Bahasa Indonesia de Indonesische taal

Zie post 471 van mij: studenten met een Indonesische bachelor moeten meestal eerst een pre-master doen.

Voor zover ik weet , vertelde ik de Indonesische zijde (ben een kind van Indonesische “nationalist” , waarvan de meeste familieleden ook gevochten hebben met pn/papier en wapens tegen de Nederlanders.

Kennelijk heb je niet goed gelezen of verkeerd begrepen .
Dat gebeurt ook vaker als je mijn posting uit andere site’ s hier plaats.

Piyee toh Mas .

Dat kan kloppen , je schreef ook meestal .

Bij mijn goede bekenden is het waarschijnlijk niet zo.
Ze kwamen uit het bedrijfsleven en om hun " functioneren" te verbeteren en op grond van loopbaanbegeleiding moeten ze bepaalde graad hebben.

Voorzover ik weet (zelf gehoord) moeten ze daarna de Ph.d halen als ze verder willen gaan in hun carriere.

Met Indonesische Bachelor bedoelde ik de S1 (Sarjana 1) .
Terwijl de Hogescholen(Sekolah Tinggi) een andere titel voeren .
Hoe het tegenwoordig is weet ik ook niet , ik dacht dat ze D3 genoemd worden .

Aanvulling vwb D3.
Bachelor Degree (S1) or Diploma Degree (D3) any majoring from reputable university; Male / Female .
Bron: Uit een Indonesische personeelsadvertentie

Ik moest gisteren even aan die SA denken met zijn eeuwig wijd geopende rijstschuur hiero. Ik heb zitten kletsen met een Indo-Chinese dokter, die in 1966 naar NL gevlucht is nadat hij enige keren was gemarteld omdat hij ervan werd beschuldigd van de PKI te zijn. In NL in een jaar Nederlands geleerd, daarna medicijnen gestudeerd en dokter geworden. Die verhalen over de PKI beschuldigingen waren wel gruwelijk. Van SA wel eens stoere verhaaltjes gehoord, maar nooit details, oppervlakkigheid is zijn handelsmerk.

Ik schrijf inderdaad MEESTAL, omdat het verschilt van studie tot studie en van universiteit tot universiteit. Voor de precieze toelatingseisen van een bepaalde studie kan men beter contact opnemen met het desbetreffende instituut.

Dat is betrouwbaarder dan vage kennissen die WAARSCHIJNLIJK (of toch: mungkin/misschien?) iets doen…

Is dat een veronderstelling ?
Zou het voor jou geloofwaardiger als ik bijvoorbeeld een neef , een broer of een persoonlijke vriend plaats ?

Als je de Indonesische adat goed kent zeggen de meeste Indonesiers nooit recht voor zijn raap , vaak met een omweg , om de gesprekpartner niet te schokeren.
Een beetje sopan en halus . Min of meer een subtiele benadering.

PS : ik leg de nadruk op persoonlijke vriend , want bij de Indonesiers is de vriend van mijn vriend “ook” mijn vriend.

Helaas geldt de Indonesische adat niet op de Nederlandse universiteiten. Die hebben gewoon harde toegangseisen, zwart op wit, waar iedereen -ongeacht geloof of aankomst- aan moet voldoen.

Zo kan je dus vereenzaamd in Amsterdam Noord zitten in de gelukkige wetenschap dat je aan het andere eind van de wereld 250.000.000 vrienden hebt. “Kalo nanti datang bawah oleh-oleh ya Om” :smiley: :smiley: het hebben van vrienden brengt ook verplichtingen met zich mee.

Ik heb namelijk over jou .
Als jij de Indonesische adat goed kent zal je kunnen constateren dat ze niet dezelfde taal bedienen zoals de westerlingen.
Ze zijn nooit direct zoals een westerling of Nederlanders.
Wordt ook vaak als zwakte gezien als een Indonesier niet met dezelfde taal (grof etc) spreekt.
Dat zie je ook in mijn reactie als er weer met modder wordt gegooid.

Vwb de toelattingseisen van Nederlandse universiteiten en Hogescholen betreft ben ik redelijk op de hoogte .
Uit mijn eigen ervaringen .
Zie mijn Omsid site .

Wist u dat…

… dit een Nederlands forum is
… we hebben het over Nederlandse universiteiten, die geen rekening houden met de Indonesische adat
… het verwarrend is, zo niet onmogelijk, om de harde realiteit en bureaucratie van universiteiten te vertalen naar ‘Indonesisch Nederlands’. in Indonesie doe ik mijn best Indonesisch te spreken, hier spreek ik Nederlands.

Ik heb op verschillende plekken in Indonesie gewoond, ik ken verschillende adat. Zodra ik in Indonesie ben pas ik me daaraan aan, hier echter niet.

Blijkt weer eens dat u heel erg eenzijdig gericht bent, dit is de Javaanse cultuur, daar hebben we natuurlijk op een Nederlands form dat over Indonesia gaat niets mee te schaften. De Javaanse cultuur is een zwaar verouderde feodale cultuur die de meeste westerlingen aan het lachen maakt. Zijn we op het eiland dan dienen wij deze te respecteren. Doch Javaanse cultuur gaan toepassen in een Nederlands forum over Indonesia is neo-kolonialisme.

Nou seh , je doet nog steeds goed .

Ik pas me ook aan de Nederlandse waarden en normen.
Al meer dan 40 jaar .
En toch hou ik me steeds netjes .

**Uitnodiging **: om Wereldwijzer Indonesia niet te veel belasten kunnen goedbedoelende / belangstellende leden mijn site bezoeken , vragen stellen , discussieren . Met mij en met anderen.

Uiteraard rekening houden met de Indonesische lezers .
Je mag mensen niet beledigen , stalken etc .
Gewoon leuke vragen , (internet) vriendjes maken .

**Bij deze : **http://omsid.multiply.com/

Mag niet te vaak doen , anders wordt ik bestempeld als een spammer. :dag:

Wat academische eisen betreft is ook duiderlijk , ben je geschikt of ongeschikt.
Heb je voldoende inhoud in je ransel (in je kop :hihi:) of niet .
Uit eigen ervaring , van de vorige eeuw.
Wilde toen Delft gaan doen , kreeg advies om niet te doen.
Wered geadviseerd om naar een makkelijke studie te kiezen , bedrijfskunde bij de THE (Universiteit Eindhoven).
Dat had ik geweten ,na 2 weken of iets meer kan ik de stof niet meer volgen .
Daarnaast zit ik avond aan avonden in de sociteit .

Dus werd het studie Sociologie bij de KUN en KUT (oude namen ) .
Bij de KUN had ik problemen omdat mijn SMA diploma plotseling geen directe toegang geeft , terwijl bij andere Indon.studenten wel het geval is .
Ik moet binnen 1 jr de prop. halen.
Ben daarna uitgeweken naar Tilburg .
Heb de studie gestaakt omdat ik een snellere en makkelijke studie heb moeten kiezen. Heb namelijk geen stufi , alleen maar ouderlijke bijdrage.
Had ook problemen met de studievisum .

Mijn SMA diploma geef toen ook toegang tot een Belgische Uni , in Leuven.
Heb daar ingeschreven.
Had toen de keuze of naar Belgie uitwijken of naar Duitsland .
Waar vele hordes Indonesiers studeren met hun SMA diploma (o.a mijn eigen vrienden )

Tegenwoordig weet ik zeker dat een SMA diploma niet meer zo goed wordt gewaardeerd als in mijn tijd . En terecht.
Als ze goed genoeg zijn kunnen ze altijd de c.d afleggen.

Was dat maar zo… Er wordt gekeken naar je papieren, niet naar je intelligentie.

iedereen gelijk hebben, iedereen net zo slim en bescheiden op zijn mannier zie ik hier, maar aub mensen… :wink:

ik heb indonesia bloed 100% geboren en getogen ook in die land , wat dan ook voor reden was, nu woon ik hier en leef hier niet zolang als het meeste die hier zit, indo paspoort heb ik nog, maar momenteel leef ik hier voor nu en morgen of misschien over morgen nog.

over verleden leuk om terug te denken, soms word ik ook zat over tempoe doeloe te horen, want daar in indo hebben wij weinig van te horen tijdens op het school (later voor somige onderwijs baal wij gewoon om zoveel jaar geleerd van hebben “van af basis onderwijs tot klaar” en toen later niks die waar zijn volgens somige media… ) ,laat de verleden blij achter om leuk om af en toe te herieneren zonder pijn te lijden :stuck_out_tongue: maar als een pecut voor de toekomste planen…

hmm i’m lost, maar igg… indonesia of nederland voor mij net zo goed, het is maar een land of cultur, voor de rest wij moeten zelf vermaken wat voor mooist voor ons leven van heden tot eind van onze leven… anders blijven wij maar tetreuren en stressen van dingen die geef niks op ons leven maar pijn geven. "

ik ga ook niet alleen bescheiden als ik iets wil laten horen , aanpasen voor elke moment en situatie dat is mijn motto en geniet ik van mijn leven met de mensen om mij heen, zo niet ga ik wat anders verzienen zo dat mijn leven blijf mooi en vol op met ding die ik thuis voelt :wink:

misschien wat ik nu zeg is niks meetemaken met deze forum, maar kenapa harus saling menonjolkan diri, capek loh :wink: enakan hanya memberi info yang singkat padat dan akurat tanpa harus membawa2 hal2 yg untuk beberapa orang sensitive. Zoals Jenny zei, leef toch sesuai dgn undang2 disini, want wij woon in indonesia niet, en pluk wat de beste voor ons en geniet van het leven er van…

Hallo Allemaal!
Kan iemand me vertellen cq wegwijs maken of verwijzen naar bepaalde internetsites hoe de opbouw van het Bahasa Indonesia in elkaar steekt?
Heb al enige taalboeken van Bahasa Indonesia bekeken en enkele gekocht maar kan geen concrete uitleg hierover vinden.
Ik correspondeer met mijn familie in Indonesie en zou graag mijn moedertaal weer aanleren.
Alvast bedankt!
Kendal:wereld:

Het beste grammaticaboek is volgens mij “Leerboek bahasa Indonesia” door prof. dr. A. Teeuw(Wolters-Noordhoff, Groningen) Het is zeer taai, maar als je eenmaal door hebt wat de man bedoeld vergeet je het van ze levensdagen niet meer

terima kasih! Nu uitzoeken of deze nog verkrijgbaar is… als ik jouw ervaring begrijp ben je al eerder door deze stof gekomen…
gr.
Kendal

Ik denk dat het alleen maar antiquarisch verkrijgbaar is. Ik heb het ooit 20 jaar geleden gekocht en spreek inmiddels vloeiend bahasa Indonesia, mede dankzij Prof. Teeuw. Overigens zijn er in Yogyakarta zeer goede cursussen waar je in korte tijd heel veel leren kan.

Goed van je dat je de bahasa Indonesia vloeiend kan spreken… ik heb de eerste 5 jaar vanaf mijn geboorte in Surabya ook alleen deze moedertaal gesproken… en in Holland af moeten leren… zeer jammer ( voor mij zachtjes uitgedrukt) dus ik wil het opnieuw leren… het liefst via een persoonlijke teaching omdat ik door mijn slechthorendheid moeilijk cursussen kan volgen.
En zolang ik die persoon niet kan vinden dan leer ik het maar theoretisch.
Wist niet dat er in Yogyakarta goede cursussen te vinden zijn… neem aan dat je hier al ervaring in heb??
Ik moet het hebben van hier in Holland…
bedankt!
groeten,
Kendal