Welk fototoestel op reis?

Ik heb een HX20. Ik gebruik hem als fallback voor mijn videocamera. Hij maakt dus videobeelden, die de vergelijking met een semi pro videocamera kan doorstaan. In een format, dat in Europa gangbaar is. En dat is niet mis, want er zijn er maar een paar die dat ook kunnen. Hij koet het alleen laten afmeten, als het om (video-)opnames bij weinig licht gaat.
En natuurlijk maak ik er ook foto’s mee.

Ik heb het kleinere broertje, de HX10V. Heerlijke en gebruiksvriendelijke point en click camera.

Mijn moeder heeft de HX20, van haar mag ik mijn camera met die van haar ruilen. Maar dit ga ik niet doen gezien het feit dat ik die specifieke camera samen met mijn vader vorig jaar voor haar reis naar Indonesië cadeau heb gegeven. Dan kan ik het niet maken de camera met een minder handzame camera, want dat is de FZ-48, te verwisselen. Ik ga mij dit weekend inschrijven voor een fotocursus.

Weet je al welke cursus je gaat doen, en waar?

Wacht, dat is eigenlijk wel een leuk onderwerp voor een nieuw topic, ogenblik :slight_smile:

Edit: bij deze http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=169948&p=1005591#post1005591

-Piep-

M’n trouwe Samsung WB5000 is stuk… Althans, stelt vaak niet goed scherp en is traag. Lijkt wel of ie keer gevallen is en lens daardoor niet meer goed. (Al ben ik er redelijk zeker van dat dat niet zo is. Nu hebben we hem al vaak meegesleept dus kan ook gewoon slijtage zijn.)

Nu op zoek naar nieuw toestel, denk dit keer maar wel voor spiegelreflex. Heb de indruk dat je dan net wat sneller achter elkaar foto’s kun maken en met kindjes is dat toch fijn. (Daarbij, we hebben nog een klein compact toestelletje.)

Eerste twee gegadigden:
CANON EOS 1200D + EF-S 18-55 DC III Zwart (324,95)
NIKON D3300 + AF-S DX 18-55 VR II Zwart (499,00)

Zijn uiteraard beetje basistoestellen want ben echt geen professioneel fotograaf. Zijn er mensen met tips, ervaring wat betreft deze toestellen. (Of andere.) Lees: Zijn het goede toestellen of niet doen?

Nog een optie, het oudere broertje van de D3300
NIKON D3200 AF-S DX 18-55 VR II Zwart (379,00)

Beetje appels met peren vergelijken, je vergelijkt de goedkoopste canon met een duurder Nikon model. Dus ja, de Nikon is beter :wink:

Ik zou voor die Nikon 3200/3300 gaan of voor een canon 650D/700D.

Zelf ben ik overigens canon-fan.

1 like

O ja, voor snelheid kun je ook een Olympus E-PL7 of een Sony nex overwegen. Die hebben geen spiegel en zijn (mede daardoor) erg snel. Wel hebben ze een kleinere sensor dus zijn ze net wat minder lichtgevoelig en hebben ze een grotere cropfactor waardoor ze automatisch al in lijken te zoomen.

Ik heb ze eigenlijk gejat uit de starterstest van tweakers… Dus vandaar de appels en de peren. :slight_smile:

Thanx!

Vroegah was de 350D de instapper van Canon. Daar is later de 1000-serie onder gekomen.

Ik blijf erbij: als je geen aspiraties hebt om iets met de instellingen handmatig te gaan doen, ga dan niet lopen slepen met een spiegelreflexcamera. Neem gewoon zo’n tussenmodel dat minder weegt en geen verwisselbare lenzen heeft.

Anders is het zonde van je geld, het gesjouw, de omvang in je tas, en het extra gevaar voor diefstal op reis. Zie ook mijn eerdere reactie in post #6.
Een beetje compactcamera heeft ook functies om snel achter elkaar foto’s te nemen, eventueel in een speciale stand voor sport of (bewegende) kinderen.

Iemand die het verschil niet proeft tussen Senseo en echte espresso, moet ook geen geld uitgeven aan een apparaat dat bedoeld is voor in een commercieel cafe, en dan vervolgens thuis zijn hele aanrecht vol hebben staan met dat grote apparaat.

Maar goed, mensen zijn eigenwijs, en Nikon / Canon zijn blij met al die amateurs die hun dure veel te geavanceerde camera’s kopen en er nauwelijks meer mee doen dan op de automaat-stand fotograferen! :wink:

Gedeeltelijk ben ik het met je eens. Ben altijd fan geweest van het standaard toestel. Echter, ik mis er toch ook wel wat functies op.

De zoom op een normaal toestel is het grootste pluspunt. Oude ook echt gekocht met oog op safari, dat gaat komende jaren echter niet gebeuren. Daarintegen merk ik dat ik met het toestel van mijn ouders (wel spiegelreflex) veel sneller een serie foto’s kan maken, daar kan de kindstand op mijn huidige toestel niet aan tippen. Tevens mis ik wel dat ik niet kan bepalen waar hij scherp op stelt, soms wil ik bewust iets onscherp op de foto zetten dat toch midden in beeld zit.

Moet zeggen dat ik er zelf niet 100% uit ben. Want ook huidige toestel heb ik geweldige foto’s mee gemaakt. Nu alleen teveel wazige. :frowning:

Als je binnen veel foto’s maakt heeft een camera met een betere sensor absoluut voordelen.

Maar… Je haalt het beste uit je camera als je deze kent. Alleen een duurdere camera leidt niet automatisch tot betere plaatjes.

Theiz, dat klinkt in ieder geval al alsof je meer weet waar je mee bezig bent dan de gemiddelde gebruiker! Dat van willen scherpstellen op iets naar je eigen keuze bijvoorbeeld.

Ik heb de ontwikkelingen niet precies bijgehouden maar de laatste keer dat ik keek, kon de beste Canon spiegelreflex ook al filmen. Je kon dan de frames uit een filmpje ook weer gebruiken als foto (al vraag ik me af of de kwaliteit dan hetzelfde is als bij een eenmalig shot). Dat geldt misschien ook voor de ‘lagere’ modellen.

Los daarvan wegen spiegelreflexcamera’s ook al een stuk minder dan vroeger. Maar het gedoe met lenzen wisselen enzo ben ik zelf wel klaar mee, vooral op reis.

Niet alleen een grote sensor zorgt automatisch voor meer lichtgevoeligheid. Vaak is de lens (het objectief) véél bepalender dan de body (de camera zelf). Een superdure Canon body met een flutlensje erop is zonde. Weet waar je op moet letten bij de aanschaf, ook daarover is veel te vinden op internet. Of vraag advies in een goede fotowinkel (dus niet de Mediamarkt :wink: ).

Dit is een goede site vol info over aanschaf van een camera. www.dpreview.com

Op deze pagina kun je camera’s ‘naast elkaar leggen’ en per feature / kenmerk precies vergelijken: Side-by-side camera comparison: Digital Photography Review : Digital Photography Review

En hier staat vast ook veel info, ‘Best cameras for beginners’: DPReview Recommends: Best Cameras for Beginners: Digital Photography Review

Mocht je gaan voor een spiegelreflex, dan zou ik je sowieso aanraden om veel te oefenen en je camera goed te leren kennen, ook voor de handmatige functies. Met de gebruiksaanwijzing kom je al heel ver, online vind je vast wel allerlei oefeningetjes om te spelen met diafragma en sluitertijd en trucjes die je daarmee kunt uithalen, met macro, burst, etc.
Of doe een soort beginnerscursus. Maar ik heb het meest geleerd van zelf proberen, en dan telkens naderhand controleren welke instellingen ik had gebruikt en welke het beste werkten voor die omstandigheden. Ook bij cursussen heb ik leuke dingen geleerd maar dan is het wel een kwestie van zelf doorgaan met die info en die technieken anders vergeet je het meteen weer.

1 like

Als je het zo stelt weet ik inderdaad beetje meer van foti’s maken. Zelf vind ik dat wel meevallen overigens maar vind het wel leuk om wat te spelen met een foto. Is zeker geen kijk - klik - volgende. Probeer wel iets te maken van foto.

Mediamarkt is goedkoop maar voor advies zijn ze inderdaad geen goede optie. Daarom val ik jullie lastig. Ha ha

En dan kom je deze tegen en ga je toch weer sterk nadenken over een gewone compactcamera…

http://tweakers.net/pricewatch/331908/sony-cyber-shot-dsc-hx300-zwart/specificaties/

Ga naar de winkel en test hem.

Staar je niet blind op de 50x zoom: daar kun je bijna niet mee werken zonder statief (niet lichtgevoelig genoeg).

50 keer zoom is wat veel inderdaad maar heb met 24 keer zoom toch vaak mooie foto’s gemaakt zonder statief. Gaat me overigens niet specifiek om de grote zoom. Grote voordeel van compact is toch het niet mee slepen van lenzen… Maar weegt dat (en de prijs) op tegen de voordelen van spiegelreflex.

Winkel ga ik uiteraard doen, zomaar op internet bestellen was niet m’n plan.

Wat voor de één een nadeel is, is dat voor een ander niet. Jouw camera, jij moet beslissen.

Kijk vooral ook eens naar systeemcamera’s. Je hebt dan meer mogelijkheden tot groei.

Klopt! Vraag was ook niet echt een vraag. Ha ha. Was meer overpeinzing

Theiz, Uit je eerdere posts denk ik dat je het over de Samsung WB5000 hebt.

Zoals elke moderne camera, en eigenlijke ook alle analoge camera’s die ik gebruikt heb, kan je wel degelijk bepalen wat scherp in beeld komt in de compositie die jij het mooist vind:

• ontspanknop half indrukken, dan de camera bewegen om jouw compositie te maken, en dan volledig indrukken om de foto te maken.

• Handleiding lezen:

• gebruik maken van een instelling om de AF-punten te wijzigen (p. 36/53 van de handleiding)

• de AEL-knop instellen voor opslaan van AFL en/of de belichtingswaarde (p. 57 van de handleiding)

Ik heb niet eens een Samsung WB5000 maar weet gewoon dat deze functies er zijn, en ja hoor even de handleiding op internet ingezien en na 5 seconden kijken is het probleem opgelost :O)