Zware spiegelreflexcamera mee op reis of toch de compact?

Bedankt voor jullie berichtjes… ik ga mijn 2 camera’s gewoon meenemen. :wereld:

Zeker doen. Ik heb met dezelfde twijfel gezeten voor vertrek naar Japan, helemaal geen zin in het gesjouw. En stiekem had ik nog het idee een andere camera hier te kopen. En ik moet zeggen, in veel gevallen voldoet m’n compactcamera ook uitstekend, dus de drempel om de SLR erbij te pakken is soms best hoog. Maar als ik hem eenmaal tevoorschijn heb gehaald weet ik weer waarom ik hem meezeul, dan gaat ie niet meer weg. Nou ja, alleen als de accu op is en ik zo dom ben geweest de reserve-accu op de hotelkamer achter te laten…

Ik weet zeker dat je prachtige foto’s gaat maken! Waar ga je precies heen in Mexico? Rondreizen?

Nee was het maar waar… rondreizen. Heb ik 1 keer gedaan en dat was Costa Rica/ Panama… geweldig was dat. Nee ik ga met mijn zus en dat vind zij niks…
We gaan naar Playa del Carmen maar ik wil om de dag in ieder geval een excursie doen…nog een week of 12… kan niet wachten. Ik moet de excursies nog ff plannen en ben daar nu druk mee bezig

Wordt vast toch super cool! Ik ken Mexico niet echt, maar ik hoor van iedereen dat het geweldig is. Rondreizen heeft wel iets speciaals idd. Toevallig hebben wij dat ook gedaan in oa Costa Rica en Panama. Maar zo op 1 plek is ook niet weg hoor voor de verandering… Lekker maar 1 keer je koffer uitpakken!

Met welke reisorganisatie ben je toen gegaan?
Ik wil nog een keertje terug omdat ik geen foto’s meer heb… zijn bij mijn ex…
Ik vond het fantastisch en wil het nog een keertje meemaken. Het zal dan bewuster zijn… het was 1 van mijn mooiste vakanties… en nou moet ik zeggen dat ik overal wel geniet maar de natuur en beesten ja das mijn alles…

ja das dom… hahahahahahaha

dat doe ik ook altijd, de reflex-set en een kleintje voor de “hetere” plaatsen

dat vind ik ook

dus mensen, geniet rustig van je hobby en wees gewoon aandachtig op “duistere personages” je omgeving

Ondanks dat ik lees dat je al besloten heb wil ik toch nog even mijn mening geven. Zit een beetje met hetzelfde probleem. Heb jaren mijn grote spiegelreflex met 18-200 lens meegenomen+ aparte macrolens (voor vlinders etc). Ben het gesjeul een beetje beu. Had hem wel in een snuittas en de macro in een los hoeje. Dat neemt dan zo min mogelijk plaats in de handbagage die toch maar liefst 8 kg. was!

Nu heb ik een tussenweg aangeschaft: de fujifilm hs20 (10 is niet veel minder) die kan maar liefst 30x zoom (staat gelijk aan 720 mm!!!) en in de vlindertuin kon ik goede macro’s ermee nemen (buiten "in het wild"nog niet maar nog even oefenen).

Het is een stuk lichter en kan nagenoeg evenveel als spiegelreflex. Je hebt zelf de keuze of schermpje of oculair, als je je oog voor het oculair houdt gaat het schermpje vanzelf uit. Kan zowel Raw+Jpeg (ook tegelijkertijd) en de zoom is net als bij spiegelreflex met de hand te doen. Het filmen vind ik wat minder gaan dat is het enige.

Maar vooral…mennn…wat scheelt dat in gewicht zeg! Ik ben benieuwd nu al naar m’n volgende vakantie (al denk ik toch dat ik m’n echte macrolens zal missen…)

Tuurlijk mis je je macrolens. Qua scherpte zal deze waarschijnlijk beter scoren, en ook qua lichtgevoeligheid. (Afhankelijk van je macrolens natuurlijk, maar gemiddeld genomen wel.)

2,8 lichtsterkte. Daarom zal ik altijd wel wat twijfelen hoor, omdat je soms de gekste en mooiste insecten en vlinders tegen komt tegen komt.
Zoals dit zgn spiegel-ei-beestje (zoals ik hem noem, echte naam Aspiddmorpha Westwoodi) Maar afgelopen keer in Indonesië heb ik m’n kleine camera het meest gebruikt en die grote spiegelreflex dus voornamelijk voor de macro’s.

**
**