Bule schreef :
Ik durf zelf te beweren, dat Surya de hoffelijkheden zoals in het maatschappelijk verkeer betaamt totaal uit het oog heeft verloren.
Dat mag , dat is je mening .
*Een jongere in Indonesie spreekt hem aan in het bahasa gaul van Jakarta. Daarmee geeft die jongere aan totaal geen respect te hebben voor Surya’s leeftijd of status.
Surya antwoord terug in het bahasa gaul, of in het bahasa indonesia antik?
Het lijk wel of je een doorsnee Nederlander ben die niet weet hoe de omgangsvormen wordt gehanteerd in indonesia.Toen en nu .
*Ik zou het niet weten, zijn doen en laten daarginds spelen zich volledig af buiten mijn blik- en gehoorveld.
Goed dat je het zelf zegt
*Op Nederlandse fora wordt hij aangesproken in een soort gemankeerd Nederlands.
Alweer een blijk van weinig respect voor Surya zijn leeftijd en status, tenzij de spreker de Nederlandse taal zelf niet goed beheerst…
Dat is ook jou mening .
*Een andere mogelijkheid is dat de spreker Surya helemaal niet serieus neemt, “aduh seh, daar heb je die fen weer”, zoals Nederlanders in het verleden raar Nederlands spraken tegen Turken en Surinamers
Weer een veronderstelling , gebaseerd op …?
*De hoog opgeleide Surya, met 40 jaar ervaring in het Nederlands en een lading diploma’s in zijn aktentas antwoordt terug in datzelfde gemankeerd Nederlands, waardoor hij zich begeeft op het niveau van allochtonen die zich nauwelijks de moeite getroosten om behoorlijk Nederlands te spreken.
Ik heb alleen maar sekolah jongkok ( dus ongeschoold ,) dat is ook te zien aan mijn gebrekkig Nederland.
*Volgens Indonesische mores zou het wellicht zo moeten zijn, waarbij de mindere hoog-javaans spreekt tegen zijn hogergeplaatste, en de hogergeplaatste antwoordt in het laag-javaans.
Trouwens spreken de meeste Indonesiers met verschillende achtergronden(streek) in B.I met elkaar .
Behalve als je gelijkgestemden of streekgenoten van elkaar zijn .
*Maar wij zijn niet in Indonesie.
**Dat klopt ook , ik doe het ook bij mijn eigen bekenden en gelijkgestemden. **
*Begrijpen doe ik het niet, belangrijker is of Surya zelf begrijpt waarmee hij bezig is.
Goed dat je het zelf zegt
*Wat is het toch moeilijk leven in twee culturen.
Als je dat vindt.
*Vat dit niet op als een persoonlijk aanval svp.
Ach , menir , het is een Nederlandse Forum .
En als je persoonlijke aanval doet , zal KETUT als moderator ook ingrijpen.
Neem ik aan .
PS : heb je een reden om mij aan te vallen?
Laten we gewoon verder gaan over Bahasa Indonesia , ipv van ellenlange stukjes te schrijven over mijn persoon .