Ik ben van plan om in april een reis door de Caribbean te gaan maken en stuit dan altijd weer op een bekend vakantieprobleem: welke camera neem ik mee. Aan de ene kant wil je je reis zo mooi mogelijk vastleggen, maar aan de andere kant is een spiegelreflexcamera wel heel zwaar om mee te slepen. Een compactcamera maakt wel aardige kiekjes, maar die ene prachtfoto die het eiland dat je bezoekt echt recht doet, moet toch van de spiegelreflex komen…
Wat te doen…
Ik vraag me af of er fotografieliefhebbers zijn die iets kunnen vertellen over hun vakantiefoto-ervaringen. Wat doen jullie altijd? Kennen jullie toevallig een goede camera (beeldkwaliteit vergelijkbaar met een spiegelreflex of een klein beetje minder) die niet al te zwaar is?
Ik neem altijd mijn spiegelreflex mee, ook tijdens een jungletocht door Sumatra. Ik stop hem, samen met nog een aantal kilo’s aan lenzen, in een speciale rugzak voor fotoapparatuur en sjouw hem bijna altijd mee. Niet echt comfortabel (went ook wel weer), maar achteraf gezien meer dan de moeite waard!
Ik ben het eens met Marifran, tijdens m’n laatste vakantie had ik ook twee camera’s bij me. De SLR voor het echte werk en de compact voor wat filmpjes en voor wanneer ik geen zin had in sjouwen, bij het eten bijvoorbeeld. Maar ook bijvoorbeeld op markten merk je dat mensen op zo’n compact een stuk vriendelijker reageren dan wanneer je zo’n joekel van een lens op ze richt.
Ik zat zelf te kijken naar deze camera: Camera 2 Go - Blogs over camera's, gadgets en leuke activiteiten
Zou dit een mooie gulden middenweg zijn tussen een zware reflex en een compact? De camera maakt wel opnamen in RAW-formaat. Heeft iemand deze camera wel eens gebruikt voor reisfotografie?
Zie hier voor een uitgebreide test. Niet heel verkeerd lijkt me, al zou ik toch erg graag een lens met meer groothoek willen hebben, en ook een groter bruikbaar ISO-bereik. En 240 foto’s op een accu volgens CIPA-standaard schiet ook niet echt op, dan zou ik tijdens een vakantie toch wel een flinke lading reserve-accu’s meenemen.
Als camera voor ‘erbij’ lijkt me de Panasonic DMC-TZ3 me ideaal, voor het echte werk gaat er wat mij betreft niets boven een SLR.
Het voordeel van een compactcamera zijn grootte en gewicht. Stop je makkelijk ergens tussen. Voor die momenten dat je denkt geen foto’s te willen maken, maar voor-het-geval-dat toch een camera mee wilt nemen. Of ter bescherming van je duurdere SLR: dingen als raften en duiken doe ik liever niet met een SLR! Zoals de Wizard ook al gezegd heeft: mensen met camera vrees willen eerder gefotografeerd worden met een compact dan met een digitale camera. (En er zijn absoluut goede compactcamera’s waar je ook met scherptediete e.d. kan spelen, zoals de Canon Powershot serie.)
Volop voordelen dus
De mogelijkheden met een SLR zijn groter en foto’s zijn kwalitatief vaak net iets beter. De vraag is echter of dit altijd aan de camera ligt: ik gebruik bij mijn SLR zelden het standaard programma en heb de neiging alles handmatig in te stellen. Doordat je net wat langer aan het spelen bent en beter kijkt naar het te fotograferen object (of de persoon) worden de plaatjes qua compositie en licht vaak beter. Zijn er meer mensen die zichzelf hierop betrappen?