Welk fototoestel op reis?

Ik heb tot nu toe op reis steeds met
mijn Canon SX120 -IS foto’s getrokken, waar ik in’t algemeen zeer tevreden van
ben.
Voordelen van dit toestel:

  • prijs
  • gewicht
  • grootte
  • veel mogelijkheden (voor een compact toestel te zijn)
  • kwaliteit van de foto’s (weer eens, voor een compact toestel te zijn)

Nu begint deze het wat te begeven en begin ik uit te kijken naar een nieuw toestel. Vermits ik me wat ben beginnen interesseren in fotografie zou ik graag een toestel kopen met meer mogelijkheden, waarmee ik zoveel mogelijk zelf kan aanpassen en mee spelen.

Een spiegelreflex lijkt dan de beste keuze, mijn oog is gevallen op de Canon EOS 600D, het ideale toestel voor een beginnend fotografe.
Ik zou deze vooral op reis gebruiken en dan vallen mij de grootste naelen op aan dit toestel: grootte en gewicht, lomp om mee te sleuren als je gaat backpacken.

Een andere optie is dan een bridge, het perfecte compromis tussen een compact en een spiegelreflex. Hier viel mijn oog op de Canon PowerShot SX40 HS.
Maar dan zit je waarschijnlijk weer wat beperkter in opties, instellingen enzovoort.

Mijn vraag is dus: koop ik een spiegelreflex (Canon EOS 600D) of een bridge (Canon PowerShot SX40 HS) ?
Wetende dat dit vooral zal dienen voor backpack reizen op mijn eentje (ben alleenreizende vrouw van eind de 20) . (durf je zo’n spiegelreflex overal zomaar
uit je tas te halen? is dat niet vragen om overvallen te worden? zit je de hele tijd met dat groot en zwaar ding te sleuren? maar je wil toch mooie foto’s van je reis?)

Ik neem al jaren een spiegelreflexcamera mee op reis, en ik reis vaak (niet altijd) alleen. Ik heb geen moeite om mijn camera uit mijn tas te halen, ik backup mijn foto’s met zeer grote regelmaat (= dagelijks) en heb daarnaast een goede verzekering. Ik neem het gewicht voor lief, en ik neem niet alleen een camera mee maar ook een aantal verwisselbare lenzen.

Ik ben een keer een camera kwijt geraakt op reis (beroving), maar dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden. Dat was een analoge compactcamera. De camera zat niet-zichtbaar in een tasje. Ik vond het vooral jammer dat ik het rolletje met foto’s kwijt was.

Mocht je geen bezwaar hebben tegen een wat beperkter zoombereik, kijk dan wellicht ook eens naar de Sony RX-100. Een compactcamera met een relatief grote sensor (dus goede beeldkwaliteit) en veel instelmogelijkheden.

De Sony RX-100 heeft spijtig geen optische zoeker. Een camera met optische zoeker is zoveel praktischer wanneer de zon achter je staat; vb een Canon G1X en Canon G15 hebben dit wel.

Elementen die inferieur zijn aan de mogelijkheden voor het maken v.e. goede foto, maar toch even dit :
bij een compacte camera nagaan dat niet te diep in het menu moet gegraven worden om bepaalde instellingen te wijzigen maar ook per “knop” veel kan worden ingesteld. Tevens beginnen de aanraakschermen aan hun opmars, eigenlijk blijft de (compact)fotografie op dit punt een heel eind achter t.o.v. wat mogelijk is per mobieltje(telefonie).

Vergelijken qua “sensor size” :
http://cameraimagesensor.com/size/

Vergelijken qua afmetingen (grootte) v.e. camera t.o.v. een andere camera op :
http://camerasize.com/compare/

Daar heb je inderdaad wel weer een punt, al zijn die tunnelzoekers van die Canons nou ook niet bepaald ideaal, en sowieso zijn het nogal stevige bakbeesten. maar wel jammer dat zowel Sony als Canon geen aansluiting hebben voor een losse EVF.

Wel handige linkjes trouwens!

Het is heel persoonlijk en kan met de jaren veranderen… en ook per reis anders zijn.

Na een paar keer een spiegelreflex mee op reis te hebben gesleept (grrrr wat een gewicht en gesleep!), en een paar keer te hebben gereisd met beperkte compacte dingen zoals een compactcamera of slechts een telefoon met redelijke camera (jawel), ga ik het nu eens proberen met een compactcamera met 20x zoom en veel handmatige instellingen (bv. diafragma voorkeuze), de Panasonic Lumix DSC-TZ30. Die weegt maar 200 gram ongeveer en heeft een grote sensor.

Op safari’s heb ik wel veel plezier gehad van mijn spiegelreflex en dan vooral de zoomlens. Overigens had ik dan ook ALTIJD een compact cameraatje daarnaast mee op vakantie, voor de momenten dat zo’n dikke camera toch te onveilig of onhandig was ('s avonds in Nairobi bijvoorbeeld). Bovendien maak ik de laatste jaren ook graag korte filmpjes en dat kon niet met mijn spiegelreflex, misschien kan de 600D dat wel?
Dus die keuze elke keer als je de deur uit gaat, is ook irritant… laat je de spiegelreflex in het hotel, dan heb je spijt, maar loop je er de hele middag mee te sjouwen en maak je alleen maar foto’s die met een compact ook kunnen, dan baal je van het gesjouw met dat gewicht. :slight_smile:

Liever heb ik geen keuze! Op vakanties waar ik alleen met telefoon heb gefotografeerd en dus geen keuze had, zag ik dat juist als leuke uitdaging (je gaat beter kijken!) en heb ik eigenlijk de spiegelreflex nauwelijks gemist. (Ik heb bijv. totaal geen spijt dat ik al deze foto’s met een telefoon heb gemaakt.)

Een spiegelreflex vond ik toch vooral veel gesleep: veel gewicht maar ook altijd een dikke tas. Ook in het vliegtuig bijvoorbeeld heb je al zo’n dikke zware handbagage. Een compact cameraatje of telefoon kan desnoods in mijn broekzak en ik kan dan rustiger een tukkie doen als in mijn handbagage niks van waarde zit, want dat zit allemaal onder of in mijn kleding.

Overigens heb ik onlangs diverse vergrotingen laten maken van foto’s die ik reis heb gemaakt. Het allergrootst op canvas (± 80 cm breed) hangt een foto die ik met een compact cameraatje van 6MP heb gemaakt; en een andere vergroting is een goed geslaagde snapshot met mijn iPhone4.

Kortom voor mij geen gesleep meer met spiegelreflexen op grote rondreizen. Misschien alleen nog ooit eens op safari. Maar dan moet ik er wel weer een kopen want de mijne heb ik nu weggedaan.
Mocht jij toch voor een spiegelreflex gaan, let dan ook op wat voor lens je koopt. Er bestaan superhandige lenzen met bereik van groothoek tot telezoom (18-270mm bijvoorbeeld), dan hoef je op reis nooit lenzen te wisselen. Uiteraard lever je daardoor wel weer in op de kwaliteit… wil je echt goeie (lichtsterke) lenzen, dan moet je daarin ook duizenden euro’s investeren en met diverse verschillende lenzen rondlopen.

Maar het ligt er denk ik helemaal aan hoeveel je wilt doen met fotografie. Ben jij iemand die rustig 20 minuten bezig is met het perfecte shot te componeren en die misschien haar beroep van fotografie wil maken? Hou je erg van het fotograferen van kleine dieren? Zet je je camera wel eens op een statief om een nachtopname te maken? Wil je echt goeie bewegingsonscherpte expres in je foto’s gebruiken? Dat soort dingen… Ja dan moet je misschien toch dat gewicht op de koop toe nemen. (Ik zou dan wel flink veel oefenen vóór je volgende reis, met sluitertijden, diafragma, avondopnames etc… zodat je je camera door en door kent en snel kunt reageren in snel voorbijgaande situaties op reis.)
Maar doe je vooral straatfotografie of sfeerbeelden of grappige details, gebruik je de foto’s achteraf vooral in online albums en zo nu en dan een print aan je muur (zoals ik), dan kan een compact of zelfs een telefoon genoeg zijn.

Los van dit alles denk ik er wel aan om eens een keer een goedkoop onderwatercameraatje te kopen omdat het soms gewoon wel geinig is om foto’s te maken terwijl je onder een waterval zwemt of boven een rog aan het snorkelen bent. De kwaliteit van zulke foto’s maakt me niet zoveel uit. Gewoon grappig als herinnering.

“een goede fotograaf maakt zelfs met een wegwerpcamera nog goede foto’s, een slechte fotograaf maakt zelfs met de meest professionele spiegelreflex nog baggerfoto’s”

Ik ken ontzettend veel mensen die een spiegelreflex hebben alleen omdat ze denken dat ze dan vanzelf betere foto’s krijgen. Maar die altijd op de automaat fotograferen en niet eens weten wat ‘diafragma’ of ‘ISO’ is. Die kunnen veel beter een goeie compact nemen.

Wat veiligheid betreft verschilt het erg per gebied. En bijvoorbeeld in Zuid-Amerika kun je beter niet 's avonds op straat in Lima met je spiegelreflex fotograferen (en liever ook geen tas meenemen, alleen wat geld in je zak), maar in kleine dorpjes kan het dan wel weer prima.

Hier trouwens nog een leuke gratis online reisfotografiecursus: www.tribalcog.com

Succes met je keuzes!

Als de interesse toch naar een Canon 600D zou gaan vergelijk deze misschien met Canon Eos 650 D die heeft naast de klassieke fotoknop o.a. aanraakscherm, verbeterde sensor.
Heb je naast Canon al eens naar Nikon of Lumix camera’s gekeken en vergeleken?

Als backpacker zijn spiegelreflexen idd zwaar gesleur, anders is het wel wanneer je veel per auto reist maar dan nog is een compact toestel als 2de exemplaar heel handig. Compacte toestellen geven best goede foto’s en zelf heb je meer comfort door minder gewicht: niet te ontkennen.

Met fotografie heb ik wel wat ervaring, het is de rode draad in mijn bestaan, na de beslissing om voor mijn eindwerk digitale fotografie in de academie voor 2,5 maand op reis te gaan, was mijn grootste probleem welk toestel neem ik mee. Normaal was ik aan vervanging toe voor een full-frame (sensor 24x36mm) Nikon D800 maar ik heb uiteindelijk besloten deze niet aan te schaffen voor de reis, die moet nu effen wachten en ik heb speciaal een nieuw toestel aangeschaft voor de reis. Nu komen de nieuwe “systeem” toestellen echt in trek bij prof en art fotografen. Dit zijn geen spiegelreflexen maar toestellen al of niet op de oude leest gestoeld zoals de meetzoekercamera’s uit de analoge tijd. Al of niet met verwisselbare lenzen hebben deze toestellen een heel grote sensor en dit is het belangrijkste om kwaliteitsfoto’s te maken. Als je weet dat de grote van de sensor ook de prijs van het toestel bepaald is het meteen duidelijk dat dit geen goedkope camera’s zijn ( tussen 500 en jawel een kleine 6000 euro als je voor Leica gaat) Ik heb gekozen voor de Fujifilm X E1 met verwisselbare lenzen en een digitale zoeker en 16 milj pixels en Full HD video, een model die er uitziet als een analoogje uit de jaren 60 maar met een sensor van 24x16 mm de zelfde als de meeste reflextoestellen. In alle compacts zit ongeveer een 7,5 x 5,5 mm sensor (9x kleiner). Door het ontbreken van de spiegel is het toestel merkelijk kleiner, laatst vroeg mij iemand of ik nog met filmrollen fotografeerde. De doorsnee mens weet niet dat het zo’n gesofisticeerd toestel is, maar ik maak er heel scherpe foto’s mee op A2. De prijs is 1400 euro maar er zijn ook goedkopere systeemcamera’s.

Geweldige adviezen. De opmerkingen van Stancy en Cecilia zijn echt heel positief, behulpzaam en heel merkbaar. Ik hou van het thema van de post en er ook over eens dat het kiezen van een camera voor een reis is puur uw persoonlijke keuze. Degene waarmee je bent helemaal comfortabel en zich beter voelt, moet je dat gebruiken om zo een aantal mooie herinneringen voor altijd vast te leggen. Bedankt voor de ideeën en de kennis. :slight_smile:

handige tas voor de zeer actieve slr fotograaf is de lowepro photosport aw100 serie

Sent from my iPhone using Tapatalk

Je zou eigenlijk een matrix moeten maken met eigenschappen van verschillende type camera’s en bepalen welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn. Vaak heeft de ene eigenschap invloed op de andere.
Zo kwam ik uit op meerdere camera’s want het hangt van type reis af. Zo kwam ik uit op een Nikon D600. Het type lens is een andere discussie want hoewel er door het zomereik wel iets verandert in je foto in scherpte diepte en perspectief heb je tijdens in veel gevallen wrl de mogelijkheid zelf de afstand te bepalen tot je onderwerp naar dat hangt ook weet per reis af. Je kan het zo ingewikkeld maken als je wilt en uiteindelijk gebruik ik de nikon met vaste brandpunt lenzen en zoomlenzen afhankelijk van de verwachte situatie en type foto dat ik wil nemen. Voor de zekerheid heb ik altijd een canon powershot s100 bij me. Over drie weken ga ik naar Costa Rica en neem mee: D600, 28 1.8 50 1.8 105 2.8 en 70-300.
Later het jaar naar Japan en dan blijft de 70-300 thuis. Ga ik naar Afrika dan neem ik een 150-500 mee. Hoop dat dit helpt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb een Panasonic FZ-48, hierover zijn wisselende reviews. Met deze camera ben ik absoluut niet tevreden, binnen maakt hij óf onscherpe foto’s óf met veel ruis. Ik ga binnenkort misschien zelfs op een cursus fotografie en ik ben van plan indien ik niet het gewenste resultaat met deze camera kan bereiken een spiegelreflex aan te schaffen. In welke prijsklasse vind je camera’s die op reis goed werken en ook binnen zonder onscherpte en ruis kunnen fotograferen? Ik hoorde van een voormalig klasgenoot die fotografeert ooit eens dat je dan een camera van >€3000 moet kopen. Dat budget heb ik er niet voor, ik ben geen professionele fotograaf.

Eerst even over je huidige camera:

  • Maakt de camera altijd onscherpe foto’s? Of is dat met name wanneer er weinig licht is?
  • Je zegt dat je veel ruis hebt. Heb je de camera op AUTO iso staan? Zo ja, dan zou ik eens beginnen met de camera in te stellen op ISO200 om mee te beginnen. (Desnoods ISO 400, maar bij sommige camera’s geeft dat al teveel ruis.)

Fotograferen met weinig licht is lastig. Met een spiegelreflex grijp ik al vaak naar een statief, maar met een compactcamera met een kleinere sensor (= minder lichtgevoelig) zijn de mogelijkheden vaak beperkt. Wanneer er minder licht is, heeft je camera namelijk een lange sluitertijd nodig om voldoende licht op te vangen om een foto te maken. En hoe langer de sluitertijd, hoe groter de kans op bewegingsonscherpte. Je kan besluiten te kiezen voor een hogere ISO-waarde, maar dan heb je meer ruis. Het is dus altijd een compromis!

Dat je 3000 euro uit moet geven aan een goede beginnerscamera is onzin. Uiteraard kán je wel veel geld uitgeven aan camera’s, zeker wanneer je meerdere lenzen hebt. Bij deze een linkje naar een artikel over instapmodellen voor een spiegelreflex: Best Entry-Level DSLRs 2016 - What Digital Camera.

Als je je camera met name op reis wilt gebruiken, dan zou ik ook eens overwegen om naar een systeemcamera te kijken. De link is een artikel wat iets oudere camera’s beschrijft, maar het legt wel uit wat een systeemcamera kan en wat hij niet kan: http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/introductie-systeemcameras/. Koning onder de systeemcamera is de Olympus OM-D, maar deze is duurder dan menige spiegelreflexcamera (ook beter trouwens). Zelf heb ik sinds een paar jaar een Olympus E-PL3, en ik moet zeggen dat ik daar erg tevreden over ben.

Er zijn momenteel minder soorten lenzen beschikbaar voor systeemcamera’s dan voor een spiegelreflex, maar dat aantal zal nog wel groeien. Bovendien is de kans sowieso groot dat je voorlopig voldoende hebt aan 1-2 lenzen. Als ik nú zou moeten kiezen zou ik denk ik voor een systeemcamera gaan, omdat deze handzamer zijn. Maar ja, met al die dure lenzen in de kast is er voor mij geen weg terug :wink:

Zojuist heb ik een test gedaan buiten met een Sony Sony Cybershot DSC-HX20V die een beetje in dezelfde prijsklasse zit. Deze camera maakt buiten in de automatische stand veel scherpere foto’s dan de FZ-48. Graag zou ik meer over fotografie willen weten maar vooral of de Panasonic FZ-48 een geschikte camera is voor mijn doeleinden of dat ik een spiegelreflex of een systeemcamera moet kopen.

Mijn doelen zijn:

  • zowel buiten en binnen fotograferen;
  • binnen ook goede foto’s kunnen maken zonder onscherpte en ruis;
  • ook handmatig veel mogelijkheden om de camera in te stellen;
  • een speciale stand om foto’s van bloemen en planten in marco stand te maken;
  • een camera die mooie natuurgetrouwe kleuren vertoont.

@Jenny, ik zal je tips meenemen in mijn vergelijkende warenonderzoek.

  • Hoe groter de sensor, hoe lichtgevoeliger de camera. Een systeemcamera of een spiegelreflex (SLR) scoren op deze punten meestal beter dan een compactcamera.

  • handmatig dingen instellen kan met elke systeemcamera en SLR, maar ook met veel compactcamera’s

  • zonder speciale (dure) macrolens scoort een compactcamera vaak beter op macrofoto’s van een SLR of systeemcamera. Tenminste, als we het over beestjes van 1-2 cm hebben. Met sommige compactcamera’s kun je op 1 cm vanaf het voorwerp al scherp stellen, terwijl met systeemcamera’s en SLRs de minimale focusafstand op 30 cm ligt (uitgaande van de standaardlens).

  • natuurgetrouwe foto’s is een kwestie van de juiste witbalans. Dit kun je bij systeemcamera’s en SLR instellen, maar ook bij veel compactcamera’s. Als je kiest voor een camera die niet alleen foto’s in JPEG schiet maar ook in RAW, dus kun je daarnaast het een en ander corrigeren. De kleuren hangen dus niet zozeer af van je camera, maar van de instellingen van je camera.

Compactcamera’s zijn vaak meer allround dan SLRs.

Op het forum van Zoom.nl wordt mij geadviseerd om eerst een fotocursus te volgen alvorens een nieuwe camera te kopen. Dit ga ik dan ook doen gezien het feit dat ik dat al langer wil.

Fotocursus of niet, ik zou me in ieder geval eerst verdiepen in wat je precies wilt. Succes met kiezen!

Ik heb een Samsung met goede zoom (Samsung WB5000), indertijd gekocht omdat we naar Kenia gingen en geen zin hadden om met verschillende lenzen te slepen en toch een goede zoom wilde hebben. Ben echt super tevreden over dat ding. Tis geen spiegelreflex en iets beperkter maar voor de “vakantiefotograaf” zoals ik is het meer dan goed genoeg.

Koop dus niet te snel een spiegelreflexcamera maar kijk ook eens bij de compactcamera’s want vaak voldoen die meer dan prima. (Maar goed… Ik ben geen kenner hoor, op zich kun je beter naar Jenny luisteren. Ha ha)

Ik zeg bewust niet wat voor een soort camera iemand moet kopen en van welk merk. Wat voor een camera je wilt is een kwestie van voorkeur, en van hoeveel geld je er aan uit wilt geven :wink:

Ik zal me er sowieso in verdiepen en aan verschillende mensen advies vragen.