Wat voor een camera

Ik ga komende zomer 2 maanden naar Azië. Ik ben nu even aan het kijken voor een camera. Op zich lijkt mij een goede camera wel heel mooi, maar is minder makkelijk mee te nemen, weer vaak in je backpack doen en 3 minuten later er weer uit halen lijkt me toch niet ideaal. Ook is het wel jammer als er met een relatief dure camera wat gebeurd.

Mensen met een ervaring met een wat grotere camera, bijvoorbeeld spiegelreflexcamera of een andere camera die je niet 123 in je zak doet?

Hey Mexz,

Ik heb zelf geen ervaring met zo’n grote spiegelreflexcamera. Ik heb er niet voor gekozen om wat je beschrijft, het is niet makkelijk hanteerbaar op reis. Ik kwam uit op de panasonic lumix. Dit is een klein toestel met wel wat extra’s, namelijk een leica groothoeklens en 10x optische zoom. Een vriendin van me had wel een spiegelreflex en ik had het idee dat mijn cameraatje er qua zoomen en helderheid niet veel voor onder deed. Maar dus wel veel handzamer is! Misschien heb je er wat aan?

Groetjes!

Hallo Mexz,

ik ben zelf reeds enkele jaren bezig met “actief fotograferen” op onze reizen en maak daarvoor steeds gebruik van spiegelreflex camera’s. Ik heb nu de Canon 350D (die al een hele tijd oud is) en de Canon EOS 1000D. Die laatste is “vrij compact”. Ik weet niet of er veel kleinere spiegelreflex camera’s zijn. Deze 1000D is trouwens met standaard kitlens (18 - 55 mm) niet zo duur. Je hebt de kit al voor een prijs van ongeveer 450 euro en dan heb je een heel mooi toestel voor het doel die je voor ogen hebt. Als je er ook een telelens bij wil dan kan je kijken naar de volgende lenzen:

• Tamron 55-200mm f/4,0-5,6 Di II LD Canon EOS
  • Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II Canon EOS
  • Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III USM

Dit zijn geen super lenzen, maar zijn voldoende voor wat je wil gaan doen. Heb je een groter budget dan zijn er een stuk betere lenzen, maar dan moet je echt al gaan zien naar wat je specifiek nodig hebt en verlangt van je foto’s.