Motorhomereservation.com zijn oplichters

Pas op! Motorhomereservation.com zijn oplichters!
Watch out! Motorhomereservation.com are frauds!

Motorhomereservation.com, the website where you can’t rent a recreational vehicle, but you can lose a lot of money trying to do so. This company doesn’t provide motorhomes, it only rents scams.

Look-up their name on the internet and you will read numerous stories of people who paid for their RV, but never receive a pick-up address of even get response to their emails ever again. In this forum topic we’ve already been contacted by several people that became victims of these frauds. Although we encourage people that have been a victim of their crimes to inform their local authorities about it, it is very difficult to find them. US and Canadian lawsuits will not work, since they reside in Europe. Also their webhosting company is probably in on it, since they repeatedly refused to answer to emails concerning the malicious activities of their client.

What can you do? Press charges at your local authorities (in most countries they don’t have the right to not accept it, even though it will be a hard search for them) and tell your story on internet communities and review websites to warn other people.

Hallo,
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Ik heb een camper gereserveerd en een aanbetaling gedaan, daarna geen antwoord meer op mails gekregen. Ben inmiddels op meerdere gedupeerden gestuit en ontdekt dat de makers (oplichters) van deze site, nog veel meer sites beheren. Op deze sites kunnen vakanties geboekt worden, vakantie huizen gehuurd etc. De organisatie opereert ook onder de naam Discover Canada Vacation LLC.
Ben waarschijnlijk 1000 euro kwijt. Heeft iemand tips over hoe je dit soort lui vervolgd kan krijgen en kan stoppen met hun praktijken?

bedankt, Christine

Hoi Chris,

That S…ks!:mad:

Heb nooit via dit kanaal geboekt, dus geen ervaring wat dat betreft. heb even op de site gekeken. Ziet er op zich wel betrouwbaar en goed onderbouwd uit. Dat zegt natuurlijk niets. Hoe beter het er uit ziet, hoe meer mensen er wat in zien. Maar toch. Heb je je vraag/bevindingen ook al op een Duits forum geplaatst? Wellicht, dat je zo meer aan de weet kan komen?
Trouwens, hoe heb je betaald? Een betaling via credit card kun je altijd laten storneren, d.w.z. terugboeken, als je daar een goede reden voor kan aanvoeren.

Hoi Christine,

Helaas kan ik je ook niet helpen, maar ik leef met je mee. Ik hoop dat je de aanbetaling terug kan laten boeken.
Ik wens je iig heel veel succes.

Via de bank wordt een verzoek gedaan tot terugbetaling, dat gaan ze natuurlijk niet doen. Het lijkt erop alsof deze organisatie nog veel meer websites waarbij vakanties, huizen, campers etc. worden aangeboden. Heb inmiddels officiele klacht ingediend, ga dan actie onderneme via ministerie van small business en comsumenten belangen (in Canada).
Christine

Dat zullen ze idd niet doen Christine. Maar wel goed dat je een klacht hebt ingediend. Misschien kan je andere gedupeerden dit ook laten doen en wie weet dat jullie op die manier jullie geld terug kunnen krijgen.
Nogmaals heel veel succes er mee!

@nneke

Een stornering van een credit card betaling loopt niet via de bank. Natuurlijk dien je een wel goede reden aan te voeren bij de cc-mij. èn er is een termijn van, ik meen, 4 weken na afschrijving. Het betaalde bedrag wordt teruggestort op je cc-rekening en vervolgens wordt de begunstigde benaderd en verzocht om uitleg. Een reden temeer om dit soort aanbetalingen nooit direct via de bank te betalen.
Het heeft op zich weinig zin om bij Canadese instanties een klacht in te dienen als je niet weet of deze club daar wel is gevestigd/ingeschreven. Dat zal, àls het om oplichting gaat, zeer waarschijnlijk niet het geval zijn en lijkt me daarom een doodlopend traject.

hallo Raaf,

Ja ik heb inderdaad per bank betaald (dom dus). Er loopt nu wel een onderzoek van de bank, info wordt binnenkort teruggekoppeld. Heb ook politie in mijn woonplaats geïnformeerd. Het is nog niet duidelijk of er in dit stadium aangifte gedaan kan worden. Ook heb ik de burgemeester van Toronto een mailtje gestuurd (vanwege neg. invloed op tourisme) en kreeg binnen paar uurtjes al antwoord met dit advies:
I would recommend that you make your complaint through the Ministry of Government Services, Consumer Protection Branch, http://www.gov.on.ca/mgs/en/ConsProt/STEL02_168947.html

via deze site heb ik een officiële klacht tegen motorhome reservation cq Discover Canada (Vacation LCC) ingediend. Via deze site kwam ik ook bij Discover Canada (blijkbaar staan ze dus wel ingeschreven bij kvk o.i.d.)
Ben benieuwd of het iets gaat opleveren, al is het maar dat deze organisatie gestopt wordt, want het lijkt erop alsof ze via behoorlijk wat sites opereren

www.discovercanada.com heeft er ongetwijfeld niets mee te maken. Deze organisatie bestaat al lang, heeft een goede reputatie en is ook aangesloten bij de diverse vakverenigingen en garantiefondsen.
Oplichters maken wel vaker misbruik van bekende (merk)namen om mensen op het verkeerde been te zetten.
Toch zou ik ook eens mijn licht opsteken in Duitsland. Canada is een zeer populair vakantieland bij onze Oosterburen en misschien zijn daar ook gedupeerden te vinden.

http://kanada.siteboard.eu/

www.kanadaforum.com

Wellicht zijn er nog gegevens te achterhalen via je betaling of via hun IP-adres.

Hallo Raaf,

Het gaat niet om www.discovercanada.com, maar om Discover Canada Vacation LCC. Het is natuurlijker des te zorgelijker dat ze zich van deze naam bedienen.
De duitse forums heb ik bezocht, een is er verouderd, op de andere niets gevonden over motorhomereservation. Ik heb wel een paar dagen eerder iets gevonden (van duitsers en hongaren die door deze maatschappij opgelicht worden). Ik ga het nog even uitzoeken. Ik stuitte echter ook op een site waar je voor moest betalen om je te registreren. In ieder geval bedankt voor de tip.

gr.

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar deels ook een goede les: altijd goed informeren, voordat je zo’n groot geldbedrag overmaakt. In 2007 in de US rondgetourd met een RV en dat gedaan via Jan Doets. Daar zit je gewoon bij het reisbureau aan tafel, staat alles zwart-op-wit en ondertekend, heb je een te maken met een rechtspersoon uit eigen land en heb je dus een hele hoop zekerheden om aan vast te houden. Wellicht niet altijd de goedkoopste optie, maar het kan je een hoop ellende besparen!

Desalweltemin veel succes met dit lastig pakket!

** /edit:** ik heb de gegevens dat je website voor je opgezocht.

De hoster (dus waar www.motorhomereservation.com klant van is om websiteruimte af te nemen) is:
OrgName: ThePlanet.com Internet Services, Inc.
OrgID: TPCM
Address: 315 Capitol
Address: Suite 205
City: Houston
StateProv: TX
PostalCode: 77002
Country: US

ReferralServer: rwhois://rwhois.theplanet.com:4321

NetRange: 74.52.0.0 - 74.55.255.255
CIDR: 74.52.0.0/14
OriginAS: AS13749, AS21844, AS30315, AS36420
NetName: NETBLK-THEPLANET-BLK-14
NetHandle: NET-74-52-0-0-1
Parent: NET-74-0-0-0-0
NetType: Direct Allocation
NameServer: NS1.THEPLANET.COM
NameServer: NS2.THEPLANET.COM
Comment:
RegDate: 2006-02-17
Updated: 2009-02-24

RNOCHandle: THEPL-ARIN
RNOCName: The Planet NOC
RNOCPhone: +1-281-714-3555
RNOCEmail: [EMAIL=“noc@theplanet.com”]noc@theplanet.com

OrgAbuseHandle: ABUSE271-ARIN
OrgAbuseName: The Planet Abuse
OrgAbusePhone: +1-281-714-3560
OrgAbuseEmail: [EMAIL=“abuse@theplanet.com”]abuse@theplanet.com

** /edit 2:** meer gegevens over de eigenaar van de website:

Registrant:
c/o MOTORHOMERESERVATION.COM
P.O. Box 821650
Vancouver, WA 98682
US
Registrar: NAMESDIRECT
Domain Name: MOTORHOMERESERVATION.COM
Created on: 26-MAR-04
Expires on: 26-MAR-10
Last Updated on: 01-MAY-08

Administrative Contact:
M2uIHZ@privacypost.com
P.O. Box 821650
Vancouver, WA 98682
US
+1.360-449-5933

Technical Contact:
xqa3sd@privacypost.com
P.O. Box 821650
Vancouver, WA 98682
US
+1.360-449-5933

**Current Registrar:** MYDOMAIN, INC.
                      **IP Address:**          [74.53.228.210](http://www.networksolutions.com/whois/arin-details.jsp?domainTitle=motorhomereservation.com&ip=74.53.228.210) (ARIN & RIPE IP search)
              **IP Location:**  US(UNITED STATES)-TEXAS-DALLAS

Hallo,

bedankt voor je info, maar het is niet <verwijderd>, maar www.motorhomereservation.com

groetjes

Sorry, geen idee hoe ik bij dat andere domein kom, aangezien ik alles met copy-paste heb opgezocht.

Het eerste deel klopte, het tweede deel is gecorrigeerd.

Hallo,

Ik heb ook gezocht voor camper huur en ben ook tegen deze organidsatie aangelopen. Moest geld overmaken naar een rekening in Engeland (Barclays). Vond het raar dat in de factuur en op de website geen telefoonnummer vermeld stond. Ook bij de yellowpages is de organisatie niet bekend. Kvk heb ik niet kunnen checken. Heb toen besloten geen geld over te maken terwijl zij dreigde hun reservering in te trekken.
Hoe is het verder nu met jullie (christine) afgelopen?

Wij hebben ook geboekt, kwam de site www. canadamotorhomes.com bijna overal tegen en zag er in eerste instantie vertrouwenlijk uit. Dus wel aanbetaald en restant ook. Wel e-mail contact gehad totdat het laatste bedrag overgemaakt was. Nu geen contact meer. Ook melding gemaakt via de bank, deze kan niets doen. Advies is aangifte doen bij politie (ga ik deze week doen). Ondanks dat we nog op reis gaan, hebben we al reeds een rare nasmaak over canada. Enigste wat ons nog rest om te trachten deze site/beheerder/organisatie in kwaad daglicht te zetten en bij velen bekend maken. Daarnaast zullen wij trachten info te sturen naar toerisme van canada(Toronto) dat www. canadamotorhomes.com geen goed doet tav toerisme.

Of het helpt, geen idee, maar het is ook mogelijk een bericht achter te laten op een (Engelstalige) klachtensite: [Resolved] www.motorhomereservation.com Review: motorhomerent - ComplaintsBoard.com
Evenals op het Nederlandse OpgelichtopInternet.

Inmiddels heb ik in naam van de bovenstaande gedupeerden een email gestuurd naar het hostingbedrijf van hun website met de vraag of Motorhome Reservation offline kan worden gehaald.

Op de zojuist genoemde Nederlandse site hebben ze wat gegevens uit emails vergeleken en het lijkt erop alsof ze vanuit Spanje worden verstuurd. Slim van hun om de site in een ander continent te hosten, interessanter voor ons omdat ze in de EU zitten.

We wachten af…

Wauw Jurjen, je ben aardig aan het graven geweest! Ik hoop dat het zijn vruchten af gaat werpen en dat jullie je geld terug krijgen.
Heel veel succes!
@nneke

Hallo allemaal,

Inmiddels naar Canada geweest, fantastische vakantie gehad. Camper gehuurd (via tante), helaas wat lekkage gehad,maar daar (financ.) goede regeling voor gevonden. In Nederland ben ik naar de politie geweest om aangifte te doen tegen motorhomereservation. Daar vertelde de agent mij, kort gezegd, dat er mogelijk pas enige stappen zouden worden genomen als er nog iemand in hetzelfde dorp als waar ik woon aangifte zou doen. Het kwam er op neer als ik aangifte zou doen, er dus niets mee zou gebeuren. Uiteindelijk het maar op laten nemen als politiemutatie. Volgens de politie was er eigenlijk nog niet genoeg aanleiding om te denken aan oplichting, het zou immers nog kunnen dat de camper er toch zou staan (alleen zou ik niet weten waar…). Ook werd mij aangeraden in Canada naar de politie te gaan, terwijl de oplichters hoogst waarschijnlijk in Las Palmas, op Mallorca gezeteld zijn. OOk kunnen ze me niet zeggen wie de eigenaar van de bankrekening is. WEtgeving loopt dus erbarmelijk achter bij ontwikkelingen die samenhangen met het gebruik van internet. Helaas dus.

gr. Willeke

Ik ben nieuwsgierig: op welke manier is de betaling gedaan (machtiging/bankoverschrijving/credit card/…)?

Na aangifte, valt er dan via de bank niets te traceren over de naam en verblijfplaats van de eigenaar van de tegenrekening?

Inmiddels is overal wel bekend dat ze opereren vanaf het Spaanse eiland Mallorca, dus op zich moeten de oplichters langzaam in te sluiten zijn.

/edit: Willeke, je was me net voor met reageren. De politie MOET jouw aangifte aannemen, dit is jouw recht als Nederlandse burger. Daarnaast lopen er al meerdere aangiften tegen het bedrijf, ik neem aan dat ze dit op z’n minst kunnen opzoeken.
Met een echte AANGIFTE kan de bank immers aan de slag om de gegevens van de tegenrekening te achterhalen, zonder aangifte mogen ze NIETS!

Hallo Jurjenb,

Bedankt voor je reactie. Ik heb betaald met een overschrijving via de bank, helaas niet met creditcard (nu weet ik dat ik dat beter had kunnen doen).
Het punt is dat er feitelijk nog geen sprake was van oplichting, alhoewel ik daar natuurlijk genoeg aanleiding voor had om daar vanuit te gaan. Dit was een beetje een discussiepunt met de politie. Ik vond dat er wel sprake was van oplichting, omdat ik een bedrag betaald had voor de camper maar herhaaldelijk geen antwoord kreeg op mijn vraag waar de camper afgehaald moest worden.
Het is dus in juridische zin geen strafrechtelijke zaak, maar een civielrechtelijke zaak.
Vanavond heb ik even het nr. gebeld wat bij de internet host stond wat je had achterhaald. Ik kreeg iemand aan de telefoon! ER werd gezegd dat ik een email moest sturen, nadat ik met de nodige toelichting had gezegd dat zij oplichters faciliteren. Ik kreeg de indruk dat de mensen achter de provider ook niet helemaal zuivere koffie zijn ([EMAIL=“abuse@theplanet”]abuse@theplanet). Een nicht van me in Canada had nog ideëen om een brief te schrijven aan een consumentenman oid. Zodra ik daar meer over weet, zal ik dat melden.

gr. Willeke

Laat dat nou juist de moeilijkheid zijn: motorhomereservation is geen rechtspersoon (ze zijn immers niet ingeschreven als bedrijf bij een KvK) en de persoon erachter die vervolgens als rechtspersoon moet optreden, pleegt in de eerste instantie identiteitsfraude (doet zich voor als Canadees) en houdt zich vervolgens anoniem. Dat is het hele idee achter oplichting. Je kan de mensen achter de site wel voor de rechter slepen, maar verwacht niet dat iemand op zal dagen (je kan ze wel via hun email bereiken, maar zolang ze zich anoniem wanen hebben ze niets te vrezen).

Verzamel meldingen van andere mensen op internet en maak er een case van om aan de politie te overhandigen. Na dermate veel meldingen en het uitblijven van contact van motorhomereservation.com na het aflossen van het bedrag, moet er ook bij de politie een belletje gaan rinkelen. Dit hoeven overigens niet enkel meldingen uit Nederland te zijn. Inmiddels is dit niet een normaal geschil tussen een bedrijf en een klant, over de hele wereld herhaalt dit patroon zich.

Nog iemand nodig uit het dorp waar je woont? Lijkt me onzin. Dan kan ik in iedere gemeente in Nederland inbreken en niemand die aangifte kan doen?

Laat je niet zomaar wegsturen!