Wat voor een camera

Ik ga komende zomer 2 maanden naar Azië. Ik ben nu even aan het kijken voor een camera. Op zich lijkt mij een goede camera wel heel mooi, maar is minder makkelijk mee te nemen, weer vaak in je backpack doen en 3 minuten later er weer uit halen lijkt me toch niet ideaal. Ook is het wel jammer als er met een relatief dure camera wat gebeurd.

Mensen met een ervaring met een wat grotere camera, bijvoorbeeld spiegelreflexcamera of een andere camera die je niet 123 in je zak doet?

Hey Mexz,

Ik heb zelf geen ervaring met zo’n grote spiegelreflexcamera. Ik heb er niet voor gekozen om wat je beschrijft, het is niet makkelijk hanteerbaar op reis. Ik kwam uit op de panasonic lumix. Dit is een klein toestel met wel wat extra’s, namelijk een leica groothoeklens en 10x optische zoom. Een vriendin van me had wel een spiegelreflex en ik had het idee dat mijn cameraatje er qua zoomen en helderheid niet veel voor onder deed. Maar dus wel veel handzamer is! Misschien heb je er wat aan?

Groetjes!

Hallo Mexz,

ik ben zelf reeds enkele jaren bezig met “actief fotograferen” op onze reizen en maak daarvoor steeds gebruik van spiegelreflex camera’s. Ik heb nu de Canon 350D (die al een hele tijd oud is) en de Canon EOS 1000D. Die laatste is “vrij compact”. Ik weet niet of er veel kleinere spiegelreflex camera’s zijn. Deze 1000D is trouwens met standaard kitlens (18 - 55 mm) niet zo duur. Je hebt de kit al voor een prijs van ongeveer 450 euro en dan heb je een heel mooi toestel voor het doel die je voor ogen hebt. Als je er ook een telelens bij wil dan kan je kijken naar de volgende lenzen:

• Tamron 55-200mm f/4,0-5,6 Di II LD Canon EOS
  • Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II Canon EOS
  • Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III USM

Dit zijn geen super lenzen, maar zijn voldoende voor wat je wil gaan doen. Heb je een groter budget dan zijn er een stuk betere lenzen, maar dan moet je echt al gaan zien naar wat je specifiek nodig hebt en verlangt van je foto’s.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

Mexz,

ik heb in het verleden met een spiegelreflex gereisd en heb dat als een crime ervaren; ben toen op een digitale camera overgestapt, maar die is eigenlijk van begin af aan onder de maat bevonden. Ik denk dat ik een zeer goed alternatief heb gevonden in de casio exilim FC100; superlicht, supersnel, 9MP en klein. Ik heb 'm in een (mini) hardcase aan mijn riem hangen en dus altijd bij de hand zonder dat ie in de weg zit.

Groet,
Joe

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga toch voor een handzame camera kijken en niet voor een spiegelreflex. De panasonic en de casio zien er allebei wel goed uit, morgen even wat meer reviews lezen, maar jullie geven goede suggesties, bedankt.

Om toch nog even een steentje bij te dragen, persoonlijk zou ik niet zonder DSLR willen. Of sterker nog, ik heb meestal twee camera’s bij me, een DSLR voor de goede foto’s en een compact dingetje voor snapshots en vooral voor filmpjes. Bij voldoende licht doet zo’n klein ding qua beeldkwaliteit nauwelijks voor een DSLR onder, je eigen fotografie-kwaliteiten zullen dan veel bepalender zijn dan de gebruikte camera. Wel erger ik me altijd aan de trage, omslachtige bediening van compactcamera’s, een DSLR is zoveel sneller in gebruik: hij staat altijd aan en de opstarttijd is sowieso nihil, zoomen is een kwestie van aan de lens draaien, handmatig focussen idem, autofocus is vrijwel instant, en ook mijn alweer ruim 4 jaar oude D70 haalt probleemloos 3 foto’s per seconde. Daarnaast vind ik een optische zoeker veel fijner dan zo’n display, zeker bij fel zonlicht of voor bewegende objecten.

Het grootste verschil merk je echter 's avonds of zelfs ook al bij somber weer, dan is er een wereld van verschil tussen compactcamera’s en een DSLR. Ook mijn oude D70 maakt bij ISO 800 nog betere foto’s dan elke willekeurige compactcamera op ISO 200, dat zijn 2 stops (= 1/4 sluitertijd) voordeel. En pak een recentere DSLR en dat verschil is nog veel groter. En dat is precies het verschil tussen uit de hand kunnen fotograferen of een statief mee moeten zeulen.

Dus ja, onderweg vervloek ik dat lompe ding ook best wel eens, maar als ik eenmaal thuis de foto’s bekijk weet ik weer waarom ik ermee loop te zeulen.

Maar mocht je dus toch voor een compacte camera gaan, DPreview heeft vandaag net een uitgebreide test geplaatst met een aantal van de interessantste compacte camera’s momenteel op de markt.