Probeer Aspirin( Bayer) , is ook goed voor de koppijn .
Cespleng heet dat.
Met een HAVO diploma kan ik in Indonesie al naar een UNI of naar een Sekolah Tinggi. Maar een SMA diploma wordt in Nederland gewaardeerd op HAVO. Dus nog even 2 jaartjes VWO en je kunt in* Nederland** WO doen.*
Een alternatieve route is dat je met je SMA achtergrond de propadeuse van een HBO haalt en dan overstappen naar de W.O.
Quote :
Een propedeuse of een einddiploma van een hogeschool die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt, geeft in principe rechtstreeks toegang tot de universiteit. Sommige (bachelor)opleidingen kennen echter bepaalde ingangseisen. Neem contact op met de opleiding voor meer informatie.
Tegenwoordig heb je ook een SMU (menengah umum) .Voor mij is dat ook nieuw maar dat is eigenlijk hetzelfde als het SMA. Met 2 jaartjes daarna studie aan een Uni in Indonesie kun je in Nederland ook aan een Uni studeren.
Maar voor de voorwaarden om dat te kunnen moet je naar de Uni in Nederland zelf gaan.
Ik denk dat we nu te ver gaan in dit topic.
Ma’af , saya sendiri banyak kekurangan , apalagi dalam bidang Bahasa Indonesia.
Di Wereldwijzer Reis Forum saya malah sering diberi kuliah gratis :kus:oleh orang Belanda .
Mijn excuses , ik heb veel tekortkomingen , en zeker op het terrein van Bahasa Indonesia.
In WW Reis Forum kreeg ik vaak gratis college :kus:van een paar Nederlanders
2 jaartjes studie ? . is het na behalen van Propadeuse of is het na behalen van kandidaats ( vroeger) ?.
Dan zou ik de laatste 2 jaar afmaken , een B. A titel halen (Bachelor titel , niet Banyak Akal) , en dan je Master (S2) halen in Nederland.
Dus je haalt de S1 (Sarjana 1) in Indonesia en haalt je S2 in het buitenland .
Dus ook in Nederland :idea:.
Een man met een goede opleiding liet zich eens een rivier oversteken per bootje.
Hij begon op te snijden over hoe knap hij was, welke studies hij had gevolgd. De veerman was natuurlijk zwaar onder de indruk van zoveel geweld.
Op een gegeven moment stelde hij de opsnijder de vraag; “Menir kunt u zwemmen?”
De opsnijder antwoordde verbaasd"Neen", en vroeg waarom de vraag hem werd gesteld.
Antwoordde de veerman:" Dan is al uw kennis nu voor niets geweest, want we gaan zodadelijk zinken."
snappez vous?
Is ook zo , het is de voortzetting van de de oude SMA, Sekolah Menengah Atas ,
Bijna dezelfde oud beestje , behorende tot de Algemeen Voortgezet Onderwijs (Algemeen= Umum) .
Maar toch iets anders dan uit mijn tijd , ik denk dat het uitgebreider is .
Heb de boeken van de kinderen van mijn neven hezien , wordt ik ook duizelig van .
Wow terimakasih untuk informasi lengkapnya mas surya,saya lulusan SMA negri 3 Surabaya tahun 1986…
Ik woon al bijna 12 jaar in nl, nog nooit nl’se cursus gehad… was stom van mij idd maar ergens wil ik niet meer naar dat soort school tegaan ,veel’s te ingewikkeld en zal mijn nl’se taal nooit meer verbeterd ,nederlandse taal zo eenvoudig is het (niet) meer voor mijn leeftijd om te leren. Karena umur sudah tua dan otak sudah lebih banyak memikirkan hal-hal dalam kehidupan hehe.
De reden van mijn vraagje was omdat ik zo graag photografeer F1 (4 jaar opleiding) in amsterdam wil studieren,maar denk dat niet meer zou doorgaan
ik wil geen sakit kepala daarvan lijden haha
Respect voor deze forum member btw, ik las graag jullie gesprek… leer ik echt veel :chin:
Salam en nogmaals bedankt voor iedereen reactie.
Graag gedaan. Komt heel zelden voor dat mensen ons bedanken.
Meestal nokken ze af zonder iets te zeggen
[quote=“Qiew, post:468, topic:44322”]
Wow terimakasih untuk informasi lengkapnya mas surya,saya lulusan SMA negri 3 Surabaya tahun 1986…
quote]
Kalau mau sekolah HBO seperti jurusan photografi saya rasa anda pasti bisa mengikuti pelajarannya.
Apalagi kalau banyak pelajaran prakteknya .
SMA 3 itu terrmasuk sekolah ranking engga ?
Als je een HBO opleiding zoals richting fotografie wil volgen zou ik denken dat je de lessen gewoon kan volgwen.
Zeker als je een studierichting neemt met veel praktijklessen.
Een gesprekje met een studentendecaan is ook nodig om je mogelijkheden te onderzoeken.
Ik heb vroeger alleen maar 2-3 maanden Nederlands geleerd , moet daarna gelijk studeren.
En toch is het genoeg om college en stage te volgen.
En nooit meer iets aan gedaan.
Dat ik mijn Nederlands niet echt goed kan beheersen zoals een Havist dat doet is ook duidelijk .
[quote="“surya_atmadja, post:470, topic:44322"”]
Kayanya SMA negeri 3 emang sekolah pavorit loh mas, harus dengan nilai tertentu boleh masuk kesana di jaman itu
, kalau SMA negeri angkatan 80’an masih heboh kalau bisa masuk negeri…
sudah kok, sudah kirim surat pengajuan, lagian kalau untuk potograph kan yg penting pengertian dan pangetahuan juga keinginan yang ditentukan, lagian mahal ,jd kalau ga bener2 niat yah mikir2 dulu sebelum ikat kontrak sekolah selama 4 tahun… ,mayan nanti disana bisa nambah2in ilmu bahasa belanda dan memperdalam machintos tanpa harus susah2 ambil kursus mac,sambil nyelam kelelep mas hahaha…
maturnuwon untuk bantuan informasi dan dukungan semangat dari si mas.
salam, gbu
Kiki
De meeste universiteiten verlangen dat mensen die van de Nederlandse HBO komen of een buitenlandse bachelor titel hebben, eerst een pre-master opleiding volgen (van max een jaar, afhankelijk van de studie) voordat men aan de master kan beginnen.
Afhankelijk van de Universiteit .
Zoals je zal weten zijn er kwaliteitsverschillen tussen de Indonesische Perguruan Tinggi (Universiteiten) en Sekolah Tinggi (Hogescholen ).
Ik ken persoonlijk Indonesiers (Bisa dicheck mbak) die hun S2 halen in Erasmus Universiteit (Economie-M.B.A) en Leiden (rechten) .
Er is een goede samenwerkingsovereenkomsten tussen Indonesieche HBO-WO instituten met de Nederlandse.
Een voorbeeld , een goede bekende van mij afkomstig uit een redelijk bekende Universiteit uit Bandung (officieel 4 jaar) heeft voor zijn afstuderen 1 jaar in een Nederlandse Hoheschool Techniek gedaan .
Na 1 jaar tussenstudie in Ollanda kan hij verder afstuderen in Bandung.
2 jaar geleden afgestudeerd , en heeft nu 2 “titels” , een Indonesische Ir (techniek) en Nederlandse Bachelor , ik weet niet welke Nederlandse titel hij mag voeren , een B.T of de oude Ing.
Ik heb ook een paar Indonesische studenten ontmoet bij de KIT Amsterdam die hun S3 (Ph.d) in Nederland halen.
Ze zijn afkomstig uit U.I (Universitas Indonesia Jakarta) en Gajah Mada Universiteit in Jogja.
Instromen voor een PhD is nooit zo’n probleem. Hoewel de meeste mensen een master titel hebben wanneer ze aan hun PhD beginnen, is een bachelor titel/HBO opleiding al voldoende om in te starten met een PhD programma.
Echt wel weer een superinteressant bericht waar iedereen veel van opsteekt, ik heb het twee keer gelezen, om het af te leren.
Moeten we de bus of de trein nemen? En hoe laat gaan die dan?
Het zou leuk zijn als u de sopir of masinis ook persoonlijk kende, heeft U tips ?
ik kan niet veel zegen, spreek bahasa belanda is ook pas2an en tamatan sma tempo doeloe
, maar ik heb zelfvertrouwen als het meeste orang indonesia (terlalu percaya diri) , en deze gaat niet over politiek of economie of noem maar op voor doctorandus
i just want to learn in profesional fotography from basic in all way as a hobby yet is also my passion…
daarom vroeg ik wat is sma was voor NL begrip, en nu weet ik genoeg, en vervolgens ik mag wel die opleiding doen ,asal sanggup bayar SPP dan tidak mogok di tengah jalan alias anget2 tai ayam
…
ik lees jullie mee hoor, want vind ik nog steeds interessant en leerzaam :chin:
Dankjewel voor al je leuke en lieve reacties. Slaap lekker voor zo en alle goeds voor iedereen…
salam:slapen:
Ik heb zelf geen eigen ervaring hoe een Indonesische afgestudeerden uit de Hogescholen (Sekolah Tinggi) het doen .
Ik denk dat ze eerst hun Indonesische Bachelor (Universiteit) moeten halen om in aanmerking te komen voor een S2(Master) opleiding in Holland.
Tenminste zo was het in mijn " tijd" .(vorige eeuw :D).
Wat Nederlandse gebeuren betreft zal het ook ongeveer dezelfde zijn , alleen sinds de samenwerking tussen HBO-WO in Nederland kan men ook een Master halen .
Mijn vraag is wat is het verschil tussen een HBO afgestudeerden in Nederland die een Master halen en Universiteits afgestudeerden zoals Ir, Drs , Mr etc (de zgn S1 in Indonesia) die een Master (S2) halen ?
Er was een tijd gleden een levendige discussie over deze " probleem" .
Konkreet , ik ken persoonlijk 2 personen.
1 is Ir van FTUI (S1) en haalde daarna zijn S2 (MBA) in Rotterdam .
De andere is een S.H (Sarjana Hukum = van FHUI dacht ik ) en haalde zijn S2 Rechten in Leiden .
Als je nog niet te oud bent :hihi: kan je altijd stufi vragen .
En als je goed je best doet , hoef je ook niet mogok , desnoods di-jitakin :kus:.
jitakin = " aanmoediging" krijgen.
daarom ken je beter op van die Indo fora schrijven ouwe, daar vind je gelijkgestemden die graag mijmeren hoe het vroeger was en hoe het is om gewurgd te worden tussen twee culturen.
Mensen die reizen denken vooruit, zijn plannetjes aan het maken voor morgen, die hebben behoefte aan “berita aktual, tajam, terpercaya” :zon02:
Betul, daar kan hij vertellen hoe het was om aan de zijde van de Hollanders te hebben gevochten tegen de TNI . Hoe het is om Indonesie uitgekieperd te worden door Soekiyappie. Hoe kil de ontvangst was in Nederland, zelfs op een forum als dit WWF.
Maar ondanks alles indo4ever. Hoe kan het ook anders met zijn 250.000.000