Beetje late reactie in deze thread van mij. Maar misschien hebben toekomstige kopers er wat aan.
De reacties van Cecilia zijn erg nuttig en kunnen je veel geld besparen door vooral NIET blind te staren op een spiegelreflex camera omdat je daarmee betere foto’s mee zou kunnen maken.
Belangrijkste vraag is om voor een camera te kiezen met Wel of geen verwisselbare lenzen?
Je kan dan kiezen uit spiegelreflex (bijv. de bekende Canons/Nikons) of mirrorless systemen zoals bijvoorbeeld de Olympus PEN/OM-D Series, Sony’s A7/Nex/RX of de Fuji’s X-series (Pro/XT/XE/XA).
Bedenk wel, je investeert in de LENZEN! Goede lenzen gaan een levenlang mee, de camerabody niet.
Voordeel van een Canon/Nikon systeem is dat je nog heel veel oude native Canon/Nikon lenzen op je nieuwe camera kan zetten, met behoud van veel functies (zoals bijvoorbeeld AF).De volgende site is vooral handig voor Canon en Nikon gebruikers. De lens waarderingen zijn best accuraat. Ik ben daar ooit op het spoor van de canon 85mm/1.8 gekomen, ongekende prijs/kwaliteit!
http://www.fredmiranda.com/reviews/
Maar bij mirrorless systemen kan je ook vaak oude lenzen op je camera zetten mbv een adapter (geen AF meer mogelijk dan). Is heel leuk om mee te spelen en maken schitterende foto’s!
Kijk maar eens op marktplaats. De meeste camerabodies behouden zelden hun waarde, goede lenzen blijven in waarde redelijk stabiel.
Ik vond het zelf heel leuk om verschillende lenzen te kopen en uit te proberen op de Canon/Nikon en Olympus camera’s die ik had. Als je goede lenzen koopt, behouden die zoals gezegd redelijk hun waarde en kan je de lenzen weer doorverkopen zonder veel verlies en soms zelfs winst :O)
Maar op reis nam ik de camera’s met verwisselbare lenzen de laatste tijd nooit meer mee. Keuzes maken tussen lenzen was niet mijn sterkste punt en dan loop je al gauw met een zooi lenzen te zeulen de hele dag, en uiteindelijk gebruik je er toch maar 1 hooguit 2.
Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor een mirrorless-compact camera, de fuji x100. Daar was ik zo blij mee dat ik inmiddels de x100s heb, en er nu overdenk om de x100t te kopen. De camera is een
compact camera, geen zoom lens maar een lens met een vaste brandpuntafstand van 35mm. De camera past in mijn jas, gaat daardoor bijna overal mee, niet alleen op reis. De ideale reiscamera? Voor mij wel, ik kan er dag en nacht mee lopen zonder dat het een last is. De kwaliteit van de foto’s zijn in vrijwel elke lichtomstandigheid zeer goed. De jpegs uit de camera hoeven meestal weinig bewerking, waardoor ik daar ook weinig tijd aan kwijt ben op reis. Het belangrijkste, het fotograferen zelf is ultiem back to basics, aparte knoppen voor het diafragma en de sluitertijden: heel fijn!