Maar een wedervraag is, had je als je het wel helemaal gelezen had, de camper niet meegenomen of gevraagd of DDU daadwerkelijk betaald had? Ik denk het niet, je gaat er gewoon in goed vertrouwen vanuit dat dit gebeurd is, zoals het ook in 98 van 100 gevallen gebeurt.
Als ik het gelezen had, had ik niet geinformeerd bij Apollo of er betaald was. Wat ik wel altijd doe en dus ook bij DDU is een betalingsbevesting vragen (welk ik ook keurig heb gekregen :retard:). Echter in deze situatie heb ik het bewijs van betaling maar kan hier niets mee.
Mijn gedachtespinsel kwam voort uit het feit, dan men bij overeenkomsten de tegenpartij op de hoogte moet stellen van de algemene voorwaarde en deze toegangelijk moet maken (bijv. schriftelijk te verstrekken en/of verwijzen waar de informatie staat, bijv.website). Daar is bij DDU geen sprake van geweest. Bij Appolo wel en zoals je aangeeft wordt dit pas gedaan op het moment van ophalen. Ik zou op basis van de informatie welke mij is verstrekt door DDU ook deze informatie niet eerst hebben gelezen maar ook gelijk ondertekent.
Jij hebt eind vorig jaar gereisd toch? DDU had dan ook jouw huursom ook eind vorig jaar pas hoeven betalen, dus als jij bijv. in februari 2009 al betaald hebt, dat maakt niet uit en dat is dus de ellende, die bedragen die toen ontvangen zijn, zijn gebruikt om de rekeningen van andere eerder reizende klanten te betalen. Zo stond het ook in de mail die Frits gisteren verstuurd heeft, zie tekst hieronder.
*Wat is er dan met ons geld gebeurd?
Jullie geld is gebruikt om rekeningen te betalen aan verhuurders van andere klanten. Dit is op zich niet gebruikelijk maar komt wel vaker voor binnen de reiswereld. Wij wilden echter van deze praktijk af en daarom zijn we in september 2009 begonnen met onderhandelingen met een samenwerkingspartner en wilden we in een keer onze schuld aan Apollo aflossen om met een schone lei te beginnen. Er waren geen schuldeisers, rekeningen werden op tijd betaald. De rekening met Apollo is opgelopen omdat het te grote bedragen waren, Apollo is onze grootste leverancier maar ook de leverancier waarvan wij dachten dat het treffen van een regeling geen probleem zou vormen. De praktijk is dat de leverancier over het algemeen pas in de maand van vertrek of in de maand na vertrek wordt betaald. Dit geldt in principe voor alle agenten.*
En voor zover als ik begreep in mijn mail van Apollo is Apollo op boekingsnummer aan het incasseren, ik neem ook aan dat bij de betalingen door DDU de boekingsnummers wel doorgegeven zijn, maar met jouw geld zijn boekingen van anderen betaald! Ik heb zelf in september betaald en ging er vanuit dat dit bij Apollo was terecht gekomen vanwege die drie maanden. Dus niet en ik vermoed eigenlijk dat het wel meer dan drie maanden achterstand is. Feitelijk is het ene gat met het andere gevuld vrees ik en daar zijn wij de dupe van :mad::mad:
Ik weet overigens niet letterlijk hoe het gaat maar doorgaans wordt er volgens contract per periode betaald aan verhuurders, hotels enz. in ieder geval niet elke keer als er iets geboekt is. Maar bij die betalingen worden als het goed is wel de overeenkomst nummers vermeld, helaas niet die van ons!
Zo werkt het meestal, bij mij ook, zo lekker lezen die kleine lettertjes meestal niet maar geloof me, in juli ga ik ze lezen en een betalingsbewijs aan Apollo vragen wat ik ook wel zal krijgen aangezien ik de rest zelf met mijn creditcard betaal alwaar ik zelf bij ben :slywink: Ik heb overigens vanmorgen ook bericht gehad dat ik een nieuwe tax invoice krijg zodra mijn aanbetaling verwerkt is.
Naar wat wij begrijpen van Frits zijn alle facturen t/m oktober betaald door DDU. Dat komt ook overeen met wat Apollo doet wat betreft afhalen creditcards e.d.
Wij hebben nml in sptember 2009 een camper gehad en die is naar zeggen wel betaald, daar gaan wij nu ook van uit. Dat bedrag is ook niet door Apollo geincasserd. De bedragen van de auto’s die wij gehuurd hebben na 31 oktober zijn wel van onze creditcard afgeschreven.
De openstaande betalingen zijn van november tot heden. Dus iedereen die na 31 oktober een auto heeft afgehaald of nog moet afhalen is de dupe !
Mijn aanbetaling is op 25 september gedaan en niet bij Apollo aangekomen. Dus zal het kennelijk alleen gelden voor degenen die vanaf die data gereisd hebben.
Dus ook degenen die aanbetalingen gedaan hebben en nog niet gereisd hebben zijn de dupe helaas.
Is het ook een idee om stuk voor stuk onze betaaldatum en afhaaldatum en creditkaartdatum (waar is afgehaald) te plaatsen , zodat we enigszinds een overzicht krijgen?
Duitsers maken veel gebruik van Apollo, zijn zij al gewaarschuwd voor dit bedrijf ? Heeft iemand al een bericht geplaatst in het duits, frans en engels.
Nee en zie ik ook niet echt een reden toe, het probleem ligt bij het niet betalen door DDU. Communicatie op zich verloopt prima met Apollo, heb net ook de betalingsbevestiging binnen van de nieuwe aanbetaling. Helaas staat dit in de voorwaarden op het contract dat je tekent en die lezen we meestal niet, ik net zo min. Het nogmaals incasseren is niet bepaald een reclame maar als dit letterlijk zo in de voorwaarden staat, staan ze helaas feitelijk in hun recht vrees ik.
Dat is Visa, en ik heb begrepen van andere gedupeerden dat die het ook van Visa terug krijgen. Het is een lang verhaal, doe anders een persoonlijk mailtje, dan bel ik je wel even.
In het kort komt het erop neer, Apollo had niet via het internet geld mogen innen, dit hadden zij dan moeten doen toen we in Nieuw Zeeland zelf waren op kantoor van Apollo.
Maar in 1e instantie had Visa ook negatief bericht, dit hoorde ik al gisteren en vandaag kwam de brief met de verwijzing naar art.12, dat ze op grond daarvan mochten innen. Ik was het daar dus niet mee eens, en heb als argument aangevoerd, dat als ik in Nieuw Zeeland zwart op wit krijg dat alles betaald is via de afrekening van de creditcard, dat ik daar dan vanuit ga en op basis daarvan het huurcontract teken. Dan hadden ze bij het afhalen moeten zeggen dat de rekening nog niet betaald is, maar dat dat de gewoonte is. Dan had ik zelf de keuze gemaakt wel of niet tekenen, met het risico wat bij tekenen hoort. Ook had ik dan direct DDU aan zijn vestje getrokken. Ik vindt dit dus misleiding van Apollo, en daarom het artikel 12 niet rechtsgeldig.
De vriendelijke man van Visa (ondertussen elke dag gebeld deze week, hoe of wat), zei het nog eens te willen nakijken, en toen ik vanochtend belde was er positief bericht.
Op basis van het internetbankieren, heeft apollo dus een fout gemaakt en op basis daarvan kan Visa terugvorderen.
Het geld is ook al daadwerkelijk vanmiddag teruggestort.
Ik zou zeggen, bij andere creditcard maatschappijen, zet je tanden erin en probeer een vast aanspreekpunt te krijgen. Laat je niet afwimpelen, dat deed Visa ook in 1e instantie.
Maar ik ben nu dus wel vol lof over Visa, dat ze bij protest echt verder gaan kijken.
Ik hoop voor velen een beter weekend, dan verleden week.
Geweldig voor jullie! Dan weet ik in ieder geval welke ik ga gebruiken daar!!! Heb nl. Visacard en Mastercard.
Hopelijk lukt dit voor meer mensen. Blijft er wellicht iets meer over voor degenen die betaald hebben maar nog moeten reizen … Ik reken nergens meer op maar alles wat er nog terugkomt is meegenomen! Ik heb in ieder geval een ontvangstbevestiging van onze claim.
Maar hartstikke goed gedaan, heel belangrijk dus dat je echt alle papieren die je daar krijgt bewaart! Dat doe ik overigens sowieso maar eenmaal thuis mik ik doorgaans wel het e.e.a. weg. Maar beter om dat soort dingen wat langer te bewaren, dat zie je nu!
Toen wij de camper hebben opgehaald is tegen ons gezegd dat de betaling was ontvangen.
Jullie begrijpen als wij hadden gehoord hadden we gelijk FB uit z’n bed gebeld. En bij het inleveren is ook niets gezegd. Ik vind het ook misleiding van Apollo. Ik heb een mail ontvangen van Apollo en nu verwijzen ze weer naar artikel 6. Mijn antwoord staat alweer klaar. Alles naar de bank gestuurd met een toelichting. Ben benieuwd wat zij ermee gaan doen. Dat ik er nog niet klaar mee ben is wel duidelijk.
Groeten Yolanda.