Ik ben van plan om in april een reis door de Caribbean te gaan maken en stuit dan altijd weer op een bekend vakantieprobleem: welke camera neem ik mee. Aan de ene kant wil je je reis zo mooi mogelijk vastleggen, maar aan de andere kant is een spiegelreflexcamera wel heel zwaar om mee te slepen. Een compactcamera maakt wel aardige kiekjes, maar die ene prachtfoto die het eiland dat je bezoekt echt recht doet, moet toch van de spiegelreflex komen…
Wat te doen…
Ik vraag me af of er fotografieliefhebbers zijn die iets kunnen vertellen over hun vakantiefoto-ervaringen. Wat doen jullie altijd? Kennen jullie toevallig een goede camera (beeldkwaliteit vergelijkbaar met een spiegelreflex of een klein beetje minder) die niet al te zwaar is?
Waarom heb je een spiegelreflex-camera als je hem niet gebruikt? Ik heb die van mij laatst meegenomen naar Cambodja, Laos en Noord Vietnam, en dat is me hartsikke goed bevallen.
Ja, dat is waar. Ik gebruik de spiegelreflex nu eigenlijk alleen voor kortere tripjes en vlakbij huis, omdat ik een hekel heb aan het slepen.
Ik zat zelf te kijken naar deze camera: http://www.camera2go.nl/news.php?readmore=1125
Zou dit een mooie gulden middenweg zijn tussen een zware reflex en een compact? De camera maakt wel opnamen in RAW-formaat. Heeft iemand deze camera wel eens gebruikt voor reisfotografie?
Hoe nemen jullie de spiegelreflex mee in het vliegtuig? De hele koffer met lenzen als handbagage? In het ruim is niet zo’n goed plan zeker?
Ik heb geen extra lenzen meegenomen, ik heb een TAMRON 18-200mm lens op mijn camera gekocht, en die is goed genoeg voor vakantie. Ik ben ook gaan rondreizen met backpack, dus voor mij was he took een besparing in ruimte en gewicht. De lens zelf is niet super lichtgevoelig, wat wel weer een nadeel is.
Ik heb mijn camera meegenomen als handbagage in het vliegtuig.
Dan de T9, is een leuke camera, ik heb mensen ermee zien lopen in Vietnam, maar vanwege het beperkte zoom bereik, vergeleken met de Spiegelreflex, heb ik liever de spiegelreflex. RAW foto’s zijn alleen maar een voordeel, die zijn goed te bewerken met photoshop.
Ik neem ook altijd m’n ouderwetse sr mee en m’n vriendin heeft een digi mee voor de massa. Ben nogal op zwart-wit van Ilford, want daar kan m.i. geen digitaal aan tippen. Gebruik een 35-70 die zeer lichtgevoelig is en neem voor de zekerheid altijd een converter mee, welke wel veel licht vreet, maar daarbij ook heel compact.
Hebben dit jaar Cambodja en Thailand bezocht en m’n sr heb ik altijd in de handbagage, geen probleem. Vorig jaar via de VS naar N-W Mexico geweest en moest toen m’n sr in de “normale” incheck-bagage doen vanwege veiligheidsgedoe…
Ik moet idd ook via de VS reizen. Dan zal de spiegelrefex ook wel niet in de handbagage mogen. Hoe heb jij dat zo voorzichtig mogelijk gedaan, Roberts?
Ik heb 'm vorig jaar niet mee naar Mexico genomen, omdat ik mijn sr te kostbaar vind. Was jammer i.v.m. de mooie lokatie’s etcetera, maar was niets aan te doen. Een Australisch stel, waarmee we een paar dagen samen hebben opgetrokken, hadden hun sr en lenzen gescheiden in hun handdoeken ingepakt. “Hij” was beroepsfotograaf van o.a. de LP en had een zeer dure grootbeeldcamera bij zich. Die had ik persoonlijk niet durven inchecken…:frown:
Sinds wanneer zou een camera niet meer in de handbage meemogen? Het is weliswaar alweer dik twee jaar geleden dat ik voor het laatst naar de VS ben geweest, sindsdien ben ik alleen nog maar naar Azië geweest. Maar ik er heb nog nooit problemen mee gehad, de tas moet wel vaak open bij controles, maar dat is het dan ook.
Nu heb ik wel een redelijk compacte cameratas, voor body, twee losse objectieven en wat klein grut, die gaat in z’n geheel in m’n rugzak. Wellicht dat het een ander verhaal wordt als je naast je normale handbagage nog en enorme cameratas hebt…
Het is volgens mij vanaf begin 2006 zo. Het valt onder dezelfde regeling als iPod’s etcetera. Ik was ook behoorlijk pissed over het feit dat men veel passagiers met camera’s, iPod’s etcetera na hetz inchecken zag. Ik dacht dat het reisbureau me weer iets op de mouw had gespeld… In de VS kwamen we er achter, hoe en wat. Je mag het vanaf de VS niet in je handbagage hebben, dus ook niet als je er een tussenstop hebt. Ook met een tussenstop moet je je bagage opnieuw inchecken. Heb toch veel passagiers het benauwd zien krijgen :slywink:
Het is/was allemaal wat onduidelijk, maar navraag op de luchthaven in Houston maakte e.e.a. heel wat duidelijker. Vluchtverkeer vanaf en binnen de VS verbied dit, volgens de infodesk aldaar tenminste :retard:
Ik heb een camera die aardig in de buurt komt van een spiegelreflex, het is een ol*mpus UZ 550. De UZ 560 is net uit en die is uitgebreid met groothoek en krijgt goeie recenties. Voordeel geen gesjouw met allerlei lenzen en de camera zelf is niet zwaar en hij maakt, tenminste naar mijn oordeel, mooie foto’s.
nadat ik mn spiegelreflex (Canon EOS 450D) mee heb genomen op vakantie naar de Caribbean heb ik m geen enkele reis meer thuis gelaten! Vooral als je minimaal 2 lenzen hebt (ik heb een tweede lens trouwens daar gekocht, veel goedkoper! wrs in mexico ook wel) met een flink zoombereik, heb je een zoveel meer veelzijdig toestel in je hand dan een gewone compact. Misschien zijn die bridgecamera’s die je tegenwoordig wel veel ziet een goed alternatief, maar die heb ik zelf uiteindelijk toch niet gekozen. Zeker in Mexico waar je waarschijnlijk super mooie portretfoto’s kan maken en landschappen kan fotograferen is een spiegelreflex met zoomlens (75-300 bijvoorbeeld) echt een aanrader. Ik neem 'm sindsdien altijd gewoon mee in een cameratas in mn handbagage. Ik stop de cameratas in mn trolley of draag m gewoon naast mn handtas over mn schouder.
Daarnaast neem ik tegenwoordig een kleine stevige onderwatercamera mee (de Olympus 1030 SW of zijn opvolger de Olympus mju 8010). Dit toestel kan tegen een stootje en neem ik bijvoorbeeld mee als we gaan snorkelen of iets anders gaan doen waarbij een spiegelreflex beschadigd kan raken. Beide camera’s heb ik bijvoorbeeld ook meegenomen naar Antarctica en ze deden het perect, hele mooie foto’s gemaakt. Sommige camera’s van reisgenoten hielden er door de kou mee op… Vooral de condens als je weer de warmte ingaat, hindert veel camera’s. De mooiste foto’s komen toch wel van de spiegelreflex heb ik achteraf gezien.
Thanks voor je berichtje. Heb zelf ook een canon eos 450d en was ook van plan om een kleine digi mee te nemen. Heb een zoomlens van 18/200 mm. Maar ik las hier ergens dat je zulke camera’s niet als handbagage mocht meenemen en eerlijk gezegd kon ik het niet geloven. Maar om hem nou in mijn koffer te doen, nee dat ook niet.
Nee, ik weet niet precies of er tijdelijk regels waren dat het niet mocht, maar de afgelopen jaren heb ik mn camera altijd gewoon in de handbagage meegenomen zonder problemen. Het schijnt dat je met reserveaccu’s wel moet oppassen. die mogen niet zomaar los in je bagage geloof ik.
Ik weet niet 100% zeker of dat nu nog zo is, maar ik weet dat er een tijd was dat het niet mocht. rond een jaar of 3 geleden. daarna nooit meer gedaan, dus ik weet eigenlijk niet of je er nu nog uitgepikt zou worden.
Je camera altijd in je handbagage stoppen dat is veiliger dan in de andere bagage.
Ook eventuele extra objectieven mee in de handbagage. Dit mag geen probleem opleveren bij de controles.
En als je graag fotografeert dan neem je uiteraard je spiegelreflexcamera mee. Het is toch zonde om die thuis te laten?