Welk fototoestel op reis?

Probleem is dat ie momenteel niet goed scherp stelt. :slight_smile: Niet op automatisch, niet op handmatig. Gewoon niet. (Naja, soms wel, soms niet.) Daar helpt weinig handleiding aan.

Tuurlijk is het mogelijk om zelf te bepalen waar je op scherp stelt… Echter, met een spiegelreflex is het gewoon een stukje makkelijker door de lens.

Stond overigens gewoon in topic dat ie het niet meer goed doet:

M’n trouwe Samsung WB5000 is stuk… Althans, stelt vaak niet goed scherp en is traag. Lijkt wel of ie keer gevallen is en lens daardoor niet meer goed. (Al ben ik er redelijk zeker van dat dat niet zo is. Nu hebben we hem al vaak meegesleept dus kan ook gewoon slijtage zijn.)

Beetje late reactie in deze thread van mij. Maar misschien hebben toekomstige kopers er wat aan.

De reacties van Cecilia zijn erg nuttig en kunnen je veel geld besparen door vooral NIET blind te staren op een spiegelreflex camera omdat je daarmee betere foto’s mee zou kunnen maken.

Belangrijkste vraag is om voor een camera te kiezen met Wel of geen verwisselbare lenzen?

Je kan dan kiezen uit spiegelreflex (bijv. de bekende Canons/Nikons) of mirrorless systemen zoals bijvoorbeeld de Olympus PEN/OM-D Series, Sony’s A7/Nex/RX of de Fuji’s X-series (Pro/XT/XE/XA).

Bedenk wel, je investeert in de LENZEN! Goede lenzen gaan een levenlang mee, de camerabody niet.

Voordeel van een Canon/Nikon systeem is dat je nog heel veel oude native Canon/Nikon lenzen op je nieuwe camera kan zetten, met behoud van veel functies (zoals bijvoorbeeld AF).De volgende site is vooral handig voor Canon en Nikon gebruikers. De lens waarderingen zijn best accuraat. Ik ben daar ooit op het spoor van de canon 85mm/1.8 gekomen, ongekende prijs/kwaliteit!
http://www.fredmiranda.com/reviews/

Maar bij mirrorless systemen kan je ook vaak oude lenzen op je camera zetten mbv een adapter (geen AF meer mogelijk dan). Is heel leuk om mee te spelen en maken schitterende foto’s!

Kijk maar eens op marktplaats. De meeste camerabodies behouden zelden hun waarde, goede lenzen blijven in waarde redelijk stabiel.

Ik vond het zelf heel leuk om verschillende lenzen te kopen en uit te proberen op de Canon/Nikon en Olympus camera’s die ik had. Als je goede lenzen koopt, behouden die zoals gezegd redelijk hun waarde en kan je de lenzen weer doorverkopen zonder veel verlies en soms zelfs winst :O)

Maar op reis nam ik de camera’s met verwisselbare lenzen de laatste tijd nooit meer mee. Keuzes maken tussen lenzen was niet mijn sterkste punt en dan loop je al gauw met een zooi lenzen te zeulen de hele dag, en uiteindelijk gebruik je er toch maar 1 hooguit 2.

Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor een mirrorless-compact camera, de fuji x100. Daar was ik zo blij mee dat ik inmiddels de x100s heb, en er nu overdenk om de x100t te kopen. De camera is een

compact camera, geen zoom lens maar een lens met een vaste brandpuntafstand van 35mm. De camera past in mijn jas, gaat daardoor bijna overal mee, niet alleen op reis. De ideale reiscamera? Voor mij wel, ik kan er dag en nacht mee lopen zonder dat het een last is. De kwaliteit van de foto’s zijn in vrijwel elke lichtomstandigheid zeer goed. De jpegs uit de camera hoeven meestal weinig bewerking, waardoor ik daar ook weinig tijd aan kwijt ben op reis. Het belangrijkste, het fotograferen zelf is ultiem back to basics, aparte knoppen voor het diafragma en de sluitertijden: heel fijn!

Tja, niets zo irritanter als een camera die het soms wel en soms niet doet.

Maar ik begrijp niet helemaal waarom een spiegelreflex makkelijker scherpstelt?

Vooral omdat je met die lenzen ook handmatig wat kunt spelen. Bij compact ben je totaal afhankelijk van een, meestal vrij irritant, knopje.

Overigens heb ik nog niets gekocht. Twijfel nog tussen wel of geen spiegelreflex. Zoals jij (en anderen waaronder ik) al zeggen heeft compact ook veel voordelen. Die Sony die ik hierboven heb vermeld is nog zeker kanshebber.

Een camera met verwisselbare lenzen kan je in spiegelreflex of mirrorless “smaakje” kopen tegenwoordig. Dus dan zou het zowel bij mirrorless als bij spiegelreflexen helemaal aan de lens liggen of je makkelijk handmatig kan scherp stellen. Bij sommige mirrorless camera’s als de Sony nex series heb je een handig hulpmiddel als focuspeaking, waarmee je makkelijk kan zien wel gebied scherp is wanneer je handmatig scherpstelt.

En bovendien kan mijn compact camera wel degelijk handmatig scherpstellen via de ring en heb je focuspeaking en een split-focus ding als hulpmiddel. Dus vandaar dat ik ook sommige niet-spiegelreflexen best hanteerbaar vind als het gaat om handmatig scherp stellen.

Eigenlijk vergat ik de belangrijkste vraag ik mijn vorige post: Hoeveel geld wil je uitgeven??? Voor elke prijsklasse zijn er weer andere beste kopen aan te merken.

Die Sony die je noemt ligt rond de €250. Is dat de maximale prijs die je voor een camera en lens wilt uitgeven? Lijkt me een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ga dan geen geld uitgeven aan een camera met verwisselbare lenzen (of een spiegelreflex of mirrorless met verwisselbare lenzen). Kijk anders ook even naar een Sony rx-100, het eerste model is 2de hands voor een aardig prijsje te koop, en is echt een hele goede compact met een fijne lens erop.

Budget is relatief. Als de prijs/kwaliteit klopt vind ik dat belangrijker dan maximale prijs. Spiegelreflex is gewoon duurder dus als die er komt gaat het budget omhoog. :slight_smile:

Ooh, gevaarlijk hoor geen max budget. Daar begin ik niet aan :slight_smile: succes met de koop!

Het moet leuk blijven natuurlijk, ga geen toestel van 1500 euro kopen. :slight_smile:

Kortom, basisspiegreflex kan, wat duurdere compact ook.

Vergeet de systeemcamera’s niet! Voordelen van een DSLR en compact gecombineerd.

Ben daar toch nog niet van overtuigd Jenny. Al even naar zitten kijken maar om nu te zeggen dat dat “het” is.

Een camera is voor een groot deel een combinatie tussen smaak, prijs, gewicht/grootte en kwaliteit.

• Je budget is beperkt, dus camera’s uit het duurdere segment vallen af.
  • Je wilt snel fotograferen: een systeemcamera is meestal sneller dan een compact, en soms ook sneller dan een DSLR omdat de spiegel niet hoeft te klappen
  • Een systeemcamera heeft vaak een betere sensor dan een compact, en een camera als de olympus OMD ook beter dan veel DSLRs
  • Er bestaan mooie allround lenzen voor een systeemcamera, en je kan in de toekomst lenzen verwisselen mocht je dat dan willen

Zomaar wat voordelen. Wat is jouw overweging niet naar een systeemcamera te kijken en je te focussen op een DSLR of compact?

Die overweging… Waarschijnlijk puur gevoel en totaal gebrek aan kennis. :slight_smile:

Ik heb nog niet echt iets gezien in het systeemcamera aanbod wat me echt bevalt. Denk dat dat het is.

Maar je zet me aan het denken, dus ik ga ook daar nog maar eens rondneuzen.

Ik heb geen aandelen, dus je moet vooral doen waar je je goed bij voelt.

Ik ken voldoende (semi)professionele fotografen die hun DSLR (regelmatig) inwisselen voor een systeemcamera. Zelf vind ik een grote camera fijner in de hand liggen, maar het is meteen een stuk zwaarder.

Klopt, maar gebrek aan kennis is natuurlijk stomme reden om er niet goed naar te kijken.

Heb je inmiddels een keus gemaakt?

Misschien kan dit artikel je een beetje helpen? http://www.ikreis.net/p-508/welke-camera-op-reis

Nope nog niet. Nog geen echt noodzaak. Vakantie is nog even weg.

Ik ga ff spieken.

Voor wat het waard is. Op wintersport begaf onze compact camera (IXUS 100 IS,10 jaar of meer oud) het. Die had ik naast de Sony A380 omdat ik een compacte erbij wel zo prettig vind. Wij in Oostenrijk naar de Mediamarkt. Een Cybershot DSC HX 50 gekocht. Vooral de flitservoet sprak me aan. Dag mee gefotograafeerd, in volle zon, veel wittigheid, kortom ik miste de optische zoeker heel, heel erg. Dus terug naar MM en met een Panasonic Lumix TMC TZ61 de winkel weer uit. Hele fijne camera, zelfs op 30x zoom nog heel behoorlijk. En de instelring rondom de lens voor het instellen van over- dan wel onderbelichten, diafragma, sluitertijd etc bevalt erg goed. En alles wat er op zit wat ik niet gebruik, gps etc, zal ook wel goed zijn. De reviews zijn in elk geval niet slecht voor deze prijsklasse.

Wij hebben inmiddels een leuke systeemcamera (Samsung NX300M) gekocht met een leuke extra lens erbij met een bereik van 50 - 200mm. Ideaal voor op reis, lekker compact en valt qua prijs ook zeker mee!

Een systeemcamera vind ik echt wel handzamer op reis. Ik neem al zo min mogelijk mee en dan vind gesleept me dslr zonde. Dus ik ben ook over gestapt van spiegelreflexnaar systeemcamera (een D7100), hoewel ik geen prof ben ofzo. En de prijs is leuker haha