Enkele uren geleden kregen wij het bericht dat Dutch Down Under failliet is. Wij hebben meerdere tours, hotels en auto + camper bij ze geboekt.
Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die hierdoor getroffen zijn.
Groetjes, Malou
Hallo,
Ook wij hebben onze reis via Dutch DownUnder geboekt. Camperhuur, vlucht en 3 overnachtingen.
27 januari hebben we het voltallige bedrag aan DDU betaald, dus het is erg zuur dat ze zo vlak erna de stekker eruit getrokken hebben… We zijn via fora aan het zoeken naar meerdere gedupeerden om zo misschien een groep te vormen.
Hebben jullie ook de mail van Frits ontvangen?
Groet en sterkte
Merel en Jenne
Wij hebben inderdaad ook de mail van Frits ontvangen. Vannacht nog contact gehad met Apollo en Australia one. De eerste geeft aan niks voor ons te kunnen doen, de reservering staat nog maar om deze te behouden moeten we het hele bedrag nogmaals aan hen betalen.
Vannacht gaan we bellen met Australia one (die bij ons de tours + hotels geboekt hebben), hier hebben we, buiten de bevestiging dat alles gecancelled is, nog geen goed overleg mee kunnen hebben.
Wij vertrekken de 15de, zo zeker als we een dag geleden waren over dat alles geregeld was, zo onzeker is het nu. We zullen onze droomreis niet meer kunnen maken zoals wij hem voor ogen hadden. We hebben simpelweg het geld niet om alles dubbel te kunnen betalen. En zeer waarschijnlijk kunnen we naar het geld fluiten…
Hebben jullie al actie ondernomen? Wanneer zouden jullie vertrekken en hoe lang? En hebben jullie al van meerdere mensen wat gehoord?
Jullie ook veel sterkte,
Malou & Rens
Door even te googlen op DDU ben ik op dit forum aangeland, inderdaad op zoek naar mede gedupeerden.
Ja, wij hebben de mail ook ontvangen. Ons geluk is dat we pas in juli afreizen, de vliegtickets binnen hebben en alleen een aanbetaling voor de camper gedaan hebben. Dat hebben we al in september gedaan en hopelijk heeft Apollo die wel ontvangen. Zo niet dan zitten we voor 850 euro in het schip, niet bepaald leuk maar onze reis kan wel doorgaan. Maar ik hoop nog op een positief bericht van Apollo … Enig idee hoe het met jullie aanbetaling zit?
Onze hotelovernachtingen waren gelukkig nog niet geboekt, dat ga ik nu wel zelf via internet doen. Althans ik wacht eerst het bericht van Apollo af maar ik ga er vanuit dat de reservering ook bij ons nog gewoon staat. Ik heb ze ook al via mail bevestigd dat die ook moet blijven. Wat moet ik anders met twee dure vliegtickets die al betaald zijn, die gaan we toch echt benutten.
@Malou: Een vraagje, heb je telefonisch contact gehad met Apollo of via mail?
Als ik het zo bekijk hebben wij nog geluk omdat we pas in juli gaan en alleen een aanbetaling gedaan hebben voor de camper, ik vrees dat we die kwijt zijn, 850 euro is een hoop geld maar in vergelijking met jullie hier boven me is dat een eitje geloof ik.
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan. Heel veel sterkte! Overigens snap ik niet dat er niet eerder tekenen waren, op 27 januari betaald hebben en op 1 februari gaat de stekker eruit is wel heel erg zuur. Ik hoop dat jullie ondanks alles nog in staat zullen zijn om je droomreis te maken. Het is voor ons alles behalve de eerste keer maar het blijft elke keer weer een droom om daar heen te gaan.
Groetjes en sterkte,
Joke
Inderdaad erg zuur…drie dagen na betaling failliet verklaren.
Wij hebben vannacht telefonisch contact opgenomen met B&B in Sydney en Appolo(camper) en Maui (autohuur). Daarvoor hadden we een mail naar hen gestuurd. Wij dachten maar gelijk het heft in eigen hand te nemen. Appolo geeft aan dat we het geld kwijt zijn, er is namelijk niets betaald (dat is de betalingsachterstand die er in de mail wordt aangegeven). Overigens zijn alle leveranciers wel heel medelevend, echter zien wij dat niet terug in korting voor huur helaas. Ook wij willen onze reis door laten gaan maar we gaan er (net als jullie neem ik aan) alles aan doen om het geld terug te krijgen. Zelfs TROS Radar/ opgelicht zit in onze gedachten omdat we ons opgelicht voelen dat je 3 dagen ervoor een aanzienlijk bedrag betaalt (en de dag erna nog een koersverschil van € 19,50 volgens hen) dus zeer gedetailleerd en geraffineerd… Ons B&B was nog niet op de hoogte van het gebeuren, deze had DDU via Australia One geboekt. Maui en Appolo wisten reeds overal van af.
Maandag nemen wij contact op met de rechtsbijstand en ook met de reisverzekering, wie weet helpt het.
Succes en laten we elkaar op de hoogte houden.
Groet,
Merel en Jenne
Hallo,
Ook wij hebben gisteravond de mail gekregen. Wat een schok!
Ik heb meteen gebeld met Nieuw Zeeland, met onze camperverhuurder. Na het 2e telefoongesprek is ons bevestigd dat onze camper betaald is. godzijdank! Wij vertrekken volgende week. Ons geluk is dat wij bij een andere organisatie de camper hebben gehuurd, en niet bij Apollo.
Wat ik jullie nog wel kan aanraden (weet niet of het werkt, maar proberen kan altijd); schakel de rechtsbijstandverzekering in. Als je kijkt op www.faillissementsregistratie.nl en het KvK nr van Dutch Downunder invoerd, zie je dat het faillissement nog niet geregistreerd is. Dit zou nog in ons/jullie voordeel kunnen werken. Ik heb het gisteravond meteen online gemeld bij de SRK. dan staat het tenminste zwart op wit.
Ik wens jullie veel sterkte en hoop dat het alsnog goed komt. Dit is echt een kleine grote ramp als zoiets gebeurt en je je droomreis in het water ziet vallen.
Groeten,
Bas & family
Dan vrees ik dat die betalingsachterstand er al heel lang is, ik lees nl. op een ander forum dat er geld van de creditcards van mensen die al gereisd hebben is afgeboekt door Apollo. M.a.w. ze innen de huur van de camper op die wijze, de creditcard nummers hebben ze omdat je daarmee de borg moet betalen. Volgens mij mag dat innen overigens niet zomaar maar dat is een ander verhaal waar wij hier niet mee te maken hebben. Het gaat overigens om mensen die in februari vorig jaar al betaald hebben … Dus kortom in september toen wij boekten waren er al problemen, als we dat geweten hadden, hadden we elders geboekt.
Kortom ik ga er maar vanuit dat we onze aanbetaling kwijt zijn en dus nog een keer mogen doen! Balen maar het is niet anders, hier is nog overheen te komen. Ben ik even blij dat ik destijds, ondanks de gunstige koers toen, niet alles betaald heb. Want het volledige bedrag voor 53 dagen camper huur betalen kan er hier ook echt niet af!
Ik zal alle berichten die ik krijg ook hier plaatsen, laten we elkaar inderdaad alle informatie toespelen.
Groetjes, Joke
Wij reizen a.s. weekend en hebben 3 maanden een camper gehuurd. Mail naar Apollo heeft nog geen reactie opgeleverd maar gezien de berichten kunnen we de recente betaling als niet gedaan beschouwen.
Strop van ruim 5 k. Wellicht dat zo een recente betaling nog door de bank ongedaan kan worden gemaakt?
Eens met de schrijvers; dit loopt al heel lang, Frits heeft niets en niemand geinformeerd dus lekkere reuk heeft het niet. Van een kale en niet verzekerde kip is niet te plukken dus dit wordt een duur reisje, want cancelen kost nog meer…
We sluiten ons graag aan bij initiatieven, kunnen door het a.s. vertrek zelf niet al te veel.
Suc6,
Arjen en Tina
Hallo allemaal,
Wij hebben ook een deel van onze reis via DDU geboekt. Net als Merel & Jenne hebben we het volledige bedrag pas 27 januari jl. voldaan. Erg zuur! We gaan voor een flink bedrag het schip in en voelen veel voor het voorstel om te kijken of er mogelijkheden zijn om een groep te vormen waar gedupeerden zich bij aan kunnen sluiten.
Onze boekingen betreffen ook camperhuur via Apollo en een boeking voor autohuur en accomodatie via AustraliaOne.
@Malou en Rens, hoe hebben jullie contact met deze organisaties kunnen krijgen? Wij hebben beide organisaties vannacht gebeld en gemaild maar nog geen contact kunnen krijgen of een reactie ontvangen. Vannacht (maandagochtend in Australië) hopen we meer te horen.
@Bas, we hebben geen ervaring met dergelijke situaties en helaas ook geen rechtsbijstandverzekering. Kun je toelichten hoe het feit dat het faillissement nog niet geregistreerd is mogelijk in ons voordeel kan werken?
Sterkte allemaal!
Groet,
Judith
Ik zou daar dan maar direct achteraan gaan maar helaas geef ik je weinig kans want de rekening waar het op terecht gekomen is, zal volledig geblokkeerd zijn. Ik heb ooit 22 jaar bij een bank gewerkt dus weet wel hoe zoiets in zijn werk gaat.
Zelf hoop ik morgen van Apollo te horen, heb gisteravond ook gemaild en op zondag hoef je geen antwoord terug te verwachten natuurlijk. Ik heb gelukkig wel de huur bevestiging van Apollo zelf van september, dat leverde nl. nog een aardig bedrag aan vroegboekkorting op. Ik hoop dus wel dat de boeking in ieder geval op die datum gehandhaafd blijft. Die aanbetaling, daar kan ik naar fluiten dat weet ik inmiddels wel voor 95% zeker. Die problemen bestonden allang, daar heb ik DDU dus ook inmiddels over gemaild, zal wel geen antwoord krijgen maar je moet je frustraties toch ergens kwijt. Op een nette manier dat weer wel.
Maar ik baal er gewoon ontzettend van dat er dus toen al problemen geweest moeten zijn en het gaat bij ons om dik 800 euro en is dus te overleven maar ondanks alles is dat voor ons toch best veel geld waar je leuke dingen mee kunt doen! Echter dat stelt voor mij de mail van Frits gisteren toch in een ander daglicht, het speelt al heel lang en dan kan ik me de reactie van Apollo ook wel weer een beetje voorstellen, als zij het geld van klanten die allang gereisd hebben nog niet eens binnen hebben dan zullen ze actie ondernemen dat is logisch, hoewel de manier waarop niet fraai is!
Groetjes, Joke
Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat Dutch Downunder een verplichting heeft naar de partijen die iets bij hen afnemen. Als een bedrijf failliet gaat, gelden ineens hele andere regels. Daarom denken wij dat het het proberen waard is, om nu nog je rechtsbijstand op de hoogte te stellen. niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.
Er zitten nog meer rare dingen in de mail van Frits, als een bedrijf failliet gaat zit er vaak dezelfde dag nog een curator op. Hij zegt dat hij verwacht dat het binnen 2 weken zo is.
Ook vinden wij het raar dat hij eerst schrijft dat er nog geen aanmaningen van Apollo waren, maar Apollo neemt nu wel hele drastische maatregelen… vind ik ook een rare gang van zaken. Dan lijkt het idd of het al veel langer speelt.
Heel vervelend, ook voor Frits zelf, maar dat is het risico van ondernemen. Het is erg dat andere mensen er de dupe van worden. Dit gaat toch om een enorme reis en enorme bedragen!
Heel veel succes allemaal.
Groeten,
Bas
Ook wij zijn slachtoffer, maar al met vakantie geweest in december. In oktober hebben wij het huurbedrag voor een auto en een camper overgemaakt naar DDU. Apollo heeft inmiddels de bedragen ook via mijn credit card geïnd. Ook wij sluiten ons graag aan bij initiatieven.
Wat ik wel merkwaardig vind, is dat op de huurovereenkomst die je moet tekenen (anders krijg je de auto niet mee), duidelijk vermeld staat dat de huur ‘prepaid’ is en dat er geen ‘Amount Outstanding’ is. In zekere zin wordt men op het verkeerde been gezet. Waarom trekt Apollo niet aan de bel op het moment dat je de auto komt afhalen, terwijl men het geld nog niet heeft ontvangen van (in dit geval) DDU.
Albertine en Hans
Ik zou in ieder geval onmiddellijk proberen de incasso op de credit card ongedaan te maken. Zeker met het oog op de huurovereenkomst waarin vermeld staat dat alles betaald is, ik neem aan dat je die nog hebt. Bij de ANWB visa card kan dat in ieder geval via de website, heb net toevallig gekeken.
Op zich denk ik dat het wel vaker gebeurt dat reisorganisaties grote bedragen ineens betalen aan verhuur bedrijven. Dat schijnt vaak per kwartaal te gaan. Kennelijk zijn ze destijds niet op de hoogte geweest van de omvang van de problemen bij DDU.
Succes!
Grtz. Joke
Dat ga ik zeker proberen. Overigens is het ook zuur, en enigszins merkwaardig, dat Frits niet even iedereen voor 1 februari gewaarschuwd heeft, dat hadden wij de credit cards kunnen blokkeren.
Ik lees een aantal reacties op de bedrijfsbeëindiging en meld mij bij dezen ook als gedupeerde. Onze camperreis geboekt in november (voor vakantie in aug 2010) en de camperhuur geheel overgemaakt aan DDU. Ik moet nog contact opnemen met Apollo, maar vrees dat wij voor ong. 3500 euro het schip ingaan. Zodra er nieuws is, zal ik dat plaatsen op het forum. Ben ook benieuwd naar stappen en mogelijkheden die anderen plaatsen.
Sterkte en groet, FrankPV
Ik heb hier verder niets mee te maken maar wil jullie wel een hart onder de riem steken. Afschuwelijk. Sterkte allemaal.
Yeehaw
Ook wij zijn gedupeerde van Dutch Down Under.We hebben een camper geboekt bij apollo in Australië.
De laatste betaling is gedaan op 25 januari.
Ik heb vorige week nog contact gehad via mail en ze zouden de voucher opsturen, maar ik krijg het idee dat we kunnen fluiten naar het geld.
We zijn benieuwd naar oplossingen voor deze **t situatie.
Peter en Monique
Hallo Bas,
In hoeverre kanhet feit dat DDU nog niet failliet geregistreerd is in het voordeel zijn van (potentieel) gedupeerden? groet, FrankPV
Beste allemaal,
Vreselijk om te horen dat er zoveel mensen ook gedupeerd zijn.
Wil jullie allemaal ten eerste even alle sterkte toe wensen.
De stand van zaken bij ons is nu als volgt:
Wij hebben in december ruim 5k overgemaakt aan DDU voor 2 tours, huur voor een camper + een auto en verschillende losse hotelovernachtingen in Australië en Tasmanië + een stopover hotel in Singapore. We vliegen aanstaande 15 feb. en hebben de vluchten ergens anders geboekt.
Gisternacht zijn we, samen met mijn schoonbroer en vader, gaan bellen naar Australia One, Apollo en Adventure Tours, maar ook naar de hotels waar we de losse hotelovernachtingen hebben geboekt.
Bij Apollo hebben we het noodnummer gebeld en kregen we te horen dat de reservering wel nog staat maar dat we het geld zsm naar hen over moeten maken als we nog van de auto/camper gebruik willen maken. We hebben gevraagd of we een korting met ze kunnen afspreken en onze situatie uitgelegd, maar dit was absoluut niet mogelijk. Er zouden meer dan honderd gedupeerden zijn volgens hen. Hier verwacht ik dus eerlijk gezegd ook geen tegemoetkoming meer van.
Bij Australia One ook naar een noodnummer gebeld en gesproken met een dame die weekenddienst had. Ze was net als Apollo al op de hoogte van de situatie, zij vertelde ons dat er al meerdere mensen gebeld hadden en dat alles in principe geannuleerd was, maar ze kon ons verder niet echt verder helpen. De vraag was of we morgen terug konden bellen naar de contactpersoon welke op onze status confirmation staat. (Todd Brennan) Vannacht gaan we hier dus naar toe bellen en naar hem vragen. Als ik jullie reacties zo lees gaan jullie dit ook allemaal doen, dus ik hoop dat we allemaal duidelijk te woord gestaan worden.
Daarna Adventure Tours gebeld. Zij zien wel de reservering in hun systeem staan maar deze is ook geannuleerd, ze hebben dus geen betaling ontvangen. We kunnen deze wel weer oppakken, maar dienen dan het volledige bedrag aan ze over te maken. (wat een stuk hoger ligt als de prijs die we in eerste instantie betaald hebben, waarschijnlijk heeft DDU korting gekregen). Omdat dit bij ons geboekt is via Australia One, willen we als we ze bellen hier ook naar vragen. Misschien dat ze ons wel willen helpen en dat we een deal kunnen sluiten en om te kijken of er überhaupt al geld naar ze overgemaakt is.
We hebben daarna ook nog alle losse hotels gebeld. Hier bleek dat al deze hotelovernachtingen WEL betaald waren en dat ze op naam van ons stonden en dus gewoon bevestigd waren. We hebben al deze hotels een email gestuurd met de vraag of ze dit nog schriftelijk aan ons terug kunnen bevestigen. 3 van de 4 hotels hebben dit inmiddels gedaan. Onze hoop is dus dat dit wel gewoon kan blijven staan en dat Australia One dit niet alsnog gaat terug draaien.
Het hotel in Singapore wist nergens niks van, onze namen of de naam van DDU was ze niet bekend en er stond geen reservering op de bewuste datum. Hier kunnen we dus sowieso ook naar fluiten.
Al met al kunnen we het gewoon bijna niet geloven dat dit ons overkomt. Zeker de mensen die op de 27ste nog betalingen hebben gedaan… Als je mensen bewust geld laat overmaken terwijl je weet dat je zo in de problemen zit noem ik dat toch echt oplichterij. Ongelofelijk…
We hebben op de site van de KvK een uitreksel opgevraagd en daarin staat dat er op 02-02-2010 is geregistreerd dat de activiteiten van DDU zijn gestaakt met ingang van 01-02-2010.
Goed, het is nu afwachten naar het gesprek met Australia One, mochten zij niet open staan om regelingen te treffen moeten we dingen gaan schrappen en gaan we proberen of we het 1 en ander over kunnen laten nemen door een klein bevriend Nederlands reisbureau. Maar dat is weer iets voor morgen. We bekijken het maar even per dag. We gaan in ieder geval ook de Rechtsbijstand inschakelen.
Voor de mensen die vannacht naar Australië gaan bellen, nog even een tip. Als je belt eerst bellen met de Belbazaar
naar vast: 0900-0812
naar mobiel: 0900-0817
Op deze manier betaal je maar 2 cent per minuut.
Veel succes en ik vind het fijn als we elkaar hier op de hoogte blijven houden zodat we elkaar eventueel kunnen helpen en ieder geval elkaar kunnen bijstaan.
Hartelijke groet, Malou
Ook wij zijn helaas slachtoffer van Dutchdownunder en hebben ook onze camper van Apollo. Onze 1e hotelovernachting in Brisbane is ook reeds via Dutchdownunder betaald. ![]()
Wij vertrekken a.s. zaterdag 13 februari en als wij deze reis willen doorzetten moeten wij aan Apollo nogmaals de gehele huur gaan betalen.
Ook wij gaan onze rechtsbijstandsverzekering inlichtingen vragen over deze gang van zaken.
Wij sluiten ons gaarne aan bij een eventuele gedupeerdengroep.
Groeten Valentijn. :dag: