Elektronica / Mobiele telefoons

Hallo allemaal!

Over anderhalve week vertrek ik naar Japan om daar 18 dagen te backpacken. Omdat ik voor het eerst alleen op vakantie ga moet ik het thuisfront natuurlijk zo veel mogelijk op de hoogte houden van mijn trip… Nu heb ik de volgende vraag: kan ik in Japan smsen? Ik heb een Hi-abonnement en op de site van Hi staan streepjes (ipv bedragen) bij sms’en. Bij het mms’en staan wel bedragen. Ik heb al conctact opgenomen met de klantenservice, daar zeiden ze in eerste instantie dat het geen enkel probleem zou zijn om vanuit Japan te sms’en, maar toen ik vroeg naar de kosten voor het sturen van een sms en ze dus even op zoek moesten, kwamen ook zij tot de conclusie dat je waarschijnlijk niet vanuit Japan kan sms’en :confused:

Wie weet wat de mogelijkheden zijn om toch vanuit Japan te kunnen sms’en? Misschien een andere sim-kaart kopen, of…

Andere reistips zijn overigens ook welkom, ik heb al een planning gemaakt, maar mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag!

Groetjes!!

De vraag is denk ik vooral of je toestel überhaupt in Japan zal werken, ze hebben er een compleet ander netwerk, met een gewone triband zal je in ieder geval niks kunnen. Tijdens m’n groepsreis eerder dit jaar bleek van slechts één persoon uit een groep van 20 de telefoon te werken, hij kon probleemloos bellen en sms’en. En ook anderen konden met hun eigen SIM-kaart met dat toestel bellen en sms’en. Bij m’n reis afgelopen maand had m’n reisgenoot een HTC Diamond Touch, die werkte ook prima.

Wellicht is het makkelijker én goedkoper om te mailen? Vrijwel alle hotels en zover ik heb gezien ook hostels (daar heb ik persoonlijk echter geen ervaring mee) hebben wel een internet-pc staan (vaak zelfs gratis!).

Ik ben wel een tikje jaloers, reizen door Japan is verslavend. En gezien het taal- en cultuurverschil eigenlijk verrassend makkelijk. Wat was verder je planning? Rondreizen met de railpass? En had je al wat bestemmingen in gedachten? Of wellicht al het een en ander geboekt?

Hoi Wiz!

Bedankt voor je reactie… Waarschijnlijk kan ik wel bellen in Japan, want ik heb een telefoon met quatroband en deze zou overal ter wereld moeten werken :slight_smile: Jah, mailen ga ik zeker vanuit Japan, mijn vader heeft een mini-laptop en die mag ik meenemen :smiley: maar af en toe een smsje ontvangen en/of versturen is soms gemakkelijker…

Ik heb de volgende plannen gemaakt (maar het zijn slechts plannen, ik heb behalve 3 nachten een hostel in Tokyo en een 14-daagse railpass nog helemaal niets geboekt/vastgelegd):

• Tokyo met 1 dag een trip naar Nikko
  • Kawaguchiko (Mt. Fuji)
  • Kyoto (met een dagtripje naar Nara)
  • Nagasaki
  • Hiroshima
    Waar ik naar toe ga vanuit Hiroshima weet ik nog niet, ik zit te twijfelen tussen Takayama en Nagano (of misschien nog wel naar beide plaatsen).

Ik kom overigens de 15e aan in Tokyo (om 7.00 's ochtends) en vertrek de 30e om 23.00 weer naar Frankfurt… (net op tijd terug om in NL oud en nieuw te vieren :))

Groetjes!

Quatroband? Bestaat dat ook al? Hmm, ik loop weer eens achter…

Zo’n minilaptop is inderdaad ideaal, al is het maar om rustig de treinen uit te kunnen zoeken. Voor Kyoto zou ik als ik jou was wel proberen iets te boeken, dat bleek bij ons een aantal weken van tevoren namelijk al knap lastig. Nu zaten wij wel in hotels, wellicht dat hostels wat makkelijker zijn.

In de meeste plaatsen ben ik inmiddels ook geweest. Tokyo is geweldig, al is het misschien niet de beste stad om kennis te maken met het land. Kawaguchiko is zeker leuk voor een dagje, we hadden er een uitstekend uitzicht op Mt. Fuji. Wij zijn er geweest onderweg van Matsumoto (trouwens echt een aanrader, met een schitterend kasteel en heerlijke basashi (rauw paardenvlees)!) naar Tokyo, bagage in een kluisje in Otsuki, dan is het prima in een dagje te doen. Kyoto en Nara zijn absoluut een must, plan daar zeker genoeg dagen. Vanuit Hiroshima moet je zeker een dagtrip naar Miyajima maken (de veerboot is met je railpass gratis!), en absoluut een keer bij Okonomimura gaan eten. Van Nagasaki hebben we door een dagje zware regen helaas niet zoveel gezien, maar een dagtripje naar Huis ten Bosch was wel een tamelijk surrealistische ervaring.

In Takayama en Nagano ben ik nog niet geweest, maar als ik zo de reisgidsen moet geloven is Takayama dan duidelijk de interessantste optie. Maar om het nog wat lastiger te maken, wellicht is Matsumoto ook een interessante optie?

Wel ligt Nagasaki gezien de rest van je route behoorlijk uit de richting, als ik je zo begrijp begin en eindig je in Tokyo? Voor twee weken lijkt me het programma dan wellicht wat erg vol. Hier staat een kort verslagje van mijn laatste reis, dat was in drie weken en in een stevig tempo. Voor Tokyo en Kyoto zal je elk toch eigenlijk minstens drie dagen moeten nemen, nog afgezien van dagtrips. En dan gaat het toch hard…

Jah, misschien heb je inderdaad wel gelijk en ligt Nagasaki wel heel erg uit de richting. Ik zit er dan ook erg aan te denken om Nagasaki dan maar over te slaan… Dan nog is het een druk programma, maar ik vind het juist prettig om veel dingen in korte tijd te zien en ik ben ook niet zo iemand die uren in een museum kan rondlopen (ben meer een Japanner, overal foto’s van maken en pas thuis zien wat ik eigenlijk gezien heb ;)) Dit weekend ga ik nog maar even verder met mijn planning en zal ook zeker jouw reiservaringen erbij gebruiken!

Heb je nog leuke tips om zeker niet over te slaan wanneer ik in Japan ben, zoals de beste karaokebar etc?

Helaas, de laatste keer zijn we niet bij een karaokebar geweest, dat is toch leuker met een flinke groep. En dan bij voorkeur een groep die karaoke ook echt leuk vind, en niet 4 personen die proberen te zingen en 12 man die alleen maar toekijken :tear:

Niet echt een geheime tip, maar in Tokyo moet je in ieder geval een keer heel vroeg naar de Tsukiji vismarkt, dat moet je meegemaakt hebben. En uiteraard 's avonds een toren op, het Metropolitan Gouvernment Office is aardig en vooral gratis, Tokyo Tower heeft een veel beter uitzicht en als je echt wil uitwaaien met het beste (en duurste) uitzicht moet je het dak van Mori Tower (Roppongi Hills) op, met dat kaartje mag je overigens ook het bijbehorende Mori Art Museum in. Een winkel die je in Tokyo eigenlijk niet mag missen zit vlakbij Ueno Station, aan de overkant van de straat bij het begin van Ameyoko, geen idee hoe de winkel heet maar ze hebben er iets van 7 of 8 etages met de meest idiote merchandise van o.a. films, cartoons en muziekbands en andere leuke en vooral volstrekt nutteloze meuk. En wil je eens een hele andere, bijna dorpse kant van Tokyo zien, maak een rit met de Toden-Arakawa tramlijn van Otsuka naar Minowabashi.

Als je (hoewel onwaarschijnlijk) genoeg hebt van Japans eten, o.a. op Odaiba zit in Aqua City een Kua’aina Burger, naar eigen zeggen de beste hamburgertent ter wereld, en ik ben geneigd ze gelijk te geven. Als je meer in de stemming voor Chinees eten bent, in Decks Tokyo Beach hebben ze een geweldig fout imitatie-Hong kong. En als je 's avonds laat nog een stevige hap wil, ga dan eens tussen de sallarymen in een van de vele kare-ya (curryrestaurants) eten.

Voor de rest is het lastiger, in Kyoto is zo bizar veel te zien dat geheime tips niet nodig zijn. Kinkaku-ji, Ginkaku-ji (momenteel helaas in de steigers maar de tuin blijft prachtig), Kiyomizu-dera (uitzicht bij zonsondergang!), Nijo-jo, To-ji, Sanjusangen-do, Fushimi Inari (bergbeklimmen onder torii’s!), ze zijn allemaal prachtig. Ook schitterend maar door toeristen nog niet zo ontdekt zijn Ninna-ji en Toji-In, beiden in het noordwesten van de stad. Erg voordelig is dat je in Kyoto voor 500 yen een dagkaart voor alle bussen binnen de stad kan kopen (in de bus of anders bij je hostel, daar krijg je er waarschijnlijk ook een onmisbare routekaart bij), die heb je er met drie ritten alweer uit. We hebben ook ergens geweldig Kansai-style okonomiyaki gegeten in de buurt van de Nanzen-ji, maar geen idee waar precies en een naam weet ik helaas ook niet.

In Kawaguchiko moet je absoluut een keer hoto proberen, de lokale noedelsoep, die op je tafel nog even flink door mag koken. En als je de Mt. Tenjo op gaat, bespaar je vanaf het uitzichtpunt de wandeling naar de top, het is weliswaar niet zo zwaar maar er is afgezien van een klein Boeddhabeeldje werkelijk niks te zien, het staat helemaal vol met bomen.

En nog een laatste tip: de 100 yen-winkels! Alles kost er weliswaar 105 yen (5% belasting…), maar dan nog zijn er voor weinig geld heel veel al dan niet nuttige spullen te koop. Mijn opbrengst bestond o.a. uit instant-misosoep, blikjes krab en aal, gedroogde visjes met amandelen, sudoku’s, rookverbod-stickers in het Japans en als dieptepunt een Engels phraseboek voor Japanners…
(nu weet je meteen hoe het komt dat ik met 24kg ingecheckte en 12kg aan handbagage thuis kwam…)

Pff, het is echt moeilijk om een planning te maken! Er is zoveel te zien en te doen! Ik heb nu de volgende planning gemaakt, ben benieuwd wat je er van vindt! Ik heb er treintijden bij gezet, zodat ik weet hoe lang ik ongeveer aan het reizen zal zijn.

14 dec: Frankfurt - Tokyo
15 dec: Narita Airport (7.00 uur) – Tokyo (1,5 uur)
16 dec: Tokyo
17 dec: Tokyo (trip naar Nikko)
18 dec: Tokyo – Kawaguchiko (ong. 3 uur)
19 dec: Kawaguchiko (Mt. Fuji)
20 dec: Kawaguchiko – Kyoto (ong. 5,5 uur)
21 dec: Kyoto
22 dec: Kyoto
23 dec: Kyoto (dagtrip naar Nara)
24 dec: Kyoto – Hiroshima (hotel: http://hiyh.pr.arena.ne.jp/Hp_eng/STAY/stay1eng.htm) (ong. 2 uur)
25 dec: Hiroshima (dagtrip Miyajima, veerboot is gratis met railpass)
26 dec: Hiroshima – Koyasan (4 uur) - Osaka(2 uur)
27 dec: Osaka – Takayama (4 uur)
28 dec: Takayama – Matsumoto (5,5 uur)
29 dec: Matsumoto
30 dec: Matsumoto – Narita Airport (vertrek 22.00 uur)
31 dec: aankomst Frankfurt

Inderdaad altijd lastig, een route opstellen, dat heeft bij ons ook erg veel tijd gekost. En dan hadden we nog het voordeel dat wel een paar dagen min of meer vast hadden liggen, zodat je daar wel omheen moet plannen.

Ik zie dat je twee overnachtingen in Kawaguchiko had gepland, dat lijkt me wellicht wat veel, die zou ik eerder bij Tokyo erbij doen. Mt. Fuji is zover ik heb begrepen in deze tijd van het jaar toch niet of nauwelijks te beklimmen, en de rest heb je waarschijnlijk binnen een dag ook wel weer gezien.

En Osaka is schat ik zo echt alleen als overnachtingsplaats bedoeld? Zoniet dan is het vanuit Kyoto maar een kwartiertje met de shinkansen. Wellicht een andere optie: vanuit Tokyo rechtstreeks naar Hiroshima, vandaar naar Kyoto (Koyasan wellicht als dagtrip? ), en dan Kawaguchiko als laatste bestemming na Matsumoto, het ligt daar toch langs de route.

Dan zou je dus op ziets uitkomen:

14 dec: Frankfurt - Tokyo
15 dec: Narita Airport (7.00 uur) – Tokyo (1,5 uur)
16 dec: Tokyo
17 dec: Tokyo (trip naar Nikko)
18 dec: Tokyo
19 dec: Tokyo - Hiroshima (5 uur)
20 dec: Hiroshima (dagtrip Miyajima)
21 dec: Hiroshima - Kyoto (2 uur)
22 dec: Kyoto
23 dec: Kyoto (dagtrip naar Nara)
24 dec: Kyoto
25 dec: Kyoto (dagtrip Koyasan)
26 dec: Kyoto – Takayama (3,5 uur)
27 dec: Takayama – Matsumoto (5,5 uur)
28 dec: Matsumoto (wellicht dagtrip naar Kiso-vallei?)
29 dec: Matsumoto - Kawaguchiko (3 uur)
30 dec: Kawaguchiko - Narita Airport (4 uur)
31 dec: aankomst Frankfurt

Wauwh! zo kan het ook inderdaad! Eerst naar Hiroshima en vanuit daar weer ‘terug’ richting Tokyo. Dat scheelt ook heel wat uren in de trein want van Tokyo naar Hiroshima in 5 uur is echt bizarsnel :smiley: Ik vind dit wel een goed voorstel en denk dat ik het op deze manier ga doen! Nu maar eens op internet zoeken naar wat leuke hotels/hostels! Krijg steeds meer zin om te gaan nu, hahaha! Bedankt voor al je goede tips!

Ja ligt er nu idd aan wat voor telefoon je hebt of je telefoon het doet in Japan. Maar ik zou gewoon idd savonds vanuit het hotel of hostel gaan mailen.

Om bereikbaar te blijven in Japan huren ook veel mensen een telefoon in Japan. Een goedkope kopen met beltegoed kan alleen als je een Japanner kent.

Mijn telefoon toen deed het niet in Japan dus ik had toen gewoon een belkaart gekocht voor de telefooncellen en daar kon ik echt heel lang mee bellen naar NL.

Ik zou gelijk vanuit Tokyo naar Hiroshima gaan en vanuit Hiroshima naar Kyoto. Op de weg van Hiroshima naar Kyoto kan je nog uitstappen in Himeji.

Als je Koyasan als dagtrip doet kan je het beste gelijk vroeg in de ochtend vertrekken zodat je er op tijd bent en genoeg tijd hebt in Koyasan, het is nl. best nog wel een trip. Koyasan is echt mooi. Deze dagtrip kan je het beste doen met een speciale kaart. Met die kaart kan je gelijk overstappen naar het volgende vervoermiddel om in Koyasan te komen. Zodat je er toch nog goed op tijd bent. De aansluittijden zijn namelijk best krap tussen de vervoermiddelen. Met die kaart kan je zo doorlopen en als je steeds een kaartje apart koopt ben je en tijd kwijt en meer geld en mis je steeds een aansluiting.

Ik zou naar Takayama gaan. Takayama is echt een heel mooi stadje !!

Voor de dagtrip naar Nikko kan je een World Heritage Pass kopen.

Let er wel op dat als je om 07.00 uur in de ochtend op Narita airport aankomt dat het kantoor van de JR pas rond 10.00/11.00 uur open is dus zul je tot die tijd moeten wachten om je JR Railpas te laten ingaan of gewoon de normale trein naar Tokyo pakken en pas daar je JR Railpas laten ingaan in Tokyo zelf bij een JR station.

Jammer dat je zo weinig tijd hebt in Tokyo.

Maar wat tips voor Tokyo voor mensen met weinig tijd, de winkels zijn elke dag tot 22.00 uur open dus doe overdag de sightseeing naar de tempels en ga later pas de buurten in.

Er zijn zoveel tips voor Tokyo maar die vind je wel als je hier een beetje het forum gaat lezen.

Restaurant tips die voor een backpacker misschien te duur zijn maar eigenlijk alleen gedaan moet hebben voor de belevenis…

1. New York Bar op de 52e verdieping van het Park Hyatt Tokyo Hotel. Dat is het restaurant van de film Lost in Translation en staat in de top van de bars/restaurants met het beste uitzicht ter wereld. Probeer een tafel aan het raam te krijgen! Om er alleen al te mogen komen betaal je 2000 yen per persoon, vervolgens je eten en drinken. Niet goedkoop maar eten met dat uitzicht moet je gewoon een keer gedaan hebben!

2. Voor de ultieme knotsgekke Japanse belevenis ga je naar het Alcatraz ER restaurant in Shibuya Tokyo. Het is een thema restaurant, kruising tussen een gevangenis en ziekenhuis. De bediening en eten serveren is in ziekenhuis stijl en je het restaurant ziet eruit als een gevangenis dus je eet in een gevangeniscel. Ook voeren ze shows op maar dit is echt knotsgekke Japanse humor. De kaart is ook vertaald in het Engels dus eten bestellen lukt er wel. Wederom niet echt goedkoop maar echt een belevenis die je niet mag missen!

3. Als je teveel hebt geshopt…gewoon alles naar huis sturen. Pakketten vanuit Japan naar NL sturen is niet duur en zo zeul je niet alle bagage mee. Ik verstuurde hele pakketten naar huis!

4. Neem sowieso een keer in de avond de monorail naar Odaiba, die rit op zich is al heel futuristisch. Stap uit bij het station Daiba en blijf “boven”, niet naar het straatniveau gaan. Als je dan naar links gaat kom je uit bij het nagemaakte vrijheidsbeeld van New York. Daar heb je bankjes en een geweldig uitzicht over de hele skyline van Tokyo by night vanaf de andere kant van de rivier!

5. Ga naar de Ameyayokocho in Ueno (das de zwarte markt in Ueno, een soort kruising tussen de Albert Cuijp en de Zwarte Markt). Superleuk en je kan er supergoedkoop de verste rauwe vis eten.

6. Loop een rondje door Ueno Zoo, superleuk vooral om te zien hoe de Japanners hier hun dag beleven. Ook hebben ze daar Reuzenpanda’s dus mocht je die nooit gezien hebben dan is dit je kans.

7. Idd de 100-yen shops. De grootste zit in de Takeshita Dori street in Harajuku. Tevens is de wijk Harajuku tienerheaven dus daar vind je de laatste mode en de gekste geklede tieners. En een supergezellige buurt.
    Voor de duurste winkels steek je de straat over naar Omotesando Hills, waar je bv de grootste Louis Vuitton winkel ter wereld vindt.
    Mocht je bv een merkengek zijn…het merk Burberry heeft een label genaamd
    Burberry Blue wat alleen in Japan verkrijgbaar is en nergens anders ter wereld (ja of het moet namaak zijn)

Dan de backpacktips voor een backpack portemonnee:

1. Alle entrees tot tempels en shrines zijn gratis.

2. Het uitzicht vanaf de bovenste verdieping van de Government towers is super en gratis, hier hoef je de Tokyo tower niet voor op en te betalen. Het uitzicht vanaf de linkertoren is beter dan het uitzicht vanaf de rechtertoren.

3. Ga naar de enorme foodhalls van de warenhuizen. Hier mag je bijna overal alles gratis proberen. Omdat die foodhallen zo groot zijn heb je na 1 rondje je buik wel vol en je lunch al binnen haha.

4. Voor supergoedkoop, goed en lekker avondeten…ga rond 6 of 7 uur (ben ff de precieze tijd vergeten maar kan je zo checken…) naar een foodhall van een warenhuis. Om die tijd gaan ze al het verse eten wat ze de hele dag door maken en in plastic bakken doen zodat je het kan meenemen afprijzen. Je kan dan zo een hele grote bak superlekker eten voor maar 200 of 300 yen meenemen! Maar wees er snel bij want de Japanners zijn hier zelf supersnel bij en dan is alles weg!

5. Als je in een hostel zit met een magnetron kan je ook overdag een bak eten kopen voor 500 yen bij een supermarkt. Savonds opwarmen en je hebt een lekker goedkoop avondmaal.

Verder kan je je met de gekste dingen in Japan vermaken. Ga een speelhal binnen en loop gewoon rond. Ga gewoon knotsgekke dingen bekijken in de winkels en warenhuizen.

In Ginza heb je bv het Sony gebouw, daar kan je met je NL paspoort heel goedkoop de nieuwste Sony spullen kopen. Neem daar ook es bv de trap ipv de lift…zodra je op elke trede van de trap stapt geeft ie licht en een toonladder. (do re mi fa so etc.) Nou kan je verzekeren wij hebben daar ruim 5 minuten op zitten spelen haha. (Ja je doet de gekste dingen in Japan)

Ga in Tokyo echt een keer in de spits met de metro…daarna mag je douchen ok …maar het is een belevenis, je weet niet wat je meemaakt ! Sardientjes werk ten top!

Ow ja als je naar Odaiba gaat met de monorail stap dan ook uit bij het Fuji Television gebouw en ga naar binnen. Grappig binnen en als ze bezig zijn met een opname dan kan je meekijken door een raam bovenin, superleuk.

In de vele fotohokjes die je zult zien kan je je een hele tijd vermaken. Je maakt de gekste fotos kan er allemaal afbeeldingen etc bijdoen. Echt lijkt niets maar supergoedkoop en de gekste Japanse pasfotos krijg je dan ! Ik heb me tijden vermaakt in het fotohok op de onderste verdieping van de 100 yen shop in Takeshita dori street in Harajuku.

Ga savonds naar Shibuya naar het drukste kruispunt ter wereld. Neem de Hachiko uitgang. Het hondje Hachiko is de verzamelplaats voor iedereen die afspreekt. Superdruk en grappig om te zien.

Ga vervolgens naar de Starbucks aan de overkant van het kruispunt en ga met je koffie op de 1e verdieping voor het raam zitten en verbaas je om de hoeveelheid mensen die elke keer oversteekt !

Als je in Ginza of Omotesando bent let ff goed op de dure mevrouwen met hun hondjes! De hondjes hebben de gekste creaties aan en zitten vaak in een speciaal hondjes karretje!

Mocht je echt helemaal de weg kwijt zijn of je portemonnee hebben verloren…ga altijd naar de dichtsbijzijnde Koban (politiehokje) gegarandeerd dat ie daar ligt en daar kunnen ze met een kaart je de weg wijzen.

Japanners kunnen bijna geen tot slecht Engels, als er dus iemand op je afkomt die zomaar begint te praten niet bang zijn. Ze willen dan gewoon heel graag hun Engels met je oefenen en praten. Na een praatje bedanken ze je altijd vriendelijk en gaan weer weg.

Ook een tip…Nederland is “Oranda” in het Japans…als je verteld dat je uit Oranda komt krijg je gelijk oooooohhh Oranda te horen en degenen die Engels kunnen komen gelijk met de hele geschiedenis tussen Japan en NL (waarvan ik zelfs nog niet eens wat af wist) Dat vinden ze leuk.

Verder is het veel buigen en glimlachen en altijd vriendelijk en beleefd blijven en nooit boos worden.

Lees ook ff wat algemene tips over what to do and not to do in Japan:

1. Snuit nooit je neus in een zakdoek maar gewoon ophalen!
  2. Niet bellen in het openbaar vervoer!
  3. Niet lopend op straat eten maar ff op een bankje gaan zitten!
  4. Roken mag alleen op rookpunten op de straat.

Verder kan je je al vermaken met een “westers” Japans toilet. Pas op voor de diverse knopjes echter ! Genoeg Japanners die het leuk vinden om te wachten als een toerist het toilet ingaat…wachten of ze gegil horen en zien dat die toerist vervolgens nat het toilet uitkomt omdat ie op alle knopjes heeft zitten drukken en vervolgens het water in het rond spuit !

Wat ook grappig is te weten is dat het getal 4 en 9 ongeluksgetallen zijn in Japan.
4 wordt uitgesproken als “shi” en “shi” betekent dood in het Japans
9 wordt uitgesproken als “ku” en ku betekent marteling in het Japans

In Japanse ziekenhuizen zal je geen verdieping 4 of 9 of kamers met 4 en 9 vinden.
ANA (All Nippon Airways) de luchtvaartmaatschappij heeft ook bv geen stoelen met het getal 4 en 9 in het vliegtuig.

Ook als je Japanners bv kadootjes geeft nooit 4 kadootjes geven maar 3 of 5 (als je er meer dan 1 zou geven bv.)

In Tokyo wellicht wel, daarbuiten zeker niet altijd. Vooral in Kyoto moet je toch vaak betalen, zeker bij de populairdere bezienswaardigheden als Kinkaku-ji, Ryoan-ji en Ginkaku-ji, meestal iets tussen de 300 en 600 yen. Maar weer andere zijn inderdaad wel gratis, zoals bijvoorbeeld de Fushimi Inari en Kiyomizu-dera.

Zeker een mooi uitzicht, maar Shinjuku heeft z’n lokatie enigszins tegen. Vanaf Tokyo Tower heb je ook zicht op de baai en op Odaiba in de verte. Mori Tower blijft overigens m’n favoriet, allereerst omdat je vanaf daar een prachtig zicht op Tokyo Tower hebt, maar vooral omdat je daar naar buiten het dak op kan in plaats van achter glas te moeten kijken, het ultieme “top of the world”-gevoel. Toegang tot het Art Museum is daarbij inbegrepen, momenteel hebben schijnen ze er een expositie van Indiase kunst te hebben, hoewel ik geen kunstliefhebber veb vond ik dat er toch wel interessant uitzien.

Als je hostel geen magnetron heeft, conbini’s hebben ook altijd wel een magnetron staan. Ook handig voor onderweg!

Voor een pachinko-hal zijn oordopjes overigens geen overbodige luxe :smiley:

Wees er overigens wel voorzichtig met fotograferen of filmen, meestal zullen ze gewoon zeggen dat dat niet mag, maar ik ken ook iemand die door een stel slechtgehumeurde yakuza’s met wat meer geweld buiten werd gesmeten…

In Aqua City op Odaiba zit overigens een kleinere vestiging, waar het een stuk rustiger is. Odaiba is overigens ook een goede bestemming bij een dag regen.
(weet ik helaas uit ervaring, het blijft toch een matig alternatief voor een zonnige zondagmiddag in Harajuku en Yoyogi Park :mad:)

…maar niet tijdens de ochtendspits. De Starbucks gaat sowieso pas om 10 uur open, en een uur eerder is het kruispunt nog nagenoeg uitgestorven! Niet helemaal wat we verwacht hadden, aangezien het op Shibuya Station inderdaad sardientjes-tijd was…

Wowh! Super al die tips voor Tokyo! Ik ga me daar zeker niet vervelen :smiley: Toevallig ook nog zulke toptips voor Kyoto? Krijg steeds meer zin om te gaan, hahaha…

Weet je wat ook grappig is om te doen? Ontdekken waar de gelduitbetaalluiken zijn van de Panchiko hallen. Je mag dus officieel niet voor geld gokken in de Panchiko hallen. Maar…een stuk verder ergens in een straatje zit altijd een “luik” als je daar aanbelt kan je je Panchiko “prijsje” inruilen voor geld…

De keren dat ik in Tokyo was ben ik bijna elke dag op pad geweest met een Japanse vriendin die in Tokyo woont. Je krijgt heeel wat uitgelegd ! En het leuke is ze kunnen je precies uitleggen wat dingen zijn in een winkel of warenhuis waar je zelf bij zit te denken…uhh wat is dit? Ook brengen ze je naar de gekste plekken waar je normaal nooit zou komen en in restaurants waar je als toerist niet kan eten, gewoon omdat de kaart alleen in het Japans is en ze er geen engels praten.

Ow een heel populair drankje in restaurantjes in Japan is melon soda met een bolletje vanille ijs!

Ook vragen ze in Japan altijd of je je frisdrank bij het eten wilt of erna.

Afrekenen bij een restaurant gebeurt bij de kassa bij de uitgang.

Tips voor Kyoto.

Nou in Kyoto zijn zoveeel tempels dat je echt een keuze moet maken.

De Kiyomizudera tempel is heel mooi en het straatje er naar toe is ook leuk.
Philosophers Path is ook leuk om te lopen en als je aan het einde bent vanuit daar een beetje rond gaan lopen (lees…dwalen…) zo kom je weer de mooiste tempels tegen en shrines!!

In de stad naar de overdekte markt en de wijk met de geisha’s. Maar ik vond Kyoto qua stad niet zo bijzonder, daar ga je meer tempels en shrines kijken. Ow ja ik was er in de bloesemtijd en dan is het Philosophers Path echt geweldig.

Als je in Hiroshima bent is het leuk om een kraanvogel (gevouwen van papier) bij het monument te leggen (het monument ter nagedachtenis van het meisje…) als je de kraanvogel geeft dan doen ze het glas open en leggen je kraanvogel erbij.

Ga in Hiroshima ook naar het kasteel, is ook mooi om te zien!

En ja er is gewoon zoooveel maar ik ben gewoon echt al die namen vergeten!

Gevonden!

O ja ik heb idd uit Japan een paar Rillakuma knuffelbeertjes meegenomen voor vriendinnen met kids. Dat is een typisch Japans beertje !

Quad band etc gaat allemaal niet op in Japan.

De enige mogelijkheid om met een Nederlands toestel daar te bellen/smsen is wanneer je UMTS hebt. Dan kan je via het enorm beperkte Vodafone netwerk bellen/smsen. Dit werkt alleen maar rond enkele grote steden.
Het is wel aan te raden om dan een Vodafone abo/prepaid kaartje te gebruiken. Anders ben je snel 2 euro per minuut/sms kwijt. Als je een Vodafone passport hebt aangemaakt(gratis) of Internationaal bellen block gebruikt, dan komt het neer op pakweg 25 cent per minuut + 45 cent startkosten.

Wederom bedankt voor alle tips! Mijn to do - to see lijstje wordt steeds langer :smiley:

Mn telefoon neem ik gewoon mee en dan zie ik wel of het wel of niet werkt… Iedereen zegt namelijk iets anders. Ik heb al contact opgenomen met de Hi-klantenservice en ben even bij een phonehouse binnengelopen. Overigens kwamen ze daar met de tip om vanuit het buitenland niet te sms’en maar te mms’en. In een mms passen namelijk 1000 tekens en in een smsje 160… Dus mocht het werken dan mms ik naar het thuisfront (zonder een foto mee te sturen) en natuurlijk hou ik op mn hyves een blog bij (heb ik bij iedere backpack-vakantie gedaan en ‘helaas’ heb ik nu alweer zoveel vraag gehad dat ik er niet meer onderuit kom :))

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de meeste Phonehouse/klantenservice medewerkers over dat soort dingen simpelweg geen verstand hebben, die weten alleen dingen over de toestellen en abonnementen die ze verkopen.

In Japan heb je geen GSM netwerk, waardoor het dus niks uitmaakt of je een quad-band toestel hebt oid. Ze hebben daar de CDMA standaard, waar hier geen toestellen voor te verkrijgen zijn (een van de high tech telefoontjes daar kopen heeft ook geen nut, aangezien deze hier weer niet werken). Het enige bruikbare netwerk is het UMTS-netwerk van J-Phone/Vodafone, waarvan de dekking erg beperkt is(rond de grote steden).
Kortom, wil je daadwerkelijk bellen/smsen/mmsen, dan moet je een UMTS toestel hebben. Ik heb net even voor je gekeken en bij Vodafone heb je een prepaid UMTS toestel voor 50 euro incl 10 euro beltegoed. De 10 euro is precies genoeg voor Vodafone Blox waarmee je een half uur vanuit het buitenland kan bellen, kortom 33 cent per minuut al heb je dan geen tegoed meer om te smsen.
De telefoon staat hier: http://www.vodafone.nl/shop/handset/Prepaid/cat16170015/Vodafone+715%2C+coffee/sku10880012
Informatie over Blox: 404

Op marktplaats zag ik ook nog deze telefoon voor 2 tientjes:
http://link.marktplaats.nl/212297998

Dan een los Vodafone Prepaid kaartje kopen en je kan bellen/smsen in Japan.

Mocht je dit doen, let dan wel op dat je Vodafone Passport aanzet:

Voor de rest weet ik natuurlijk niet wat voor toestel je van Hi hebt, maar al is het een UMTS toestel, dan zou ik nog erg uitkijken met smsen etc. Ook gebeld worden kost dan gewoon 2 euro per minuut.

Ik heb een Nokia N95, volgens mij zit hier UMTS op. Ik heb ook een oude Nokia 3250 welke volgens mij ook UMTS ondersteunt. Beide toestellen zijn sim-lock vrij dus ik zou alleen een vodafone prepaid kaartje kunnen kopen. Of heb ik het mis? Bedankt voor je hulp!**
**