Beste Jeanette,
Als je langer dan 30 dagen naar Thailand wilt, moet je volgens mij in NL een visum aanvragen. Probeer hier duidelijkheid over te krijgen voordat je vertrekt. Alternatief is na 29 dagen de grens over naar Cambodja of Laos (de zogenaamde visum-run) dan krijg je een verlening, doch slechts voor 14 dagen.
Het boedhisme kom je in Thailand overal tegen, op elke straathoek en in elke tuin is een altaar te vinden waar geschenken voor boedha worden neergelegd, eten, drinken en wierrook wordt gebrand. Ook op boten is een altaar waar geofferd wordt aan de goden.
Na een week in Bangkok, diverse excursies, rivercruise, ben ik met de trein naar Hua Hin gegaan, erg toeristisch, met erg veel Zweden. Dat vond ik wel leuk, want ik spreek vloeiend Zweeds. Na een week met de trein verder naar Champun, een weekje in een ecologisch resort gelogeerd. Erg mooi zwembad. Toen met de mini-bus (geen succes, ik ben te lang voor dat soort grappen) naar Ranong, en met de boot naar Koh Phayam, eilandje zonder auto’s, heerlijk wekenlang chillen, kerst & oud en nieuw. Toen naar Phuket, veel te druk, een gekkenhuis, maar in het hotel, met grote tuin, en erg mooi zwembad goed te doen. Ik heb vanuit Phuket een aantal duiktochten ondernomen. In totaal ruim 50 duiken gemaakt, waarvan 19 in Burmese wateren (Myanmar). Daarna ben ik nog een week of twee terug gegaan naar Koh Phayam, en voor een paar tientjes met de bus (zeer mooie rit, 9 uur lang) naar Bangkok voor nog een weekje in het Twin Towers Hotel.
Als je van relaxed chillen in een bamboo hut (ook in steen, met glazen ramen verkrijgbaar) houd, dan kan ik Koh Payam zeker aanbevelen. Het weer is in de winter aan de west kust van Thailand (Andaman Sea) veel beter dan aan- en in de Golf van Thailand, waar het 's winters flink kan stormen.
Ben je ook van plan om te gaan duiken? Dan moet je zeker niet in de Golf zijn!
December en januari zijn in feite de mooiste maanden om in Thailand te verblijven.
De webwerf van HT reizen is onbereikbaar, maar het lijkt mij een zeer pittige prijs die je betaald, maar daar zul je wel een vorstelijke behandeling voor krijgen
Ik ga in ieder geval niets vooruit boeken, ik weet uit ervaring dat ter plekke soms de helft minder hoeft te worden betaald. Zeker nu het toerisme wereldwijd aardig is ingestort, heeft de koper het voor het zeggen.
Regel jij je visum voor Nepal in Nederland of doe je dat bij aankomst in Kathmandu?
met vriendelijke groet,
rené :wereld: