Typisch , de standaard reactie van BoomAap.
[quote=“boomaap, post:129, topic:44322”]
1.Nou die vriendelijkheid van Surya heb ik nooit iets van gemerkt, typisch iemand die zich Boss voelt. Ja tegen onbekenden, dan is het vriend voor en vriend na. Als er door hem nog niet ingeschat is waar ze in de orde staan. Hij zal al gauw laten blijken dat hij “top” is, ja het topje van de snel smeltende ijsberg, wat overblijft heeft de smaak van water. Je zal bijvoorbeeld hem tegenover de mensen die in dit draaitje deelnemen nooit een woord van herkenning of bemoediging horen zeggen. Hij is degene die alles beter weet, in feite zo intolerant as de pest. Een ding moet ik toegeven, hij is de ideale “kelinci percobaan”
2.Wat betreft die complimenten en die lachjes, dat is onderdeel van de cultuur. Als men zegt dat je goed Indonesisch spreekt moet je jezelf daar niets van aantrekken is gelogen, alleen maar om complimenteus te zijn. Ik speek een paar woorden Javaans, die zijn blijven hangen, ik gebruik ze wel een om tactische reden, ze zeggen meteen dat je goed Javaans spreekt, belachelijk. Die glimlach is ook vals, net zo iets als Pepsodent, staat bij sommigen op hun gezicht gebeiteld. Vooral tegenover gelijken en hogeren wordt er geglimlacht, naar beneden toe wordt er gesnauwd en gegrauwd. Die lach is echter wel iets dat je moet beheersen, is heel belangrijke lichaamstaal. Maar als toeristen terug komen met het verhaal over die lieve en aardige mensen, dan lach ik voluit, dat is een vergissing, het verkeerd inschatten van de cultuur.
3.Doch komt het op zaken des Islam’s kunnen ze heel intolerant zijn. Bijvoorbeeld even lekker een bamboe huisje in de fik steken waar een ongehuwd paar legt te wippen en dat soort zaken. Of een vermeende dief die even dood geslagen wordt, zitten ze niet mee.
quote]
- Dat BoomAap problemen heeft met mijn aanwezigheid en inhoudelijke reacties op diverse topics is langzamerhand duidelijk voor iedereen.
Ook gezien zijn " persoonlijke" benadering , onder mom dat het " inherrent" is in een Nederlandse site .
Zoals de andere leden kunnen lezen zijn diverse topics gesloten en opgeschoond door dat het “vervuild” raakt .
BoomAap heeft ook openlijk geschreven dat hij in WWF optreedt namens of in opdracht van een oud ex lid.
Zelfs met een geschreven volmacht plus meterai(zegel).
Dus kunnen de leden hier afvragen wat de juiste motieven van BoomAap is.
Terug naar bovenstaande posting :
1.hij is de ideale “kelinci percobaan”
Naast allerlei insinuaties , beschouw hij mij als een kelinci percobaan.
Dat zeg genoeg over BoomAap.
- Over de complimenten :
Dat is een persoonlijke mening van BoomAap.
Hij ziet het zo , en in zijn geval zal het mss ook zo zijn .
Hij maakt vaak vergelijkingen tussen zijn eigen ervaring(en) die ook legitiem kan zijn , aan de andere kant vergeet hij dat een gewone toerist andere waarnemingen of ervaringen hebben.
Zoals tercht dat iemand ergens schreef : Er is een verschil tussen iemand die in Indonesia woont (en hoe en waar hij woont) en een toerist , ongeacht of de toerist een back packer is of niet .
In mijn optiek als Indonesier , is de compliment ook bedoelt als een compliment.
Dit staat lost dat wij (Indonesiers) " zo halus" zijn , het is cultureel bepaald dat we niet “grof” doen tegenover anderen of buitenlanders die hun best doen om in de " bahasa" te spreken.
Dat de buitenlander niet gecorrigeerd wordt (behalve door jde leraar in de taalinstituut) , want je gaat iemand niet in een " malu situatie " (in verlegenheid) brengen .
Het is ongepast en onbeschoft.
Eventuele grammaticale fouten , verkeerd gebruiken van lidwoord , enkel of meervoud , de klemtoon (uitspraak) etc wordt voor lief aangenomen.
Je gaat de buitenlander die zo vriendelijk geweest is om moeite te doen in jou eigen taal aan te spreken gewoon aanmoedigen , (kleine) complimentjes geven .
Tuurlijk weet de buitenlander/toerist donders goed dat zijn " bahasa" niet volmaakt is , wat verwacht je dan als je alleen maar 2 of 3 maanden spoedcursus heb gevolgt.
In ieder geval wordt hij/zij aangemoedigt , en niet de grond ingeboord .
Ik zie me al als bijvoorbeeld Bule zijn opgedane kennis (avondschool=heb ik ergens gelezen) wil toepassen bij zijn Indonesische vriendenkring of tijdens vakantie in Indonesia.
En dan wordt hij meermalen keren op de vinger getikt .
Dat zal het hem ontmoedigen , toch ?
PS : dat ik hier meermalen op mijn vinger wordt getikt door BoomAap (de taaldeskundige) is duidelijk te lezen in diverse topics .
- Dat klopt , alles wat met SARA te maken heeft (Ras , geloof , ethnische achtergrond en groeperingen) is een delicate kwestie.
Zoals die kwalificatie op mij door BoomAap , Neder-Inlander.
Moet je dat in Indonesia doen bij een Indonesier van mijn generatie.
Dan weet ik zeker dat het een politiezaak wordt met alle gevolgen vandien.
Na een tijdje gestaan te hebben werd de topic opgeschoond door de Moderator.