Peiling vd week: Waarmee maak je foto's op reis?

De meesten onder ons maken aardig wat foto’s als we op reis gaan. Waar maak jij je foto’s mee? Je mobieltje of ga je meer voor de spiegelreflex?

Stem hierboven in de peiling (alleen desktop) en licht eventueel hieronder je antwoord toe.

Al mijn foto’s boven water schiet ik met mijn good old Canon. Of eigenlijk is de camera helemaal niet zou oud, omdat ik om de paar jaar mijn camera update :wink:

Een SLR biedt de meeste mogelijkheden, met name qua flexibiliteit om lenzen te verwisselen. Ik bedenk me voor vertrek wat voor een soort foto’s ik denk te maken en daar pas ik mijn bagage qua lenzen op aan. Alles meenemen is gewoon écht te zwaar, zeker omdat ik het liefst met het lokale vervoer reis. Ik neem meer gewicht aan fotoapparatuur mee dan aan kleding.

Wanneer ik duik neem ik foto’s met een systeemcamera, de Olympus EP-L3. Sinds heel kort heb ik een tweede lens aangeschaft voor macrofotografie. Dit weekend heb ik voor de tweede keer met deze lens gedoken, en het is nog een beetje aftasten. Ik moet die foto’s nog uitzoeken, maar binnenkort zal ik een kleine selectie op Facebook plaatsen.

Met mijn telefoon kan ik maar weinig…

In noodgevallen neem ik wel eens foto’s met mijn mobieltje in noodgevallen wanneer al mijn batterijen leeg zijn, maar deze zijn dan eerder voor persoonlijk gebruik aangezien de kwaliteit dan echt wel laag is. Anders gebruik ik altijd één van mijn compactcamera’s.

Mijn Olympus spiegelreflex gaat mee. Voor de filmpjes en de snelle (social) fotootjes gebruik ik m’n iPhone.

Tot voor kort voornamelijk met een DSLR en secundair een compactcamera. De DSLR voor de mooie plaatjes, de compactcamera voor als ik geen zin heb in het gezeul en daarnaast vooral ook voor de filmpjes. Net op tijd voor m’n laatste trip naar Japan echter een Sony RX100m2 aangeschaft, een compactcamera die wat mij betreft goed genoeg is om de DSLR voor aan de wilgen te hangen.

Daarnaast heb ik uiteraard ook wel m’n telefoon bij me, maar dat is meer voor kiekjes als “geheugensteuntje”. Al heb ik hem tijdens die eerder genoemde trip naar Japan ook serieus moeten gebruiken, toen die Sony kuren vertoonde, de accu van m’n oude compactcamera leeg was en de telefoon dus het enige was wat overbleef. Maar dan is de kwaliteit toch wel om te janken…

Ik ben meer van de Point-&-Click dus ik heb altijd compact camera’s, dit jaar een nieuwe Sony HX… gekocht dus daarmee kan ik weer ff vooruit.
Voor onder water (tot 3m) heb ik ook nog een Olympus Touch.

Voor de sociale foto’s heb ik ook mijn mobiel mee.

Na jarenlang gezeul met een spiegelreflex en lenzen, ben ik heeeeeeeel blij met mijn Panasonic Lumix compact met 20x zoom en handmatige instelbaarheid. Met dit soort resultaten ben ik gewoon supertevreden en ga ik echt niet meer met al die kilo’s lopen sjouwen! :slight_smile:
[http://www.pbase.com/cile/image/148961574/medium.jpg

(van ongeveer 15 meter afstand: )

Colombia 2013 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com](Colombia 2013 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com)

Hooguit maak ik af en toe een uitvergroting voor in huis en ook daarvoor zijn de compact-foto’s zwaar genoeg.
**Mobieltje **

En toen ik die camera nog niet had, maar geen zin meer had in al die kilo’s en dat gedoe, vond ik het ook een leuke uitdaging om juist alleen met een telefoon te fotograferen (toen Sony Ericsson, nu iPhone). Best mooi toch? (Sony: )

:slight_smile:

Ik maak m’n foto’s met een 2dehands gekochte bridge : de Panasonic fz7. Lichtgewicht en kan alles EN heeft een viewfinder ! Het is soms erg lastig om geen viewfinder te hebben als je in erg zonnig landen vertoeft.
(als je zo kippig bent als ik, mijn zoon heeft er geen last van met z’n Panasonic FZ200.

The sun seems to be very eager to explode into daylight.jpg meer van zijn FZ200 foto’s op z’n BLOG

Mijn FZ7 foto’s op PICASA

fotoof_PA056766.jpg

Bij deze een van mijn laatste foto’s :slight_smile: Duik twee met deze set (body heb ik sinds vorig jaar, de lens is wel nieuw) en ik ben best tevreden met het resultaat. Mooie scherpe plaatjes.

Fuji Finepix S6500.
Al jaren mijn favoriete camera…geen SLR maar zeker geen compact…hij denkt soms dattie een SLR is.
Geen pixelmonster, 6,3 Mp, maar een heel goede lens en…nog veel belangrijker…een heel fijne CDD en zeer goede belichtingsautomaat.
http://www.panoramio.com/user/826071
Voor de gewone plaatjes onderweg en filmpjes een Olympus D-720.

Nu alweer enkele jaren met een spiegelreflex van canon. Daarvoor had ik een compacte camera van Canon, ook daar was ik erg tevreden over, maar helaas ging die kapot. Na lang twijfelen toch een spiegelreflex gekocht.
Voor de backpackreizen pak ik al snel de all-in lens, en voor een stedentrip meestal een standaard lens. Ik baal vaak wel van het gewicht, maar als ik dan het resultaat zie ben ik ook weer happy.

Voor in de avonden als ik wel wat foto’s denk te maken en tijdens het snorkelen heb ik nog een panasonic welke tot 3 meter onder water kan.
Daarvoor had ik een olympus touch, maar daar was ik zeer ontevreden over. (slechte kwaliteit, moeilijk scherp stellen, lekt water binnen). Nu dus overgestapt, maar ik heb wederom spijt dat ik niet wat meer geld heb uitgegeven voor wat meer kwaliteit. De foto’s zijn het net niet, en ook deze lekt steeds wat water bij de batterij. Volgens de beschrijving kan er wel wat condens in komen, gevolg is dat je ineens allemaal blurry foto’s hebt doordat er condens op de lens zit.

@ jenny: mooie foto van die kreeft!