstaat een boxershort, maar als vrouw zou ik er een topje en shorts onder dragen die gezien mogen worden, want als niet-Japanner is het heel lastig, vooral bij het zitten op de grond bij ontbijt/diner, om alles verborgen te houden. De Yukata in hotels zijn zeg maar hele dunne badjassen. Je kunt trouwens ook gewoon in je normale kleding ontbijten/dineren.